2016.04.01.
Utazószínház színvonalas darabokkal
A
mesejátékok szórakoztatva nevelnek
Bor Viktor színész
1966-ban született Szegeden. 1989-ben végzett a Gór-Nagy Mária
Színitanodában. 1999-ben a JPTE-n művelődésszervező szakon
szerzett diplomát. 1989–1993-ig a Honvéd Művészegyüttesben,
1993–1995-ig a Kecskeméti Katona József Színházban,
1995–1996-ig a Rock Színházban, 1996–1998-ig a Budapesti
Operettszínházban volt színész. 1998–2001-ig az Újpalotai
Szabadidő Központ művelődésszervezője. 2000-ben megalapította
a Szabad Ötletek Színházát. 2009–2013-ig az Óbudai Kulturális
Központ, 2013–2014-ig a Gózon Gyula Kamaraszínház s a Budaörsi
Latinovits Színház szervezője. 15 éves utazószínházi pályafutása
alatt számos mesemusicalt mutatott be, melynek zeneszerzője, létrehozója,
színésze volt. Ezek mellett irodalmi műsorokat, kabarékat,
operett-, musical-előadásokat is színre vitt. Színészként
megfordult – kőszínházi múltján, valamint saját színházán
túl – a Fogi Színházban, a Turay Ida Színtársulatban,
valamint az Evangéliumi Színházban is. Közművelődési
szakemberként részt vett kistermi, nagy és szabadtéri rendezvények
szervezésében. Ezek mellett új programokat hozott létre,
amelyek ma is futnak. Szerepei: Kocsák-Miklós: Légy jó mindhalálig
– Török János, Nagy úr; A. L. Webber: Evita – Manager;
Loewe: My fair Lady – Freddy; Fenyő–Novai: Hotel Menthol –
Teddy; Moliere: Tartuffe – Damis; Ödön von Horváth: Mesél a
bécsi erdő – Erick, konferanszié; Maugham: Imádok férjhez
menni – Taylor; Maugham: Csodás vagy Júlia – Roger; Dario Fo:
Nem fizetünk, nem fizetünk – Luighi; Herczeg Ferenc: Híd /
Egon gróf; Németh László: Galilei – Rodolpho.
Bor József rendező fiaként, Vaszy Viktor
karmester unokájaként nem is választhatott mást, mint a színi
mesterséget?
– Választhattam volna a sportot is, mert Szolnokon vízilabdáztam.
Tehát erre is lehetett volna építeni életemet. Hiszen a magyar
vízlabda akkor is világhírnévnek örvendett. 17 éves koromban
viszont tudatosult bennem, hogy színi pályára szeretnék lépni.
Nagyapámon, édesapámon, édesanyámon keresztül nagymértékben
hatott rám a zene és a színház világa. Soha nem felejtem el,
mikor édesapám Szolnokon rendezte az Imádok férjez menni vígjátékot,
amelyben Egri Kati játszotta Viktória szerepét, Nagy Sándor
Tamás Freddyt, Nagy Gábor pedig Billt alakította. Mucsi Zoli
volt a Taylor nevű inas, és akkor úgy éreztem, ezt a szerepet
nekem egyszer el kell játszanom. Azután döntöttem el, hogy színész
leszek. Rendszeresen jártunk a Szegedi Nemzeti Színházba, számos
operaelőadást néztünk meg. A mai napig Puccini-rajongó
vagyok, s a romantikus zeneműveket is nagyon szeretem.
16 éves kora előtt nem is vetődött fel önben, hogy
színész legyen?
– Harmadikos szakközépiskolás korom előtt a színészi
pálya iránti vonzalmam még nem tudatosult bennem. 16 évesen
kezdtem el prózamondó versenyekre járni.
Mindezt egy Vízügyi Szakközépiskolában. Ami igen
fura…
– Nagyon egyszerű oka volt, hogy miért éppen ott
tanultam. Későn érő alkat voltam, és általános iskolában
nem tartoztam a jó tanulók körébe. Vízilabdás ismerőseim főleg
a Vízügyi Szakközépiskolába jelentkeztek. Édesanyám, aki a
színi pályát a tanári hivatásra cserélte fel, azt mondta,
hogy ez jó döntés, mert legalább kitanulok egy szakmát.
