vissza a főoldalra

 

 

 2015.09.04. 

Titkosan – nyíltan

Korunk-történetek a titkosszolgálatok működéséről

Az emlékezéseket, tanulmányokat és dokumentumokat magában foglaló kötet korunk (és benne a kolozsvári Korunk, valamint a hozzá kötődő szálak) riasztó képe. Az egyik szerző szerint nem mindenkinek volt kötelező besúgónak lennie; tehát a lealjasodásé is? Itt már vigyáznunk kell a jelzővel, noha azé is, természetesen. De még inkább a kiszolgáltatottságé – az ellenségek vagy annak tekintett „kilengők” megfigyelése terén a hatalom nem ismert tréfát –, és azé a hősiességé, amely a ketrec-létben a legnagyobb szorítások közt is megtalálta az erkölcsös emberhez illő magatartásformát.

Mert, hihető vagy hihetetlen, az erkölcs mint az igazmondás parancsszava akkor is, a lehallgató-készülékkel („poloskával”) érdessé tett szobában is működött – jóllehet embere válogatja a műszerhez való viszonyulást –, amikor tanácsosabb lett volna a mondanivaló megregulázása. A Kántor Lajos szerkesztette könyv számomra izgalmasabbnál izgalmasabb tanulmányai közül (szinte mindenikben barátaim, nemzedéktársaim, munkatársaim – pozitív és negatív módon – az érintettek) különösen Tibori Szabó Zoltán Mit keresett a kommunista a grófnál? című, terjedelmében az ügyhöz méltó írása emelkedik ki.

Létezik-e az itt tapasztalható szibériai hossznál nagyobb távolság, mint ami elválasztja a benne szereplő, a párbeszédre kiéhezett partnereket? Aligha. Hiszen a zsidó származású, a koncentrációs tábort is megjárt kommunista egyetemi tanár, Korunk-szerkesztő, Gáll Ernő (1917–2000) – nyugodtan mondjuk így, a nemzetiség méltóságáért harcoló apostol – hosszú évekig rendszeresen (volt hogy hetente) találkozott és eszmét cserélt-folytatott a fölvilágosult, ám mégiscsak a „másik oldalon” álló széki gróffal, Teleki Ernővel (1902–1980), Teleki Pál unokaöccsével.

Amíg Teleki – aki korábban lemondott a képviselőségről, de 1943-ban a felsőház örökös tagjának választották – hazatérte után megjárta a poklot (kitelepítés, Duna-csatorna gulágja stb.), Gáll különféle fontos társadalmi szerepekben tündökölt. A Korunk-szerkesztő, noha tisztában volt a lehallgatás tényével, avval, hogy minden szavukat rögzítette a Securitate – különben sem írásban, sem élőszóban soha nem említette senki előtt baráti kapcsolatukat – nyíltan vallott magyarságáról, emberségéről, s az őt kínzó felelősség tisztító hatásáról.

S mikor a helyi pártvezetés számon kérte rajta, hogy egy hithű kommunista miként állhat kapcsolatban egy „volt arisztokratával”, kijelentette, „annak alapja az emberbaráti érzés, nem pedig másfajta érdek vagy megfontolás”. A lehallgatási jegyzőkönyvek, iratok ezer név, ezer esemény rögzítésével hihetetlen bőségben őrizték meg – akarva-akaratlanul a jövő történelmi, társadalomtudományi, nemzetiségpolitikai kutatását ugyancsak segítve – a romániai magyarság Ceausescu-korszak előtti és utáni kálváriáját. Hogyan alakult ki az együtt gondolkodás révén eme példázatos közösségért való aggódás és segíteni akarás? „Két dolog kötötte őket össze végképp: a megtapasztalt kisebbségi sors és a népükért érzett felelősség.”

A három ciklus szerint rendezett harmincöt írás, lett légyen bármi a műfaja, többségében megrázó erejű. A tanulmányokat szépirodalmi szövegek (Markó Béla és Visky András versei: A legfőbb hatósághoz; illetve Két sírkőre, és Váradi Nagy Pál novellája: Én óvó néniről jelentettem) és dokumentumközlések színesítik. Ez utóbbiak közül, noha a Gáll–Teleki-disputa szövegszerű morzsái fölöttébb izgalmasak, Gálfalvi György Átjárásokja – részlet a Kacagásaink című emlékiratból – a legfölkavaróbb (abban is egy 1984-es Gálfalvi–Kányádi Sándor-disputa – mindketten célszemélyek voltak – szó szerinti fölidézése).

