2015.10.30.
Befektetőbarát település
A felkészülés még több sikeres beruházást hozhat Magyarországnak
A Nemzeti Befektetési
Ügynökség (HIPA) által kezelt jelentősebb nemzetközi beruházási
projektek egyre nagyobb mértékben települnek a vidéki városokba
– közölte megkeresésünkre Ésik Róbert elnök. A befektetőknek
szóló üzenetek egységesítése érdekében szükség van a
befektetők számára vonzó és stratégiai fekvésű települések
képviselőinek professzionális felkészítésére is.
Mitől válik egy település befektetőbaráttá?
Elegendő a megfelelő úthálózat, az ipari park, vagy más is
szükséges hozzá?
– Egyre élesedő verseny folyik a befektetésekért
nemcsak a régióban, de az országon belül is. Ezért fontos,
hogy szerte az országban felkészülten várják a települések
a potenciális befektetők megkereséseit. A külföldi befektetők
megnyerésénél fontos, hogy a Magyarországon töltött idő során
az érdeklődő a lehető legjobb ügyfélélményben részesüljön,
amihez a kormányzat, a HIPA és az önkormányzatok összefogása
szükséges. Önmagában nem elegendő például a megfelelő úthálózat
vagy a megfelelő támogatási ajánlat. Fontos ezen túlmenően
az is, hogy az itt töltött néhány nap alatt, míg a külföldi
befektető végiglátogatja a leendő helyszíneket, mit
tapasztal, illetőleg milyen kulcsüzenetek, és milyen formában
hangzanak el a beszélgetések során. Összegzésképpen megállapítható,
hogy a befektetők megnyerésének mindenképpen alapvetően szükséges,
ámde nem elégséges feltétele a felkészültség,
a hitelesség, valamint a gyors reakció. Az első benyomás rendkívül
meghatározó a befektetők számára.
A településvezetők mennyire ismerik a leendő
befektetők döntési preferenciáit és igényeit?
– A polgármesterek tisztában vannak a befektetői döntési
folyamat jelentőségével, de az általunk szervezett képzés
– felhasználva mindazt a gyakorlati tudást és tapasztalatot,
ami a HIPA-ban az évek során felhalmozódott – hozzájárulhat
ahhoz, hogy nagyobb arányban szülessenek Magyarország és a
települések számára is pozitív befektetési döntések. A szándékunk
az, hogy a képzéssel egy stabil, jól használható alapot
adjunk a befektetők által leggyakrabban feltett kérdések
megfelelő színvonalú formai és tartalmi kidolgozásához.
Mi a célja az októberben induló programnak?
– A HIPA által szervezett Befektetőbarát Település
Program felkészítést ad a településeknek a potenciális
befektetők professzionális fogadására és kiszolgálására, a
modern üzleti életben már általános technikák alkalmazásával.
Kollégáimmal együtt
meggyőződésünk, hogy a legtöbb település esetében
rendelkezésre áll a lehetőségek, illetve az erőforrások
olyan kombinációja, ami vonzó és meghatározó lehet egy
bizonyos befektetői kör számára. Ennek tükrében úgy vélem,
hogy a pozitív befektetői döntés első lépése az lehet, ha a
település saját maga számára összefoglalja erősségeit és
lehetőségeit, kialakítja stratégiáját, proaktívan feltérképezi,
és tudatosan alakítja erőforrásait, hiszen ha váratlanul
„bekopogtat” egy potenciális befektető, és egy előre összeállított,
számára releváns információcsomaggal várják, az a világon
mindenhol nagyon meggyőző és pozitív benyomást kelt. Ezen túlmenően
fontos, hogy minden önkormányzatnál legyen egy jól felkészült,
dedikált kontaktember, akihez az érdeklődő bármikor fordulhat
kérésével, kérdéseivel. Szintén fontos célja a programnak,
hogy a HIPA és a részt vevő települések között az együttműködés
még szorosabbá válhasson, ami a két fél érdekein túl az egész
ország javára válhat. Hosszabb távon pedig az a célunk, hogy
a magyarországi üzleti környezet még befektetőbarátabbá váljon,
ennek köszönhetően a lehető legtöbb külföldi beruházás érkezzen
hazánkba, és világszerte még tovább javuljon Magyarország
gazdasági országimázsa.
Kik és hol tartják a tréningeket a résztvevők számára?
– A tréningek a HIPA V. kerületi székházában
zajlanak. Az előadásokat többségében saját kollégáink
tartják. A HIPA feladata a befektetésösztönzés, mely
feladatot professzionális, sok esetben a versenyszférából érkezett
kollégák látják el, akik gyakorlati tapasztalatai lehetővé
teszik, hogy a program oktatási moduljait kollégáink lássák
el a legtöbb esetben.
Mi a program tematikája?
– A program 4+1 modult foglal magában. A jelentkező városok
közül 40-et tudunk fogadni az első képzési időszakra, egy héten
2 oktatási napot tartunk, 20-20 város képviselőinek részvételével.
Néhány példa a képzés tematikájából: a Befektetőbarát
Település programra – a program és céljainak bemutatása,
negatív és pozitív példák említésével; milyen előkészületek
szükségesek ahhoz, hogy beruházás jöhessen létre egy településen
(engedélyek, fejlesztési területek, rendezési terv); a városok
számára elérhető állami támogatások bemutatása, valamint a
vállalatok számára adható támogatások, azok kapcsolódási
pontjai; településmarketing elmélet; a külgazdasági attasék
utaztatása vidéki városokba, mely alatt felmérhetjük a
gyakorlatba átültetett tudást.
A jelentkezők számot is adnak a megszerzett ismeretekről?
– Igen. A kurzust követően, minden településnek el
kell készítenie egy rövid szakmai tervet, hogy hogyan fogadna
egy befektetőt. Az anyagban részletezni kell az alkalmazott
szakmai, marketing és kommunikációs üzeneteket, csatornákat,
programot, a szükséges dokumentációkat, annak érdekében,
hogy lemodellezzünk egy valós helyzetet.
A pályázatok értékelése
után a legjobb anyagokat elkészítő települések a
gyakorlatban is kamatoztathatják tudásukat, mivel terveink
szerint egy külföldi diplomatákból, külgazdasági attasékból,
üzletemberekből álló delegációt viszünk ezen településekre.
Mekkora összegből valósítják meg a programot?
– A HIPA budapesti, V. kerületi székházában, többnyire
saját szakértő kollégáinkkal valósítjuk meg a programot, így
költségként elsősorban a városok útiköltsége, esetleges szállásköltsége
merülhet fel.
Hogyan mérhető le egyáltalán ennek az intézkedésnek
a sikere?
– A program sikere a jelentkező városok számában is mérhető,
hiszen az érdeklődés élénk a programunk iránt, az első 3
napban több mint 30 település jelezte részvételi szándékát.
Ugyanakkor, értve kérdését, a beruházási oldalról megvizsgálva
az eredményes beruházások lennének a fő sikerességi mutatók.
Fontos azonban kihangsúlyozni, a program célja, hogy lehetőséget
adjon a professzionális felkészülésre, mely felkészülés még
több sikeres beruházást hozhat Magyarországnak. A települések
még jobb megismerése, a lehetőségeik feltérképezése viszont
a HIPA számára ad további lehetőséget arra, hogy a befektetőket
még gyorsabban és pontosabban kiszolgálhassa helyszínjavaslatokkal.
Eme két pont vezethet együtt további pozitív döntésekhez,
melyek nemcsak Magyarországnak, de a településeknek is további
új munkahelyet jelentenek.
Medveczky Attila
|