2016.04.01.
Az egyenes gerincű embereket nem
lehetett megtörni
Dr. Brusznyai József
nyugdíjas esperes-plébános 1922. november 2-án született
Derekegyházon. Mélyen hívő családból származott, és ezt a
hitet, övéivel együtt, minden áldozatot és szenvedést vállalva
meg is tartotta. Brusznyai Józsefet a Mindszenty mellett a végsőkig
kiálló, és a békepapi tevékenységet határozottan megtiltó
Dr. Pétery József váci megyéspüspök ellen tervezett koncepciós
eljárás során tartóztatták le. Három hónapig volt az Andrássy
út 60. magánzárkájában. A politikai helyzet változása miatt
a Pétery püspök elleni eljárás tervét végül elvetették;
Brusznyai atyát azonban Kistarcsára internálták, ahol több
mint két évet töltött. Szabadulása után papként nem
dolgozhatott; csekély fizetésért a székesegyház kántora
lett, napközben pedig szőlőmunkás a dunakeszi konzervgyárat
kiszolgáló sződligeti állami gazdaságban, hogy magát és édesapját
valamiből el tudja tartani. Csak 1954-től szolgálhatott újra
papként. Nagykökényes, majd Kálló és a környékbeli filiák
plébánosa lett; onnét Kiskundorozsmára, majd a Dunakeszi Fő-plébániára
került, ahol nyugdíjazásáig szolgált nagy megbecsülésben.
Brusznyai atya beszélt a pályaválasztásról, tanulmányairól,
letartóztatásáról, Kistarcsára történő internálásáról.
Beszámol arról, hogy a beszervezési ajánlatot visszautasította.
Mesélt öccséről, Brusznyai Árpádról, az 1956-os
forradalomban játszott szerepéről, elítéléséről.
A II. világháború végén már sejtették,
hogy a kommunisták által szépnek ígért új világ igazából
kegyetlen lesz?
– Azt tudtuk, hogy a kommunisták ígéreteinek nem szabad
hinnünk. A kegyetlen világot pedig saját bőrünkön is éreztük.
A világégést követően nem foglalkoztam rögtön a közélettel,
mert engem 1945-ben szenteltek pappá, Csongrádra kerültem mint
hitoktató, és a Síp utcai iskola összes diákja rám volt bízva.
Nekem akkor az volt a gondom, hogy a gyerekeknek egyik osztályban
sem volt hittankönyvük, ahogyan más tárgyból sem volt tankönyvük.
Sőt a legtöbbjüknek füzetjük és ceruzájuk sem volt. Azt
mondtam a diákoknak: „most helyezett ide a püspök atya hittanárnak,
még kezdő vagyok, kérlek benneteket, álljatok mellém, és együttes
erővel meg tudjátok tanulni az anyagot”. A 45 perces órát három
részre bontottam. Az első 15 percben elmagyaráztam az aktuális
tananyagot, a második 15 percben együtt megtanultuk a kérdésekre
a feleleteket, s az óra végén énekeltünk. Így tudtam kezdő
hitoktatóként helytállni.
Miért választotta a papi hivatást?
– Árpád öcsémmel Szentesen jártunk gimnáziumba, édesapánk
akkor már a csendőrség nyugállományú altisztje volt. Édesanyám
szentesi lány volt, s egy kis családi házban laktunk. Édesapámnak
az volt az óhaja, hogy mindketten kitüntetéssel érettségizzünk,
mert akkor ő el tudja intézni, hogy felvegyenek minket a
Ludovika Akadémiára. Azt szerette volna, hogy katonatisztek legyünk,
s a háborúban fényes jövő áll előttünk. Mi erre azt feleltük,
természetesen tanulunk, de hogy is lehetne háború, hiszen nemrég
írták alá a német–szovjet megnemtámadási szerződést. Később
rájöttünk, ha két ilyen nagy hazug, mint Sztálin és Hitler
szövetséget köt, az annyit jelent, hogy titokban
felfegyverkeznek és az adott időben a másik torkának ugranak.
