2015.09.18.
Győrffy
Balázs: Öntözni pedig kell
Az Európai Bizottságnak maga felé hajlik a keze
A nyári
katasztrofális szárazság miatt kevesebb lesz a kukoricánk, a
napraforgónk és az almánk. Gazdáink legalább 500 ezer hektárnyi
területen öntöznének, de az Európai Bizottság ebbe is beleköt.
Felvidéken, Csehországban és Ausztriában az aszály
sok helyen teljesen tönkretette a termést. Hasonló a helyzet
Magyarországon is?
– Az aszály hazánkat is sújtja, de azt tapasztaljuk,
hogy tájegységeink között jelentősek a különbségek. Például
Dél-Békésben januártól augusztus elejéig mindössze
250 mm
csapadék hullott, ez a félsivatagi klímára jellemző.
Ugyanakkor Nyugat-Dunántúlon és az ország más helyein
elfogadható mennyiségben és eloszlásban hullott csapadék. Az
elfogadható jelzőt 2015-re mondom, s nem egy átlagos évhez
viszonyítva. Hiszen mindenhol komoly a terméskiesés, de van,
ahol egészen tragikus. A kukorica és a napraforgó esetében
viszonylag jó indulást láttunk; májusban elegendő volt a
csapadék, ám a nyári talaj- és légköri aszály elképesztő
károkat okozott. A napraforgóból 170 ezer tonnával kevesebb
termést várunk a tavalyihoz képest, és a termésátlag is a két
tonna/hektárhoz lesz közelebb, mint a háromhoz. Számításaink
szerint a tavalyi 9,3 millió tonnás terméshez képest kukoricából
idén a 6,5 milliót valószínűleg nem érjük el.
Ez azt jelenti, hogy magasabb lesz a kukorica ára?
– A kukorica ára a gabonatőzsdéken dől el. A zöldség-gyümölcs
esetében is kiesést okozott az aszály. Tavaly az almatermelésünk
közel 900 ezer tonna volt, becslésünk szerint idén csak 500
ezer tonnányi termés várható. Valószínűleg a termés jelentős
része léalma lesz, és csak 150 ezer tonna étkezési alma kerül
a raktárakba. A gyümölcsöknél sajnos minőségi probléma is
kialakulhat. Hiába van meg darabszámban a gyümölcs a fákon,
ha az aszály miatt nem tudott kitelni; tehát nem lesz meg az a méret
és színeződés, ami a minőség garanciája. Az idei helyzet
annyira extrém, hogy még az öntözött területeken is problémákról
beszélhetünk, hiszen itt sem lehet teljes egészében kompenzálni
a 40 fokos hőséget. Az öntözés azonban megadja a termésbiztonságot.
Az öntözött területek nagyságát érdemben kell növelni,
amire a Vidékfejlesztési Program ad lehetőséget. Tudni kell,
hogy Magyarországnak alapvető érdeke az öntözött területek
nagyságának növelése, viszont az Európai Bizottság és hazánk
között nagy vita alakult ki az öntözésfejlesztés kapcsán. Végül
is a Bizottság elfogadta a magyar álláspontot. Ahhoz, hogy a többi
tagállamhoz viszonyítva versenyképesebben tudjunk termelni,
elengedhetetlenül szükséges, hogy az ottani öntözési arányokat
elérjük. Az Európai Unióban az öntözött területek aránya
jóval magasabb a magyarországinál, azokban a tagállamokban,
ahol az öntözésnek kiemelkedő gazdasági szerepe van – elsősorban
a dél-európai államok – gyakorlatilag már nem növelhető
tovább az öntözött területek nagysága, hiszen mindenütt öntöznek,
ahol megéri. Ezeknek a tagállamoknak nem érdekük az öntözésfejlesztés.
Napjainkban Magyarországon mintegy 100 ezer hektárt öntöznek,
ellentétben a korábban kialakított 200 ezer hektárt is
meghaladó, kiépített öntözési lehetőségekkel. Tavalyi felmérésünk
azt mutatja, hogy a gazdák közel 500 ezer hektárnyi területen
is öntöznének. Várjuk a vízkormányzási kérdések rendeződését,
mert ez a mezőgazdasági vízfelhasználás biztosításának
alapfeltétele.
Elkészült már a Nemzeti Öntözésfejlesztési Stratégia,
ami hosszú távon orvosolja az említett problémákat?
– A kormány néhány évvel ezelőtt döntött a vízgazdálkodási,
aszály- és öntözési kérdéseket tartalmazó stratégia
megalkotásáról, melyet a Vidékfejlesztési Minisztérium
kezdett el kidolgozni, majd ez később a vízügyi kérdéskör
áthelyezésével a Belügyminisztériumhoz került. A Nemzeti Vízstratégiát
követően az EU jóváhagyta a Kvassay Jenő Terv elkészítését,
melynek fő célja a vízgazdálkodás fejlesztési irányainak,
valamint céljainak meghatározása. A Kvassay Jenő Terv jelenleg
társadalmasítás alatt áll, a tervről alkotott véleményeket,
észrevételeket 2015. szeptember 15-ig lehet megküldeni az Országos
Vízügyi Főigazgatóság részére.
Mit tegyenek azok a gazdák, akik az aszály miatt nem
tudják teljesíteni a szerződésben vállalt szállításaikat?
– A vis maior helyzettel kapcsolatban az Országgyűlés több
alkalommal is módosította a jogszabályokat. A kamara részéről
– közvetítő szerepben – mi is mindent megtettünk annak érdekében,
hogy lehessen a gazdálkodóknak a vis maior helyzetre hivatkozni.
A kérdés, hogy adásvételi, vagy termeltetési szerződést kötöttek-e
a gazdák. Amennyiben termeltetési szerződést kötnek, arra vállal
az illető garanciát, hogy az adott helyrajzi számmal megjelölt
területen egy cég részére bizonyos növényt termel. S amennyi
növényt termel, azzal gazdálkodhat. Az adásvételi szerződés
annyiban más, hogy a gazda olyat ad el, ami ténylegesen nincs a
tulajdonában, s ebben az esetben a vis maior helyzet nehezebben
értelmezhető. Amennyiben jogi probléma áll fenn, a felek próbáljanak
megegyezni, s ha ez nem sikerül, akkor bizalommal forduljanak
kamaránk jogsegélyszolgálatához, amely ingyenesen áll a tagok
rendelkezésére. Reményeink szerint megnyílik a kárenyhítési
rendszer; ezért már felkészültünk arra, hogy a megyékben
felmérjük az aszálykárokat. Kérjük a kormányzati szerveket,
hogy nevezzék meg az aszálykár sújtotta övezeteket. Ezután a
gazdálkodók a kárenyhítési rendszerből jogosultak forráshoz
jutni.
Térjünk rá egy másik stratégiára. Augusztus közepén
az agrártárca és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara stratégiai
partnerségi és együttműködési megállapodást kötött. Mi
ennek a jelentősége?
–Az elmúlt években nagyon jó viszonyt sikerült kialakítanunk
a minisztériummal, mely sok szakmai kérdésben kikéri véleményünket.
A kamara azokat a feladatokat vállalta el írásban is, amit már
korábban is elvégzett a tárcával való együttműködése során.
A már meglévő kapcsolatot keretrendszerbe foglaltuk, ami
tartalmazza a felek feladatait, kötelességeit, az adatátadás
menetét, s azt is, hogy mi a határidő egy adott tevékenység
elvégzéséhez.
Medveczky Attila
|