vissza a főoldalra

 

 

 2015.09.04. 

Harc az Európán kívüli piacokért

Józan fejjel a magyar borról

Az elkövetkező időszak 1300 milliárd forintos vidékfejlesztési programjából jelentős összegeket szán a kormány a borászatok technológiai fejlesztésére. A támogatáson keresztül megvalósuló vidéki munkahelyekről, a borágazatban dúló versenyről, és az újszerű bormarketingről beszélgetünk Kis Miklós Zsolt államtitkárral.

 Mi történt a magyar borászatban?

 – Olyan jelentős mértékű támogatással, mint amilyet az ágazat most kapott, a rendszerváltás óta nem számolhatott. A szőlő- és borágazat komoly technológiai fejlesztésen ment keresztül. Emellett a borászat mint szakma is folyamatosan fejlődik. A 2014–2018 közötti támogatási időszakban 145,5 millió euró (43,7 milliárd forint) felhasználására jogosult az Európai Mezőgazdasági Garanciaalapból, amely évente 29 millió eurós (8,7 milliárd forintos) forrást jelent. A Földművelésügyi Minisztérium az új szőlőültetvények telepítését stratégiai fontosságúnak tartja, így jelenleg a támogatások meghatározó részét, évente mintegy 19 millió eurót (5,7 milliárd forintot), a szőlőültetvények szerkezetátalakítására kívánja fordítani. Emellett 2015-ben a borászati beruházásokra mintegy 8 millió euró (2,4 milliárd forint), a harmadik országokba történő promócióra 1 millió euró (300 millió forint), míg a melléktermék lepárlásra 800 ezer euró (240 millió forint) kerülhet kifizetésre.

 Milyenek voltak a számok az előző ciklusban?

 – A 2007–2013-as időszakban a támogatások legnagyobb része (87%-a) a termelés szerkezetmegújítására és átalakítására koncentrálódott. A forrás többi része (9%) a beruházások támogatását, (3%) a lepárlást, valamint (1%) a borok alkoholtartalom-növelését szolgálta. A borászokat ezenkívül több egyéb támogatás is segítette a 2007–2013-as időszakban. Az uniós források a földalapú kifizetésekkel, az ültetvényátalakítások támogatásával, a gépbeszerzésekkel, illetve a pincerekonstrukció támogatásával erőteljesen segítették az ágazat fejlődését. A Nemzeti Boríték program – 5 éves időtartamra – határozta meg a támogatási lehetőségeket. Ez 2009-ben 16,8 millió euró volt, amely fokozatosan növekedett 29 millió euróra.

 Hol és milyen mennyiségben tudjuk a magyar bort eladni?

 – Magyarország borexportja az elmúlt években 625 és 860 ezer hektoliter között alakult. Legjelentősebb célpiacaink Németország, az Egyesült Királyság, Csehország és Szlovákia. Fontos partner Lengyelország és Kína is. A magyarországi borbehozatal 2014-ben jelentősen visszaesett a Nébihhel közös fokozott intézkedések és ellenőrzések hatására.

 Az új EU-s ciklusban mi várható a források tekintetében?

 – A 2007–2013-as időszakban a borászati ágazat a többi élelmiszeripari vállalkozással „versengett” az elnyerhető támogatásért. Ezzel szemben 2014–2020 között a Vidékfejlesztési Programban a borászat versenyképességének javítása önálló intézkedés. Ez azt jelenti, hogy az ágazatban tevékenykedő vállalkozásoknak közvetlen pályázati forrás áll rendelkezésükre, amiből finanszírozhatják fejlesztési elképzeléseiket. A borászati ágazatban felhasználható forrás a Vidékfejlesztési Program szerint mintegy 20 milliárd forint. Az előző EU-s ciklushoz képest több mint háromszorosára növekedik a vállalkozások által megpályázható keret.

 Miért kell pályázniuk ezekre a pénzekre a borászoknak?

 – A Vidékfejlesztési Program (VP) forrásaihoz a borászatok is pályázaton keresztül juthatnak hozzá. A benyújtott pályázatok elsősorban az üzleti terv alapján lesznek rangsorolva, de emellett természetesen az egyéb, a pályázati kiírásban részletezett feltételeknek is meg kell felelniük a pályázóknak.

 A verseny a borágazaton belül, vagy azon kívül folyik a forrásokért?

 – A Vidékfejlesztési Program az élelmiszeripari beruházásokra 200 milliárd forint forrást biztosít, ebből 20 milliárd forint elkülönített forrásösszeg a borágazat fejlődését szolgálja. Mivel a VP-ben önálló jogcímként szerepel a borászat versenyképességének javítása, ennek értelmében ez azt is jelenti, hogy az ágazatnak nem kell versenyre kelnie más élelmiszeripari ágazatokkal. Külön ki kell emelni, hogy a Vidékfejlesztési Program az élelmiszeripari vállalkozások közül kizárólag a jelentős foglalkoztatási potenciállal rendelkező mikro- és kisvállalkozásoknak nyújt pályázati forrást.

 Túl sok az olcsó külföldi bor az élelmiszerboltok polcain. Ezekkel az árakkal a magyar nedűk többsége hogy tud versenyezni? Nem az a cél, hogy minél több hazai bort fogyasszunk?

