2015.09.04.
Jó ötlet a
mindennapos énekfoglalkozás
De legalább 400 énektanár hiányzik a magyar köznevelésből
Balog Zoltán Pécsett,
a 19. Europa Cantat nemzetközi kórustalálkozón jelentette be,
hogy az általa vezetett emberi erőforrások minisztériumának
tervei között szerepel a mindennapos éneklés – ami nem
egyenlő az énekórával – bevezetése az iskolákban. Támogatja-e
a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége a
minisztérium tervezetét? Az ötlet megvalósításához van-e
elegendő szakember? Mennyire becsülik meg az énektanárokat?
– ezekkel a kérdésekkel kerestük föl Ember Csaba elnök
urat.
Az EMMI tárcavezetője első lépésben azt szeretné elérni,
hogy minden iskolában legyen legalább egy kórus, melyet
szakember vezet, s ennek próbái úgynevezett védett időben –
14.30 és 16 óra közt – legyenek. Támogatja a minisztérium
ötletét a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége?
– Elnökségünk még nem tárgyalt erről, de biztos
vagyok benne, hogy ahogy én is, az elnökség is támogatja majd
a kóruséneklés gondolatát, s azt, hogy minden nap legyen az
iskolában énekfoglalkozás. Nem is feltétlenül nevezném ezt
órának, hiszen maga a tevékenység a lényeges. Ennek egyik
legjobb eleme lehet a kóruséneklés, ahhoz azonban megfelelően
képzett szakemberekre van szükség. Ismereteim szerint legalább
400 énektanár hiányzik a magyar köznevelésből. De az sem
biztos, hogy csak azok tudnak közös éneklést vezetni, akik énektanári
diplomával rendelkeznek.
Hiányszakmáról van szó, vagy arról, hogy csökkent
ennek a hivatásnak a presztízse?
– A hiányszakma két okból alakult ki. Az egyik, hogy
nem becsülik meg kellőképpen az énektanárokat. A készségtárgyakat,
így a testnevelést, az éneket, a művészetekkel való
foglalkozást kissé kiszorították korábban a mindennapokból.
Ez vezetett oda, hogy most, mikor ismét felismerik, hogy ezekre
szükség van, nincs elég szakember. A másik: volt és van is
Magyarországon kiváló iskolai énektanárképzés. Egy ideig működött
a Zeneakadémián a középiskolai énektanár és karvezető
szak. Ám az onnan kikerült diplomások közül nagyon sokan a
kiváló magyar módszert külföldön kezdték el terjeszteni és
megvalósítani, vagy nem énektanárként tevékenykednek.
Mi a véleménye a kórusszervezésről?
– A kórusszervezés mindenképpen nagyon jó és hasznos
terv, de lényeges, hogy a kórusokba a gyerekek önként
menjenek, ne csak a feltételek biztosítása történjen meg. Tehát,
aki oda jelentkezik, ismerje föl, mennyire jó énekelni, és első
pillanattól kezdve örömet adjon számára. A kóruséneklésre
olyan időpontot kell találni, mikor a gyerekek nem a másnapi
nagydolgozat miatt izgulnak, mert akkor nem tudnak felszabadultan
énekelni.
Tehát önként és dalolva menjenek a kórusba a
gyerekek. Ahhoz, hogy önként jelentkezzen valaki egy kórusba,
ahhoz gondolom szükséges a motiváció.
– Igen, nagyon komoly motivációra van szükségük. Ezért
esetünkben sokat számít a tanár kollégáknak és az iskola
vezetésének hozzáállása. A mindennapos testnevelésóra azért
váltott ki olyan sok ellenkezést, mert a gyakorlatban nem sikerült
jól bevezetni. Nem a szándékkal volt baj. Én például
gimnazistaként a nagyszünetekben nem az udvaron játszottam,
hanem birkóztam az osztálytársaimmal az iskola tornaszobájában.
Tehát a mindennapi mozgás mégiscsak megtörtént. A mindennapos
mozgásnak, éneklésnek nem a szigorú keretét kell
megteremteni, hanem egy olyan feltételrendszert, amelyben
mindenki a maga lehetőségei és képességei szerint örömét
leli. Szokták mondani, hogy aki dalolni akar, mindig talál éneket.
Ezért a daloló kedvet kell felkelteni, s akkor a diákok szívesen
vesznek részt az énekfoglalkozásokon.
Milyen pluszt ad a gyerekek számára a kórusban való
éneklés?
– Segíti a nyelvtanulást, mert a hallást fejleszti, s
aki énekel, sokkal gyorsabban és jobban tanul meg írni. A légzéstechnika
elsajátítása pedig a testnevelésben is legalább olyan fontos,
mint az éneklésben. A kórusban a tagok figyelnek egymásra. S
aki a másikra képes figyelni, később ezt a képességét a
munka világában is kamatoztatja. Aki megtanul koncentrálni, idővel
minden tevékenységét alaposabban végzi el. A művészet
olyasfajta rendre tanít, amely örömet is ad.
Melyik életkorban kell elkezdeni a zeneoktatást?
– Mindenképpen az alsó tagozaton és az óvodában kéne
sokkal nagyobb hangsúlyt fektetni az éneklésre. Hiszen, amilyen
zenével először találkozik a gyermek, az határozza meg zenei
kultúráját. Sajnos ma már nem jellemző, hogy otthon énekelnének
a gyermekeknek. Az óvódás gyereket a szülei még esetleg énekeltetik,
de mikor már iskolás korú, a szülők nem igazán kíváncsiak
az éneklésére. Talán az életkor előrehaladtával a szülők
tűrőképessége fogytán van, és kevésbé biztatják gyermeküket.