Jól mentek a reál tárgyak?
– A „jól” hatalmas túlzás. Nagyon szenvedtem a reál
tárgyaktól. Szennyvíz-technikusi szakmát szereztem. S erről
van is egy érdekes történetem. 17 éves lehettem, amikor Győrbe
mentünk osztálykirándulásra. Apám volt akkor a győri színház
igazgatója, s arra gondoltam, hogy az osztály nézzen meg egy előadást.
Illetve nézzék meg az akkori viszonyok között nagyon modernnek
számító színházépületet a maga kiugró sáncos tetejével.
Azt mondta ott osztályfőnököm apámnak: jó is, hogy ez a
gyerek színésznek készül, mert különben városokat mérgezne
meg. Tehát ennyi volt az én vízügyi karrierem.
Vaszy Viktor
– szigorú karmester és kedves nagypapa
Látott nagyapja által vezényelt előadásokat?
– Néhány előadásra emlékszem. Anyám mindig azt
mondta, hogy nagyapámban hihetetlen szenvedély, temperamentum
uralkodott. A legtöbben azt mesélik róla, hogy a zene világában
nem ismert tréfát. S aki hibázott, azt kegyetlenül leszidta.
Vaszy Viktorról hajdan a szegedi énekesek – így
Gregor József is – szuperlatívuszokban beszéltek.
– Éppen Gregor mondta nekem, hogy imádtam a nagypapádat,
de nagyon goromba ember volt. Maximalizmus jellemezte, és arra törekedett,
hogy a lehető legjobb produkciókat hozza létre. Nagyapám
szigorúságát magam is megtapasztaltam. Egy ideig csellóztam, s
nagyapámmal készültem a vizsgadarabra. Ő kísért zongorán. Tíz
éves voltam, és nem nézte koromat, hanem keményen megdorgált,
ha hibáztam.
S milyen volt,
mint nagyszülő?
– Nagyon szeretett. Néha meglátogatott minket Szolnokon,
és akkor a lakásban focizott velem, hiába ellenezte édesanyám.
Lelke mélyén megmaradt gyereknek. Ezt bizonyítja, hogy volt
neki egy legendás szenvedélye: a kisvasút. Ez volt a hobbija.
Minden barátja, kollégája, aki külföldön járt s örömet
akart neki szerezni, hozott egy darabot ebbe a gyűjteménybe. Azt
mondta, ha felnövök, én öröklöm. Erről a kisvasútról őrzök
fotókat, és nagyon régi filmeket is. Mint egy gyerek, úgy
tudott örülni annak, ha felállíthatta a terepasztalt és játszhatott
a kisvasútjával.
Szolnokon éltek?
– Szegeden születtem, s egy éves voltam, amikor szüleim
Szolnokra szerződtek le. Majd később 10 éves koromban 1 évet
Szegeden jártam iskolába, és folytattam megkezdett csellótanulmányaimat
is. Ebben az időben voltam nagyapámmal szorosabb kapcsolatban.
Ő akkor zeneigazgató volt?
– Ekkor már nem. Nagyapám többször is betöltötte
Szegeden az igazgatói posztot. 1945-től a Szegedi Nemzeti Színház
karmestere, 1948-tól zeneigazgatója, 1955–1957-ig a Zeneakadémia
tanára, 1957–1969 között a Szegedi Nemzeti Színház igazgatója,
1969–1975-ben újra zeneigazgatója volt. Kezdeményezésére
szerveződött önálló városi intézménnyé 1969-ben a Szegedi
Szimfonikus Zenekar, melynek 1975-ig igazgató karmestere volt.
Szegeden erős társulatot hozott létre.
– Hogyne. Ott énekelt például Simándy József, Gregor
– vele játszottam is a Sevillai borbélyban (1993 nyarán
Szentendrén) –, Moldován Stefánia, Szabadi József, Réti József,
Réti Csaba, Szabó Miklós. Nagyapám Szegedről nem szívesen
engedte el operaénekeseit, de azért néhányan mégis vendégszerepeltek
az Operaházban.
Apropó társulat.
Nem sajnálja, hogy ma már alig van olyan színház, ahol működik
a társulati forma?
