2015.09.25.
Életet
akarunk a romok felett
Nagy Ödön szórványlelkész és néprajzkutató
Néprajzban,
szociográfiában, irodalomban és politikában is jártas fiatal
lelkészként már a kezdetektől a legnehezebbet választotta. Népes
parókiák helyett mezőségi szórványtelepüléseket, ahol
odaadással erősítette híveit, s lelkészi szolgálata mellett
magyar iskolát szervezett, könyvtárat alapított, korszerű
gazdálkodási ismereteket terjesztett. Mindent tudott a szórványvilágról,
és azt is, hogy mit kellene, mit lehetne tenni az asszimiláció,
a mezőségi református magyarság beolvadása ellen.
Bár
a Beszterce megyei Sajóudvarhelyen született egy marosszéki
gazdatiszt és egy bécsi származású nevelőnő házasságából,
Nagy Ödön életét a Mezőpanitban töltött gyermekkor, majd a
marosvásárhelyi Református Kollégiumban kapott útravaló és
a város szellemisége határozta meg. Az érettségi vizsgát követően
a német „vándormadarak” mozgalom hatására gyalogosan járta
be Erdélyt. Kedvenc tanára, Molter Károly biztatására kezdte
el tanulmányait a kolozsvári egyetem magyar irodalom fő-,
latin, szociográfia mellékszakán. Az Erdélyi Fiatalok
csoportosulás hatására érlelődött meg benne a falu, a népélet
iránti érdeklődés, vallásos meggyőződése a Főiskolás Ifjúsági
Keresztyén Egyesület összejövetelein mélyült el, s ennek hatására
iratkozott át a református teológiai kar II. évfolyamára.
Teológushallgatóként szórványtitkári minőségben vezette a
Földes Károly röpirata nyomán kibontakozó szórványmissziót,
s a főiskolás fiatalok szociális munkát végző mozgalmát, a
teológushallgatók kiszállásait, munkatáborát, szociográfiai
táborát szervezte. Miközben „lázasan, szorgalmasan” készült
a pályára, gondolatait, véleményét újságcikkekben, tanulmányokban
fejtette ki az Ifjú Erdély, a Hitel és a Havi Szemle hasábjain.
1939-ben fél évig segédlelkész volt Kolozsváron, majd a vállalt
szórványlelkészi hivatást a kissármási leányegyházban
kezdte, ahol nagy erőfeszítéssel próbálta visszatéríteni a
gyülekezetbe az anyanyelvüket és vallásukat elhagyó híveket.
A bécsi döntés nyomán Nagyölyvesen szolgált, majd a pusztuló
szórványokért szót emelő Földes Károly szolgálati helyén,
Mezőújlakon, ahonnan 1940-ben Mezőkölbölkútra került. Kiss
Irén tanítónővel kötött házasságából három gyermeke született.
Köbölkútról kénytelen volt Mezőméhesre távozni. 1945-ben
gyülekezete visszahívta, visszavitték Köbölkútra, ahol
templomot, parókiát javíttatott, falumúzeumot rendezett be, s
megalakította a Magyar Nép Szövetséget. 1946-ban Hariba költözött,
s az egyházi földek védelmezése miatt börtönbe került. További
állomáshelyei: Istvánháza, Mezőfele, ahol második házasságából
lánya született, Szolokma és Havad. 1981-ben, 42 évi szolgálat
után vonult nyugdíjba, s még három éven át szolgált a kissármási
gyülekezetben, s idős paptársaival együtt szórványmissziót
végzett.
A
marosvásárhelyi Református Kollégium önképzőkörében
Molter Károly biztatására kezdett el népdalokat gyűjteni Mezőpanitban.
