2015.10.30.
Csatát nyertünk Brüsszelben
Pest megye leválhat a fővárosról
Újraindult a
kifizetés a Gazdaságfejlesztési Operatív Program (GOP) első három
prioritásában, miután az Európai Bizottság öt hónapos vita
lezárását követően feloldotta a kifizetések felfüggesztését
– közölte szerkesztőségünkkel Csepreghy Nándor államtitkár,
s hozzátette: a Brüsszel által kifogásolt kiválasztási
gyakorlatot nem a jelenlegi kormány találta ki, hanem 2007-ben a
szocialisták „vésték kőbe”.
Mi a GOP első három prioritása?
– Az előzményekről: 2007 és 2013 között 8200 milliárd
forint uniós forrás állt hazánk rendelkezésére, a mostani
fejlesztési ciklusban pedig 12 000 milliárd forint. Az említett
keretösszegek az előző ciklusban
17, a
2014–2020-asban az összes operatív programra vonatkoznak. Az
operatív program határozza meg a beavatkozási területeket.
Ilyen például a gazdaságfejlesztés, a közlekedésfejlesztés,
területfejlesztés, energetika és a halgazdálkodás. Minden
operatív programon belül kijelölünk prioritásokat. A gazdaságfejlesztésben
ilyenek az eszközfejlesztések, a vállalkozói együttműködés
fejlesztése, visszatérítendő források kihelyezése. A GOP első
három prioritása pedig a kutatás-fejlesztés, vállalkozói
komplex fejlesztések, és modern üzleti
környezet – ide tartoznak a gépbeszerzések is – kialakítása.
Miként sikerült elérni, hogy a brüsszeli
bürokraták feloldják a kifizetések felfüggesztését, s egyáltalán
miért vezetett be ilyen szankciót az Európai Bizottság?
– A bizottság tartalmi szempontból folyamatosan ellenőrzi,
hogy a tagállamok megfelelően használják-e föl az uniós forrásokat.
S azt is, hogy a forrásfelhasználás miként kapcsolódik az Európai
Bizottság által igazolt és a kormány által vállalt elvárásokhoz.
A formai ellenőrzések pedig arra vonatkoznak, hogy az elköltött
pénzeket az EU-s jogszabályok szerint használja-e föl az állam.
Tehát, hogy a projektek kiválasztásának szempontrendszere
megfelel-e minden olyan szabálynak, melyek betartását az összes
tagállamtól elvárja az Európai Bizottság. A bizottság a
Gazdaságfejlesztési Operatív Programban nyertes pályázatok
kiválasztási rendszerét kifogásolta. Ezért döntött a
programok felfüggesztéséről 2015 áprilisában. Kiemelendő,
hogy a kritizált kiválasztási gyakorlatot nem a jelenlegi kormány
találta ki, hanem a szocialisták „vésték kőbe” 2007-ben.
Pont a pénzügyi zárás évében az Európai Bizottság, szerintünk
inkorrekt módon, előcitált egy olyan kérdést, melyet addig
elfogadhatónak tartott. Hiszen évente kiállított egy bizonyítványt
arról, hogy az EU-s jogszabályoknak megfelel a magyar forrásfelhasználás.
Ez a vita azért zárult le számunkra kedvező módon
szeptemberben, mert sikerült felmutatnunk azt, hogy mennyire más
álláspontot képviselt tavasszal a bizottság, mint hat éven
keresztül.
A vita tehát lezárult; az EU-tól megérkezett a 210
milliárd forintos forrás?
– Még nem teljes mértékben. Az unió várhatóan az őszi
költségelszámolásban teljesíti a kifizetést.
Olvasok egy jelentős különbözetet, miszerint a
2017–2013-as időszakra vonatkozó teljes kifizetés 8700-8800
milliárd forint között lesz a korábban bejelentett 8200 milliárd
forinttal szemben. Honnan ez a körülbelül 600 milliárdos többlet?
– Az árfolyam-különbözet – a 2007-es forint–euró
árfolyam és a jelenlegi forint–euró árfolyam között –
miatt további 400 milliárd forint kifizetése vált lehetővé
év végéig. Ezenkívül mintegy 200-300 milliárd forint értékben
fizetünk ki a hazai költségvetés korábbi túlvállalása
mellett befogadott projekteket.
2020 után várhatóan csökken az uniós fejlesztési
forrás. Hogyan lehet felkészülni, az azt követő időszakra?
– Az alapkérdés: mitől lesz a magyar gazdaság a saját
erőforrásaira támaszkodva termelékeny. Csak akkor, ha meghatározzuk
azokat a kitörési pontokat, melyek ezt lehetővé teszik. Meg
kell vizsgálnunk azokat a szektorokat, melyekben munkahelyeket
tudunk teremtetni. Ezáltal kevesebb embernek kell a szociális
ellátórendszeren keresztül havi járandóságot fizetni. Azt is
meg kell határoznunk, melyek azok a termékek, melyek versenyképesek
lehetnek az uniós- vagy a világpiacon. Ezért a jelenlegi lehetőségekkel
úgy kell élni, hogy az Európai Unió felzárkóztatási támogatása
nélkül is legyen legalább akkora gazdasági növekedés az országban,
mint most. A 2020 utáni időszakra felkészülve döntött úgy a
kormány, hogy míg 2007 és 2013 között az uniós források 16
százalékát fordították gazdaságfejlesztésre, addig a
mostani pénzügyi ciklusban az ország számára rendelkezésre
álló 12 ezer milliárd forint 60 százaléka jut ugyanerre a célra.
Ezen felül a kormány szándéka, hogy szolgáltatóbaráttá
teszi a közigazgatást; például ingyenessé válik a cégbírósági
adatok kikérése, sokkal hamarabb adnak ki a hivatalok építésügyi
hatósági engedélyeket.
Több Pest megyei település sérelmezi, hogy alig jut
uniós forrásokhoz, mert a központi régióba tartozik. Ezért
határoztak úgy, hogy néhány éven belül el kell indítani azt
a folyamatot, amelynek eredményeként Pest megye leválhat
Budapestről?
– Az ország legtermelékenyebb területe a fővárosa.
Budapest kiváló gazdasági mutatói miatt Pest megye települései
– melyek szintén a közép-magyarországi régióba tartoznak
– számára nem áll rendelkezésre uniós fejlesztési forrás.
A régiós határok megváltoztatására 2010-ben nem volt lehetőség,
2020 után viszont élni kell ezzel.
Medveczky Attila
|