– Abban az értelemben
igen, hogy egy kezdő színész, énekes egy társulaton belül
sokkal jobban tudott tanulni az idősebbektől. A rendszerváltás
után viszont problémát jelentett, hogy mesterségesen
fenntartották a régebbi társulati rendszert, és nem váltottak
a piacgazdaság felé. Az EU-ban a teátrumok a nemzeti színház,
az állami balett az állami opera kivételével piaci alapon működnek.
Ehhez a modernizációhoz hozzá kell szoknunk, akkor is, ha
eleinte sok kellemetlenséggel jár. Visszatérve a társulaton
belüli tanuláshoz: nekem óriási szerencsém volt, mert színpadon
láthattam igazi nagy színészeket. A Gór-Nagy Mária Színitanodában
tanított Mensáros László, Sulyok Mária. Soha nem felejtem el,
amikor 19 évesen bekerültem a színitanodába, és mondtam az Erőltetett
menetet teljesen kezdőként, s kissé mérges voltam Sulyok Máriára
– ma teljesen igazat adok neki –, mert szinte szavanként leállított.
Tudta, hogy ez a gyerek, nem tudja még értelmezni a verset. Van
egy Radnóti-műsorom a saját kis színházamban – ahol
elhangzik az Erőltetett menet is –, s miközben mondom a
verset, eszembe jut, amit Sulyok Mária mondott nekem akkor, és
ma már tudom, hogy mennyire igaza volt mindenben.
Ma már nincsenek Sinkovits Imrék
Azt mondta: látta a nagyokat. Most is vannak nagyok,
akikre egy fiatal színész felnézhet? Vagy nem tudunk róluk?
– Persze, hogy vannak nagy művészek, csak idővel megváltozott
a színház világában az értékrendszer. Ma már nincsenek
Sinkovits Imrék; nagyszerű színészeink vannak, de mások…
Annak idején minden színész egyéniség volt, és hatalmas orgánummal
rendelkezett. Páger Antalnak nem volt igazán erős hangja, de
olyat tudott, amit senki más. Ezért rajongtak érte. Verebes
István mondta egyszer: Págert sosem láttam rossznak. Nagyon sok
Páger-filmet láttam, s mindegyikben kiváló volt.
Azt veszem észre, hogy a színház világában egyre több
az ügyes mesterember. Mindent tudnak, de valahogy mégsem érik
el azt, hogy azt mondjam magamban: na, erre a színészre kíváncsi
vagyok, s legközelebb is megnézem. Persze, tisztelet a kivételnek.
– Ebben nem értünk egyet. Nagyon jó színészeink
vannak, akik miatt megnézünk egy előadást. Ha például egy
darabban Eperjes Károly, Gáspár Sándor, Bánsági Ildikó játszik,
arra kíváncsi vagyok. A fiatalok között is több remek színészt
ismerek, így Nagy Ervint, László Zsoltot. Azt is tudni kell,
hogy a régebben, Sinkovitsék, Pécsi Sándorék korában a Színművészeti
Főiskoláról sokkal kevesebben kerültek ki. Ma viszont van két
színművészeti, és rengeteg színitanoda, s ezek ontják a színészeket
úgy, hogy kevés a játszóhely.
No de ön is színitanodában végzett.
– Igen, csak én 1989-ben. Abban az időben egy színművészeti
volt, egy „Nemzeti Stúdió” és egy GNM. Pontosan betöltötte
azt a hiányt, amit kellett. A mai tanodákból kikerülők is
lehetnek tehetségesek. Tehát nem feltétlenül csak minőségi
gondok vannak, hanem kenyérharcbeliek. A sok színész miatt a különböző
kisebb társulatok szinte küzdenek egymással azért, hogy szerződést
kössenek egy művelődési központtal, mint játszóhellyel. Az
utóbbi évek „eredménye”, hogy a fölbomlott, viszonylagos
biztonságot nyújtó kőszínházi struktúra felbomlásával sok
színész maradt munka nélkül s ezek többsége próbál
boldogulni újonnan létrehozott vagy már meglévő utazó színházi
társulatokban. Ugyanakkor a másik oldalon az utóbbi 5-6 évben
rengeteg könyvtár, művelődési ház szűnt meg és rengeteg
intézményt vontak össze. Elmondható, hogy a munkavállaló (színész)
oldalról egy bővülő piaci igény jelentkezik, míg a munkaadó
oldalról (könyvtár, művelődési ház) valójában egy szűkülő
piac jött létre.
