vissza a főoldalra

 

 

 2015.09.04. 

Az aranyvonat titka

Jól bevált szokásom szerint az idei Tokaji Írótábort követően is a helyszínen maradtam, és néhány napot még a városban töltök. Nem szeretem, hogy a tábor zárásakor könyörtelenül szétspriccelnek az írók, határon innen és túlra – hiszen Felvidékről, Kárpátaljáról, Erdélyből és Délvidékről is érkeznek résztvevők. Én konokul hátramaradok, a késő nyár szemtanújának, utolsó mohikánnak. Tokajban nemcsak borkedvelőként, de a lengyel–magyar barátság híveként is otthon érezhetem magam, hiszen az utcán parkoló gépkocsik jelentős része lengyel rendszámú. Ezúttal is körbekérdeztem a panziósokat és a borozók pultosait – egybehangzóan állítják, hogy vendégeik több mint fele lengyel, és ez már legalább egy évtizede így van. Mi több, egyes lengyel családok húsz, huszonöt éve Tokajban nyaralnak! Ennyi idő alatt valamelyest a nyelvünkkel is megismerkedtek, elég sok szót megtanultak. A helyi panziósok azt is mondják, hogy évek óta nem találkoztak németül beszélő turistával. Teljesen elmaradtak. Viszont az utóbbi egy-két esztendőben megszaporodtak a szlovák nyelvű vendégek, és érdekes módon a spanyolok is megjelentek a színen. Mindazonáltal továbbra is érvényes a tétel: a lengyel látogatók nélkül Tokaj már tíz éve csődbe ment volna, a magyar turisták nem tartanák el. Ez a kijelentés bizony meglehetősen szomorú. Ráadásul a borászaton és az idegenforgalmon kívül gyakorlatilag semmi munkalehetőség nincs, a téli hónapokra teljesen megdermed a település.

A panzióban, ahol lakom, szintén lengyelek vesznek körül. Ha az egyik szoba megürül utánuk, estére elfoglalja egy frissen érkezett lengyel pár. Szombaton este hosszabban elbeszélgettem két szomszédommal: ötvenes éveikben járó lengyel férfiak, gépalkatrészeket szállítanak alföldi városainkba. Bájos akcentussal mondják: Mezoberenibe is mennek és Hajdusobosloba. Mezőberény? – kérdem felcsillanó szemmel. Az, az, felelik, Mezobereni… Rövid sétára hívom őket, megmutatom a híres 1849-es ágyúgolyót, amely a Fő utcán álló Veresszekér borozó falába fúródott. Jelzem, a Veresszekér borozó tavaly óta csődbe ment, ajtaján rozsdásodó lakat. Lefordítom új lengyel barátaimnak az emléktábla szövegét, amely arról tudósít, hogy Klapka György ezredes 1849 elején Tokajban rendezte be főhadiszállását. Január 21-én, 22-én és 27-én Schlick osztrák tábornok ostrom alá vette Tokajt, és támadásait olasz és lengyel segédcsapatok révén sikerült visszaverni. Az ostrom során egy osztrák ágyúgolyó a ház homlokzatába csapódott, és a helyiek emlékül a falban hagyták. A két lengyel hosszan simogatja a fényesre kopott félgolyót, nagyon tetszik nekik. „A történelem egy darabkája”, ismételgetik. Megfigyelésem szerint a lengyelek általában vonzódnak a múlthoz, szívesen beszélnek róla.

