vissza a főoldalra

 

 

 2015.09.11. 

Ne játsszuk meg magunkat felebarátaim

2014 a holokauszt 70. évfordulója, 2015 meg a folytatása. Végestelen végig.

Magyarország Kormánya határozott és egyértelmű állásfoglalásaiban zéró toleranciát hirdetett az antiszemitizmus, a rasszizmus és a kirekesztés ellen. Én alig tudok olyan hetet, amikor valamilyen nagyszabású zsidó eseményre a címben jelzett időintervallum alatt ne került volna sor.

A politikai élet egyes főszereplői egymást túllicitálva azon küzdenek ki a hitelesebb magyar az itthon gombamód szaporodó zsidó szervezetek számára. Hogy mást ne mondjak, legutóbb egy eredetileg SZDSZ-es, valamikori fideszes kormánytanácsadó egy mostani kormánytanácsadó kirúgását követelte, mert az illető „zsidó származását gondosan titkolta, és egyetértett azzal a hivatalos kommunista véleménnyel, hogy Izrael egy (...) imperialista ország”.(?!)

Most tehát ez a szegény, örökös vád alatt lévő kormány elképzelte, hogy a nem is tudom már hányadik zsidó fesztivál egyik csúcspontjaként, a magyar és a zsidó kultúra egymás mellett élésének szép szimbólumaként Petrás Mária csángó művész felléphet a budapesti zsinagógában.

Magyarországon az én hazámban az antiszemitizmust törvény bünteti, a magyargyalázást meg elnézik, sőt mentegetik. A kormány részéről odaküldött államtitkárt, aki bevezető köszöntőt mondott volna a zsidó fesztiválon kilármázták, kidobogták. Megszégyenítették. És miért? Egy hamisnak bizonyult olvasói levélből szerzett félinformációért. Az államtitkár sajnálkozik: „A fesztivál szervezőinek céljától eltérően, tizenhét év után sajnos, most nem érezheti mindenki a sajátjának ezt a fesztivált.”

Ez az ő dolga, de énnekem miért kellene sajátomnak érezni a zsidók nyári fesztiválját? Milyen párbeszéd lehetősége kaphat itt nálunk egy újabb nehezen gyógyítható sebet?

Nyílt és őszinte párbeszédről beszélünk, amikor alig merünk megmukkanni egy ilyen ordas tett után? Könyörgünk, hogy a hibát elkövetők kérjenek bocsánatot? Volt már ilyen? A Gadó-félék kértek már bocsánatot?

A közgazdászok, bankárok, politikusok és politológusok, költők és írók, matematikusok, nyelvészek, újságírók, képzőművészek, jogászok, orvosok, gyártulajdonosok, egyetemi tanárok, egyházi személyek – akik ma is azt állítják, hogy nincs magyar kultúra (csak bőgatya és fütyülős barack), hogy a magyar történelem – kiváltképp a tizenkilencedik század előtti – érdektelen, a volt magyar uralkodó osztályok tagjai részeges, mihaszna figurák voltak. Hogy a történelem sorscsapásai méltán érték a folyvást magyarkodó magyarokat. Hogy nincs, nem volt eredeti magyar lovagi kultúra, vagy éppen nincs eredeti magyar népdal. Hogy emberjogi vétket követ el az a tanár, aki az új nemzedékek magyar nyelvét és helyes nyelvhasználatát korrigálja az iskolában. Hogy a tizenkilencedik századi magyar irodalom klasszikusai elavultak, olvashatatlanok, ostobák, rasszisták. Legjobb esetben át lehet őket írni. Ahogy a Himnuszt is. Hogy nincs is Magyarország. Hogy Magyarország nem a magyarok országa. Hogy a magyar vidék felesleges, a falvak feleslegesek, meg kell őket szüntetni. Hogy a nemzet, mint entitás, mint társadalomszervezési elv és mint szerveződés idejét múlta, hogy a nemzet felesleges, hogy nincs is nemzet. Magyarnak lenni nevetséges, ostoba dolog. „Magyarok voltunk”. Voltunk. Hogy nincs magyar állam. Hogy Magyarországot ki kell találni. Hogy van Magyarországon egy genetikailag elkülönülő csoport, amelynek tagjai átlagban magasabb intelligenciahányadossal rendelkeznek, mint a többiek. Hogy méltányos, ha ezek az emberek vezetik a társadalmat. S hogy politikában „immár mi leszünk a baloldal, a balközép, a közép, a jobbközép és a jobboldal is” – mondják – „Magyarországot pedig előbb-utóbb felvásároljuk. Inkább előbb, mint utóbb. Sőt, már fel is vásároltuk.”

Csakugyan? – kérdezem Tellér Gyulával.

 

czyla