2015.10.23.
Újra kell építeni az erdélyi autópálya
egyik szakaszát
A Romania Libera
napilap által megszerzett szakértői jelentés szerint teljesen
el kell bontani és újra kell építeni a dél-erdélyi autópályának
egy tavaly novemberben átadott szakaszát. A jelentést a román
autópálya-társaság (CNADNR) szakértői készítették, miután
szeptember elején lezárták a Nagyszeben-Szászváros (Sibiu-Orastie)
autópálya egy 12 kilométeres szakaszát, és a forgalmat a pályával
párhuzamos országútra terelték. A szakértők megállapították,
hogy 8-10 méteres mélységben víz szivárog be az autópálya
alá, és ez okozza a felszínen megjelenő repedéseket. A szakértők
a pálya 60-as kilométerénél a burkolat és az alapozás teljes
elbontását és a vízelvezetés utáni újraépítését
javasolták.
Egy korábbi szakértői
jelentés alapján az autópálya-társaság egyértelműen a
kivitelezőt tette felelőssé a kialakult helyzetért. Ebben a
jelentésben azt állapították meg, hogy az olasz Impregilo
Salini társaság nem a kivitelezési technológiának megfelelően
járt el, és nem megfelelő minőségű anyagokat használt.
Az olasz kivitelező viszont úgy tekinti: mentesült a
felelősség alól azáltal, hogy a pályaszakaszt az autópályatársaság
kérésére és felelősségére nyitották meg tavaly
novemberben, két nappal a – Victor Ponta miniszterelnök által
elvesztett – elnökválasztás előtt. A pályanyitáson Victor
Ponta miniszterelnök és Ioan Rus akkori szállítási miniszter
is részt vett. Az autópályaszakasz hivatalos átvétele azóta
sem történt meg.
A Romania Libera megemlítette, hogy a vitás ügyekre
szakosodott szakértői bizottság – amelyet döntőbírának
ismertek el a szerződésben – jogosnak tartotta a kivitelező
igényét a kivitelezési díj 20 százalékig terjedő kiegészítésére.
A lap szerint Románia elveszítheti az autópályaépítés EU-s
finanszírozását, ha 2015 végéig nem veszi át az immár hibátlanul
megépített autópályaszakaszt.
Az autópályatársaság szeptember elején azt közölte,
hogy kedvező időjárási viszonyok esetén másfél hónapig
tartanak a javítási munkálatok az érintett szakaszon.
MTI
|