Nem akartam katona lenni, mert az azt jelenti, hogy minél több
embert kell legyilkolnom, vagy egy életre nyomorékká tenni. Azt
feleltem: „katona leszek, de nem Horthy Miklós, hanem Krisztus
katonája, mert hittanórán azt tanultuk, győzzétek le a
rosszat a jóval.” Árpád öcsém pedig ezt mondta édesapánknak:
„én sem akarok katonai pályára menni, de a hittanon azt
tanultuk, hogy Jézus rövid földi életében 30 éves koráig ácssegéd
volt, tehát becsületes fizikai munkát végzett, utána 3 évig
tanította és gyógyította ez embereket. Én nem az orvosi,
hanem a tanári pályát akarom választani.” 1940-ben leérettségiztem,
és beadtam a jelentkezésemet a váci szemináriumba. A 30
jelentkező közül kettőnket, akik kiváló bizonyítvánnyal
jelentkeztek, a püspök atya kiküldött Bécsbe, hogy az ottani
tudományegyetem hittudományi karán végezzük el a teológiát.
Liptay György kispaptársammal együtt beadtuk az útlevélkérelmünket,
de mivel Hitler ugyanúgy üldözte az egyházat, mint Sztálin,
nem kaptuk meg az útlevelet. Így a váci szemináriumban kezdtük
el az első évet. Azután kaptuk meg az útlevelet, így ősszel
Bécsben folytattuk tanulmányainkat a különbözeti vizsga letétele
után. A bécsi tanítási módszer eltért a magyartól, ott nem
a latin volt a kötelező, hanem a francia és az ógörög közt
kellett választani. Én a klasszikus görög nyelvet választottam,
mert a Biblia-tudományban a görög szövegnek nagy a tekintélye.
1948-ban miként sikerült a bécsi Pázmáneumban doktorátust
szereznie?
– Liptay Györggyel nem csak az esedékes félévi vizsgákat
tettük le, hanem mind a négy teológiai szigorlatot is. Itthon
pedig gyűjtöttük az anyagot a doktori disszertációhoz. A
doktori disszertációt kétszer kellett megírnom. Először írtam
arról a témáról, amit az ottani professzor adott nekem: a középkori
dogmatikusok közül, Meister Eckhart tanítványa, Heinrich Seuse
tanítása a tökéletességről. A disszertációt 1946 nyarán
vittem ki Bécsbe. Ez a kivitel annyit jelentett, hogy Liptayval
át kellett szöknünk a határon. Akkor még nem volt vaskerítés,
de a kiirtott erdősávon kerékpárral közlekedtek a határőrök.
S meg kellett várni a kukoricásban, míg elhalad a járőr, és
utána sétáltunk át a határon. Ezt a disszertációt az új
professzor nem fogadta el, mert az elődje adta a témát. Így kénytelen
voltam újat írni. Megvolt nekem Pázmány Péter grazi, latin
nyelvű előadásainak a teljes szövege, és abból írtam a második
disszertációimat Pázmány Péter tanítása a valóságos
jelenlétről címmel. Ezzel is át kellett szöknöm a határon.
Ezt az osztrákok elfogadták, de a doktorrá avatáson személyesen
nem tudtam részt venni, mert addigra már kiépült a vasfüggöny.
Az a tény, hogy édesapja csendőr altiszt volt,
gondolom nem volt 1945 után jó „ajánlólevél” fiai számára.
– Biztos, hogy
nem. Édesapám érdekes módon került a csendőrséghez. Ő
felvidéki, velkei származású. Tizenegyen voltak testvérek, és
amikor a katonai szolgálatát letöltötte édesapa, hogy a többi
testvérnek ne menjen szét annyi részre a föld, azt mondta,
hogy ő megmarad mint a fegyveres testület tagja, és a csendőrséghez
került. Lent az Alföldön teljesített szolgálatot, de
1934-ben, mikor már kezdődtek ezek a nyilas szervezkedések és
mozgalmak, akkor azt mondta, hogy ő ezt nem csinálja, és egész
fiatalon nyugdíjba ment. Úgyhogy bizony nem is olyan sok nyugdíjat
kapott. Mikor édesapánk Szentesen egyedül maradt, hogy mégis
legyen gondviselője, egy vasutas családot odavett maga mellé,
akik vállalták az eltartását és a gondozását. Na most ezek
ravaszul meg akarták szerezni az egész házat és a következőképpen
jártak el. Édesapával esténként szoktak beszélgetni és ezek
a saját lakrészükbe elbújtattak egy ávóst, és beszélgetés
közben édesapának adták a szájára a kérdéseket. Akkor volt
a földosztás és hát édesapa azt mondta, hogy ne nagyon örüljenek
ennek a földosztásnak, mert amit most adnak, azt úgyis el fogják
venni tőlük. Mindszenty bíboros úrról is ezek adták a szót
édesapának és édesapa azt mondta, igen, helyesen jár el,
igenis nagyon helyesen jár el, amikor védelmezi az egyháznak a
szabadságát. Ezt azután az ávós mind tanúsította és ennek
alapján izgatás címen elítélték édesapát három évre,
amit a szegedi csillagbörtönben töltött le.