A kívülállók szemében a színház csupa derűnek, és
csillogásnak tűnik. Mit érzett akkor, amikor először megszólalt
a színpadon?
– Hihetetlenül lámpalázas voltam. Azt is meg kellett
szoknom, hogy úgy kell megszólalnom, hogy közben a reflektorok
világítanak a szemembe. Utólag tudtam meg egyik rokonomtól,
hogy édesapám mennyire félt, mikor először kiálltam a színpadra.
Persze én is rettegtem akkor, különösen azért, mert ő is ott
ült a nézőtéren, s arra gondolt, hogy fia meg tud-e szólalni.
Diákként szerettem szerepelni, én voltam az osztály mókamestere,
s úgy gondoltam, hogy ha felmegyek a színpadra, rajtam nevet
mindenki. Rájöttem ez nem így van. De hajtott a szereplési vágy.
Amíg ki nem lép a színpadra, még most is él önben
egy drukk?
–Persze. Inkább azt mondanám, hogy a drukknak különböző
fokozatait élem meg. Mivel utazó színházban játszom, azt
vezetem, ez az izgulás másként él bennem. Sokszor azt veszem
észre, hogy annyi izgulni valóm van: a technika, a beugró, körülmények,
hogy minden klappoljon, helyén legyen, hogy magamról mint színészről
teljesen elfeledkezem. Az utazószínház teljesen más forma,
mint a kőszínház. Másként kell felkészülni az előadásokra,
és a technikai körülmények is rosszabbak, eltérőek. Az egyik
színpad lejt, a másik nem annyira mély. Ezekre mind fel kell készülnünk.
Ha sokáig nem játszunk egy darabot, és be kell ugrani egy
szerepbe, akkor izgulok, ahogy minden premieren. A március 15-ei
műsorunkban én alakítom Petőfit, és hihetetlen nagy felelősség
a költőóriás ismert verseit elszavalni. A szövegtudás még
önmagában nem elég; ha nincs benne az izomzatomban minden szó,
akkor nem tudom átadni a régies nyelvezetet. Ez a műsor évente
egyszer megy, készülök, gyakorlok rá, de mégis „halálugrást”
jelent számomra.
Így lettem színházalapító
Próbálkozott bekerülni a Színművészetire is?
– Hatszor próbálkoztam. Kitettek a harmadik rostán mind
a musical, mind a prózai felvételin. Én azt gondolom, hogy
ezeken a felvételiken alulteljesítettem. Apám pedig keményen közölte
velem, hogy senkinek sem szól, hogy vegyenek föl a főiskolára.
Az is nyomasztott, hogy apám nem örült annak, hogy színész
szeretnék lenni. Kissé önbizalom-hiányosan mentem mindig a
felvételi vizsgákra, mert egyrészt tudtam, kik a felmenőim, s
meg kell felelni a nevüknek, másrészt tudtam, ők nem segítenek.
Amikor elsőre nem vettek föl, akkor jelentkeztem a színitanodába.
Közben behívtak katonának. Gór-Nagy Mária elintézte, hogy ne
vonuljak be, de apám addig kardoskodott, míg Győrbe kerültem
katonának. Azt intézte el, hogy a győri laktanyába kerüljek,
közel hozzá. Másfél év alatt nyertem Ki mit tud?-ot, úszóversenyeket
– többet voltam otthon, mint a laktanyában. Ezután kerültem
vissza a tanodába. Gór-Nagy Mária úgy kezelt, mint egy kész
tanodást, és beajánlott a Honvéd Művészegyüttesbe. A kis társulatban
nagyon odafigyeltek rám a kollégák, mikor megkaptam első főszerepemet.