A Forrás második nemzedékéhez tartozó marosvásárhelyi író, Igaz Szó-szerkesztő hazai és külföldi (értsd magyarországi) kapcsolataival, intenzív érdeklődésével mindig a Securitaténak és „kiegészítő” szerveinek célkeresztjébe került – tanúbizonyság erre a vele készített 1990-es kimerítő interjúm is: Rémálmok a Securitate árnyékában –, s ilyen irányú, főképp az írótársadalom megregulázásáról és a nemzeti kisebbség satuba szorításáról („minden magyar nacionalista”) gyűjtött tapasztalatai nélkülözhetetlenek egy majdani romániai-erdélyi korkép – kórkép! – elkészítéséhez.

Csak ámulunk, sőt derülünk a mindent átvilágítani akaró szervek – itt nyomokban szereplő, másutt bőséggel föllelhető – egyszerű butaságán (századokkal ezelőtti történelmi hősök is – minthogy élőnek gondolták őket – nemegyszer megfigyelés alá vonattak) és sanyarúan groteszk „intézkedéskényszerén”, ám véghetetlen fájdalom is lakozik a könyv lapjain. Az inkvizícióra emlékeztető mindennapi könyörtelen zaklatással kergették a kiváló magyartanárt, a brassói Szikszay Jenőt halálba, akinek „önakasztása” a hátrahagyott búcsúlevél ellenére is mindmáig megkérdőjeleződik (Ambrus Attila: Az autentikus lét). Bűne? Akkor tette közzé folytatásokban a Romániai magyar irodalomtörténet című sorozatot – a Brassói Lapok kivágásait mindmáig jómagam is őrzöm –, amikor még nem állt tankönyv az erdélyi irodalomtanárok rendelkezésére.

A Titkosan – nyíltan című leleplezéskötetben magyarországi írók, irodalomtörténészek kalandos útjairól, nemegyszer nevetségesnek mondható dolgairól is olvashatunk (Ilia Mihály: Elszigetelni, lejáratni; Hogyan csinálták; Csapody Miklós: Pályafutásom a Szekuritáténál). A megfigyeltek legfőbb bűne az volt, közülük is kiemelkedik odaadó munkásságával Ilia Mihály professzor, hogy érdeklődést keltettek a szomszédban született értékek iránt, és könyvek küldésével, tanulmányok-kritikák megszervezésével a romániai magyar kisebbség érhálózatát erősítvén tették a dolgukat.

Kötelességük volt – kötelességünk volt – az anyanemzethez tartozó, sanyarú körülmények között is munkálkodó, értéket, mindannyiunkat gazdagító értéket létrehozó íróbarátaink (azért a színház és a képzőművészet sem maradt árván) megsegítése. A kötet főszereplője a hatalmas kapcsolati rendszert magáénak tudható Kántor Lajos, aki érdekesebbnél érdekesebb találkozások, titkok, meglepetésszerű személyes és társadalmi adalékok napra hozatalával sokat lendített a téma elmélyült kutatásán.

Fölöttébb megrázó az A Páskándi Géza dosszié (Tófalvi Zoltán) és a Péter László F-dossziéi (Csapody Miklós), hiszen ezúttal is meggyőződhettünk arról, hogy nemcsak Romániában nyúltak iszonytatóan hosszúra, Sütő Andrással szólva, a „szolgálatos fülek”. Kartotékjainkat itt is, ott is őrzik, legalább munkánk – érintettként hadd csatlakozzam a kötet megfigyeltjeihez – nem megy veszendőbe. Szívszorító fájdalom barátaink, Szilágyi Domokos és Lászlóffy Aladár (alighanem más-más fajsúlyú) megtévedését nyomon követni – Ali jelentéseiben „palira vette” a szerveket, míg Szisz filozófiai alapossággal rótta sorait. De ez utóbbi sem annyira biztos: Tófalvi hatalmas kutatómunkát folytat az igazság kiderítésére (Szilágyi Domokos és a Securitate).

Király István azért nyitott föl egy csíkszeredai megfigyelési dossziét – Domokos Pál Péter – „a román állam és nép ádáz ellensége” –, hogy bebizonyítsa, amit régtől fogva tudunk: a csángó sors és érték kutatója, a Tanár úr, szent ember volt. (Korunk–Komp-Press Kiadó, 2014)

 

Szakolczay Lajos