2015.09.04.
A hitnek a tudomány
nem az ellentéte
Cseri Kálmán: Tudom, kinek hittem
Cseri Kálmán
református lelkipásztor Kecskeméten érettségizett 1957-ben.
Tanulmányait a Károli Gáspár Református Teológián
folytatta, ahol 1962-ben végzett. Három évig Cecén, majd hat
évig Budahegyvidéken szolgált segédlelkészként. Innen hívta
meg lelkipásztorának a pasaréti gyülekezet Joó Sándor halála
után, 1971-ben. Harminckilenc éven keresztül a Pasaréti Református
Egyházközség vezető lelkésze, innen vonult nyugdíjba 2010. június
30-án. Utóda Horváth Géza lett, aki 1988-tól a nagyvarsányi
református gyülekezet lelkipásztora volt. Cseri Kálmán így
vallott a saját megtéréséről: Nyolcadikosok voltunk,
amikor konfirmáltunk. Kaptunk egy rendszeres bibliaismereti oktatást,
ami nagy segítség volt az önismeret meg az életismeret terén,
de csak tanítás volt, és ami az embernek csak az intellektusát
érinti, az nagyon a felszínen van még, innen még le kell szivárogni
a szívébe, meg aztán éretté is kell válni. De ezzel kezdődött,
és nagyon jó tanítást kaptunk, mert nagyon jó lelkészek
voltak Kecskeméten. Akkor nagy gyülekezet volt, több lelkész
is foglalkozott velünk, fiatalokkal. Most nemrégen halt meg
majdnem százéves korában az a Kovács Bálint nevű lelkész,
aki később be volt börtönözve, és meghurcolták, de nagyon hűséges
pásztor volt. Máig emlékszem, hogy akárhova küldött édesapám,
akárhova mentem a városban, mindig láttam Bálint bácsit,
ahogy biciklivel ment a betegekhez, öregekhez. Amikor a kuláküldözés
meg a bélistázás, meg a kitelepítés volt, titokban, sötét
este látogatta őket, mert az is bűn volt, ha meglátogatott
egy-egy ilyen családot. De ott volt nálunk is, amikor össze
kellett pakolni és elhagyni a lakást. Előző este eljött, ott
imádkozott a szüleimmel. A konfirmáció táján kezdtem
foglalkozni a lelkemmel – mert rájöttem, hogy az is van.
Kezdett nehezemre esni, hogy olyan rossz természetem van, hogy
hatalmaskodom az öcsém fölött. Édesanyám hiába mondta, hogy
„most már csak ketten vagytok, szeressétek egymást, te vagy a
nagyobb”, a szokásos szöveg jött, hogy „jó, mama”, és
elengedtem a fülem mellett. De a szívem mélyén éreztem, hogy
igaza van, és visszaélek a fizikai erőmmel meg egyáltalán
azzal, hogy idősebb vagyok, mintha ez előnyt vagy többletet
jelentene. Sok más hitványságot is kezdtem fölfedezni
magamban, és elhatároztam, hogy majd én átnevelem magamat. De
nem sikerült, rá kellett jönnöm, hogy ilyen nincs. Akkor még
nem ismertem a Bibliának azt a mondatát, ahol Isten mondja
egyszer a népnek: megváltoztathatja-e a párduc a foltjait, vagy
a néger a bőrszínét? – ha igen, akkor ti is megváltoztathatjátok
magatokat. Ez azt jelenti, hogy nem tudjuk megváltoztatni
magunkat. Ki lehet fejleszteni bizonyos önuralmat, nagyon fontos
az önfegyelem, de az nem vezet jellemváltozáshoz és főleg a
gondolkozás megváltozásához nem. Az ember ösztönei,
indulatai megmaradnak; be lehet mázolni őket különböző színűre,
vagy van sokféle álarc, amit magára vehet az ember, de egy óvatlan
mozdulatnál leesik az álarc, és kiderül, hogy ki vagyok valójában.
Gimnazista koromban volt egy ifjúsági evangelizáció Kecskeméten
– aztán később már egyáltalán semmiféle ifjúsági munkát
sem engedtek hosszú ideig –, jött egy fiatal vendég lelkész,
és minden este prédikált a fiataloknak. Bárki jöhetett, de
elsősorban fiatalok voltak. Akkor én már láttam, hogy milyen
nagy különbség van a hívőknek és azoknak az élete között,
akik ott ülnek minden vasárnap velünk együtt a templomban, de
az életük olyan, mint azoké, akik nem ülnek ott. Sőt néha még
rosszabb. Képmutatók. De vannak, akik komolyan veszik a Bibliát,
akik tényleg úgy élnek, úgy beszélnek, úgy gondolkoznak –
voltak ilyen ismerősei a szüleimnek. És egyre élesebb lett a
szememben a különbség, éreztem, hogy itt valami minőségi különbség
van. Nemcsak templomba kell járni, hanem amit a templomban hall
az ember, meg amit otthon is olvas a Bibliából, azt kéne
komolyan venni, és az tényleg megváltoztathatja az ember életét.