E vonzalmukat bizonyítja, hogy a panzióhoz visszasétálva szóba hozzák a híres-nevezetes aranyvonatot. Ez most az ügyeletes szenzáció Lengyelországban. Éppen előző este fedeztem fel a hírt a lengyel sajtóban, és rögtön tudtam, hogy ez lesz mostani cikkem vezértémája. Miről is van szó? A délnyugat-lengyelországi, tehát a mai cseh és német határhoz is közel fekvő Walbrzych város önkormányzatánál jelentkezett egy lengyel és egy német kincsvadász. Azt állítják, hogy megtalálták az 1945-ben eltűnt német páncélozott vasúti szerelvényt, a náci aranyvonatot, amelyről az évtizedek során számos legenda keringett. A második világháború végórájában a Vörös Hadsereg elől menekülő németek Wroclawban (német nevén Breslau) telepakoltak egy szerelvényt aranytömbökkel, műkincsekkel, ipari alkatrészekkel és fegyverekkel. A százötven méter hosszú vonat útnak indult, de soha nem érkezett meg Németországba – valahol eltűnt. A történészek becslése szerint a vagonok akár háromezer tonna aranyat is rejthettek. A lengyel törvények szerint a megtalálóknak tíz százalék jár a kincsek értékéből, így képzelhetjük, mekkora vagyont szerezhet a két fickó. A walbrzychi polgármester komolyan vette a követelést, és már tárgyalt a helyi rendőrség és tűzoltóság parancsnokaival, továbbá az ügyészséggel. Az önkormányzat mindenekelőtt tudni szeretné a vonat pontos helyét, illetve meg akarja tekinteni a vonat belsejét, mielőtt bármit ígérne a kincsvadászoknak.

Hol lehet a vonat? Walbrzych közelében a világháború idején a németek valóságos alagútrendszert építettek a föld alatt, az ipari termékek biztonságos raktározására. Az aranyvonat útjáról annyi tudható, hogy az alsó-sziléziai hegyvidéken, Ksiaz vára közelében bement egy alagútba, ám onnan soha nem jött ki. A környék számos alagútjának egy része a háború utolsó heteiben, a heves bombázások miatt beomlott, a többit pedig robbantásokkal lezárták. Döntő részük azóta is feltáratlan. A rendszerváltást követően sokan kutattak a vonat után, de semmit sem találtak. Mivel a vonat katonai szerelvény volt, biztosra vehető, hogy fegyvereket és bombákat is szállított. Szakértők szerint a német atomkísérletekhez szükséges nyersanyagokat is vitt. Az ügy tétje tehát nagy. A vagonokban lévő bombák és a föld alatt képződő metán miatt fennáll a robbanás veszélye. A helyi hatóságok ezért is ragaszkodnak a terepszemléhez, mielőtt bármiféle jutalomról tárgyalnának a kincsvadászokkal. A két állítólagos megtaláló egyelőre nem állt elő bizonyítékkal. Vélhetőleg egy-két héten belül kiderül, hogy csak blöffölnek-e.

Vajon lehetséges ez? – kérdezem beszélgetésünk zárásaként a panzió bejáratánál két lengyel vendégünket. Lehetséges, hogy hetven évvel a második világháború lezárása után Lengyelországban érintetlenül előkerül egy teljes vonat? Hét évtizeden keresztül senki nem talált rá? Létezik ilyen? Minden további nélkül, feleli a két férfi. Például tíz évvel ezelőtt, tehát hatvan évvel a háború után a Mazuri tóvidéken két helyi lakos felfedezett egy föld alá ásott náci bunkert. Egyértelmű volt, hogy 1945 óta senki nem járt ott. S amikor felfeszítették a bejáratot, azt látták, hogy bent még mindig ég a villany. A menekülő német katonák annak idején nem kapcsolták le… Elképesztő, igaz? Ez mellesleg azt is bizonyítja, hogy a háború előtt sokkal tartósabb villanyizzókat gyártottak. A mai csodaégőket azzal reklámozzák, hogy tízezer óra az élettartamuk – az 417 nap, vagyis alig több mint egy év. Ez a német gyártású régi izzó viszont több mint hatvan évig bírta. Néhány hónappal ezelőtt a New York-i pályaudvaron kicseréltek egy frissen kiégett izzót, és a karbantartó döbbenten tapasztalta, hogy egy teljesen ismeretlen típusú körtéről van szó. Szakértők megállapították, hogy azt az izzófajtát csak az 1920-as évek végéig gyártották. Kilencven évig szolgált hűségesen. Ennyit a mai fogyasztói társadalomról…

 

Zsille Gábor