vissza a főoldalra

 

 

 2015.10.30. 

Legyen erősebb az országos marketing

A magyar pálinka még nem keresett exportcikk

Bekerült a Zsindelyes Pálinka Zrt. a Földművelésügyi Minisztérium együttműködő partnerei közé. Papp Józsefet, a cég tulajdonosát arról kérdeztük, megéri-e nagy tételben pálinkát főzni, mekkora problémát jelent, hogy a gyümölcsök sokkal korlátozottabb mennyiségben állnak rendelkezésre, mint a gabonák, s mit szól ahhoz, hogy a kormány legálissá tette a házi pálinkafőzést.

 Mi az előnye, hogy a Zsindelyes Pálinkafőzde együttműködési megállapodást kötött az agrártárcával?

 – A megállapodás biztosítja számunkra azt a lehetőséget, hogy a kereskedelmi pálinkafőzéssel, a pálinka előállításával, forgalmazásával, az eredetvédelemmel, a marketinggel, a pályázatokkal, az exporttal és a fejlesztésekkel kapcsolatban kinyilváníthatjuk véleményünket. Az együttműködési partnerség hatalmas előnyt jelent, hiszen közvetlenül elmondhatom a véleményem az előbb felsorolt témákban a Minisztérium felé, és én is kérdezhetek az iparágat érintő kérdésekben. Családi vállalkozásunk 31 éve állít elő pálinkát. Dr. Nagy István államtitkár úrral még augusztusban találkoztunk Újfehértón, ahol felvetődött az együttműködés lehetősége. A szükséges adatokat elküldtük a minisztérium részére, s pozitív választ kaptunk, ami nagy megtiszteltetés számunkra. Időközben Dr. Fazekas Sándor miniszter úr felkért a Pálinka Nemzeti Tanács tagjává, ami munkám elismerését jelenti. A Tanács szakmai véleményt ad és javaslatokat tesz a kormány részére a pálinkát érintő kérdésekben, 2016-tól pedig már köztestületként működik, tehát döntéshozói jogkörrel rendelkezik.

 Egyáltalán kifizetendő nagy tételben pálinkát főzni?

 – Sógorom 1984-ben hozta létre a bérfőzdét, melyet folyamatosan bővítettünk, és 2009-ben közel félmilliárd forintból fejlesztettünk. Az előzetes számvetés elkészítésekor az adatok azt mutatták, hogy a kereskedelmi pálinkafőzés jövedelmező tevékenység, sikertörténet lehet. A sikertörténet bebizonyosodott, viszont a nyereségességi mutatók nem a tervezettek szerint alakultak. Ennek egyik oka, hogy a magánfőzést másként értelmezték, mint ahogyan az a törvényhozó szándékában állt. Az otthoni főzést kizárólag saját részre engedélyezték. Viszont sokan a törvényben meghatározottnál több pálinkát főztek ki, és azt kereskedelmi forgalomba hozták. Következményként a minőségi pálinka nehéz munkával kivívott renoméja sajnos nagyban sérült, s ez a kereskedelmi pálinkafőzdéket nehéz helyzetbe hozta. 2010-ben 1 560 000 hektoliterfok volt a legális értékesítés, s ez 2014-re 700 000-re csökkent. Öt évvel ezelőtt 42, 2014 végére 134 piaci szereplőről tudtunk. A pálinka reneszánsza folytatódik – a magyar emberek szívesen fogyasztják nemzeti italunkat, magukénak érzik a sorsát, büszkék rá, hogy a pálinka igazi hungarikum. Viszont az otthoni pálinkafőzésre vonatkozó előírásokat kijátszva jogtalanul kerül kereskedelmi forgalomba az otthon főzött gyümölcspálinka, ami miatt a kereskedelmi pálinkafőzdék sajnos létszámcsökkentésre kényszerülnek. Nálunk 50 dolgozó megélhetése került veszélybe. A napokban viszont pozitív fordulatot vett az ügy: a Nemzetgazdasági Minisztérium parlamenti és adóügyekért felelős államtitkára bejelentette, hogy megmarad az otthoni pálinkafőzés lehetősége, de uniós elvárás a „párlat adójegy” bevezetése, ami egy liter 42 fokos pálinka után 700 forint. Ez már előrelépés, s bízom benne, hogy néhány éven belül már nyereségről tudok beszámolni. Kérdésére visszatérve: tudom, hogy nincs időutazás, viszont ha egy nagyobb összeg állna rendelkezésemre, talán óvatosabban kezdtem volna bele a kereskedelmi pálinkafőzésbe és a fejlesztésekbe.

