2015.10.23.
Szó sincs vétójogról
Az uniós szankciók nem is érintik a nukleáris területet, így
ezt a projektet sem
A Paks II. beruházás
nem sérti az Oroszország ellen hozott nemzetközi gazdasági
szankciókat. Ráadásul Magyarország messze nem az egyetlen uniós
állam, amely Moszkvával gazdasági kapcsolatokat ápol – közölte
megkeresésünkre Aszódi Attila kormánybiztos.
Miért utazott Horvátországba, majd Ausztriába a Paks
II. küldöttsége?
– Több államban is tartunk nyilvános lakossági fórumot
és szakértői konzultációt. Harminc európai országot hívtunk
meg a Paks II projekt környezetvédelmi engedélyezési eljárásába,
közülük pedig tizenegy jelezte, hogy szeretne részt venni a
folyamatban. Az espooi egyezmény értelmében a Földművelésügyi
Minisztériumban működik az a szervezeti egység, amelyik az
ilyen típusú eljárásokat lebonyolítja. A horvát fél
szervezte meg legkorábban az egyeztetéseket, majd következett
Ausztria. Azért szükségesek a konzultációk, mert a környezetvédelmi
engedélyezés során az ilyen nagy létesítményeknél az espooi
egyezmény előírja, hogy az úgynevezett. „hatásviselő”
felet be kell vonni az eljárásba.
Elképzelhető, hogy Paks II-nek lesz majd határon
átívelő hatása?
– Számításaink szerint az erőmű működésének sem
normál helyzetben, sem üzemzavar esetén nincs határon átívelő
érdemi hatása. Ezek a hatások annyira minimálisak, hogy azokból
érdemi következmény sem itthon, sem a határokon túl nem származhat.
Ugyanakkor az espooi egyezmény nagyon nyitott környezetvédelmi
engedélyezést javasol, és mi ezt a javaslatot elfogadtuk. Ezért
döntöttünk úgy, hogy bárki, aki úgy gondolja, hogy részt
szeretne venni ebben az eljárásban, ismerje meg az anyagokat és
tegye föl a kérdéseit. Úgy Németország, Csehország, Görögország,
Málta, mint a szomszédos országok tekintetében teljességgel
kizárt, hogy bármilyen hatása lenne a Paks II-nek. Ennek ellenére
úgy gondoltuk, inkább bemutatjuk ezekben az államokban a környezeti
hatástanulmányt, és az elemzési eredményeket.
A szomszédos államok megvétózhatják a beruházást?
– Szó sincs vétójogról. A környezetvédelmi engedélyezés
másképpen zajlik. A magyar jogrend illeszkedik az uniós előírásokhoz,
irányelvekhez. Ennek értelmében az espooi egyezmény követelményeit
figyelembe veszi a magyar környezetvédelmi szabályozás. Az
engedélyezés során a magyar hatóságok járnak el – esetünkben,
a Paks II. beruházásnál a Baranya Megyei Kormányhivatal.
Ezeknek a fórumoknak, mind a magyar közmeghallgatásnak, mind
pedig a külföldi nyilvános fórumoknak és szakértői konzultációknak
az a célja, hogy a magyar hatóság meggyőződjön arról, hogy
a környezeti hatástanulmányban az engedélykérő minden kérdésre
kitért, és azokra megfelelő választ adott. Tehát ezek a külföldi
visszacsatolások a magyar hatóságot segítik a minél szélesebb
körű vizsgálat elvégzésében. A magyar hatóság ezek alapján
további kérdéseket tehet fel a beruházónak, és ez után dönti
el, hogy engedélyezi-e a tevékenységet környezetvédelmi
szempontból. Az engedély megadása után, mint minden más
hasonló folyamatban, jogorvoslatot kérhetnek az ügyfelek.
Az osztrák környezetvédelmi minisztérium szerint
aggasztó, hogy orosz technológiával készült atomerőmű épülhet
Ausztria közelében. A kijelentés mögött politikai vagy valóban
környezetvédelmi szempontok állhatnak?
– Ausztriában értékes, hasznos konzultációra került
sor – többek között – az osztrák kormány, és a tartományok
képviselőinek jelenlétében. A szakértői egyeztetéseken a kérdésében
feltett kijelentésekhez hasonló sem hangzott el. Konkrét kérdéseket
kaptunk, melyekre megadtuk a válaszokat, és azok megnyugtatták
az osztrák szakértőket. Az osztrák kormányzati szereplők
bizonyára nagypolitikai szempontokat is figyelembe vesznek, és
attól tartok, hogy az ön által idézett mondat is ebbe a kategóriába
tartozik, de mögötte nem húzódnak meg tényleges környezetvédelmi
szempontok.
Többen fölvetették,
hogy az orosz–EU-s kölcsönös szankciók ellenére gazdasági
kapcsolatot alakított ki a kormányunk Moszkvával Paks II. révén.
Érinti a szankciókat a paksi beruházás?
– Kategorikusan kijelentem: nem érinti a szankciókat a
paksi bővítés. Betartjuk nemzetközi vállalásainkat. Az uniós
szankciók nem is érintik a nukleáris területet, így a Paks II.
projektet sem. Ráadásul Magyarország messze nem az egyetlen uniós
állam, amely Moszkvával gazdasági kapcsolatokat ápol. Az ukrán
atomerőművek továbbra is vásárolnak nukleáris üzemanyagot
Oroszországból, és zavartalan a gázszállítás is Európa irányába.
Sőt néhány héttel ezelőtt német és osztrák cégek
megegyeztek az Északi Áramlat kapacitásának megduplázásáról
a Gazprommal – tehát a mostanihoz képest kétszer akkora földgáz
importkapacitás áll majd rendelkezésre Oroszországból.
Előrelépést jelent, hogy Brüsszel a paksi beruházást
műszaki szempontból már elfogadta?
– Ez fontos mérföldkő a brüsszeli jóváhagyások sorában,
amelynek az első eleme az volt, hogy 2014 elején a bizottság írásban
jelezte, hogy nem emel kifogást az államközi szerződés ellen.
Szeptember 29-én Lázár János Brüsszelben tárgyalt
az atomerőmű bővítéséről. Miben állapodott meg a miniszter
Margrethe Vestagerrel, az Európai Unió versenyjogi ügyekért
felelős biztosával?
– Régóta zajlanak egyeztetések, tárgyalások a
versenyjogi biztos szakértői csapata és a magyar kormány között.
Arról született megállapodás, hogy ezek a tárgyalások
felgyorsulnak annak érdekében, hogy két hónapon belül választ
kapjunk arra: a Bizottság egyetért-e azzal a magyar állásponttal,
hogy a beruházás nem tartalmaz állami támogatást.
Az állami támogatások mellőzése azt jelenti, hogy a
társaság az áram értékesítésének bevételéből fenn tudja
majd tartani magát?
– A Paks II. teljes mértékben állami tulajdonú beruházás.
A Paks II. projekttárság is állami tulajdonban van. De ez nem
egyedülálló, mert más európai országban is üzemelnek állami
tulajdonú energetikai társaságok. Az erőmű felépítése nagy
mennyiségű forrást igényel.
Az erőműblokkok
orosz államközi hitel felhasználásával épülnek meg. Ezt követően
az erőmű képes lesz a villamos energiát úgy értékesíteni a
piacon, hogy a bevételekből a társaság fenntartsa magát, s
azokból fedezze az üzemeltetés költségeit. Emellett a bevételekből
a tőke és költségei is megtérülnek majd piaci körülmények
között, vagyis nem lesz szükség állami támogatásra az új
erőművi blokkok működtetéséhez.
Medveczky Attila
|