A
2012-ben megjelent kötet az Apostoli Hitvallás magyarázata,
amely általában a hitvallások születésével, szükségességével
foglalkozik, valamint a Credo fő egységeinek bibliai-teológiai
üzenetét bontja ki az akkori szellemi áramlatok és a mai kihívások
tükrében. Az Apostoli Hitvallást sokan ismerik, talán fejből
is tudják, istentiszteleteken mondják együtt a gyülekezettel,
s ugyanígy minden keresztelő, úrvacsora, konfirmáció és
temetés alkalmával. A keresztyénség nyugati nagy családjának
minden felekezete magáénak vallja ezt a hitvallást. A lelkipásztor
felteszi a művében a kérdést: miért van egyáltalán szükség
hitvallásra? Azért, mert a hitvallás bekapcsol egy szent
folyamatosságba, amelyik átíveli a történelmet. Századok
hite adódik össze benne, s ez az örökség az enyém is. Alázatosan
átveszem, örömmel megőrzöm, és felelősen továbbadom. Segít
a hitvallás abban is, hogy ma Jézushoz vezessek másokat. A hit
hallás közben születik, ezért kell megvallani hitünket. Ezért
nem helyes az a szerénynek tűnő, de alapjában téves álláspont,
amely szerint a hitem az én belső ügyem, nem tartozik senkire.
Hogyne tartozna! A lámpást nem azért gyújtják meg, hogy a véka
alá, hanem hogy a lámpatartóra tegyék, és világítson
mindenkinek a házában. Egyben azonban a tulajdon hitünket is erősíti.
Miközben másnak mutatjuk az utat, mi is előbbre haladunk rajta.
A mi üdvösségünk feltétele is, hogy megvalljuk a hitünket.
Ugyanakkor a hitvallás magasztalás is. Istent dicsőítjük,
amikor megvalljuk benne való hitünket. És végül: a hitvallás
fontos feladata, hogy megvéd a tévelygéstől. Mindig voltak, és
ma is vannak, akiknek „viszket a fülük”, akik nem akarják
az egészséges tudományt hallani és a saját kívánságaik
szerint gyűjtenek maguknak tanítókat (2Tim 4,3-4). Az ilyenektől
magunkat elhatárolni, őket, ha lehet a helyes útra segíteni, s
a ránk bízottakat megvédeni csak világos, biblikus hitvallás
birtokában lehet.
Hiszek
– ez az Apostoli Hitvallás első szava. S ez maga hitvallás már,
ha valaki meggyőződéssel kijelenti: hiszek. Hinni azonban sok
mindenben és sokféleképpen lehet. Mi a hit lényege a Biblia
tanítása szerint? Mi ennek a hitnek a tartalma? És mi a természete?
Ezekre a kérdésekre keresi Cseri Kálmán a választ. Először
is tegyük föl a kérdést: mi a hit. A válasz: az embernek az
az „érzékszerve”, amivel a lelki valóságot tudja felfogni.
A Biblia szerint a valóságnak két tartománya van: a láthatók
és a láthatatlanok. A láthatókat megismerjük értelmünkkel
és öt érzékszervünkkel, a láthatatlanokat Isten kijelentése
alapján a hitünkkel. Az embernek ez az „érzékszerve” a bűnbeesésig
hibátlanul működött. Amikor azonban Istentől elszakadt, súlyosan
megsérült, és mivel utána nem használta, visszafejlődött.
Ahhoz, hogy valaki újra érzékelje Istent, értse meg akaratát,
újra kell kérni Tőle ezt az ajándékot. Isten az embert beszédével,
igéjével teremtette eredetileg, így teremti ma is újjá. „A
hit hallásból van, a hallás pedig Isten igéje által” (Róm
10,17). Aki így újra visszanyeri Istentől ezt az elveszített
„érzékszervét”, az ismét érzékeli Isten közelségét,
szeretetét, érti gondolatait, szándékát, és annak a számára
Isten és a lelki valóságok ugyanolyan realitás, mint a világnak
az a része, amit többi érzékszervünkkel tudunk megközelíteni.