1950-ben milyen váddal tartóztatták le?
– Vácott oktattam a kispapokat, s akkor két társammal
együtt elvittek az ávósok. 1948-ban elítélték Mindszenty Józsefet,
és akartak egy ugyanolyan koncepciós pert kreálni a váci püspök
ellen, aki mindig is kiállt a hercegprímás mellett. Pétery püspök
úr ellen akartak adatokat kiszedni belőlünk. Semmi terhelőt
nem tudtunk mondani az ávósoknak az Andrássy út 60-ban.
Felvették a jegyzőkönyvet. Az enyém így kezdődött: kulák
családból származom. Tiltakoztam ez ellen. Elmondtam: „édesapám
a csendőrségnél szolgált, de egy hold földje sem volt.” A válasz:
„csak legyen nyugodt, az is benne van, de jobb lesz, ha aláírja
a jegyzőkönyvet, különben rábeszéljük.” Nos, én nem
akartam, hogy „rábeszéljenek”. Közben Czapik Gyula érsek
vezetésével a püspöki kar aláírta az állammal a megállapodást,
tehát behódoltak a kommunista rendszernek. Így akkor már nem
volt szükség koncepciós perre. Az Andrássy útról rögtön
Kistarcsára internáltak bennünket – ítélet nélkül. Ott három
évet és két hónapot raboskodtam, de dolgoznunk nem kellett.
Magánzárkában voltunk 1950. augusztus végétől november végéig.
Senkihez sem szólhattunk. A folyóson ávós megbízottként, egy
internált teljesített szolgálatot – mint a náci táborokban
a kápók. Három hónap magánzárka után az ávós azt mondta:
nyomás! Átvittek bennünket egy nagy épületbe, amit ezrednek hívtak,
s bevittek minket az úgynevezett papi szobába, ami 20 személyre
volt kialakítva. Volt benne öt darab négyszemélyes priccs. Ám
amikor odaértünk, már 54 személy tartózkodott a papi szobában.
Mint a konzervdobozban a heringek, úgy voltunk összepréselve.
Voltak a rabok között ügynökök?
– Voltak. Ha gyengélkedőre jelentkeztünk, akkor két
csoportba osztottak be minket. Az egyik csoportot a földszinti
rendelőbe vitték, a másik csoport az emeletre ment kihallgatásra.
Később tudtuk meg, hogy akiket beszerveztek az ávósok, azok az
emeleten jelentettek. Internálásom utolsó évében nagy Sztálin-ünnepséget
rendeztek a vörös birodalom minden országában. Eldöntötték,
hogy a papi szobából 10 személyt kiengednek. Az én nevem is
rajta volt a listán. Az ávós kezembe nyomott egy papírt, és
egy ceruzát, majd így szólt: „ ön szabad, de ne gondolja,
hogy jóvátette már a társadalmi rend elleni vétkeit. Mi lehetőséget
adunk önnek, hogy bizonyítson. Odakint majd időről időre
felkeresi egy munkatársunk, s azzal beszélgessen el. S erre a
papírra írja fel, hogy idebent kik és milyen rendszerellenes
kijelentést tettek.” Azt írtam a papírra: „senki nem tett a
papi szobában rendszerellenes kijelentést”. Mikor az ávós
ezt elolvasta, hatalmasat káromkodott, majd elvezetett. Ez
pontosan 1952. december 24-én történt. Magánzárkába kerültem,
és az ávós csak azokat engedte ki, akik a papíron jelentettek.
Ebből is tudom, hogy a papi szoba lakói között is voltak, akik
ügynökök lettek. Az egyenes gerincű embereket nem lehetett
megtörni. Később megtudtam, hogy a kilenc szabadított közül
három rövidesen öngyilkos lett. 1953-ban szabadultam, de nem
engedték meg a püspök atyának, hogy mint papot alkalmazzon, így
a székesegyház kántora lettem. Igen ám, de 1950-ben szabadult
édesapámról is nekem kellett gondoskodnom, s a kántori fizetés
csak 300 forint volt. Ezért arra kértem a püspököt, hogy a kántori
szolgálat mellett választhassak civil munkahelyet. Így lettem a
sződligeti állami gazdaság szőlős brigádjának a tagja.