Néprajzi ismereteit és gyűjtésmódszertanát a budapesti Néprajzi
Intézetben alapozta meg. Nagy szerepe volt abban, hogy húga,
Nagy Olga is elismert folklórkutatóvá vált. A 70-es években
ő biztatta a gyűjtésre, s közös munkájuk eredménye a Havadról
szóló társadalom-néprajzi vizsgálat. A lapokban, kötetekben
szétszórva megőrzött néprajzi tanulmányai alkotják a kötet
első fejezetét: temetési szokások, a mezőfelei adventista gyülekezet,
a mezőpaniti juhtenyésztés, a hagyományos táplálkozás és változásai,
a hagyományos szőlőtermesztés és borászat Mezőfelében, új
háziipar, a seprűkötés ugyanott. Akkor lássuk, milyen is volt
a mezőfelei borászat. Azt tudjuk, hogy a szőlőtermesztés nem
volt sokáig a lakosság fő foglalkozása. Erről 1860 körül
Orbán Balázs azt írja, hogy Felében
25 hold
jó bort termő szőlő van, amely a falu feletti magas Hanga (dűlőben)
részben az Őrhegy oldalán fekszik. Hogy milyen szőlőfajtákat
termesztettek a filoxéra pusztítása előtt, sajnos már nem
tudtam kideríteni, hiszen idestova több mint egy évszázad telt
el azóta. Egy bizonyos, az Erdélyben 1875 után megjelent filoxéra
olyan alapos pusztítást végzett, hogy a tagosításkor már
csak 832 öl, tehát egy hold és 32 öl terület volt szőlővel
beültetve. Az Őrhegy alatti ún. Vénszőlőbe az újfajta szőlők
telepítése után sem ültettek többé szőlőt, hanem ki-ki
temetőnek használta a maga parcelláját, s ma ez a terület egészében
a falu temetője. Az 1920-as évek végén kezdték újra beültetni
az egyes parcellákat a következő fajtákkal: muskotály,
chasselas, szürkebarát, királyleánka, piros szilváni, nájburg.
Az oltványokat a marosvásárhelyi piacon, szász szőlősgazdáktól
vásárolták. A szőlőt ki-ki maga művelte meg, csak egy-két
esetben fogadtak napszámosokat is. Fizetésük pénz és koszt
volt. A szőlőtermesztés legnagyobb eseménye a szüret volt,
ekkor kalácsot is sütött a gazdasszony. És több rendben
muzsikások, cigányzenészek járták végig a szőlőhegyet. Szüretkor
a szőlőt általában karkosárba szedték, s úgy vitték le a
parcella aljában hagyott szekérhez, ahol csebrekbe vagy kádakba
ürítették.
A
második fejezetben a ’30-as évek szórványhelyzetéről, az
asszimilációról írt tanulmányai olvashatók, tele ma is rendkívül
aktuális megállapításokkal. E két fejezetet a politikusi,
lelkészi, pedagógusi, újságírói pályára készülőknek, e
mesterségek mai művelőinek is kötelező olvasmánnyá kellene
tenni. Nagy Ödön kíméletlen éleslátással, szociográfusi
pontossággal összegyűjtött adatok és a helyszínen
tapasztaltak alapján elemzi, tárja fel a helyzetet, s keserűen
nyugtázza, hogy a négy év alatt kifulladó szórványmozgalom a
nagy szavak, patetikus szólamok időszaka volt csupán. A szórványkérdés
jelentőségéről szóló indoklásából idézem: „...mert
igazi erőpróbánk az, hogy ezt a nemzeti szégyent, a beolvadás
folyamatát sikerül-e megállítanunk vagy legalábbis a természetesre
csökkentenünk”. Ugyancsak ebben a fejezetben kapott helyet a
„szórványkáté”, amit a nyelvileg, történelmi és vallástörténeti
szempontból hátrányos helyzetben levő református gyermekek
oktatására állítottak össze Nagy József teológiai tanárral
együtt.
1938-ban
jelent meg a Szórvány és beolvadás című nagyvolumenű tanulmánya.