Mint ahogyan az illatokat csak a szaglásunkkal tudjuk felfogni,
Istent csak a hittel. Hiába hallgatózik valaki egy nyári estén
a virágoskertben, a fülével nem érzi az illatot. Viszont hiába
szagolgat egy Bach-kantátát, azt hallani kell, csak úgy lesz
valóság. Ugyanígy hiába okos, művelt, jó szándékú valaki,
nem értheti és ismerheti meg Istent, csak a hit által. Cseri Kálmánt
idézem: ez a felismerés szabadít meg a hit és tudás hamis
szembeállításától. Mintha a hitnek a tudás, vagy a tudomány
lenne az ellentéte. A hit ellentéte a hitetlenség, a tudásé
pedig a tudatlanság vagy a tudománytalanság. De a hit és a tudás
rokonok, hiszen mindkettő a valóság megismerésének egyik módja.
Tehát egyik a valóság egyik területét tudja megközelíteni,
másik a másikat. A hitemmel tudom Istent, az ő lényét,
gondolatait megismerni éppen úgy, mint ahogyan tanulással a valóság
más területét. A hitből éppen úgy ismeret, megismerés, megértés
következik, mint a tudományos kutatásból. Jézus kérdésére
Péter így felel: „Mi elhittük és megismertük, hogy te vagy
a Krisztus, az élő Isten Fia” (Jn 6,69). Tehát az az őskeresztyén
hitvallás, amit idéztünk (te vagy a Krisztus), úgy született,
hogy hitelt adtak Jézus szavának. S ez a hit egyre bizonyosabb,
megalapozottabb ismeretté vált bennük. A hit mindemellett a remélt
dolgok valósága és a nem látható dolgok létéről való
meggyőződés. Itt a nem látható dolgok azt is jelentik, amiket
az Isten a múltban cselekedett érettünk és a remélt dolgok az
ő ígéretei, amiket a jövőben fog beteljesíteni. Ezt a két
területet csak a hitünkkel tudjuk valóságnak érzékelni. Tehát
azt, hogy Isten öröktől fogva létezik, ő teremtette a világmindenséget…
– nem voltunk ott, nem láttuk, de hiszünk az ő kijelentésének.
Azt, hogy Jézus Krisztust érettünk küldte el, hogy Jézus
golgotai halálának nemcsak az akkori hatóság vele szembeni gyűlölete
volt az oka, hanem az én bűnöm is, mert az tudatosan vállalt
helyettes elégtétel volt mindnyájunk bűnéért – csak hittel
tudom megérteni. Ugyanígy azt is, hogy amikor elhangzott a
kereszten: Elvégeztetett – ez az én életem teljes megoldását
is jelentette. S azt is, hogy ő feltámadott, felment a mennybe,
ott szüntelen könyörög értem, mégis velem van minden napon,
s hallja, ha imádkozom hozzá… Ezt mind csak hittel tudjuk valóságnak
érzékelni. A hit ezeket nem kitalálja, hanem felismeri, mint tényeket.
Mint ahogyan nem a hitünk találja ki, „teremti” Istent,
hanem Isten teremti a hitünket, hogy képesek legyünk felismerni
Őt.
Éppen ezért ez a
hit nem bizonytalan sejtés, nem az értelem kikapcsolása, nem
hiszékenység, nem a gondolkodni nem tudó, nem akaró, nem merészelő
ember szellemi tehetetlensége, hanem tényekre épülő érzékelés.
Olyan értelemben vett tényekre, hogy információit a Bibliából
veszi, a Bibliának pedig nemcsak metafizikai, hanem elsősorban történeti,
tehát tényszerű karaktere van. No de mi is a keresztyén hit
tartalma? Ha valaki csak ennyit mond: hiszek – az önmagában
kevés. Tudnia kell, hogy mit és kiben hisz. Ezért jött létre
az Apostoli Hitvallás is, hogy röviden előtárja: kiben hiszünk.
Ezt vallja: Istenben, aki teremtette a világmindenséget, benne a
mi életünket is; Istenben, aki Jézus Krisztusban egészen közel
hajolt hozzánk, hogy kiszabadítson abból a kényszerhelyzetből,
amibe lázadásunk miatt kerültünk, hogy csak vétkezni, csak
Isten akarata ellen cselekedni tudunk; és hiszünk Istenben, aki
Szentlelke által bennünk él és Krisztushoz hasonlóvá formál.