Sajnos az is igaz, hogy elveszett egy generáció, mert több
fiatal egyáltalán nem énekelt iskolában. Hiszen mennyivel kényelmesebb
egy túlterhelt énektanárnak nagy zeneszerzők életéről
dolgozatot íratni, mint az örömet szerző éneklésre nevelni a
gyermekeket. Természetesen éneket nem lehet túlzott óraszámban
tanítani, mert azzal tönkretesszük a pedagógus hangszálait.
Ezért olyan megoldást kell találni, hogy az énektanár hangja
ne menjen tönkre, s a gyerekek életkorához alkalmazkodó, az ő
érdeklődésüket felkeltő dalokat oktassanak. A magyar
zenepedagógia kellőképpen felkészült arra tudományos
szempontból is, hogy a mindennapos énekléssel kapcsolatban
megfelelő ajánlásokat fogalmazzon meg. A megvalósítás
viszont mindig egy adott helyen, iskolában, osztályközösségben,
kórusban realizálódik. Azt is bevallom, hogy nekem nem tetszik
a mindennapos énekóra hagyományos fogalma, annak ellenére,
hogy az ének-zenei tagozatos iskolákban, amelyek száma sajnálatosan
lecsökkent, minden nap tartanak énekórát és hetente két kórusfoglalkozást,
s joggal lett ez az iskolatípus világhírű. De ilyen formában
nem biztos, hogy a köznevelés minden egyes iskolájában megvalósítható.
Ezért most még nem is szabadna célul kitűzni. A mindennapos közös
éneklésnek eleinte nem kéne tovább tartania napi 15 percnél.
Nagyon tetszett nekem, mikor Balog miniszter úr a riportban énekelt,
s éppen egy népdalt, ami a magyarság zenei anyanyelve. Kérdés,
hogy most egy általános iskolás gyermek számára a népdal valóban
az anyanyelvet jelenti-e, mert ha nem, akkor újból meg kell neki
azt tanítani. Ez nem könnyű, mert úgy kell a népdalkincset átadni
a gyereknek, hogy ne essen kétségbe, ha azt gondolja, hogy ő a
könnyebb műfajt szereti. Sőt a közös énekfoglalkozásokon a
diákoknak nem muszáj mind énekelniük, akár dobolhatnak is közben,
vagy tapssal kísérhetik az adott dalt. Módszere válogatja. Ez
azért is lényeges, mert többen szégyellik a hangjukat – főleg,
mikor mutálnak –, mégsem esnek ki a közösségi élményből.
Említette, hogy az ének készségtantárgy, de nem ad
valami műveltségi többletet is?
– Sokféle és jelentős többletet adhat. Az, hogy kinek
milyen zenei műveltsége lesz, a tanítás tartalmán múlik, ezért
lenne jó, ha a mindennapos éneklési lehetőségen túl a heti két
énekóra a teljes általános iskolai képzésben megjelenne. Ami
a legelkeserítőbb, hogy éppen kamaszkorban, amikor a legfogékonyabbak
a diákok az újabb ismeretekre, már egy énekóra nincs, csak a
művészeti iskolákban.
Beszélgetésünk elején szó volt róla, hogy a magyar
énektanárok külföldön tanítanak a Kodály-módszer alapján.
Több nyilatkozatot olvastam, melyekben kifejtették, hogy míg például
Japánban eredményes a Kodály-módszer, addig nálunk erről nem
lehet beszélni. Ha ez így van, mi ennek az oka?
– Ahol jól alkalmazták a kodályi elveket, ott most is
vannak kiváló iskoláink, de valóban kevés. A rendszerváltás
idején azt a hibát követték el, hogy az addig jól működő
metódusokkal is szakítottak. Holott 1990-ig azt tapasztaltuk,
hogy az ének-zene tagozatos iskolákat elvégző gyerekek sokkal
jobban teljesítettek a gimnáziumi felvételi vizsgákon. Ezért
ezeket az intézményeket hibásan elitképzőknek titulálták.
Nem ismerte föl később a társdalom azt, hogy a zenével való
foglalkozás mennyire eredményesen hat minden más tevékenységünkre.
Azt sosem hangoztattam, hogy kiemelten kezeljék az énekoktatást,
de azt igen, hogy legyen egyenrangú a többi tantárggyal.
Mennyiben segíti az énekkultúra megszerettetését az,
hogy az Erkel Színház előadásaira egyre több iskolás csoport
érkezik?
– Minden ilyen megvalósult szándék segíti az énekkultúra,
a zene megszerettetését. Nagyon jó programjai vannak az Operaháznak,
és a Zeneakadémiának, mert az élő zenével ismerkedhetnek meg
a legkisebb településen élő fiatalok is. A Zeneakadémia vezetése
pedig a Városmajori Gimnáziummal, a Kós Károly Ének-Zene
Emeltszintű Általános Iskolával és a Városmajor utcai Óvodával
közösen a kodályi elvek – inkább elvekről és ne módszerről
beszéljünk – alapján kezdi el – mintát kínálva – megújítani
az énekoktatás alapjait. Ez nem azonos azzal, hogy nemzetközi
tekintélyekből álló munkacsoportot kért fel Balog Zoltán
miniszter úr arra, hogy tegyen javaslatot „az iskolai énektanítás
megújítására, az iskolai éneklés megerősítésére” a kodályi
hagyományok szellemében. Nagyok sok jó program fut több szálon,
s remélem, hogy ezek által valóban megújul az iskolai énektanítás,
és újra felfedezzük a mi dalainkat.
Medveczky Attila
|