Nagy Ödön szerint szórványnak nevezzük fajtestvéreinknek
olyan kisebb-nagyobb közösségét, települését, mely idegen
fajú népek közt vagy a magyar nyelvterület romániai
szigeteinek középpontjain kívül létesült, illetve a történet
folyamán elpusztult magyar területen maradt fenn. A szórvány
fogalmában a közösségi életnek, a településnek a szétszórtsága
is benne van, de benne van főként az a vonás, hogy a szórvány
fogalmával jelölt közösségek kis számuknál és
szervezetlenségüknél fogva nem élnek benne szervesen a magyar
közösségben. A szórványnak ezt az elsődleges jelentését átvisszük
minden olyan magyar településre is, amely nincs benne népközösségünkben.
Szórvány, illetve szórványterület pl. a moldvai magyarság,
noha összefüggő nyelvterületen, tekintélyes számban él, de
közösségi életünkből kiesett és a nyelvi beolvadás útján
van. A szórványok tagjai nem a népközösség fókuszai iránt
rendeződnek el, mint valami mágneses erővonalon, hanem azokon kívül
élnek és így a nemzet építő munkájában semmi részt sem
vesznek. Virtuális lélekszám, rendezetlen tömeg a népközösség
testében, amely – szerves kapcsolatai a nemzettesttel és annak
műveltségével nem lévén – mint súlyos tehertétel szerepel
vagy a kárunkra történő állandó beolvadás miatt úgy
tekinthető, mint csatorna, amelyen évről-évre a népesség
ezrei folynak ki és ömlenek bele egy idegen faj életerős
folyamába. Ez utóbbi csoportba főként azok az ókirályságbeli
gyár- és ipartelepek tartoznak, ahová a csatolt területek
minden részéről az uralomváltozás óta népünk tizezreinek
állandó bevándorlása történik. Jelenleg 1237746 magyar
él Romániában, közülük 1224937 Erdélyben. A 2002-es népszámlálás
óta 190781 fővel csökkent az erdélyi magyarság száma, 1992
és 2002 között pedig 188205 fő volt a fogyás. Húsz év alatt
tehát több mint 378 ezer lélekkel fogyatkozott meg az erdélyi
magyar közösség. A veszteség arányai régiónként nagyban változnak,
a Székelyföldön és a Partiumban aránylag jó a helyzet, Közép-Erdélyben,
Kolozsvár és Marosvásárhely térségében az országos átlagnak
megfelelő mértékben fogytak a magyarok. A szórványbeli, bánsági
(Temes, Krassó-Szörény, Arad), dél-erdélyi (Brassó, Fehér,
Szeben, Hunyad) és észak-erdélyi (Beszterce-Naszód, Máramaros)
magyarság azonban demográfiai szabadesésben van. Két évtized
alatt az Arad megyei magyarság lélekszáma 61 ezerről 37 ezerre
csökkent, a máramarosi magyaroké 54 ezerről 34 ezerre, a Krassó-szörényiek
pedig 7800-ról 3200-ra fogyatkoztak. A Bánságban mintegy 30 százalékkal
csökkent a magyarok száma. Az okok között szerepel a magyarok
nyugat-európai munkavállalása, a magyar iskolák végzőseinek
elvándorlása és az asszimilációs folyamatok felgyorsulása (a
szórványmegyékben 29 és 77 százalék között változik a
vegyes házasságok aránya, az ezekből születő gyerekek közül
csak minden harmadik lesz magyar). Temes megyében például halódik
a magyar nyelvű oktatás, ha pedig az megszűnik, akkor egy-kettőre
vége a magyar közösségnek. A városok elrománosodása szintén
komoly probléma (Arad és Temesvár magyarságának a létszáma
húsz év alatt a felére csökkent), ugyanis, ha a magyar élet
felszámolódik, akkor a magyar identitásnak faluhelyen nagyon
leesik a presztízse. Főleg Dél-Erdélyben és a Mezőségen
szaporodó szórványkollégiumok sem jelentenek feltétlenül
megoldást, ezek is okoznak járulékos károkat. Előfordul, hogy
elszívják a gyerekeket a helyi magyar iskoláktól. Ugyanakkor
azáltal, hogy egy kis magyar világot teremtenek, az ott
szocializálódó fiatalok intenzívebben élik meg a magyarságukat,
mint a környezetük, ezáltal az útjuk általában kifelé vezet
a szórványból, Magyarország vagy Erdély magyarabb régiói
felé. Ez tehát a mai helyzet. S mi volt az 1930-as években?
