2015.10.30.
Kibervédelem
Egyetemi képzés indul
A kritikus
rendszerek esetében nem pusztán az adatlopás, az adatszivárgás
jelent valós veszélyt, hanem ezen rendszerek, kritikus
infrastruktúrák megrongálása, szabotálása is, amelyre az elmúlt
években számos példa akadt. Tasnádi László államtitkárt
arról faggattuk, hogy mennyire van hazánk kitéve a
kiberfenyegetésnek.
Mik a magyarországi elektronikus információbiztonság
legfőbb jellemzői?
– Magyarország információbiztonsági szempontból a világ
más részein is ismert kihívásokkal áll szemben. A társadalom,
a gazdaság és a kormányzat is egyre nagyobb mértékben támaszkodik
az információs technológiára, egyre több és több
informatikai szolgáltatás járul hozzá az ország fejlődéséhez.
A technológiák és szolgáltatások rohamos fejlesztését
azonban nem követte hasonló ütemben a biztonsági képességek
kialakítása. Ennek oka elsősorban a nehezen
észlelhető és a laikusok számára nehezen érthető
kiberfenyegetések ismeretének hiánya és alábecslése, továbbá
a szükséges szándék, szaktudás és motiváció hiánya.
Érték már a hazai
kormányzati infrastruktúrát támadások?
– Más, nagyobb fenyegetettségű államokkal ellentétben
a magyar gazdasági, kormányzati és kritikus infrastruktúrát még
nem érték olyan megrendítő erejű támadások, amelyek már az
állampolgárok számára is megkerülhetetlen kérdéssé tennék
az információbiztonságot. A magyar Országgyűlés azért
alkotta meg 2013-ban az elektronikus információbiztonságról szóló
törvényt és kapcsolódó intézményrendszert, illetve azért jött
létre 2015-ben a Nemzeti Kibervédelmi Intézetet, hogy –
tanulva más országok hibáiból – az elektronikus információs
infrastruktúránkat még azelőtt megerősítsük, mielőtt
minket is komoly támadások és komoly veszteségek érnének. Még
sok a tennivaló, a hathatós kibervédelem számos feltétele erősítésre
szorul. Kevés – de az utóbbi években létrejött képzéseknek
köszönhetően egyre több – az informatikai biztonsági
szakember. A beruházásoknak még csak kis százalékát költik
biztonságra, a kialakított rendszerek biztonságának fenntartására,
biztonsági felügyeletére, különösképpen az ehhez kapcsolódó
személyi költségekre sok esetben nem fordítanak kellő forrást.
Melyek az új intézet legfontosabb feladatai, működésének
előnyei?
– Az új intézet egyesíti a korábbi struktúrában elkülönülten
működő Kormányzati Eseménykezelő Központot (GovCERT), a
Nemzeti Elektronikus Információbiztonsági Hatóságot (NEIH),
és a Nemzeti Biztonsági Felügyelet sérülékenységvizsgálati
feladatait ellátó CDMA csoportot. Az új szervezeti keretek
lehetővé teszik, hogy ezeknek a szervezeteknek megvalósuljon a
racionalizált irányítása, illetve a közvetlen kommunikáció
által jelentősen növekedjen az információbiztonsági reagáló
képesség és hatékonyság.
Akár a titkosszolgálatoktól kényes információk tömege
szivároghat ki, ha valahol rés keletkezik az elektronikus
pajzson?
– Nem létezik olyan elektronikus információs rendszer,
amely nem kompromittálható, ezért tévhit az, hogy az
internettel össze nem kötött rendszerek – mint a kérdésben
hivatkozott szervezetek rendszerei – ne lennének kitéve a globális
kibertérben létező fenyegetéseknek. Az ilyen rendszerek esetében
pusztán a megfertőzés metodológiája más, mint az internettel
közvetlen összeköttetésben lévő rendszereké. Éppen ezért
az információbiztonsági törvény a logikai védelmi intézkedéseken
túl fizikai, személyi és adminisztratív követelményeket is támaszt
a kormányzati rendszerek üzemeltetőivel szemben. A kritikus
rendszerek esetében ugyanis nem pusztán az adatlopás, az
adatszivárgás jelent valós veszélyt, hanem ezen rendszerek,
kritikus infrastruktúrák megrongálása, szabotálása is,
amelyre az elmúlt években számos példa akadt (iráni urándúsító
centrifugák megrongálása a Stuxnet vírussal, vagy az Észtország
teljes infrastruktúrája elleni szabotázs).
