2015.09.11.
Azért jött,
hogy a sátán művét lerontsa
Fr. Barsi Balázs OFM: „Neked adom az élet koronáját”
– A Jelenések könyvének magyarázata –
A Jelenések könyve,
görög nevén Apokalipszis, az Újszövetségi Szentírás
egyetlen prófétai irata. Prófétai jövendöléseket ugyan az
evangéliumokban és az apostoli levelekben is találunk, de ez a
könyv, stílusát, felépítését és jellegét tekintve, teljes
egészében az ószövetségi prófétai irodalomhoz tartozik.
Tartalma az Újszövetség választott népével kapcsolatos, és
Krisztus egyházának jövendő sorsát írja le jelképes látomásokban.
A történelem folyamán az egyház állandó küzdelmet vív az
Isten-ellenes hatalmakkal, sorsa üldöztetés és szenvedés, de
keresztútja sorozatos győzelmeken keresztül vezet az örök
dicsőség végső diadalára. A könyv szerzője Jánosnak, Jézus
Krisztus szolgájának mondja magát (Jel 1,1; Jel 21,2; Jel
22,8), aki tanúságot tett Krisztus tanítása mellett s ezért
Patmosz szigetén száműzetést szenvedett (Jel 3,2; Jel 3,9). Az
első keresztény századok íróinak egyhangú tanúsága szerint
ez János apostol és evangélista, a szeretett tanítvány. Ezt a
hagyományt csak a III. században vonja kétségbe alexandriai Dénes
iskolája. Nem annyira történeti, mint inkább teológiai okok
alapján egy bizonyos „János presbitert” tesznek meg az irat
szerzőjének.
A
kiliazmus néven ismert eretnekség ugyanis, amely Krisztus és az
igazak ezeréves, érzéki örömökben folyó, földi uralmának
eljövetelét tanította, a Jelenések könyvének 20. fejezetére
hivatkozott. Miután a kiliazmus elvesztette jelentőségét, kétség
sem merült fel, egészen a modern időkig, a könyv hitelességével
szemben. A Jelenések könyvének kinyilatkoztatásait János
azzal a feladattal kapta, hogy hűségesen írja le valamennyit
(Jel 1,11; Jel 1,19), valószínű tehát, hogy ezt hamarosan, talán
mindjárt a kinyilatkoztatás helyén, Patmosz szigetén meg is
tette, ahol Domiciánusz császár uralkodása idején (81–96)
volt száműzetésben. Iratát elsősorban a bevezető látomásban
említett hét kis-ázsiai egyháznak szánta az apostol, hogy állhatatos
hitre és a súlyos megpróbáltatások közt kitartásra buzdítsa
a híveket. Az első század végén igen nehéz időket éltek
ezek az egyházak. Az állami hatóságok és a pogány nép részéről
éppen úgy, mint a zsidóság részéről állandó üldözések
és bántalmazások érték a kereszténységet. A bizonytalanság
érzését csak növelte, hogy a legtöbb apostol már vértanúhalált
szenvedett, s az egyházak híveik számát tekintve is gyengének
érezték magukat az ellenséges pogány világban. A külső veszélyekhez
járultak a belső nehézségek: tévtanítók bomlasztották az
egyház egységét. Ebben a súlyos helyzetben nem egy hívő lélekben
felmerült az aggodalmas kérdés: mi lesz az egyház sorsa? Ez a
könyv válaszol rá: Az egyház nem pusztul el, Isten országa
minden ellenségen győzelmet arat! Így tehát a szenvedő kis-ázsiai
egyházak a világegyház előképei: Krisztus egyházának útja
az emberi történelmen keresztül az Üdvözítő szenvedésének
és megdicsőülésének húsvéti misztériuma. A Jelenések könyvének
prófétai látomásai az örök isteni vigasztalás diadalmas
erejével hirdetik Jézus szavait: „A pokol kapui sem vesznek erőt
rajta!” (Mt 16,18). Aligha van még egy könyve a Szentírásnak,
amelyet részleteiben és a maga egészében olyan sokféleképpen
értelmeztek volna, mint ezt az iratot. A különböző magyarázatokat
általános irányzatuk szerint három csoportba oszthatjuk. A
kortörténeti magyarázat szerint a látomások az egyház életének
első századaira vonatkoznak és a kereszténységnek a zsidóságon
és a pogányságon aratott diadalát írják le. Az egyháztörténeti
magyarázat az egyház egész földi életének ábrázolását látja
bennük az első pünkösdtől az utolsó Ítéletig. Az
eszkatologikus magyarázat szerint az utolsó időkben, az
Antikrisztus fellépésének idején szemléltetik az egyház sorsát,
de olyan értelemben, hogy ebben a sorsban mintegy összegezve
benne van főbb vonásaival az egyház egész története. Ez az
utóbbi felel meg leginkább a könyv jellegének és az atyák
magyarázatainak.
