vissza a főoldalra

 

 

 2015.10.23. 

Magyar nemzeti opera a Müpában

Balassa Sándor negyedik operája, a Kodolányi János drámája nyomán komponált Földindulás másfél évtizede vár bemutatásra

„A szövegkönyvet magam írtam. A történet az Ormánságban játszódik; a magyar földről és a magyar életről szól” – mondta a szerző. Balassa Sándor következetesen megmaradt melódiától ihletett, „éneklő” zeneszerzőnek, olyankor is, amikor nem énekhangra, hanem hatalmas zenekarra komponált. A Földindulás című operának régóta elkötelezett dirigens, Medveczky Ádám a közelmúltban így nyilatkozott: „Nagyon örülök, hogy koncertszerű előadásban bemutathatom Balassa Sándor darabját. Egy kis kísérletezés után a magyar zeneszerzés visszatért a zene klasszikus alappilléreihez, a melódiához, a harmóniához és a ritmushoz”. Az opera ősbemutatója október 16-án, 19 órakor lesz a Művészetek Palotájának Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében. A zeneszerző budai otthonában fogadott. (Az interjút október 11-én készítettük.)

 A CAFe Budapest operaéletünk régi adósságának törlesztésére vállalkozott. Hogyan fordulhatott elő, hogy egy többszörösen is kitüntetett magyar komponistának 15 évet kelljen várnia operája bemutatására?

 – Még 2011-ben az egyik polgári napilapba hirdetést tetettem be – segélykiáltásként –, új magyar nemzeti opera született címmel, azért hogy ne történhessen meg, hogy a tiltó erők a feledés homályába száműzzék a művet. A hirdetésre egyetlenegy színház sem reagált. Nem kerülöm meg a választ: azért kellett ennyit várni az ősbemutatóra, mert a színház világa két dologról szól: a politikáról és a pénzről. Nem zárom ki azt sem, hogy szakmai féltékenység is volt a háttérben. Azt is tudjuk, hogy vannak tabuk. Ha egy szórakoztató pamflet lett volna a mű alapja, vagy egy szatirikus revüről lenne szó, akkor nyilván már régen bemutatták volna. Sajnos a magyar sorskérdésekről nyíltan és őszintén beszélni nagyon problematikus. Nem mindenki meri vállalni azt, hogy ezekért kiáll. Hála Istennek a Magyar Művészeti Akadémia és a Művészetek Palotája kölcsönös együttműködési szerződéssel úgy döntött, hogy bemutatják a Földindulást. Engem mint 80 éves komponistát, szerzői esttel jutalmaztak meg. S én magam döntöttem úgy, hogy ezt a darabot, és ne kamaraműveket, zenekari műveket játsszunk. A Jóisten lehetővé tette, hogy meghallgathassam egyik kedvenc szerzeményemet, amely életművem középpontjában áll. 140 darabot írtam, és ez az opus 70-es. Kiváló művészgárda állt mellém, amely biztosítéka a nagyszerű előadásnak.

 Miért pont Kodolányi, s miért pont a Földindulás?

 – A Földindulás cselekménye Kodolányi szerint a múlt századi Ormánságban játszódik, de jelenkori életünkről szól. A magyar föld – amely nem csak szántóföld, hanem a hazánk – idegen kézbe kerülése, a családok széthullása, életünk fogyatkozása, nemzetünk tragikus süllyedésének víziója jelenik meg a műben. Az opera mégis sorsfordító erővel mutatja fel az életet, a reményt. A Földindulást a magyar megújulás és felemelkedés teremtő hitével komponáltam. Szerettem volna egy nemzeti, magyar operát írni. Mert korábbi operáim széles körű, globális problémákat érintettek. Az alapmű alkalmas arra, hogy a magyarok kiszolgáltatott életének érzéseit a zenébe beleszőjem – tehát olyan témáról írjak, melyet jól ismerek, s amelynek én is része vagyok. Hadvezérek, királyok, abbék, hercegek nem szerepelnek a darabban, hanem az egyszerű emberek hétköznapi küzdelmei. Az egyszerű emberek saját problémái is kozmikus erővel érintik a lelki és a szellemi világot. Így a művészetnek alkalma nyílik arra, hogy őszintén, vallomásszerűen feltárja az emberi lélek mélységeit, s fölfogható és átélhető zenét teremtsen, amelynek megértéséhez nem kell zeneakadémiai végzettség. Melódiám az európai klasszicizmushoz is kapcsolódik, és a magyar népi kultúra gyökereiből táplálkozik.

