2015.10.23.
Mikó Imre és a besúgás természetrajza
Élete
gyakorlatilag döntéskényszerek sorozata volt és az
alkalmazkodni próbálásé – egy kiváló képességű homo
politicus tipikus huszadik századi erdélyi életútja a
folyamatos történelmi változások szorongatásában. És persze
történetét, döntéseit titkok terhelik, akárcsak a kort,
amelyben gyakran csak létezni kényszerült. Mi fejezi ezt ki
jobban annál, hogy például az ötvenes években nemcsak őt,
hanem feleségét is beszervezték a titkosszolgálatok – azt,
hogy ismerték-e egymásról ezt a kegyetlenül őrült és félelmetesen
abszurd igazságot, sosem fogjuk teljes bizonyossággal megtudni.
Hogy mekkora igény
van a gyakran több ismeretlenes egyenletre hasonlító, rejtélyek
súlyát viselő (közel)múltunk megismerésére tájainkon, jól
mutatja az az érdeklődés, amely Domokos János új, Mikó Imréről
szóló dokumentumfilmjének bemutatóját övezte Kolozsváron. A
Túlélés vagy népszolgálat. Mikó Imre és a Securitate című
alkotást egyébként a friss magyar filmeket felvonultató
szemle, a Filmtettfeszt keretében hét erdélyi városban tűzték
műsorra a hétvégén. A kolozsvári vetítés a Filmtett című
erdélyi filmes portál által rendezett fesztivál egyik legnépszerűbb
momentumának bizonyult, s az érdeklődés nem lankadt az utána
következő, Mikóról és a besúgói múltról szóló Ellenállni,
együttműködni – Egy választás dilemmái című beszélgetésen
sem, amelyen többek közt részt vettek a film alkotói is. A jogász
és politikus (és még sok minden más, többek közt jog- és államtudományi
író, műfordító, író) tipikusan huszadik századi története
iránt érdeklődők mintegy öt – egyébként önfeledt és
lebilincselően érdekes – maratoni órát tölthettek Mikó Imrével
(ezt most tessék átvitten értelmezni).
A film és adalékai
Domokos János filmje Mikó Imrét, a közszereplőt és Mikó
Imrét, az esendőt egyaránt közelhozza a nézőhöz, az alkotó
láthatólag nem kívánt ilyesfajta határt húzni, inkább
egyfajta kiegyensúlyozott Mikó-képet próbált a nézővel
megismertetni. (Tegyük hozzá, igen érdekesen, a kétórás
alkotás magával ragad, a néző jól beleborzong rögös múltunk
sötétjébe. A film pályaképet mutat be, de érzelmi keretben:
nem hagyhatja hidegen a szemlélőt nagy elődünk igen zaklatott
élete.) Ugyanakkor sokszor – elsősorban az időbeli közelség,
s ezáltal a történelmi távlat hiánya miatt – annyira kényes
részletek bukkannak elő az életrajz felelevenítésekor, hogy
érthető módon a leginkább követhető rendezői út a felmerülő
kérdések nyitva hagyása lehet. E részletek mögött az ismert
történész, Stefano Bottoni áll, aki a Szekuritátéhoz és a
honi elit kollaborációjához köthető kutatásaival már többször
felkavarta nyilvánosságunk állóvizét. A Mikó-film –
amelyben Bottoni a riporter szerepét is magára vállalja –
alapja a Magyar Kisebbségben 2013-ban közzétett Népszolgálat
és túlélés című, Mikó Imre és a román állambiztonság,
1948–1971 alcímű tanulmánya, amely a román kommunista
politikai rendőrség irattárában meglelhető dokumentumok alapján
próbálja felvázolni Mikó alakját.
Amint a tanulmány feleleveníti, a neves erdélyi családból
származó Mikó Imre a jogi tanulmányok elvégzése után,
1937–1938-ban az Országos Magyar Párt bukaresti irodájának
vezetője, 1939–1940-ben a Magyar Népközösség bukaresti jogvédő
irodájának a főtitkára volt. A második bécsi döntés után
a budapesti törvényhozásban szerzett képviselői mandátumot,
és az Erdélyi Párt országos politikai főtitkáraként tevékenykedett.
1944 októberében az Észak-Erdélybe bevonuló szovjet és román
csapatok elhurcolták Kolozsvárról. A négyéves fogságból
hazatérvén orosztudását orosztanárként, majd fordítóként
kamatoztatta, de az 1956-os magyar forradalom után a hatalom eltávolíttatta
állásából, és évekig raktári munkásként dolgozott, majd
egyetemi jegyzeteket árult. A Ceauşescu-rendszer első éveiben
az unitárius egyház főgondnokává választották. Amint
Stefano Bottoni közli, 1948-után a Szekuritáte tízkötetnyi
iratanyagot „termelt” Mikó Imréről és szűk környezetéről.