Barsi
Balázs ferences atya a könyv előszavában leírja, hogy miért
is foglalkozik ezzel a témával. Azért veszem kezembe a Jelenések
könyvét, s merek lapjai közt puszta kézzel lapozni, mert
Krisztus kifogyhatatlan gazdagságát akarom megismerni. Nem
valamit keresek, hanem valakit, azt, akit a lelkem szeret, akit már
ismerek az Anyaszentegyház hitéből, az evangéliumokból és az
apostolok írásaiból, de akit megismerni maga az örök élet;
akinek ismerete után valóságos szomjúság hajt. Tudom, hogy
nem járok rossz úton, hiszen ő maga az Út, az Igazság és az
Élet (Jn 14,6). Ő maga jelentette ki nekem, hogy ne hirdessek mást,
és tudni se akarjak másról köztetek, mint Jézus Krisztusról,
a megfeszítettről (vö. 1Kor 2,2), aki legyőzve a halált és
az alvilágot, a hazugság és minden gyilkosság szerzőjét, a Sátánt,
és csatlósait: a nagy fenevadat és az őskígyót, dicsőségesen
feltámadt, az Atya jobbján ül, és eljön ítélni eleveneket
és holtakat. Mindaz eltévedhet és el is téved a Jelenések könyvének
értelmezésében, aki nem elsősorban magát az Utat keresi: Jézus
Krisztust.
Nem futurológiát
művelek és nem is csillagászatot (bár ezeknek megvan a létjogosultsága),
hanem krisztológiát. A futurológia semmit sem tudhat az emberi
történelem végső értelméről, mert ez a történelem nem önmagában
hordozza értelmét. Ha az emberiség egésze nem egy személyes
Isten színe előtt áll, akkor történelmének semmiféle végső
értelme nincsen; akkor esetek, történések, ügyek széthulló
halmaza, enyészetre ítélt gigantikus szeméttelep csupán. Ha
viszont valaki azt állítja, hogy az emberi történelem végső
értelme maga a történelem, akkor a történelmet és annak
szereplőit isteníti, ez pedig éppen az a bálványimádás,
amelyet a nagy fenevad, a kéjnő, Babilon, azaz a római császárság
megkövetelt a Jelenések könyvének első olvasóitól; de azok
megtagadták és vérük ontásával tanúsították, hogy a császár
nem Isten, hanem egyedül Jézus a Királyok Királya és az
Uralkodók Ura (1Tim 6,15). Én e mártírokkal és az egyetemes
Egyházzal együtt vallom tanítását, mely szerint a történelem
csak Isten színe előtt nyeri el értelmét, mint ahogy életünk
eseményeiből, eseteiből is csak akkor lesz történelem, ha az
legalább két személy között zajlik, akik azt egymáshoz való
viszonyukban értelmezik. Ugyanígy a csillagászat és a fizika
is csak a jelen világról tehet kijelentéseket, de annak létezése
végső okáról és céljáról semmit sem mondhat, mert az a létezők
összességén kívül van. S ha valaki azt állítja, hogy a
kozmosz létezésének oka és célja maga a kozmosz, akkor már
nem természettudományt művel, hanem vallást alapít, mely
isteníti az esztelen és tudat nélküli létezők összességét,
szentségtörő és szégyenletes módon leborul a személytelen létezők
előtt. Jézus maga mondta: „Bízzatok, én legyőztem a világot”
(Jn 16,33), s ez mintegy a Jelenések könyvének alcíme is
lehetne, mert ez az írás nem más, mint Krisztus világ felett
aratott győzelmének könyve. A világ pedig jelenti az emberek
világát – tehát a történelmet és a történelemben
megmutatkozó sátáni erőket –, de jelenti a kozmoszt, a
csillagvilág még általunk nem ismert roppant méreteit is. A
Jelenések könyve ezért minden félelmetessége ellenére nem a
rémület, a sötét félelmek könyve, nem a véres háborúk és
az isteni ítélet kozmikus borzalmainak könyve, mert bonyolultsága,
zavaros, érthetetlen, sőt olykor őrült álomképei nem Istenről
szólnak, hanem az emberről, aki visszautasítja Istent, a
szeretet Istenét, aki felforgatja a történelem és a kozmosz
rendjét, amikor fellázad annak Teremtője ellen. A háborúk, a
csapások, a szörnyűségek és a sötétségek az emberi szívből
erednek, viszont az Istentől való békesség, vigasztalás, gyöngédség
és világosság mindezeket felülmúlja. Boldog, aki olvassa és
aki hallgatja ezeket a prófétai szavakat… (1,3) Most mi
vagyunk ezek a boldogok – és engem választott ki arra Isten,
hogy itt és most közöljem veletek a boldogságot adó kegyelmet
és békességet.