Vándorfi László volt az első rendezőm, aki egy nagyon érdekes
iskolát mutatott be nekem. Az összes mozdulat koreografált
volt, s ebből sok mindent lehetett tanulni. Majd a Játékszínbe
kerültem, ezután Verebes meghívott Kecskemétre egy szerepre, s
Illés István az akkori igazgató szerződtetett s a kecskeméti
színház tagja lettem két évre. Rögtön bekerültem a
Tartuffe-be. Mondhatom, elkényeztettek. Ezt követte a Rock Színház,
amit már színész korom előtt is nagyon szerettem. Apám is tanácsadója
volt ennek a teátrumnak. Nagy álmom valósult meg azáltal, hogy
a Rock Színház tagja lehettem. Sajnos éppen a színház utolsó
éveiben… Az Operettszínházban viszont idegennek éreztem
magam, mert hiányzott a próza. Közben elvégeztem levelezőn a
művelődésszervező szakot, s elhelyezkedtem az Újpalotai
Szabadidő Központban, ahol elindítottam a Szabad Ötletek Színházát.
Az egész projekt úgy indult, hogy Lénárt László színművésszel
azon tanakodtunk, csinálunk egy darabot. Karinthy-rajongó
vagyok, így az ő műveiből állítottunk össze egy műsort. A
siker a folytatásra biztatott. Majd zenéket kezdtem írni. Már
kamasz koromban elhatároztam, hogy musicalt írok, később erről
letettem. Majd Kecskeméten írtam egy dalt, amit
meghangszereltek. Ezután kezdtem el zenéket írni. Amikor a Fogi
Színházban dolgoztam, azt mondtam Fogarasi Andrásnak, hogy csináljunk
a tévés mesefilmekből zenés előadásokat. Első a Frakk volt,
megszereztük a jogokat, és zenét írtam hozzá. A Foginál
tanultam meg az utazószínházi „műfajt”, de inkább létformának
mondanám, ami nemcsak az előadások létrehozásából állt,
hanem a díszlet bepakolásától kezdve, a produkció tárgyi,
személyi feltételeinek megvalósításából és komoly szervezői
munkából, hiszen az előadást el is kell adni. Fogarasinak hálás
vagyok a mai napig, mert sokat tanultam nála. Akkor vitával váltunk
el, amikor úgy döntöttem, a saját utamat járom, és felépítem
a saját „mesebirodalmamat.” Ez akkor természetesen nem
tetszett neki. Mára már elástuk a csatabárdot és őszintén
mondhatom, hogy jó a viszonyunk.
Édesapjával többször együtt is dolgozott. Ön írta
a darab zenéjét, apja pedig megrendezte a produkciót.
– Apám ötlete volt, hogy vigyük színre az Aladdint.
Megrendezte nekünk az Aladdin és a csodalámpát, ami életem
egyik legizgalmasabb része volt. Én voltam a darab producere is.
Apám megszokta a nagy kőszínházi létet, és fura volt neki
egy kis térben rendezni, ahol kevesebb színpadtechnikai megoldással
lehet élni. Ezért néha vitatkoztunk is, de hálás voltam neki,
mert nagyon sokat tanultam tőle. Azért is volt jó vele
dolgozni, mert szüleim elváltak, így ritkán találkoztam vele.
Érdekes volt, hogy apa–fiú kapcsolatunk igazán az alkotói
munkánkban teljesedett ki. Négy darabomat rendezte meg.
Nehéz gyerekeknek úgy játszani, hogy ne menjünk le
gagyiba, gügyögősbe, de megmaradjon a mese varázsa?
– Ugyanolyan komolyan, felelősségteljesen, őszintén
kell játszani a gyerekeknek, mint a felnőtteknek. Ha
autentikusan adunk elő egy darabot, akkor az már fél siker. A
legtöbb utazószínháznak az a nagy veszélye, hogy sok színész
rendezőnek is hiszi magát. Azért kell, hogy egy produkciónak
„gazdája” (rendezője) legyen, mert egy ízlésvilágot
szabad csak közvetíteni. Amikor 5 színész elkezd rendezni
heterogén ízlések, stílusok jelennek meg. Ez pedig káoszhoz
vezet. Az is kihívást jelent, hogy a mesejátékokat óvodások
és kisiskolások is megtekintik. Nagyon nehéz azt elérni, hogy
mindkét korosztály élvezze az előadást. Jövőre a Vitéz
szabólegényeket szeretnénk bemutatni. Emellett azon is
gondolkodom, hogy interaktív mesejátékokat mutatunk be, ahol a
gyerekek döntik el, hogyan is alakuljon a cselekmény menete.