Hogyan válogatták ki a Nemzeti Kibervédelmi Intézet
munkatársait? Át kellett-e esniük valamilyen nemzetbiztonsági
szűrőn?
– Az intézet munkatársait olyan szakmai kiválasztási
rendszer alapján alkalmazzuk, amely biztosítja, hogy az intézet
a megfelelő kompetenciákkal rendelkezzen az informatikai, a jogi
és a biztonsági területen is. Az intézet munkatársait többlépcsős
felvételi eljárás során választják ki, amelynek egyik eleme
a nemzetbiztonsági ellenőrzés.
Bizonyára lényeges, hogy sokáig fennmaradjon az NKI. A
Nemzeti Közszolgálati Egyetemen elindítottak már kiberbiztonsági
képzést?
– A Nemzeti Kibervédelmi Intézet hosszú távú működtetése
szempontjából kiemelten fontos, hogy rendelkezzen mindazokkal az
IT-biztonsággal kapcsolatos kompetenciákkal, amelyek az Ibtv.
hatálya alá tartozó intézményeknél a védelmet hathatósan támogatni
tudja. Ennek érdekében az intézet elsődleges feladatának
tartja, hogy a szakemberei képzését minél szerteágazóbban,
folyamatosan végezze. Másrészről az Ibtv. (információbiztonsági
törvény) hatálya alá tartozó szervezetek IT-biztonsági felelőseinek
a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen évente kétszer informatikai
biztonsági felelős képzés indul, amely segít felkészíteni a
szervezetek kijelölt munkatársait a törvényi keretrendszer
megismerésére és a kibertérben előforduló,
szervezetspecifikus veszélyek leküzdésére.
Technikai eszközökkel megvalósíthatók az állami
elektronikus rendszerek védelme?
– Az állami informatikai rendszerek védelménél olyan
komplex védelmi megközelítés került kialakításra, amelynek
egyik pillérét a technikai eszközök, védelmi rendszerek
fejlesztése, integrálása, működtetése jelenti. A második
pillér az intézmények, a szervezetek közötti folyamatos
információáramlás. A harmadik pillért a korábban már említett
szakemberképzés jelenti mind az intézetben, mind az állami és
önkormányzati szerveknél. Fontos továbbá az informatikai
rendszerekkel dolgozó felhasználók IT-biztonsági tudatosságának
folyamatos növelése képzések, workshopok, tájékoztató kampányok,
gyakorlatok keretében.
Ilyen típusú intézet működik máshol is az EU-ban,
vagy ez egy magyar kuriózum?
– Ehhez hasonló, az erőforrásokkal hatékonyan gazdálkodó
modellt alkalmaznak többek közt Németországban (BSI), Hollandiában
(NCSC), Franciaországban, de Közép-Kelet Európában is van
erre példa, Csehországban (NBU).
Mekkora forrás jut a magyar kibervédelemre, illetve az
NKI működésére?
– A magyar államigazgatási szervek részére számos –
különösen európai uniós támogatású – program, forrás áll
rendelkezésre az információbiztonság magasabb szintjének eléréséhez,
illetve az IT-fejlesztések során kiemelt figyelmet kapnak a
biztonsági célú beruházások. A 2014–2020 közötti
programozási időszak e-közigazgatási fejlesztései esetében
alapkövetelmény a közigazgatási szervekkel szemben a védelmi
intézkedések kialakítása és a fejlesztések információbiztonsági
szempontból történő bevizsgálása az intézet részéről. A
Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NKI) működése a költségvetési
törvényben jóváhagyott forrásokból biztosított. Az NKI
fejlesztésére ugyanakkor Európai Uniós források is rendelkezésre
állnak.
Medveczky Attila
|