2015.10.23.
Az egyszerű állam, a reformok és Lázár
János
Lázárt divat nem
szeretni. A legutóbbi kijelentése, miszerint az állami mezőgazdasági
vállalatokat az MSZP alatt az MSZP-menedzsment, a Fidesz alatt
pedig a Fidesz-menedzsment lopja szét, egyöntetű fejcsóválást
okozott minden oldalon. Pedig alapvetően igaz.
Mint ahogy
igaz az is, hogy az önkormányzatok értelmetlen szabálytömeget
alkotnak, és előszeretettel játszanak hatóságot, előszeretettel
duzzasztják fel állományukat. És az is igaz, hogy sem az adózás,
sem az egyszerű állam terén nem sikerült áttörést elérni.
És
itt belekezdhetnének egy hosszas sorba, hogy a 2010-es, majd
2012-es kormányhatározat – mely a vállalkozóbarát egyszerű
államról szól – mennyiben valósult meg. Nem kezdünk, inkább
összefoglalva megállapítjuk, hogy semmiben.
Pontosan
ezt mondja Lázár és ezért csóválja a fejét mindenki, ezért
beszélnek árulásról. Nem tisztem Lázár János személyét
megítélni, már csak azért sem, mert életemben nem találkoztam
vele, és pláne nem szeretnék belefolyni a Fideszen belül
kialakult ki kit, miért nem szeret és ki hova akarja pozícionálni
magát kérdéskörbe. Az utóbbi probléma alapvetően minden pártban
tombol, a Fideszben azért látszik úgy, hogy felerősödött
egymás gyűlölete, mert évek óta nincs ellenfél.
Ugyanakkor
feladatom, hogy Lázár János Miniszterelnökséget vezető
miniszter (MvM) tevékenységét megítéljem. A Miniszterelnökséget
vezető miniszter feladata az ún. Statútumban került meghatározásra.
Ebből kiderül, hogy az MvM-hez tartozik minden is.
Lázár a következőkért
felelős: 1. kormányzati tevékenység összehangolásáért; 2.
közigazgatási minőségpolitikáért és személyzetpolitikáért;
3. közigazgatás-fejlesztésért; 4. közigazgatás-szervezésért;
5. helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletéért; 6
európai uniós ügyek koordinációjáért; 7. európai uniós
források felhasználásáért; 8. agrár-vidékfejlesztésért;
9. közbeszerzésekért; 10. építésügyért; 11. kulturális örökség
védelméért; 12. településfejlesztésért és településrendezésért;
13. területrendezésért; 14. polgári hírszerzési tevékenység
irányításáért; 15. postaügyért; 16. társadalompolitika összehangolásáért;
17. tudománypolitika koordinációjáért; 18. kormányzati társadalmi
kapcsolatok összehangolásáért.
Tulajdonképpen,
ha a hagyományos ágazatfelosztást vesszük, akkor a kulturális,
a honvédelmi, az egészségügyi és a belügyi tárca tevékenységein
túl minden Lázár János felelőssége.
Ismerve a magyar közigazgatás
hatékonyságát és működési tényeit, ez a gyakorlatban azt
jelenti, hogy tényleg minden Lázár Jánoshoz tartozik. A közigazgatás
első számú vezérlőelve, hogy a probléma alapvetően nem hozzám
tartozik és, ha mégis, akkor nem lehet megoldani, olyan pusztítást
végez, hogy bármiféle reformszándék elbukik.
Ezért a kormány,
és tulajdonképpen Orbán Viktor személyesen, leginkább azokat
a reformokat tudja végrehajtani, melyek végigvihetők egy
vonalon a hatalmi piramisban. Ilyen volt a devizahitelek ügye, a
közműszolgáltatók visszaszerzése, a költségvetési egyensúly
megteremtése, a migránsok kezelése és sorolhatnánk a kétségtelenül
fontos eredményeket. Az Orbán-kormány ebben a működési formában
rendkívül hatékony. Ezért jelentős központosítást kellett
végrehajtani, melynek az a következménye, hogy ügyintézői,
de legfeljebb osztályvezetői szintű kérdések államtitkári,
miniszteri, sőt nem egyszer miniszterelnöki asztalra kerülnek.