Azok a mesék, melyeket játszunk, a barátságról, a szeretetről,
az igaz szerelemről, tehát az élet szépségeiről és értékeiről
szólnak, amellett, hogy szórakoztatnak is.
Mindig ugyanazokat a színészeket kéri föl a produkciókra?
– Létezik egy „kemény magunk.” Az alapító tagok közül
többen elhagytak minket, s újak jöttek helyettük. Amikor egy
nap három településen is játszottunk, akkor vendégeket kértem
fel. Sajnos a jelenlegi gazdasági helyzetben nem tudunk próbapénzt
fizetni, s ha egy évig nem megy egy előadás, de mégis azt kérik
egy művelődési házban, akkor bizony valahogy próbálnunk kell
tudva azt, hogy ha valaki ebben az időben pénzt keres máshol
azt illik elengednem. Gyakran előfordul ezért, hogy az adott
helyszínen is próbálunk, a produkció előtt.
Más nehézségekkel is meg kell küzdenie egy utazószínháznak?
– A pénzhiánnyal, ami ugye már közhely, de mégis
mindennek ez a gyökere. A társasági adóról és az osztalékadóról
szóló (tao) törvény és a különböző pályázatok
vonatkoznak az utazószínházakra is. Úgy gondolom, ha lehet pályáznunk,
akkor azt is el kell érni, hogy az utazószínházak megfelelő
színvonalon dolgozzanak, a tagok tisztességesen készüljenek föl
az előadásokra. Tehát jelenjen meg, látszódjon a produkcióban
a társulatba fektetett pénz. Ugyanakkor a tao mintájára
megrendelő oldalról is biztosítani kellene plusz jövedelemforrást,
hogy ezek az utazószínházak finanszírozhatók legyenek. Természetesen
ne úgy, hogy a színházak produkciói után bejövő jegybevételeket
fordítsák a művelődési házak támogatására, mert akkor
egymás zsebéből vesszük ki a pénzt!
Az utazótársulatok is minőségi műsort játsszanak
Ez mind szép, de ezt ki kontrollálja?
– Nemrég Kovács Éva Rebeccával, a Színházi Dolgozók
Szakszervezetének elnökségi tagjával, a Szabadfoglalkozású
Színészek Szakszervezetének titkárával pont ezekről a kérdésekről
beszélgettünk, s arról, hogy miként lehet a minőséget meghatározni.
Úgy gondolom, ha elnyerek egy pályázatot, akkor nekem kötelességem,
hogy javarészt képzett, tanult színészekkel adjam elő az előadást
és minden egyes forintot a produkcióra fordítsak. Ezt ellenőrizhetővé
és átláthatóvá lehet és kell tenni, de nyilván ki kell
dolgozni…
Felnőtteknek nem is játszanak?
– Tervbe vettem a felnőtteknek szóló előadások kiállítását
is, mert már kellő tapasztalattal és kapcsolati tőkével
rendelkezem hozzá. Bevallom, hogy magánéleti problémák miatt
az elmúlt években kissé elengedtem a gyeplőt. Rengeteg pénztől
estem el, mert nem taóztam, holott meg lett volna rá a lehetőségem.
Most „építem föl” újból a színházamat. Arra biztatom a
művelődési házakat, hogy csomagban vegyenek meg két produkciót,
ami nekik is megéri. Egy nap lejátsszuk a mesejátékot és a
felnőttelőadást is, ami a megrendelő számára jóval olcsóbb.
Irodalmi esteket is előadnak. Van arra közönség?
– Tény, hogy a művelődési házak színházterme egy
ilyen estre nem telik meg. Viszont a könyvtárak vevők az ilyen
produkciókra. Reklámoztam az irodalmi esteket, és meglett az
eredménye; tavaly hét Karinthy-előadást sikerült eladnom. Az
idei költészet napjára pedig 7-8 előadást kértek tőlem a könyvtárak.
Ennek végtelenül örülök, mert irodalommal kezdtük, és most
újra tudjuk ebben a műfajban képviselni magunkat. Most azt
fontolgatjuk, hogy a gyerekek számára kötelező olvasmányokat
dramatizáljuk, s előadjuk azokat. Ez egy óriási kihívás, de
remélem, siker koronázza próbálkozásunkat.
Medveczky Attila
|