2015.09.25.
Tamás
Gáspár Miklós: A MIÉP eltűnt, Csurka István elhunyt, de az
ő eszméi uralkodnak Magyarországon
Amikor ma, lapzárta
előtt ezt a meglepő kijelentést elolvastam TGM-től, döntöttem.
Holnap kimegyek a temetőbe, leülök a sírral szembeni padra, és
elújságolom a hírt, a jövő héten meg elmondom a választ. Jó?
Nos, nézzük akkor TGM szövegét először: A dolgot így
is lehet látni: az idegengyűlölő, illiberális, antiszociális
magyar kormány és a segítőkész, együtt érző humanisták
finom összjátékával sikerült kiakolbólítani a menekülteket
Magyarországról.
Így is lehet nézni:
az idegengyűlölő magyar kormány és az együtt érző humanisták
finom összjátékával sikerült az egész problématömkeleget
Ausztria és Németország nyakába sózni.
Ausztriai és németországi
pályaudvarokon ünneplő tömeg fogadja az Európa (Koszovó,
Bosznia, Transznisztria kivételével) legrosszabb helyéről –
Magyarországról – végre kiszabadított szerencsétleneket. Az
egész világ – teljes joggal – magasztalja az önkénteseket
(magyarokat és osztrákokat), akik segítettek a menekülteknek
elszabadulni. És magukat a menekülteket, akik szelíd, de
lankadatlan nyomással rákényszerítették a jobboldali magyar
kormányt arra, hogy adjon nekik buszokat, hogy megindítsa az
osztrák határ felé a vonatokat. A magyarországi civil társadalom
kifejezetten megkedvelte a szívósan türelmes és barátságos
keleti (muszlim és keresztény) menedékkérőket. A békés és
szeretetteli szolidaritás győzött.
Erkölcsileg. Ám
a politikai győzelem persze – már megint – Orbán Viktor,
Pintér Sándor és Vona Gábor etnokratikus, tekintélyelvű, sovén
államáé.
Mit akart Orbán
Viktor és apparátusa?
Azt, hogy minél
kevesebb menekült legyen Magyarországon (lehetőleg egy se).
Mit értünk el a
tiltakozásunkkal?
Azon túl – ami
persze rövid távon a legfontosabb –, hogy megmentettünk pár
ezer szíriai és afganisztáni menekültet a magyar államtól
(most már csak a magyar népet kellene megmentenünk a magyar államtól),
azt értük el, hogy sokkal kevesebb menekült lett Magyarországon.
A menekültek – hála Istennek – jobb helyzetben vannak, mint
korábban.
De nincsenek itt.
És végső soron
ez volt (és maradt) a magyarországi szélsőjobboldal célja. (A
kormányzó és az ellenzéki szélsőjobboldalé egyaránt.)
Amikor azt követeljük
Orbán, Pintér és Vona államától, hogy engedjék ki a menekülteket,
akkor azt követeljük voltaképpen, hogy ne „hazai”, hanem
európai pénzen – tehát jutányosabb áron – szabaduljanak
meg a számukra nemkívánatos külföldiektől.
Mert a jobboldali
végcél szemszögéből egyre megy, hogy a menekültek Szerbiából
nem jönnek be vagy Ausztriába mennek ki. A lényeg az, hogy ne
legyenek itt.
Az idegengyűlölő,
radikálisan jobboldali magyar kormány cudar bánásmódja,
ellenséges közönye – és a jobboldali (állami vagy magántulajdonú)
médiák rasszista uszításától megtévesztett közönség
jelentős, bár csökkenő hányadának paranoid gyűlölködése
– érthetővé teszi, hogy a tisztességes, emberszerető magyar
emberek ugyanazt a megoldást szorgalmazzák a menekültek számára,
amelyet a saját gyerekeiknek, testvéreiknek és barátaiknak tanácsolnak:
EL INNEN! AKÁRHOVÁ, CSAK EL MAGYARORSZÁGRÓL!
Nemcsak a közel-keleti
és közép-ázsiai menedékkérők iszkolnak, hanem a magyarországi
fiatal szakmunkások és értelmiségiek is. Főleg Nyugatra –
de egyre több egyetemista már Romániába is –, akármerre,
csak el innen. És honfitársaink előtt is egyre inkább zárulnak
majd a sorompók, amint immár nem pusztán sok-sok magyart, hanem
egyre több szíriait, afgánt és eritreait exportálunk. Mert az
etnokratikus, illiberális és antiszociális magyar államnak
mind a magyarul, mind a lovári dialektusban, mind az arab vagy
pastu nyelven beszélő személyekből elege van, ha szeretik a
szabadságot, és unják a sivár sovinizmust meg ezt az egész
kilátástalan vidéki vircsaftot a maga érzéketlenségével,
kegyetlenségével és korlátoltságával.