Kétségtelen,
hogy a Tölgyessy Péter által világítótorony hasonlattal leírt
kormányzás – ahol Orbán a világítótorony, ahova világít,
ott minden megy, mint a karikacsapás, a sötétben maradt részen
azonban semmi sem történik – rendkívül hatékonyan kezel
bizonyos kérdéseket, de a nagy államigazgatási reform végrehajtására
nem alkalmas.
Lázár János
funkciója tehát elvileg az, hogy miközben az országot kétségtelenül
megmentő és megerősítő kormányzási mód működik, ezenközben
a rendszerszintű változások irányába tegyen lépéseket, de
persze a napi operatív irányítást is végezze el.
Ha ezt összevetjük
a gigantikus magyar közigazgatás tehetetlenségével, a jogszabályerdőben
elrejtett béklyók szorításával, az államigazgatás jogi és
úgy általában a magyar jogi gondolkodás minőségével, akkor
megállapíthatjuk, hogy amennyiben Lázár János nem szuperhős,
vagy nem klónoztatta magát 6-8 példányban, akkor teljességében
nem tud megbirkózni a Statútumban megfogalmazott feladatával.
Azaz amikor Lázár
egy-egy nyilatkozatban nekimegy a közigazgatás különböző területeinek,
vagy amikor állandó konfliktushelyzetben van, akkor tulajdonképpen
a jogszabályban meghatározott feladatát végzi.
De mi az oka
annak, hogy Lázár ebbe a lehetetlen szerepbe kényszerül? A
személyes motivációkat, hogy Lázár miért akart államminiszter
lenni, vagy Orbán miért halmozta el ennyi területtel, nem vizsgálom.
Azért, mert nem tudom, nem látok bele, nincsenek róla
ismereteim. Azonban hogy a reformok rendszerében miért hozták létre
ezt a csúcsminiszteri posztot, az világosan látszik.
Lázár munkabírása
és hatékonysága megadja a minimális esélyt, hogy képes
rendszerben kezelni a 18 területet. És ha erre képes, akkor képes
lehet elindítani valamiféle változást anélkül, hogy január
elsejétől ki kéne rúgni 400 000 embert az állami szférából.
Ezt már csak azért sem tehetik meg, mert akkor a 2018-as választást
biztosan bukják.
Így tulajdonképpen
Lázár hatékonyságára van bízva, hogy az aprómunkát elvégezze,
és miközben a miniszterelnök kétségtelen sikerrel viszi a
stratégiai és nagypolitikai operatív irányítást, addig Lázár
nekimehet a rendszereknek úgy, hogy a változás végül nem a
Fidesz nyakába hullik vissza, és nem manifesztálódik egy választási
bukásban.
Ebből a 18
feladatból, Rogán Antal kabinetfőnöki pozíciója – ráadásul
önálló minisztériumként megjelenő struktúrában –
valamennyit elvon. A hétfői parlamenti szavazás után, mellyel
lényegében egy, a miniszterelnök utasítása alapján a napi ügyeket
menedzselő kabinetminisztérium jött létre, Lázár János
feladataiból elsősorban a miniszterelnök stratégiai és
nagypolitikai irányításának naponta megjelenő és természetesen
változó feladatai kerülnek ki. Így Lázár teljes erőbedobással
tud nekimenni a rendszer megváltoztatásának.
A hasonlatnál
maradva mondhatnók, Rogán minisztériuma a világítótorony által
bevilágított területet szélesítheti, míg Lázár a sötét
területeken haladhat előre.
Függetlenül attól,
hogy a struktúra kialakításában milyen személyes érdekek,
milyen csoportérdekek vagy a miniszterelnök milyen személyes
motivációi – ha voltak ilyenek egyáltalán – játszottak közre.
A most kialakuló struktúra elvileg működhet.
Ha Lázár képes
nekimenni a rendszernek, és az egyszerű állam és egyéb amúgy
jó törekvéseket végig tudja verni az alá tartozó területeken,
miközben Rogán a miniszterelnöki végrehajtó munkát szélesíti,
akkor elvileg megmaradhat a lineáris irányítás hatékonysága,
ugyanakkor rendszerszintű megújulás is létrejöhet.
Meglátjuk.
Csorja Gergely
|