Nagy Ödön erről így ír: két módón keletkezik szórvány.
Az egyik az, amikor egy vagy több magyar család telepedik meg
idegen nyelvű területen, mint napszámos, munkás, iparos, földműves,
hivatalnok. A másik mód az, amikor egy történeti magyar település
(falu, város, vidék) lassanként annyira elnéptelenedik, hogy
szervezetei, intézményei meggyöngülnek vagy megszűnnek) s így
az ilyen közösség többé nem képes műveltségünk életében
számottevő szerepet vinni, később nyelvével együtt faji öntudatát
is elveszíti s megindul a beolvadás útján. Mint jelenség,
mindkettő egészen természetes és megmagyarázható. Persze,
akik a szorványosodást s általában a beolvadást csak kívülről,
felületesen szemlélik, azok természetellenesnek tartják a szórványképződésnek
ezt a második módját, de akik a jelenség történeti gyökereivel
is számolnak, továbbá egy adott időpontban nagyobb területen
vizsgálják, törvényszerűségeket kénytelenek elismerni.
Egyszerűen arról van szó, hogy egy népközösség fogalmának
bizonyos tartalmi jegyei vannak, mint amilyent: az anyanyelv, a
szerves anyagi, szellemi és lelki műveltség, a népközösségi
öntudat és nemzeti hivatástudat. Miután a mi szórványaink e
tartalmi jegyekkel nem rendelkeznek, természetszerüen
beleolvadnak abba a másfajú népközösségbe, amelynek műveltségterületén
élnek. A szórványképződés tehát két irányú : egyrészt
idegen nyelvterületre való beköltözés, betelepedés által, másrészt
valamely nagyobb település elpusztulásával keletkeznek szórványok.
Az elsőhöz tartoznak azok a szórványok, amelyek a bányák,
ipartelepek, fürdők, gyárak vidékén vagy nagyvárosok perifériáján
keletkeznek. Keletkezhetik szórvány birtokvásárlás útján
is, amikor egy-egy nagyobb birtokot néhány kisgazda magyar család
megvásárol. A községek határában elszórtan élő tanyások
is szórványt alkothatnak. A magyar uralom alatt az állam is
hozott létre szórványokat, amikor nemzetiségi helyekre magyar
tisztviselőket nevezett ki. Végül házasság útján is jöhetnek
létre kisebb szórványok. A második kialakulási formának, a községek
vagy városok magyarsága elnéptelenedésének, elpusztulásának
is rengeteg esetét ismerjük. Létrejövetelüknek legfőbb okait
a múlt századok háborús mozgalmaiban, az azok miatti lélekszámveszteségben
s az ezek nyomán bekövetkezett erkölcsi, gazdasági leromlásban,
különböző elemi csapásokban, a vármegyei, jobbágy magyarság
leszorított állapotában, a románság nagyarányú bevándorlásában
és elszaporodásában, a magyarságnak a török-német harcok
okozta fáradtságában s végül faji ön- és hivatástudatának
megcsökkenésében látjuk… A természetes beolvadás mindig a
mi kárunkra és oly nagymértékben történik nemcsak az Ókirályságban,
hanem az erdélyi szórványterületeken is, hogy ma már nemzeti
veszedelemnek tekinthetjük. És ha ehhez még hozzá vesszük a
mesterséges beolvasztást, amelyet az állam a román egyházakkal,
iskoláival és közigazgatásával végez, azt kell mondanunk,
hogy az asszimiláció népközösségi életünk egyetemes jelensége,
tehát az akadály építő törekvésnek népközösségi életünk
egyetemes kötelességévé kell lennie, amely alól egyetlen
magyar társadalmi réteg és egyetlen intézményünk sem
vonhatja ki magát. Igaz, hogy még nincs számszerű kimutatásunk
az 1920 óta beolvadt magyarokról sem, csak az Ókirályságról