 Szomorúan hallom. A magánfőzés szigorításán kívül mivel lehetne segíteni a pálinkafőzdéken?

 – El kell érni, hogy a hazai piacon kereskedelmi forgalomból minél többen vásároljanak minőségi magyar pálinkát. Az exportmennyiséget is növelni kell. Ez a legnehezebb. Cégünk 2010 végéig nagyon sok külföldi kiállításon mutatta be termékeit, és szomorúan állapítottam meg, hogy a legjobb magyar pálinka is csak idehaza világhírű. Míg a vodkánál egy hektoliterfok ára körülbelül 1300 forint, addig a barackpálinkánál ez az összeg idén 5500 forint. Gabona szinte bármilyen mennyiségben beszerezhető, ha megnövekedne a kereslet a vodka iránt. A pálinkák esetében más a helyzet, mert az időjárás befolyásolja a gyümölcs minőségét és mennyiségét. Az én meglátásom szerint komoly állami marketingtámogatás nélkül nemzeti italunk, a pálinka nem válhat keresett exportcikké. Az első lépés, hogy az összes magyar nagykövetségen, külkereskedelmi kirendeltségen, az állam külföldi intézményeiben magyar pálinkát szolgáljanak föl a fogadásokon, díszvacsorákon.

 Nemrég dr. Pana Petra helyettes államtitkár azt nyilatkozta lapunknak, hogy az olaszok érdeklődnek a magyar pálinka iránt. Ön is ezt tapasztalja?

 – Semmi okom megkérdőjelezni ezt a kijelentést. Vállalkozásunkat egyelőre még nem keresték föl az olaszok. 2011-ben nagyobb mennyiségű körtepálinkát adtunk el a szlovák, a cseh és a német piacon. Rá egy évre pedig palackozott barackpálinkát vittünk ki Németországba. Azóta komolyabb exportsikerről nem tudok beszámolni, viszont érdeklődők folyamatosan vannak.

 Termékeikkel több díjat is nyertek. Az elismerések után többen fogyasztották idehaza a Zsindelyes pálinkákat?

 – A legtöbb díjra pályáztunk, s azok elnyerése tevékenységünk szakmai elismerését bizonyítja. Kiugró értékesítési eredményeket egyértelműen az Újfehértói Fürtös Ágyas Meggypálinka elismerései hoztak számunkra, viszont a többi termékdíj és eredményeink mindenképpen hozzájárultak a márka ismertségéhez és elismertségéhez. Így ma már a több mint 100 jelen lévő kereskedelmi pálinkamárka közül az élbolyban lehetünk. Két-három éve nem vettünk részt nagy szakmai versenyeken, jövőre viszont be szeretném nevezni termékeinket a jelentős magyar, európai és tengerentúli párlat- és italversenyekre.

 Milyen irányban fejlődhet tovább a vállalkozása?

 – Élni szeretnénk a kis- és középvállalkozások számára meghirdetett pályázati lehetőségekkel. Fejleszteni szeretnénk, amihez megkaptuk már a jogerős építési engedélyeket. Áttekinthetőbb, informatikai alapra kívánom helyezni gyártási rendszerünket. Technológiai fejlesztésünkre 400 millió forintos tervet készítettünk el. 2008-ban felépült kóstolóházunk, és megérett az idő a további turisztikai fejlesztésekre – ezzel kapcsolatban ki szeretnénk használni Nyíregyháza, Nyírbátor és Máriapócs közelségét mint turisztikai vonzerőt.

Korábban pályakezdő mérnökökkel újítottuk meg vállalkozásunkat, de családi vállalkozás révén most már a második generáció is munkába állt, így már gyerekeinkkel együtt szeretnénk a fejlődés útjára lépni.

 

Medveczky Attila