Ez a keresztyén hit tartalma. Az üdvözítő hit tartalmát Jézus
az evangéliumban így jelöli meg: „Úgy szerette Isten e világot,
hogy az ő egyszülött Fiát adta, aki hisz őbenne, el ne
vesszen, hanem örök élete legyen” (Jn 3,16). Kicsit lejjebb
pedig ezt olvassuk: „Aki hisz a Fiúban örök élete van, aki
pedig nem enged a Fiúnak, nem lát életet, hanem az Isten
haragja marad rajta” (Jn 3.36). A keresztyén hit két fontos
jellemvonása tűnik ki ebből: mindenestől Jézushoz kötött és
személyes jellegű. Ezért is fogalmaz a hitvallás végig egyes
szám első személyben. A keresztyén hit tehát nem csupán
bizonyos ismeretek elsajátítása, vagy hagyományok, szertartások
tiszteletben tartása, hanem az élő Krisztussal való személyes
közösség. Mindaz ami más, kevesebb ennél és sokszor idegen
ettől. A hívő ember Krisztussal olyan valóságos szoros közösségben
él, mint családtagjaival és munkatársaival, akikkel azonosak
az érdekei, akikkel kölcsönösen számíthatnak egymásra,
akikkel össze van kötve a sorsa. Az tehát még nem keresztyén
hit, ha valaki feltételezi, hogy van Isten. Az sem, ha hisz a
gondviselésben. Kevés az is, ha valamilyen végső okot próbál
kimutatni az események láncolatának kezdetén. A Szentírás
szerint a keresztyén hit, ami nekünk az elveszített örök életet
közvetíti, az érettünk meghalt és feltámadott Krisztussal
való együttélés. Ki Ő, és mit tett értem – ezt hiszem, és
ezért vagyok hálás neki. Ezért vagyok az övé. Életemben és
halálomban, testestől-lelkestől. Ez a hit tartalma.
A keresztyén hit
természetének legfőbb jellemzője, hogy Isten igéje teremti.
Nem lehet másként hitre jutni, csak az ige hallgatása által.
Aki nem indul el ezen az egyszerű úton, soha nem épül meg a
hite. A keresztyén hit állandóan harcban áll a hitetlenséggel.
Mert miután Isten újrateremti bennünk ezt az elveszett értékszervet,
azután is megmarad még bennünk velünk született őshitetlenségünk,
mely állandóan támadja hitünket. A hitetlenség látni akar, a
hit pedig bízik Isten tetteiben és ígéreteiben. Naponta újra
fel kell vennünk a harcot saját hitetlenségünk ellen, és döntenünk
kell a hit mellett, Jézus mellett. A hit olyan kincs, melyet könnyű
elveszíteni, s amelyet sok ellenség támad. Főleg a saját
hitetlenségünk. Vigyáznunk kell rá. Tudjuk, hogy sokféle hit
létezik a világon. Van negatív hit is, amikor valaki ezt
mondja: én nem hiszek Istenben. Ez nem a tudomány szava, hanem a
hité. Cseri Kálmán így ír erről: Mi tiszteletben tartjuk
mások hitét. Nem a különféle hitekkel vitázunk, hanem a
magunk Bibliából eredő hitét szeretnénk megvallani. A Szentírás
alapján hisszük, hogy Isten az egyetlen örök létező. Hisszük,
hogy Isten teremtette az embert, azzal a céllal, hogy imádja őt.
Az ember akkor ismerte Teremtőjét, tudta, hogy csak őt illeti
meg az imádat, s boldog volt, hogy gyakorolhatja ezt. Bukása
akkor következett be, amikor engedett a Kísértőnek, fellázadt
teremtő Istene ellen, és önmagát is imádni, illetve imádtatni
akarta. Ez az ember bűne. Ha azonban Isten megszólítja a tévelygő
embert, az találkozhat Istenével, s e találkozásban megszületik
a hit.
Cseri Kálmán
hitvallása szerint minden gyakorlati kérdésben is Isten igéje,
a Biblia szerint szeretne dönteni és cselekedni. A református
lelkipásztori irodalom kiemelkedő művelője, akit nemcsak
Magyarországon, hanem a határokon túl is széles körben
ismernek. Több mint húsz önálló, számos kiadást megért kötete,
nagyszámú folyóiratcikke és publikációja jelent meg. Cseri Kálmán
ezen könyve segít jobban megérteni, hinni és gyakorolni, amit
az Apostoli Hitvallás megfogalmaz.
(Cseri Kálmán:
Tudom, kinek hittem – Az Apostoli Hitvallás magyarázata; Kálvin
Kiadó, Budapest, 2012)
M.A.
|