A román belügyi szervek Mikó Imrét egyszerre tekintették
forrásnak és célszemélynek, és folyamatosan informálódtak róla,
miközben rendszerezték, értékelték és felhasználták az általa
szolgáltatott adatokat. A történész az 1948 utáni életrajz három
szakaszát különbözteti meg. Mikó Imre 1948–1951 közötti
korai megfigyelését, 1952 és 1955 közötti, első és második
beszervezését, majd 1956 utáni kizárását és társadalmi
kirekesztettségét tekintette az első szakasznak. A megfigyelt
Mikó 1958 és 1971 közötti túlélési, majd visszakapaszkodási
stratégiáit tekintette a második korszaknak.
A kolozsvári bemutató után Bottoni közölte: a politikus
harmadik, hetvenes évekbeli, döntő jelentőségű harmadik
kollaborációs korszakával a film készültekor még nem
foglalkozott annyira behatóan, hogy az nagyobb hangsúlyt kapjon
a filmben. Erről most készül tanulmányt megjelentetni.
Amint a képsorokból kiderül, Mikó Imrét 1952-ben minden
bizonnyal zsarolással kényszerítették rá, hogy Hunyadi Ioan
álnéven tájékoztassa az állambiztonsági szerveket. Jelentéseiben
azonban kerülte a Szekuritáte számára hasznos információk átadását.
Dumitrescu fedőnéven történt 1955-ös, második beszervezése
után azonban jelentései már naprakész, operatív értékű
információkat tartalmaznak.
Azt követően fordul Mikó ellen a hatalom, hogy 1956
novemberében a kommunista párt Kolozs megyei vezetőjétől levélben
kéri: ne kötelezzék már arra, hogy hetente jelentkezzen „egy
bizonyos ellenőrzésre”. Eltávolítják orosztanári állásából,
s ezzel súlyos anyagi körülmények közé taszítják a négygyermekes
családapát. Mikó Imrének az unitárius egyházban vállalt főgondnokság
hozza vissza a társadalmi elismertséget, de ez erősíti meg az
állambiztonság rá irányuló figyelmét is. Több ráállított
provokátor próbálja olyan megnyilvánulásokra bírni, amelyek
alapján lecsaphat rá a hatalom. 1970-ben szerkesztői állást
kap a Kriterion kiadónál, egyszersmind jelentéseket kezd adni a
Szekuritáténak, többször nyugatra küldik ügynökként, hogy
információkat szállítson a kint élő ellenzékről. Ebben az
időben Nicolae Ceauşescu pártapparátusában legmagasabb funkciót
betöltő magyar politikussal, Fazakas Jánossal is közeli
kapcsolata van, gyakran a román fővárosba utazva segíti
Fazakast tanácsadóként.
Ártott-e valakinek Mikó Imre?
A kérdésre persze nem lehet választ adni – ez derült
ki a Mikó-kérdést körüljáró kerekasztal-beszélgetésen is,
hisz bármilyen kis, lényegtelennek tűnő információ olyan
helyet kaphat az egészet kitevő rendszerben, hogy látszólagos
ártalmatlansága ellenére súllyal bírhat nagyobb kérdésekben.
A szekusmúltról véleményt alkotók általában két úton járnak:
vannak, akik azt mondják, hogy megbélyegezni és ítélkezni fölösleges,
nincs erre joga az ugyanazt az életet nem megélőnek, míg mások
akként vélekednek, hogy igenis, volt arra mód, hogy az ember ne
adja be a derekát a Szekuritáténak, így szembe kell néznie
egykori önmagával, s ha elnézően viselkedünk, akkor relativizáljuk,
megkérdőjelezzük azok érdemét, akik nem működtek együtt. Tény,
hogy Mikó Imre háromszor kollaborált s utolsó alkalommal erre
nem kényszerítették, amely erős morális kérdőjeleket vet
fel: ekkor már magas politikai játszmák részvevője volt. Az,
hogy miért vett részt ilyen szinten a rendszer legitimizációjában,
az életével foglalkozó kutató számára is olyan felvetés,
amely új horizontokat nyithat meg a kérdés elemzésében,
hiszen itt már nem a túléléshez kötődő, ismert diskurzusról
van szó, hanem annak meghaladásáról.
Ezek a felvetések, akárcsak az emlékezés kérdése
persze még hosszú ideig erdélyi jelenünk neurotikus pontjai
lesznek. A kulcsszó, amellyel e sorok és a Mikó-maraton után
maradhatunk talán a már említett és kétségkívül feszültségeket
hozó egyéni és a társadalmi szembenézés lehet, amelyben egyébként
példával elöljáró a Mikó Imre múltját teljes mértékben
felvállaló és a róla szóló kutatásokat mindenben támogató
mai Mikó
család. Mert ha az információk továbbítása árthatott
egykor, ugyanúgy árthat ma azok elhallgatása is: nélkülük
sohasem tudhatjuk meg, hogy honnan jövünk, hová tartunk és kik
is vagyunk voltaképp.
Botházi Mária
erdelyinaplo.ro
|