Ez az egész
kelet-közép-európai mizéria – hiszen a szlovák és a cseh
állam szélsebesen orbánizálódik Robert Fico, Václav Klaus és
Milos Zeman ragyogó szellemi irányításával; a dicső
„visegrádi” államokhoz képest Románia és Szerbia a
szabadság, megértés és nagylelkűség szigete; természetesen
csak viszonylag; a spanyolországi és a brit jobboldal is szívesen
orbánosodnék, ha ezt az ottani társadalom hagyná – nincs ok
nélkül.
A honi jobboldal a
„Nappali hold”, a Horthy-újratemetés és a „Keserű hátország”
óta világossá tette álláspontját már régen; ez nem változott
azóta se; erre kár szót vesztegetni.
A MIÉP eltűnt,
Csurka István elhunyt, de az ő eszméi uralkodnak Magyarországon.
Ugyanakkor azonban
szánalmas és gyalázatos lenne elhallgatni, hogy a „liberális”
(valójában neokonzervatív) sajtó évtizedes arabozása és
iszlámozása milyen hatással volt a magyar közvéleményre.
Bayer Zsolt Magyar
Hírlapja hétfőn, bizonyára némi malíciával, Kertész Imrét
idézi a Magyar Idők nyomán. A nagyszerű író legutóbbi kiváló
esszékötetében Európa „öngyilkos liberalizmusát és buta
demokráciáját” támadja, amely „szélesre tárja a kapukat
az iszlám előtt” és amely „a saját ellenségét imádja”
– az iszlámot, amely „csak az idegen fajokkal és vallásokkal
szembeni gyűlölet nyelvét ismeri”. (Az valahogy feledésbe
merül, hogy a szíriai és afgán menekültek a szélsőséges
iszlám terrorrendszerek elől futnak. Előttük nyílnak meg a
kapuk – nem széles, hanem szűk kiskapuk –, és ráadásul még
halálos ellenségeikkel azonosítják őket.) Az effajta szóbeszéd
– meg Michel Houllebecq lendületesen rasszista, iszlamofóbiás
meg minden tekintetben sötéten reakciós lektűrjének sikere a
liberális és konzervatív közönség körében, szalonképes
orgánumok míves tűnődéseiben – nagy mértékben felelős azért
a zavarért, amely a „mérvadó” és „véleményformáló”
budapesti értelmiség körében tapasztalható a menekültproblémával
kapcsolatban. A „liberális” sajtó nyilván támadja az
idegengyűlölő Orbán-rezsimet az értelmetlen, öncélú
kegyetlenség és a „kirekesztő” retorika miatt, de nem követeli
a menekültek befogadását Magyarországra.
Márpedig ebben a
kérdésben az Orbán-ellenes politika nem csupán az, hogy a szíriaiakat
és afgánokat kiengedjék (ez a minimum nyilvánvalóan), hanem
az, hogy legalább az EU által kirótt kvóta mértékéig – ám
szerintem ezen jóval fölül – fogadjunk be, telepítsünk le,
támogassunk és segélyezzünk pár ezer vagy néhány tízezer
menekültet, juttassunk nekik szükséglakást, taníttassuk a
gyerekeiket, szervezzünk nekik intenzív magyar nyelvtanfolyamot,
keressünk nekik állást, adjunk nekik állampolgárságot.
Ezt – hogy
finoman fogalmazzak – nem sokan javasolják.
A dolog hátterében
(amint azt mindenki tudja, de senki nem mondja) az izraeli–arab
konfliktus kétféleképpen egyoldalú, elfogult megítélése húzódik
meg.
A militáns iszlám
zsidógyűlölete arra késztette az antiszemitizmussal (helyesen
és helyénvalóan) szembeszegülő liberálisok nagy részét,
hogy (helytelenül) elfogadjon az iszlám hagyományú népekkel,
különösen az arabokkal szemben mindenfajta „kultúrmorfológiai”
jellegű általánosítást – eszerint az arabok „második
(kulturális) természete” intoleráns, népirtó jellegű; ezt
egyébként a történelem egyáltalán nem igazolja, legalábbis
semmivel se inkább, mint a nyugati keresztyén civilizációk
esetében; s mégse vagyunk mind a genocídium meg a zsidóüldözés
hívei, hanem éppen ellenkezőleg. Az, hogy az iszlám
fundamentalista zsarnokságok arab, perzsa, kurd áldozatai és
ellenfelei „kulturális” szemszögből egylényegűek a
gyilkosaikkal és kínzóikkal: ostoba hazugság. Rasszizmusra és
felekezeti türelmetlenségre minden egyes nép és etnikum fiai
és lányai képesek. A rasszizmust valamely nép kulturális állandójának
tekinteni: rasszizmus.
A magyar
jobboldalnak a – szigorúan csak a menekültkrízisig tartó –
arabbarátsága és részvéte a (csakugyan) szenvedő palesztinok
iránt ugyancsak zavarba hozza az etnokonzervatív médiahősöket.
