2016.04.01.
Csorja Gergely: „Tanitanák”
A Klik nem működött
jól. A tanárok, nem egyszer, jogosan háborogtak. Háborgásukat
azért enyhítette, hogy régen látott mértékben nőtt a fizetésük.
A háborgás tényéből mégis sikerült politikai tőkét kovácsolni,
kormányellenes hangulatot szítani. Na nem nagyon, de azért
hallhatóan. A kormány az egyetlen helyes megoldást választotta,
bejelentette, hogy átszervezi, megszünteti a Kliket.
A tanárok tehát
kaptak magasabb fizetést, jogos követeléseiket pedig úgy látszik,
meghallgatták. A háborgás persze marad, politikai alapon.
Mindezek után mélázzunk
el egy pillanatra, hogy vajon a tanároknak csak jogos követeléseik
vannak, vagy feltehetjük a kérdést: kizárólag a magyar állam
hibája, hogy a magyar oktatás tartós mélyrepülésben van?
Vagy esetleg felvethető végre, hogy a tanárnak, az egyes tanárnak
is van felelőssége az oktatásban?
Értem én, hogy
rossz a tanterv, meg a tananyag, meg túlterhelt az oktató, de
vajon annyira rossz, hogy írni és olvasni sem lehet belőle
megtanítania gyereket? Vajon annyira rossz, hogy immár 60 éve képtelenek
vagyunk használható tudással felruházni fiataljainkat.
Vagy netalántán
a pedagógustársadalom minősége is benne van – legalább egy
kicsit – ebben a mélyrepülésben.
Hol olvashatunk
pedagógusok tollából elemzéseket, megjegyzéseket, felhívásokat
arról, hogy egyes kollégák magyar nyelvet és irodalmat tanítanak
úgy, hogy helytelenül írnak és olvasatlanok? Hogy árufeltöltő
képességekkel rendelkező emberek iskolákat vezetnek? Hogy a
tanárok emberi minősége legalább olyan fontos, mint a
tananyag?
Mert ugye, ha a drága
tanár úr enyhe alkohol és szájszaggal beleordítja reggel az
almacsutkaszagba, hogy tanítanák, akkor elvárható, hogy a szünetben
figyelmeztessék a kollégák: tanítanék, Pista, és ne ordítozz,
ha lehetséges.
|