 Ki választotta ki az ősbemutató karmesterét, a szólistákat és a zenekart?

 – Medveczky Ádámot, aki több darabomat is vezényelte már, és a zenekart és a kórust én választottam ki. A szólisták kiválasztásában már nem volt szerepem, mert kevésbé ismerem a fiatal énekeseket. A Művészetek Palotája egyik szervezete – élén Bátor Tamás koprodukciós igazgatóval – foglalkozik a művészegyeztetéssel, a szerződéskötésekkel. Október 11-éig zenekari javítópróbák zajlottak; addig külön vették át a darabot a szólisták, az énekkar és a zenekar. Ezután történt meg az együttes próba.

 A próbafolyamat alatt többször egyeztetett Medveczky Ádámmal?

 – Nem csak vele, hanem a produkció többi résztvevőjével is. Hozzászólásaim, tanácsaim soha nem öncélúak. Távol áll tőlem az okoskodás. Azt szeretném, hogy a darab a lehető legjobban szólaljon meg, s a közreműködők sikerét szolgálja. Tehát a zeneszerző mű- és előadópárti, és nem a saját dicsfényét növelő hiú személy.

 Könnyebb úgy operát komponálni, hogy a szerző – ahogy Wagner esetében is –a szövegkönyvíró?

 – Ez nagy segítséget és könnyebbséget jelent, mert ezzel elkerülöm a szövegkönyvíróval az esetleges vitákat.

 Kortárs operáról van szó. A kortárs jelző hallatán viszont sokan atonális, fülsértő zeneegyvelegre gondolnak. Mi ennek az oka?

 – A komolyzene olyan mint a melegházi növény termesztése, sok pénzbe kerül, s ápolni kell. A nyugati világ életritmusa, szokásai bizonyos társadalmi és gondolkodásbeli trendet követnek. A művészetben megjelent az a modernista irány, ami tőkés támogatással behálózza az egész világot. Ezt az irányt a zenészek, és a befogadók sem kedvelik, de erről nem vesznek tudomást azok, akik a modernizmust erőltetik. Egy fiatal zeneszerző pedig, aki sikert szeretne elérni, kénytelen arra törekedni, hogy „beálljon a sorba”, és eljátsszák a műveit. A média és a nagy lemeztársaságok a tőkések kedvenceit támogatják. A liberális művészeti elképzelés negligálja a nemzeti művészeteket, és szinte ipari és kozmopolita zenét akar elterjeszteni. De látjuk az alagút végét, mert minden anyagi támogatás ellenére egyre kevesebb embert érdekel a disszonáns, atonális zene.

 A művészetben nincs egységes kánon. Milyen stílusban komponálta a Földindulást?

 – Szabad alkotó vagyok. Semmiféle iskolához sem tartozom, nincsenek kötelező paneljeim, amikkel dolgozom, és nincsenek tabutémáim sem. A legfontosabb, hogy a kifejezés hiteles, átélhető legyen, s a hallgatók a művet befogadják. Egyedül a küldetésem, s az, hogy mit szeretnénk közölni, dönti el, hogyan szólítom meg az embereket a zenémmel. Az érdekel, hogy amit közölni szeretnék a melódiámmal, friss, új, és ne utánzat vagy „találmány” legyen. Az élő, nemzeti zene kifejezi az emberi lelket és igazságként hat. A magyar kultúra alázatos szolgájaként arra törekszem, hogy a magyarság hangja megtalálja pótolhatatlan helyét.

 

Medveczky Attila