Figyeljük
csak meg a Jelenések könyvének első szavait: Jézus Krisztus
kinyilatkoztatása… (1,1). Ez hasonlít Szent Márk evangéliumának
kezdetéhez, ahol ezt olvashatjuk: Jézus Krisztus, Isten Fia
evangéliumának a kezdete (Mk 1,1). Az „evangélium” örömhírt
jelent: örömhírt Jézusról, aki a Krisztus (vagyis a Fölkent,
a zsidóknak megígért Messiás), és még ennél is végtelenül
több: Isten Fia. Jóllehet Szent Márk eseményekről szól,
amelyeket Jézus végbevitt, szavakról, amelyeket mondott; eseményekről,
amelyek vele történtek, és szavakról, amelyeket neki mondtak,
hiszen egy személyt csakis ezekből lehet megismerni; de az igazi
örömhír Szent Márk evangéliumában sem más, mint maga Jézus
Krisztus és az ő megismerése. Ugyanígy a Jelenések könyve, bár
mindjárt az első mondatában megígéri az olvasónak, hogy
megmutat mindent, aminek csakhamar be kell következnie, mégis az
a kinyilatkoztatás, amelyet ad, lényegében nem a bekövetkezendő
események feltárása, hanem Jézus Krisztus apokalipszise, Jézus
Krisztus kinyilatkoztatása. Igaz, hogy a történelemben
megmutatkozó gigantikus harc vonatkozásában és az egész világmindenséghez
viszonyítva tárul most fel a titok, de a feltárulkozó titok
elsősorban Jézus Krisztus titka! Eddig is tudtuk, hogy ő azért
jött, hogy a Sátán művét lerontsa (vö. 1Jn 3,8) és saját
uralmát kinyilvánítsa az egész véres emberi történelem
felett. Így ír evangéliumában Szent János: Kezdetben volt az
Ige, és az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige, ő volt
kezdetben Istennél. Minden általa lett, nélküle semmi sem
lett, ami lett. (Jn 1,1-3) A világmindenség, a kozmosz Jézus
Krisztus hatalma alatt áll, nincs önálló, Jézustól, Isten
megtestesült Fiától független létezése. Szent Pál így ír
erről a kolosszei híveknek: Ő a láthatatlan Isten képmása,
minden teremtmény elsőszülöttje. Mert benne teremtett mindent
a mennyben és a földön: a láthatókat és a láthatatlanokat.
(Kol 1,15–16) Ha viszont a kozmosz a megtestesült Igében áll
fenn, akkor a világmindenség jövendő sorsát kutatva én elsősorban
Jézus Krisztust akarom megismerni és az ő feltámadásának
erejét (vö. Fil 3,10).
Ha felnéztek
az égre, tudjátok meg, hogy senki sem fog onnét, vagyis Istentől
érkezni, csak az, aki egykor leszállt a Szűz méhébe, majd
felment Atyjához és ül az ő jobbján. Nem jön más, mert
nincs más isten Istenen kívül. Ő viszont eljön ismét, hiszen
megígérte. A téli ég ólomszürke felhői, a nyár végi
haragos viharfellegek s a szelíd bárányfelhők mind róla beszélnek,
aki eljövendő. Ez az egyetlen vigasztalás, és a fenti sorok
olvasása közben Isten máris letöröl a szemünkről minden könnyet.
A
4. és 5. fejezet egy őskeresztény misekánon, a teremtő Isten
dicsérete, aki kinyilatkoztatta magát az Írásokban. A szövegben
szereplő őskeresztény Sanctus Izajás Sanctusától már eltér,
de még nem a mi mostani misénk Sanctusa. Egy vasárnap a
szentmise erőterében János elragadtatásba esik. Ne gondoljuk,
hogy felemelkedik az égbe, hanem megérti, hogy a mise –
Krisztus áldozata és dicsőséges feltámadása – ad a történelemnek
és a kozmosznak értelmet. Ez a könyv nem a történelem előre
kész forgatókönyve, ez fatalizmus lenne. Isten akarata az, hogy
történelmét az emberiség – vele együttműködve vagy nélküle,
sőt akár törvényei ellenében is – szabadon formálja!
Ugyanakkor Isten is szabad, és végső soron az ő terve érvényesül.