 – Célunk, hogy növeljük a magyar bor értékét és imázsát. A Földművelésügyi Minisztérium 2013-ban elindította a Nemzeti Borkiválóság Programot, amelynek alapvető célkitűzései között szerepel a magyar borok értékesítési lehetőségeinek javítása, a pincészetek és azok kiválóságaink minél szélesebb körű megismertetése. A „Nemzeti Borválogatott” évről évre bemutatkozhat számos külföldi és hazai rendezvényen is. Az elmúlt évek eredménye, hogy több mint 60 rendezvényen, szakmai kiállításon, diplomáciai rendezvényen szerepeltek a fehér, rozé, vörös, pezsgő- és aszúkiválóságaink pl.: a Hungarikum Gálán, a hazánkba akkreditált diplomaták újévi fogadásán vagy Közép-Európa legnagyobb boros szakmai rendezvényén, a VINCE Budapesten. Az Országkóstolók eredményeit tartalmazó Borkiválóságok Könyve sorozatból jelenleg már a 7. kötet jelent meg. Minden kormányzati döntéshozóhoz, borral foglalkozó szakértőhöz, a kilenc stratégiai partner közreműködésének (pl. Bortársaság, Zwack, In Vino Veritas stb.) köszönhetően pedig a fogyasztók széles köréhez is eljuttattuk az ingyenes kiadványt. A belföldi fogyasztást ösztönző és a kommunikációs kampányok keretein belül lehetőség van a magyar borok promóciójára. A hazai rendezvények közül az idei legnagyobb az Országos Mezőgazdasági és Élelmiszer-ipari Kiállítás és Vásár, amelyet 2015. szeptember 23-tól 27-ig rendeznek meg. Minden kormányzati döntéshozóhoz, borral foglalkozó szakértőhöz, a kilenc stratégiai partner közreműködésének köszönhetően pedig a fogyasztók széles köréhez is eljuttattuk az ingyenes kiadványt.

 Honnan van pénze a termelőnek az EU-n kívüli megjelenésre?

 – Az első pályázat 2013-ban indult meg. Reméljük, hogy az 50%-os támogatási szint komoly segítséget jelent az Európai Unión kívül forgalmazni kívánt borok piaci bevezetéséhez, jobb piaci lehetőségek eléréséhez, vagy az eladási ár növeléséhez. Bortermelésünk szempontjából fontos, hogy Európán kívüli piacokra is bejussunk, és megszerettessük a magyar bort. A támogatás lehetőséget ad mind a földrajzi, tehát származási hely, mind a borszőlő fajtájának megismertetésére. Az első pályázati lehetőség keretében 7 nyertes pályázó 11 borvidék termelőinek promócióját valósítja meg. A többéves programoknak a 2015–2016-os borpiaci év végéig, 2016. július 31-ig kell befejeződniük. A programok célországai az Amerikai Egyesült Államok, Japán, Kanada, a Kínai Népköztársaság és az Oroszországi Föderáció voltak az első körben, ez bővült ki most újabb országokkal. A minisztérium a pályázati időszak ismételt meghirdetéséről a támogatás iránti újabb érdeklődés miatt döntött. Az igénylés legfontosabb feltételei közé tartoznak, hogy támogatható promóciós programjavaslatot a Hegyközségek Nemzeti Tanácsán kívül csakis olyan hegyközségi szervezet, egyesület vagy gazdasági társaság nyújthat be, amelynek tagjai között a szőlő-bor ágazatban dolgozó árutermelő szőlész vagy borász van. A második körben, a 2015 első félévében meghirdetett pályázat keretében a 12 nyertes pályázó részére összesen több mint 2 millió euró áll rendelkezésre a magyar borok népszerűsítésére 2015-2017 között. A célországok között kiemelkedik az USA és Kína de Kanadában, Kazahsztánban, Oroszországban és Svájcban is valósulnak meg promóciós programok uniós támogatás mellett.

 Mi ennek a nagyszabású támogatásnak a legfőbb célja?

 – Kiemelt cél, hogy a munkaerő-igényes ágazatok (állattenyésztés, kertészet, élelmiszer-ipari feldolgozás) támogatása mellett megerősödjenek a mikro-, kis- és közepes gazdaságok, javuljon a vidék megtartó képessége. A Vidékfejlesztési Program ezenfelül annak lehetőségét is biztosítja, hogy a mezőgazdasági vállalkozások olyan egyéb, tevékenységgel is foglalkozzanak, amellyel az időjárás által okozott károkból eredő bevételkiesést kompenzálni tudják, tevékenységüket diverzifikálják.  

Lesznek változások a források keretét illetően?

 – Az Európai Mezőgazdasági Garanciaalap 29 millió eurós (8,7 milliárd forintos) éves támogatási forráskerete nem változik, ugyanakkor a borászati beruházások támogatási kerete átkerül az új Vidékfejlesztési Program támogatható intézkedései közé. Így az Európai Mezőgazdasági Garancialapból a korábbi éveknél is több forrás juthat a szőlőültetvények szerkezetátalakítására, valamint a bortermékek promóciójára.  

Kiknek szól a Vidékfejlesztési, és kiknek a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program?

 –A Vidékfejlesztési Program az élelmiszeripari vállalkozások közül kizárólag mikro- és kisvállalkozásoknak nyújt pályázati forrást. Azokat az élelmiszeripari vállalkozásokat, amelyek nem esnek ebbe a kategóriába, mintegy 100 milliárd forintnyi keretösszeggel a GINOP finanszírozza. Ebből következően a nem mikro- és kisvállalkozás méretű mezőgazdasági vállalkozások élelmiszer-feldolgozási tevékenységéhez – amelybe beleértendő a borászat is – a GINOP forrásaiból lehet majd támogatást igénybe venni.

 

Medveczky Attila