tudjuk, hogy ott évente kb. 1000 református magyar vész el örökre
népközösségünk számára23, de tíz és százszámra láttunk
olyan magyarokat, akiket csupán egyházaink kötnek még vékony
szállal hozzánk; falvakat ismerünk, amelyeknek magyarjai már
csak jogilag tekinthetők magyaroknak, de ténylegesen már rég
románok s ezért az ilyen magyarok következő nemzedékére csak
a reménytelenség érzésével gondolhatunk. És mi nem adhatunk
igazat azoknak, akik azon a címen, hogy a nyelvhatárok szélén
történő természetes beolvadás érthető dolog, nem tartják
veszélyesnek népközösségünkre nézve a szórványainkban
folyó lassú elmagyartalanodást és beolvadást. Nem adunk
igazat először azért, mert a mesterséges beolvasztás révén
úgyis sok testvérünket elveszítjük, tehát miért lökjünk
magyarokat a beolvadás folyamatába mimagunk a mi határtalan közömbösségünkkel
és szervezetlenségünkkel. Másodszor azért nem, mert egy másfajú,
erős népiségű és uralmon levő nép közé ékelt nemzetiség,
amely másfélmilliót számlál, nem mondhatja a nagy népek fényűzésével:
úgyis vagyunk elegen, hadd hulljon a férgese ! Harmadszor azért
nem, mert mi nem kárpótolhatjuk magunkat más nemzetből átjött
beolvadókkal; ma nem beszélhetünk elmagyarosodásról.
Negyedszer azért nem, mivel a szórványterületeken élő véreink
beolvadásával egységes nyelvterületeink között minden népi
kapcsolat megszűnne s az egyes területek elszigetelődve, önmagukba
zárkóznának s az ilyen nyelvszigetek sorsa nem lehet más, mint
ami a moldvai csángók esetében szemünk előtt történik, t.
i. a kollektív nyelvi beolvadás. Ötödször pedig azért szükséges
ezzel a kérdéssel foglalkoznunk, mert a beolvadás jelensége
leginkább rádöbbenthet közösségi bűneinkre és azokra a
veszélyekre, amelyek – önmagunk hibájából – egész népközösségünket
fenyegetik. Végül hatodszor azért, mert igazi nemzeti erőpróbánk
az, hogy ezt a nemzeti szégyent, a beolvadás folyamatát sikerül-e
megállítanunk vagy legalábbis a természetesre csökkentenünk.
Életet akarunk a romok felett!
A harmadik fejezet gazdag (a család ötszázat őriz) prédikációhagyatékából
tartalmaz néhányat. A református gyülekezetnek újjá kell születnie
című prédikációja a rendszerváltás utáni helyzetünkről készült
könyörtelen társadalomrajz. A következő fejezetben
gyermekkori, mezőpaniti visszaemlékezéseit olvashatjuk,
valamint teológushallgatóként 1934-37 között vezetett naplóját,
továbbá az 1935 augusztus–szeptemberében a nagycégi szórványmisszió
idején írt munkanaplóját. Ebben fogalmazza meg, hogy az egyház
úgy oldhatná meg a szórványkérdést, ha minden erős anyaegyházközséghez
beosztana egy szórványgyülekezetet, hogy a nagyobb a kicsit
minden szempontból támogassa. Érdekes színfoltot jelent
levelezése, néhány általa írt, de különösen a neki címzett
levelek, amelyek a szakmai kérdések mellett magánéletének
egy-egy részletét is felvillantják. A kötetet két lelkésztársának,
Ötvös Józsefnek és Zöld Györgynek a „tisztelgő visszaemlékezése”
és gazdag képanyag zárja. Nagy Ödön mély hite, lelkesedése,
kitartása, helytállása fénylik fel ebben a szép kivitelezésű
könyvben, amellyel családja állít emléket a keresztyén hivatást
közel fél évszázadon át gyakorolt lelkipásztornak.
(Nagy Ödön szórványlelkész
és néprajzkutató; szerk: Keszeg Vilmos; EXIT Kiadó, Kolozsvár,
2015.)
M.A.
|