vissza a főoldalra

 

 

 2015.10.30. 

Befektetőbarát település

A felkészülés még több sikeres beruházást hozhat Magyarországnak

A Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) által kezelt jelentősebb nemzetközi beruházási projektek egyre nagyobb mértékben települnek a vidéki városokba – közölte megkeresésünkre Ésik Róbert elnök. A befektetőknek szóló üzenetek egységesítése érdekében szükség van a befektetők számára vonzó és stratégiai fekvésű települések képviselőinek professzionális felkészítésére is.

 Mitől válik egy település befektetőbaráttá? Elegendő a megfelelő úthálózat, az ipari park, vagy más is szükséges hozzá?

 – Egyre élesedő verseny folyik a befektetésekért nemcsak a régióban, de az országon belül is. Ezért fontos, hogy szerte az országban felkészülten várják a települések a potenciális befektetők megkereséseit. A külföldi befektetők megnyerésénél fontos, hogy a Magyarországon töltött idő során az érdeklődő a lehető legjobb ügyfélélményben részesüljön, amihez a kormányzat, a HIPA és az önkormányzatok összefogása szükséges. Önmagában nem elegendő például a megfelelő úthálózat vagy a megfelelő támogatási ajánlat. Fontos ezen túlmenően az is, hogy az itt töltött néhány nap alatt, míg a külföldi befektető végiglátogatja a leendő helyszíneket, mit tapasztal, illetőleg milyen kulcsüzenetek, és milyen formában hangzanak el a beszélgetések során. Összegzésképpen megállapítható, hogy a befektetők megnyerésének mindenképpen alapvetően szükséges, ámde nem elégséges feltétele a felkészültség, a hitelesség, valamint a gyors reakció. Az első benyomás rendkívül meghatározó a befektetők számára.

 A településvezetők mennyire ismerik a leendő befektetők döntési preferenciáit és igényeit?

 – A polgármesterek tisztában vannak a befektetői döntési folyamat jelentőségével, de az általunk szervezett képzés – felhasználva mindazt a gyakorlati tudást és tapasztalatot, ami a HIPA-ban az évek során felhalmozódott – hozzájárulhat ahhoz, hogy nagyobb arányban szülessenek Magyarország és a települések számára is pozitív befektetési döntések. A szándékunk az, hogy a képzéssel egy stabil, jól használható alapot adjunk a befektetők által leggyakrabban feltett kérdések megfelelő színvonalú formai és tartalmi kidolgozásához.

 Mi a célja az októberben induló programnak?

 – A HIPA által szervezett Befektetőbarát Település Program felkészítést ad a településeknek a potenciális befektetők professzionális fogadására és kiszolgálására, a modern üzleti életben már általános technikák alkalmazásával.

Kollégáimmal együtt meggyőződésünk, hogy a legtöbb település esetében rendelkezésre áll a lehetőségek, illetve az erőforrások olyan kombinációja, ami vonzó és meghatározó lehet egy bizonyos befektetői kör számára. Ennek tükrében úgy vélem, hogy a pozitív befektetői döntés első lépése az lehet, ha a település saját maga számára összefoglalja erősségeit és lehetőségeit, kialakítja stratégiáját, proaktívan feltérképezi, és tudatosan alakítja erőforrásait, hiszen ha váratlanul „bekopogtat” egy potenciális befektető, és egy előre összeállított, számára releváns információcsomaggal várják, az a világon mindenhol nagyon meggyőző és pozitív benyomást kelt. Ezen túlmenően fontos, hogy minden önkormányzatnál legyen egy jól felkészült, dedikált kontaktember, akihez az érdeklődő bármikor fordulhat kérésével, kérdéseivel. Szintén fontos célja a programnak, hogy a HIPA és a részt vevő települések között az együttműködés még szorosabbá válhasson, ami a két fél érdekein túl az egész ország javára válhat. Hosszabb távon pedig az a célunk, hogy a magyarországi üzleti környezet még befektetőbarátabbá váljon, ennek köszönhetően a lehető legtöbb külföldi beruházás érkezzen hazánkba, és világszerte még tovább javuljon Magyarország gazdasági országimázsa.

 Kik és hol tartják a tréningeket a résztvevők számára?

 – A tréningek a HIPA V. kerületi székházában zajlanak. Az előadásokat többségében saját kollégáink tartják. A HIPA feladata a befektetésösztönzés, mely feladatot professzionális, sok esetben a versenyszférából érkezett kollégák látják el, akik gyakorlati tapasztalatai lehetővé teszik, hogy a program oktatási moduljait kollégáink lássák el a legtöbb esetben.

 Mi a program tematikája?

 – A program 4+1 modult foglal magában. A jelentkező városok közül 40-et tudunk fogadni az első képzési időszakra, egy héten 2 oktatási napot tartunk, 20-20 város képviselőinek részvételével. Néhány példa a képzés tematikájából: a Befektetőbarát Település programra – a program és céljainak bemutatása, negatív és pozitív példák említésével; milyen előkészületek szükségesek ahhoz, hogy beruházás jöhessen létre egy településen (engedélyek, fejlesztési területek, rendezési terv); a városok számára elérhető állami támogatások bemutatása, valamint a vállalatok számára adható támogatások, azok kapcsolódási pontjai; településmarketing elmélet; a külgazdasági attasék utaztatása vidéki városokba, mely alatt felmérhetjük a gyakorlatba átültetett tudást.

 A jelentkezők számot is adnak a megszerzett ismeretekről?

 – Igen. A kurzust követően, minden településnek el kell készítenie egy rövid szakmai tervet, hogy hogyan fogadna egy befektetőt. Az anyagban részletezni kell az alkalmazott szakmai, marketing és kommunikációs üzeneteket, csatornákat, programot, a szükséges dokumentációkat, annak érdekében, hogy lemodellezzünk egy valós helyzetet.

A pályázatok értékelése után a legjobb anyagokat elkészítő települések a gyakorlatban is kamatoztathatják tudásukat, mivel terveink szerint egy külföldi diplomatákból, külgazdasági attasékból, üzletemberekből álló delegációt viszünk ezen településekre.

 Mekkora összegből valósítják meg a programot?

 – A HIPA budapesti, V. kerületi székházában, többnyire saját szakértő kollégáinkkal valósítjuk meg a programot, így költségként elsősorban a városok útiköltsége, esetleges szállásköltsége merülhet fel.

 Hogyan mérhető le egyáltalán ennek az intézkedésnek a sikere?

 – A program sikere a jelentkező városok számában is mérhető, hiszen az érdeklődés élénk a programunk iránt, az első 3 napban több mint 30 település jelezte részvételi szándékát. Ugyanakkor, értve kérdését, a beruházási oldalról megvizsgálva az eredményes beruházások lennének a fő sikerességi mutatók. Fontos azonban kihangsúlyozni, a program célja, hogy lehetőséget adjon a professzionális felkészülésre, mely felkészülés még több sikeres beruházást hozhat Magyarországnak. A települések még jobb megismerése, a lehetőségeik feltérképezése viszont a HIPA számára ad további lehetőséget arra, hogy a befektetőket még gyorsabban és pontosabban kiszolgálhassa helyszínjavaslatokkal. Eme két pont vezethet együtt további pozitív döntésekhez, melyek nemcsak Magyarországnak, de a településeknek is további új munkahelyet jelentenek.

 

Medveczky Attila