2016.04.01.
Aki a KLIK azonnali megszüntetését követeli,
szándékos károkozó
Hiller a kádári, brezsnyevi éra stílusában beszél, konkrétumok
nélkül
A közel másfél
hónapja működő köznevelési kerekasztal munkájáról Pósán
László az országgyűlés kulturális bizottságának alelnöke
kifejtette, hogy elkezdődött az állami intézményfenntartó (KLIK)
helyzetének rendezése pénzügyileg, és szervezetileg is, és
hogy minden eddiginél több pedagógus jelentkezhet az életpálya
magasabb fokozatához, ezáltal magasabb bérbesoroláshoz szükséges
minősítéshez.
Eddig milyen lényeges változtatásokról
döntöttek a köznevelési kerekasztal tárgyalásai alapján?
– Több változás is folyamatban van, de már most le
kell szögezni, hogy a kerekasztal még nem fejezte be a munkáját.
Négy szakaszra bontották a teendőket a megalakuláskor; a sürgős,
azonnal megoldandó ügyekre, a 2016 szeptemberéig megoldandó
feladatokra, majd a közép- és hosszú távú kérdésekre.
Eddig egyrészt döntés született a minősítési keretszámokra
vonatkozóan. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma 35 ezer pedagógus
számára biztosítja a lehetőséget arra, hogy a 2017. évi
pedagógusminősítésre jelentkezzen. Ezt fontos hangsúlyozni,
mert a pedagógusminősítésre azért kell előre jelentkezni és
azért állapítanak meg keretszámot, mert a minősítés rögtön
bérvonzattal jár, amit be kell tervezni a következő évi költségvetésbe.
S éppen tavasszal tárgyalja majd az Országgyűlés a 2017. évi
költségvetést. Ez a 35 ezres szám majdnem a duplája a korábban
tervezettnek. Tehát még több tanárnak biztosítja a kormány
azt a lehetőséget, hogy az előremenetel révén magasabb bérezésben
részesüljön. A kormány figyelembe vette a köznevelési
kerekasztal által megfogalmazott szempontokat abban, hogy kik és
hogyan jelentkezhetnek a pedagógusminősítésre. A jelentkezéskor
előnyt élveznek azok a pedagógusok, akik komoly szakmai
gyakorlattal, vagy pedagógus szakvizsgával rendelkeznek. Továbbá
előnyt élveznek azok a tapasztalt intézményvezetők,
helyettesek is, akik legalább 20 év szakmai gyakorlattal, vagy
legalább 10 év vezetői gyakorlattal és szakvizsgával
rendelkeznek. Ők mesterpedagógus fokozatra jelentkezhetnek.
Kutatótanári fokozatra azok jelentkezhetnek, akik legalább 14
éves szakmai gyakorlattal, tudományos fokozattal rendelkeznek,
és rendszeresen publikálnak. Balog Zoltán miniszter úr már a
parlamenti vitanapon bejelentett néhány olyan intézkedést, ami
jogszabályi változtatást igényel – s tavasszal az országgyűlés
ez ügyben dönt. Az intézkedések közül kiemelkedő, hogy a
2013. szeptember elsején státusban lévőket – amennyiben
2016. szeptember elsején hét évnél kevesebb idejük van a
nyugdíjig –, automatikusan, minősítési eljárástól mentesülve,
a pedagógus kettő fokozatba sorolják be 2017. január elsejétől.
Mindez körülbelül 18 000 pedagógust érint, akiknek így
csaknem bruttó 30 000 forinttal növekszik a keresete. Miniszter
úr azt is bejelentette, hogy akik ideiglenesen lettek a pedagógus
kettő fokozatba besorolva, azoknál szintén törlik a minősítési
kötelezettséget, és véglegesítik státusukat. Elkezdődött
az állami intézményfenntartó, a KLIK átalakítása. 2016. március
1-jétől új elnöke van a szervezetnek. A vezetőnek miniszteri
biztosként feladata az intézményrendszer szakmai átalakításának
levezénylése. A gazdasági problémák megoldására, új
fenntartói struktúra kialakítására Jenei Zoltán egyetemi
kancellár, miniszteri biztos lett kinevezve. Emellett döntés született
arról is, hogy 2016. június 1-jétől új szervezeti és működési
formára kell átállni. Feladata, hogy már rövid távon biztosítsák
az intézményfenntartó stabil és tehermentes működését. Azért
június
1. a
határidő, mert az új működési formát tanév közben nem
lehet véghezvinni, hiszen az káoszhoz vezetne. Ennél gyorsabb
ütemet nem is lehet elképzelni. Aki ebben a szituációban azt követeli,
hogy azonnali határidővel meg kell szüntetni a KLIK-et, az nem
tudja, mit beszél, vagy ha tudja, akkor szándékosan károkat
akar okozni mindenkinek, különösen a tanulóknak és a szüleiknek.
