2016.04.01.
Keresztény önazonosságunk közlése
Beszélgetés
Bagyinszky Ágoston főiskolai tanárral – Az egyház élő
hagyománya című könyv a Hívők hitérzéke című sorozat legújabb
darabjaként jelent meg a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola
és a L’ Harmattan Kiadó gondozásában. Yves Congar, a híres
domonkos szerzetes, teológus művének magyar kiadását
Bagyinszky Ágoston ferences szerzetes, a főiskola Fundamentális
Teológiai Tanszékének adjunktusa szerkesztette. Vele beszélgettünk
a hagyomány teológiai fogalmáról Congar tanulmánya alapján.
Tudományos igényű munkát tartok a kezemben, amely –
ezzel a kifejezéssel élve – rendkívül izgalmas témát érint.
A mai hívő katolikus embernek is szüksége van arra, hogy az
egyház élő hagyományához kapcsolódó tudását kissé fölelevenítse.
Ágoston atya, mit értsünk hagyományon ebben az összefüggésben?
– A hagyomány leggyakrabban használt szavaink közé
tartozik az egyházi nyelvben, mégsem könnyű pontosan körülírni
többrétű tartalmát. Yves Congar könyve éppen azért érdekfeszítő
számunkra, mert széles történeti áttekintéssel, rendkívüli
rendszerező erővel, de mégis egyszerű nyelven adja kezünkbe a
kulcsot a hagyomány katolikus megközelítéséhez. Azt mondja,
induljunk ki identitásunk fogalmából; abból a kifejezésből,
amely mai, sokféle kulturális hatásnak kitett világunkban az
ember önmeghatározását jelenti. Ki vagyok én? Erre mi,
keresztények hitvallással válaszolunk: identitásunk a Jóistennel
összekötő kapcsolatunkban gyökerezik, s amely kapcsolat egyúttal
az egyház közösségébe is bevon minket. Congar azt mondja, a
hagyományt úgy kell megközelítenünk, mint hiteles keresztény
identitásunk kommunikációját. Az identitás kommunikációja
hitünk legbensőbb tapasztalatának közlése. Igyekszünk közölni
a másik emberrel, amit keresztény életünk értelmeként őrzünk:
a Jóistennel való párbeszédes kapcsolat élményét, az
Eucharisztiához fűződő bensőséges viszonyunkat.
Ez az egyházhoz fűződő viszonyunkat is definiálja. Amit
XXIII. János pápa úgy fogalmazott meg önmagáról szólva: hűséges
legyen a tanítások egyes ősi megnyilvánulásaihoz és az egyházi
fegyelem bölcs rendelkezéseihez. Ugyanakkor időnként azt
halljuk magukat katolikusnak valló emberektől is: saját
kapcsolatban állnak Istennel, nincs szükségük az egyház közvetítő
szerepére.
– Sok esetben nyilván negatív tapasztalatok táplálják
ezt a beállítottságot. Számunkra az a kérdés: meghatározhatjuk-e
önmagunkat pusztán saját magunkból kiindulva? Az ember már
anyanyelvét is ajándékba kapja a családjában. Ilyen módon
identitásunk formálódásának legelső szakaszában is
ugyanabban az életsejtben – a családban – szívjuk magunkba
a választ arra a kérdésre: ki vagyok én? Érettebb korban tágabb
közösségekkel kerülünk kapcsolatba, és ezekkel összefüggésben
is próbáljuk meghatározni önmagunkat, megválaszolni az
egyszerű kérdést: ki vagyok én a többiekkel való
kapcsolatban?
Itt érkezünk el
oda: amikor keresztényként válaszolunk a kérdésre, abban meg
kell jelennie a többes szám első személynek: mi. Keresztény
hitünk anyanyelvét az egyház közösségében tanuljuk meg. Ha
közösségelvű szempont szerint gondolkodunk keresztény önazonosságunkról
– és így kell gondolkodnunk –, ezzel szembemegyünk korunk
individualista, magányos, önző beállítottságával. Ezt a
konfrontációt azonban vállalnunk kell. Ahogy anyanyelvemet nem
magam alkottam meg, ugyanúgy keresztény identitásom is
beleilleszkedik abba a hagyományfolyamba, amelynek az egyház az
eleven letéteményese.
isteni üdvrend gyermekei vagyunk, s ez az üdvrend adódik
át – hagyományozódik – a történelemben élő ember számára?
– Congar számára valóban kulcsszó az üdvrend, az üdvtörténetiség
fogalma és az ennek megfelelő látásmód. Ennek élményszerű
alapját keresve a szentmiséhez vezet minket. Amikor a keresztény
ember vasárnapról vasárnapra, esetleg napról napra találkozik
a szentmisében az Ige és az Eucharisztia liturgiájával, ilyen
módon kerül kapcsolatba az üdvtörténet drámájával – az
egyház élő hagyományával. Amikor a Szentírás szavait
halljuk a szentmisében, Isten Igéje szólal meg a liturgiában.