Az Izraelt évtizedekig mocskoló, éles elméjű közírók
egyszeriben megfeledkeztek Gázáról, és immáron nemcsak a cigányokat
nevezik „állat”-nak, hanem a muzulmánokat is. Nagyon tetszetős.
A „liberálisok”
(neokonzervatívok) Nyugat-kultusza és Európa-mítosza többek között
oda vezetett, hogy fölújították a XIX. és XX. századi magyar
nacionalizmusnak (az ideológiailag a német-osztrák reakciótól
átvett, de a Tiszák szupremáciás, nemzetiségeket elnyomó
politikáját alátámasztó, majd az irredentizmust kiszolgáló)
ellenszenvét és megvetését a görögkeleti-ortodox hagyományú
népekkel szemben. A „liberális” sajtó épp olyan
gondolattalanul románellenes és szerbellenes, mint a jobboldali
újságok, portálok és műsorok. A ruszofóbiában (különösen
az Orbán–Putyin-barátság zsenge ifjúkorában) pedig túl is
dobta a jobboldalt. Az időközben föltétel nélküli fegyverletételre
kényszerült görög baloldallal szembeni ádáz gyűlölet pedig
olyan hangütésre késztette a „liberális” médiákat
(tartozom vele az igazságnak, hogy ebben a HVG és a hvg.hu se
kivétel), amelyre csak eufemisztikusan, kíméletesen használhatom
a „soviniszta” jelzőt.
Márpedig ennek a
Nyugat-kultusznak és Európa-mániának akkor lenne értelme (bár
ezt a szöveget én még akkor is utálnám), ha a „liberális”
(neokonzervatív) tábor abban követné a nyugat-európai példát,
hogy sürgetné a háború elől menekülő közel-keleti, közép-ázsiai
és afrikai menekültek legalább egy kis töredékének a befogadását
és állandó letelepítését.
Nem tagadható,
hogy az erős magyarországi antiszemitizmus – mondjuk így –
mély benyomást gyakorolt sok humanistára, és a hatás–ellenhatás
ritkán jótékony mechanizmusa folytán sokakat elfogulttá tett
olyan csoportokkal szemben, amelyeket zsidógyűlölőnek vélt,
gyakran nem ok nélkül. A hazai antiszemitizmus miatti jogos
aggodalomnak és viszolygásnak a kritikátlan kivetítése a világpolitikára
azonban nevetséges és helytelen.
A rágalmazott és
fenyegetett magyarországi zsidóság iránti, nagyon szép és
nagyon indokolt szimpátia egyáltalán nem igazolhatja Izrael Állam
meglehetősen szörnyű politikájának – sajnos elterjedt –
informálatlan, reflektálatlan helyeslését. Akkor se, ha jól
tudjuk, hogy vannak arab kormányok és mozgalmak, amelyek Izrael
megsemmisítését szeretnék, s evvel szemben se szabad engedékenynek
vagy megbocsátónak lenni.
Egyáltalán:
semmilyen etnikai elfogultság nem helyes. Mint erdélyi
magyarnak, sok keserves tapasztalat után se volt helyes leírnom
– pár évtizede – olyan mondatokat Romániáról, amelyeket
most utólag nagyon szégyellek. (És amelyeket szerencsére nem
igazol az, amit a
mai Erdélyről
tudok, minden bú-baj ellenére.)
Engem is megérintett
valaha a liberális nacionalizmus szelleme; attól tartok, az effélében
nincs immunitás, mindenki belebotolhat a kollektív önszeretet
és csoportos elfogultság primitív csapdáiba. De az, hogy
valamely hiba általános, nem jelenti azt, hogy elkövetése bocsánatos
vétek.
Az a katarzis,
amelyen a magyarországi civil társadalom most a menekültválság
miatt átesik, arra nevel bennünket, hogy fölülvizsgáljunk
minden etnikai és osztály-előítéletet. Egyre világosabbá válik,
hogy mind nyavalyás államhatáraink között, mind nemzetközi
„viszonylatban” mindent el kell követnünk a népek és osztályok
közötti egyenlőség megközelítése érdekében.
Ebben az irányban
a legkisebb, a legszerényebb, a legkönnyebb lépés az lesz,
hogy KÖVETELJÜK a menekültek elosztásában javasolt kvóták
érvényesítését, pár ezer vagy pár tízezer menedékkérő
befogadását, letelepítését, integrálását. Ez nem
jelentheti azt, hogy bárkit akarata ellenére itt tartsunk, de
azt igen, hogy szeretettel és barátsággal meghívjunk néhány
embert, hogy maradjon nálunk. Ha esetleg még hajlandó rá.
Ez akkor lesz igazán
hiteles, ha evvel együtt és egyszerre a társadalom nyomást
gyakorol államára a munkanélküliek, a nyugdíjasok, a hajléktalanok,
az éhező gyerekek, a szűkölködők és nyomorgók, a
kirekesztett kisebbségek, az éhbérért robotoló munkások –
azaz a magyarok többsége – érdekében.
|