Többletforrásokat, összesen 38 milliárd forintot, biztosít az
állam az intézményfenntartó számára, ami magában foglalja a
17 milliárd forintos adósságkonszolidációra szánt keretet
is. A KLIK adósságállománya azért alakult ki, mert a központ
az önkormányzatoktól vett át számos intézményt, és nagyon
eltérő minőségben, precizitással kapott adatokat a különböző
önkormányzatoktól. A pontatlan adatok birtokában pedig pénzügyi
tervezést nem tudott a KLIK végrehajtani. Sajnos több médium
nem érti, vagy nem akarja megérteni azt, hogy a törvény úgy
rendelkezett: a 3000 főnél kisebb településeken a KLIK nem
csak fenntartója, hanem működtetője is az oktatási intézményeknek.
Tehát ezeken a településeken a KLIK fizeti az iskolák
villanyszámláját, gázszámláját, a víz- és csatornadíjat,
minden rezsiköltséget. A 3000 lélekszámnál nagyobb településeken
az iskola, mint ingatlanvagyon, megmaradt az önkormányzatok
tulajdonában. Tehát az önkormányzatok vagyonmérlegében
szerepelnek az iskolaépületek. Így az önkormányzatok az iskolák
működtetői. A balliberális sajtóban ezt a két formát
tudatosan vagy egyszerűen ostoba módon összekeverik. Hiszen a
3000 főnél magasabb lélekszámú településeknél például a
villanyszámla-adósság mértéke miatt nem lehet a KLIK-et hibáztatni.
Kiemelendő, hogy a polgári kormány az önkormányzatoktól átvállalt
több mint 1300 milliárdos adósságtömeget. Akkor a KLIK-nek ez
a 38 milliárdos megsegítése nem fogja „romokba dönteni” a
magyar pénzügyi gazdálkodást. Az elkövetkező időszakokban
is biztosítja a kormány az állami intézményfenntartás működéséhez
szükséges forrásokat, mert a közoktatás nagy fokú prioritást
élvező terület.
Nemrég Debrecenben Hiller István és Pallás György
helyi MSZP-s politikus, volt iskolaigazgató sajtótájékoztatót
tartott. „A magyar közoktatásnak rendszerjellegű változásra
van szüksége” – mondta Hiller István. „A pedagógusok,
szakmai szervezetek javaslataival és követeléseivel a Magyar
Szocialista Párt egyetért. Szeretnénk, ha a magyar közoktatás
ismét emelkedő pályára állna. Ehhez meg kell szüntetni a
KLIK-et, fel kell számolni Magyarországon a közoktatásban soha
nem tapasztalt központosítást” – jelentette ki az Országgyűlés
alelnöke. A politikus úgy vélekedett, hogy modern, az alapkészségekre
összpontosító új Nemzeti Alaptantervre van szükség. „Az
MSZP az elmúlt 5 évben és az elkövetkező években is a
nemzeti köznevelésről szóló törvény megváltoztatását és
egy új, korszerű közoktatási törvény megalkotását
akarja.” Mi erről a véleménye?
– Az, hogy ez a kádári, és a brezsnyevi időszak
„nesze semmi, fogd meg jól” – típusú beszéde, ami konkrétumokat
nem tartalmaz. Mit is kell a rendszerszintű átalakítás alatt
érteni? A KLIK azonnali megszüntetését? Ami, ahogy már
utaltam rá, káoszhoz vezetne. A korszerű közoktatásról
Hiller István úgy fogalmazott, hogy az oktatás beltartalmát
nem kell szabályozni, csak a kimeneteli pontokat. Tehát mindenki
azt tanít, amit akar, és majd az érettségin derül ki, hogy
milyen tudásanyag birtokában vannak a diákok. Ez a gyakorlat működött
is; Magyar Bálint vezette be. S Magyar Bálint lelkes követője
volt Hiller István. Ennek az lett a következménye, hogy nehezen
tudott iskolát váltani a gyermek, ha szülei más településre
költöztek, mert minden oktatási intézményben máshogy és mást
tanítottak. Ha a liberálisok számára ez jelenti a korszerűséget,
akkor a magyar közoktatást nem szabad ilyen veszélynek kitenni.
A hazai közoktatásnak addig volt komoly versenyelőnye, rangja
és súlya, amíg a megtanítandó anyagmennyiség összhangban állt
a követelményekkel. Amióta a ’80-as évek közepétől állandóan
kísérleteztek a közoktatásban a baloldaliak és a liberálisok,
egyre több zavar lépett föl. Ami a NAT tartalmát illeti,
Hiller nyitott kapukat dönget, ugyanis a 2011-es köznevelési törvény
azt tartalmazza, hogy ötévente felül kell vizsgálni a Nemzeti
Alaptantervet. Ez éppen most esedékes. Ez azért lényeges, mert
világunk annyira gyors tempóban fejlődik a tudomány terén,
hogy muszáj az élethez igazítani a tantárgyi tudásokat. Az
ellenzék csupán annyit tud mondani, az állami fenntartás
minden rossz okozója, s kormány gátolja, hogy az önkormányzatok
iskolákat működtessenek. Holott a Megyei Jogú Városok Szövetsége
világosan közölte, hogy nem akarja az iskolákat fenntartani.
Attól, hogy a baloldal megálmodott valamit, ne gondolja azt,
hogy az önkormányzatok az MSZP vágyai szerint akarnak
cselekedni.
Medveczky Attila
|