Ebben a brigádban dolgozott egy fiatalasszony, akinek a férjét
összeesküvés vádjával letartóztatták. Azt mondta nekem az
asszony: „ a párt azt kéri tőlem, adjam be a válópert a férjem
mint államellenes bűnöző ellen. Mit tanácsol?” Azt
feleltem: „a maga helyében nem válnék el a férjétől,
akinek hűséget fogadott. A férjének erőt ad a börtönben, ha
tudja, hogy a felesége hűségesen kitart mellette.” Az asszony
nem vált el. 1954-ben lehettem újra pap, s mikor Kállón voltam
plébános akkor kaptam Nyugatról egy képeslapot, amire azt írták:
„Köszönjük! Erzsike és Kálmán.”
Tehát ’54-től papként szolgálhatott, s rá két évre
kitört a magyar forradalom. Igaz, hogy öccse a Veszprém Megyei
Forradalmi Tanács elnökeként fiatal tanítványait forradalmi
csoportba szervezte?
– Szó sincs róla. Sőt amikor az egyetemista diákok
fegyvert kértek tőle, akkor Árpád azt mondta nekik: „fiúk,
nem! A ti dolgotok az lesz, hogy amikor a forradalom elül, s
visszatér a rend, akkor a boldog Magyarországon megfelelő tudással
álljatok helyt az életben.” Árpád öcsém meg is fogalmazta
kiáltványában, hogy semmilyen személyi bosszúra, üldözésre
nem kerülhet sor. „Aki vétett is a múltban, de most szívvel-lélekkel
a nemzet mellett áll, annak köztünk a helye. Csak azokat szabad
eltávolítani, akik durván visszaéltek a kezükben volt
hatalommal. Ezek ellen sem szabad azonban fellépni. Távolítsák
el, fegyverezzék le őket. De egyébként semmi bántódásuk nem
lehet.” Papp János, a párttitkár is felkereste öcsémet, és
védelemért könyörgött. Attól félt, hogy őt és ávós társait
meglincselik. Árpád azt mondta: „nem fogja önöket jogtalan bántalom
érni. Menjenek vissza az ávós laktanyába, zárják be az ajtót.
S oda csak az mehet be, akinek én arra írásbeli engedélyt
adok. Azt viszont tudják meg, hogy a forradalom győzelme után
annak, aki a törvény ellen vétett, bűnhődnie kell, de nem a
bosszú, hanem az igazságszolgáltatás vezérel bennünket”.
Az utóbbi mondatát Papp János nem tudta megbocsátani öcsémnek.
Ezért, mikor Árpádot a forradalom leverése után a bíróság
életfogytiglanra ítélte – az öt bíró közül három börtönbüntetést
szabott, kettő felmentést –, akkor Papp János fölment a
pesti pártközponthoz, és azt mondta: „tiltakozom a magyar nép
nevében, hogy egy háborús bűnöst ilyen enyhe ítélettel sújtanak.
Kérjük a magyar nép nevében a legszigorúbb ítéletet.”
Ezután döntött a bíróság a halálos ítéletről.
Mikor értesült öccse kivégzéséről?
– A végső ítélet tárgyalásának kitűzéséről
megkaptam az értesítést, és a folyóson izgultam öcsémért.
Amikor Árpádot kivezették a teremből, nyakára mutatva
jelezte, hogy halálos ítéletet kapott, de szólni nem tudtunk
egymáshoz. Majd az ügyvéd közölte a családdal a hivatalos
jelentést: Brusznyai Árpádon az ítéletet végrehajtották.
Azt megtudtam, hogy mikor öcsémet a zárkából vezették a bitófához,
a Himnuszt énekelte fennhangon, és a Kisfogház rabjai verték a
vasajtón a ritmust. Ilyen volt öcsém utolsó, magasztos Himnuszának
kísérőzenéje.
Azt szokták mondani a keresztényeknek kötelességük
megbocsátaniuk az ellenük vétkezőknek. De a megbocsátást nem
kéne a bocsánatkérésnek megelőznie?
– A keresztény személyeknél természetes, hogy bocsánatot
kérnek a vétkeikért. Nem haragszom senkire, mindenkinek megbocsátottam.
Tudom, hogy egyszer mindenkinek a földi igazságszolgáltatásnál
magasabb bíró előtt kell számot adnia az életéről.
Medveczky Attila
|