A keresztény ember elgondolkodhat azon: mit is jelent az, hogy
Isten Igéjével kapcsolatban éljük meg keresztény identitásunkat,
keresztény hitünk központi élményét? Congar könyve abban
siet segítségünkre, hogy elgondolkodtat: Isten Igéje a mi
konkrét élethelyzetünkben – az üdvösség történetének
minden korszakában – eleven módon szólít meg minket, s mi azáltal
találjuk meg keresztény önazonosságunkat, hogy hittel belépünk
az Istennel folytatott párbeszédbe.
Ez a belépés kikerülhetetlenül az egyházat, az egyházi
közösséget jelenti, mint a hagyomány képviselőjét és
folytatóját?
– Amikor a hagyományt konkretizálva a szentmise élményére
mutatunk rá – Congart követve – , az Eucharisztia ünneplésére
gondolunk, amely közösségi esemény. Amikor az Úr Jézus
megalapította az Eucharisztiát, útjára indította az egyházat
üdvtörténeti küldetésében, missziójában. Congar csodálatos
szavakkal úgy fogalmaz: a hagyomány tulajdonképpen nem más,
mint misszió az időn keresztül; időn átívelő misszió. A
keresztény identitás közlésének, kommunikációjának, átadásának
legszemléletesebb eseménye nemzedékről nemzedékre az üdvtörténet
egészének távlatában éppen az Eucharisztia ünneplése. Ahol
nem valami tárgyat adunk kézből kézbe, nem valamilyen ereklyét
őrzünk a múltból, amely olyannyira fontos számunkra, hogy múzeumba
helyezzük, mert szeretnénk érintetlenül megőrizni, hanem az
Eucharisztiában Jézus Krisztus szentségi jelenlétét újítjuk
meg; egyszerre kapjuk az anyaszentegyház és a Szentlélek Úristen
közreműködésével; magunkhoz vesszük, tovább adjuk azoknak,
akikhez missziónk szól.
Az egyház tehát nem véletlenszerű történelmi képződmény,
más szervezetekhez hasonlítható társadalmi jelenség, mint
egyesek gondolják, a maga csetlő-botló emberi gyarlóságaival,
hanem kettős arculatával a történelmi valóságban megmutatkozó
jelenléte elválaszthatatlan a Szentlélek által irányított
lelki, láthatatlan egyház valóságától.
– A Sapientia Főiskolán nagy gondot fordítunk arra,
hogy elsőéves hallgatóink ne csak tárgyi ismeretanyaggal találkozzanak
a fundamentális teológia keretében, hanem a szentmisével
kapcsolatban szerzett alapélményük továbbgondolásával
szeretnénk érzékenyebbé tenni őket a misztériumra. Az
Eucharisztia titkának átgondolásához nyújt segítséget könyvsorozatunk
korábbi kötete, Paul McPartlan Az üdvösség szentsége című
műve is. Congar tanulmánya ugyancsak Isten Igéje misztériumának
átelmélkedéséhez visz közelebb minket. Congar azt mondja, a
keresztény önazonosság közlésének, átadásának, kommunikációjának,
tehát az áthagyományozásnak, a legteljesebb értelemben vett
hagyománynak egyszerre alanya a Szentlélek Úristen történeti
közreműködése, ugyanakkor a történelmi zarándokútját járó
látható egyház is. Így egyszerre van jelen a misztagógiai (a
hit elmélyítésére és megtapasztalására irányuló) szempont
és a mi emberi tapasztalatvilágunkhoz közvetlenül hozzátartozó
intézményi arcú egyház. A kettő – Congar szerint – elválaszthatatlanul
összetartozik.
A hagyomány kommunikálásában – megőrzésében és átadásában
– milyen nehézségek jelentkeznek az emberek közti
kapcsolatban?
– A helyes, félreértésmentes kommunikáció korunkban
nem egyszerű feladat. Eltérő háttérrel rendelkezhet valaki a
kommunikációs esemény egyik oldalán, mint aki a másik oldalon
áll – az üzenet címzettjeként –, ezért körültekintően
kell ügyelni arra: ugyanúgy értse szavaimat
a másik, mint
ahogyan én gondolom. Egy gondolatilag, nyelvileg homogénebb, egyöntetűbb
világban – a középkori keresztény Európában – nem
jelentkezett ilyen élesen az a probléma, hogy a szavak a kulturális
háttérkülönbségek miatt félreérthetők. Ma erre nagyon oda
kell figyelnünk! Ilyen módon közelíti meg Congar az állandóság
és a változás problémáját a hagyománnyal összefüggésben.