Szent János tehát nem világtörténelmet írt, még csak nem is
a végidők forgatókönyvét, hanem a történelem értelmét
mutatja meg azzal a ténnyel, hogy Krisztus győzni fog, mert már
győzött. Krisztus győzelme lényegét tekintve nem jövőbeli,
hanem már megtörtént esemény. Ha előre akarsz tekinteni és látni
a jövőt, hátra nézz – tanít a Jelenések könyve –,
vissza a Kálvária hegyére, ahol meghalt érted és mindenkiért
az ártatlan Bárány, Isten egyszülött Fia. Mindaz, ami eljövendő:
a megpróbáltatások a te életedben és az emberiség történelmében,
a világmindenség teljes összeomlása és tűzben való elégése,
a halottak feltámadása és Krisztus dicsőséges eljövetele az
ég felhőiben mind nem mérhető ahhoz az eseményhez, amely érted
és minden emberért már megtörtént a Golgota véres ormán: az
egyszülött Fiú halálához, mely által győzelmet aratott a
halál és az alvilág fölött. Igen, a kereszten győzött, nem
a feltámadásban! A feltámadásban csak kinyilvánította győzelmét,
hogy megigazult állapotba kerülhessünk. Vétkeinkért
halt meg, de megigazulásunkért támadt fel (vö. Róm 4,25). A
kereszten vette el a bűneinket, de ez csak a feltámadásban lett
nyilvánvaló, amikor is Isten hatalmas Fiának bizonyult (vö. Róm
1,4).
Egy bencés
szerzetes, a liturgia tudósa és az emberi lélek alapos ismerője
írja: „Két módszer van arra, hogy harcoljunk a teremtmények
zaja ellen, amelyek megosztják szívünket: az emberi erőlködés,
amely tőlünk jön és a természetfeletti szemlélődés, amely
Istentől való… A második módszer, amelyet teológiai módszernek
neveznek, a tisztátalanságot a szeretet erejével, a világosság
vonzásával, az isteni dolgok édességével űzi ki belőlünk.
Ez felel meg a kereszténység első évezredének. Feltételezi
az aszkézist, de túlhaladja. (…) Tizennégy évszázad
szerzetesi tapasztalata arra hajlik, hogy a bűn elkerülésének
legjobb módja nem annyira abban áll, hogy elfordulok a bűntől,
mint inkább abban, hogy Isten oldaláról nézek mindent kitartással.”
Jézus Krisztusnak ezt a fönséges, mindent a végső ítélet fényében
lemérő ismeretét és szeretetét a Jelenések könyvéből sajátíthatjuk
el. Ezért is furcsa, akár az ördög cselvetése is lehet, hogy
ebben a könyvben, melyet elejétől a végéig a fönséges
Krisztus ural, sokan a hívő keresztények közül is csak a vadállatot
keresik. Érthetetlen módon olyan felfokozott érdeklődést
mutatnak a hatszázhatvanhatos számot homlokán viselő vadállat
iránt, hogy ezzel szinte már az uralma alá is kerülnek.
Ha
bemegyünk egy őskeresztény bazilikába, ott van az apszisban a
Pantokrátor, a mindenen uralkodó Krisztus képe. A Jelenések könyve
olyan, mint egy hatalmas építmény – látomások sorozatából
álló szellemi világ –, amelynek fundamentuma és záróköve
a dicsőséges Krisztus. Szent János éppen azzal erősíti meg a
véres üldözések idején testvéreit, hogy figyelmüket, hitük
szemét szüntelenül és kizárólagosan a meghalt, de feltámadott
dicsőséges Krisztusra irányítja. A bevezető és a végső látomás
középpontjában Krisztus áll, az egész könyvet inklúziós
szerkezetbe fogva, s az ókori írásokra jellemzően ez a keret a
lényeg, vagyis a dicsőséges Krisztus kinyilatkoztatása. Az első
látomásból sugárzik a könyvben feltáruló minden esemény végső
értelmét megadó krisztusi győzelem, az utolsó látomás pedig
Krisztus második eljövetelének dinamizmusát adja a történelemnek
és az Egyháznak.
A Jelenések könyvét
átszövik az őskeresztény mise liturgikus akklamációi. Az őskeresztény
misében felkiáltottak, mert a császári liturgiában is voltak
akklamációk. Ha a császár egy győzelem után bevonult Róma városába,
kétoldalt az utcákon ezt kiáltották: „Téged, isten, dicsérünk!
Téged Úrnak vallunk!” – innen származnak a Te Deum akklamációi,
melyek éppen a császárkultusz visszautasításáról tanúskodnak.
Barsi Balázs könyvének
lényege, hogy kimondja: Krisztus Egyházán kívül nincs igazi
ünnep. Viszont nagyon nagy baj, ha az ember nem tud ünnepelni!
Akkor nem érti saját magát sem, az ünnepelni nem tudó keresztény
pedig értetlenül áll hite lényege előtt.
(„Neked adom
az élet koronáját”. A Jelenések könyvének magyarázata. A
Bárány menyegzője c. kötet átdolgozott változata, új formátumban.
Sümeg, 2005. Második, átdolgozott kiadás, új formátumban:
Kecskemét, 2014.)
M.A.
|