Azt mondja: hibázunk, ha a hagyományt egyszerűen valamiféle
kulturális tehetetlenségi elvként fogjuk fel, merev
formalizmusnak tekintjük, mellyel az előttünk járó nemzedékeket
egyszerűen másolnunk kell a hiteles önazonosság elsajátítása
érdekében.
Az irántuk érzett tiszteletből őrizni és továbbvinni
olyan külsődleges dolgokat, amelyek nem tartoznak a hagyomány lényegéhez,
hanem az adott kor formai sajátosságai?
– Ez a fajta szolgai hűség – mondja Congar – idegen
a hagyomány szellemétől. A hagyomány szelleméhez sokkal inkább
hozzátartozik a kreatív hűség, amely nagy gondot fordít arra,
hogy az identitás közvetítésekor a másik pontosan és jól,
abban az összefüggésben értse az én üzenetemet, mondanivalómat,
ahogy azt szeretném átadni neki. A másik kísértés a hagyomány
fogalmával összefüggésben a túlzott aktualizálási hajlam.
Amellyel ma gyakran találkozunk, olykor az egyház modernizációjának
tetszetős kifejezésébe öltöztetve.
– Amikor az identitás hűséges kommunikációja a cél,
ügyelnünk kell arra, hogy a másikkal közös nyelven, de úgy közvetítsünk,
hogy abban minél kevésbé legyen jelen a zavaró szubjektivitás.
Amikor az identitás hiteles átadásáról van szó, Congar
szerint ugyanúgy óvakodnunk kell a merev formalizmustól, mint
az elmélyülésre képtelen újítási hajlamnak az elburjánzásától.
Az arany középutat ajánlja, amely hozzásegít minket a hagyomány
igazi szellemiségének befogadásához.
Amikor azt mondjuk: szenthagyomány, az egyház hagyománya,
ez nem valami idejétmúlt, a történelmi időben egyszer lejátszódott,
majd rekvizitummá vált valami, hanem a mindenkori jelenben
eleven aktivitásra, intellektuális cselekvésre késztet, enélkül
hitünk nem is létezhetne.
– Ugyanakkor ne feledjük, az identitás kommunikációja
a hagyományozás folyamatában dokumentumokban is megjelenik. Az
apostoli kor tanúságtétele egészen kivételes formában áll
előttünk a Szentírás lapjain. A hagyomány első tanúsító fóruma
maga a Szentírás sugalmazott szövege, úgy, ahogyan azt az egyház
hűségesen őrzi. A kommunikációs folyamat egyháztörténeti léptékben
persze sokkal gazdagabb, mint pusztán a Szentírás kézből kézbe
adása. A Szentírásnak nemcsak a szövegét, hanem az értelmét
is gondosan őriznünk kell, s ennek áthagyományozása érzékenyebb
kihívást jelent.
A tanúságtételnek, a személyes elköteleződésnek
milyen szerepet szán Congar?
– Amikor Congar tanúságtételről beszél, hangsúlyozza,
hogy a sikeres kommunikációhoz egzisztenciális jelenlét,
egzisztenciális éberség szükséges. A hit átadásában nem
lehet pusztán elvont tartalmak közlésére szorítkozni. Érdemes
továbbgondolni ezt az új evangelizáció szempontjából. Amikor
a hit átadásának nehézségeit és zavarait látjuk magunk körül,
az időn átívelő, nemzedékről nemzedékre szálló missziónak
a nehézségeivel szembesülünk.
A késő modern
világ emberei, keresztényei saját bőrükön érzik a hit átadásának
nehézségeit, a tanúságtétel küzdelmes feladatát és felelősségét.
Ugyanakkor nemcsak az egyénnek kell megküzdenie a hiteles átadásért,
az anyaszentegyház is szembesült ezzel a XX. század közepén,
ami a II. vatikáni zsinat összehívásához vezetett.
Congar – másokkal együtt – jelentős szerepet játszott
a zsinat előkészítésében, említett könyve is a zsinat idején,
1963-ban jelent meg.
–Ilyen módon kapcsolódik össze az egyéni missziónak
és az egyháznak mint közösségnek a missziós feladata. Éppen
a zsinat teszi leginkább elevenné számunkra, hogyan kapcsolódik
össze ez a kettő; hogyan inspirálja a zsinat az egyént, s
hogyan próbálják a zsinati atyák az egyéni missziókból
szerzett tanulságokat összegezni. A II. vatikáni zsinat
korunkban a keresztény identitás átadásának, kommunikációjának,
áthagyományozásának legfontosabb eseménye. Ennek sodrában élünk
ma is. Congar monográfiája egyszerre állít emléket a zsinati
időszak ilyen irányú töprengéseinek, ugyanakkor máig
eleven teológiai tanúságtétel számunkra arról, hogy ami érvényes
volt ötven évvel ezelőtt, az ma is fontos számunkra.
Elmer István
(Új Ember)
|