2016.04.01.
Anyagilag és erkölcsileg is megbecsüljük
a szociális ágazat dolgozóit
Ahol fogyatékos emberekkel foglalkoznak, ott nem lehet sztrájkolni
Megtartotta idei
első ülését a Szociális Ágazati Érdekegyeztető Fórum. Az
Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi
Felzárkózásért Felelős Államtitkárságán 2014 augusztusa
óta folynak az egyeztetések a szociális ágazati érdekképviseletekkel.
Nyitrai Imre, az EMMI helyettes államtitkára lapunkkal közölte:
korábban azt tapasztalták, hogy az ágazatok közötti különbségek
miatt, például egy 15-20 ezer forintos bérkülönbözetért
kollégáink átmentek az egészségügybe dolgozni. Ezt a
tarthatatlan állapotot sikerült megszüntetnünk.
Mi a Szociális Ágazati Érdekegyeztető Fórum
feladata, milyen kérdéseket vitatnak meg az üléseken?
– Ez a fórum tavaly alakult meg, s már a megalakulása
is rendkívül érdekes, hiszen ennek a fórumnak már egy évvel
ezelőtt is működnie kellett volna. 2014-ben, mikor az új szociális
államtitkárság megalakult, örökölt két ügyet, mégpedig két
sztrájktárgyalást. A kormány engem nevezett ki tárgyalófélnek
a szociális ágazatot érintően. Az egyik csoportosulás a Szűcs
Viktória által vezetett Bölcsődei Dolgozók Demokratikus
Szakszervezete irányításával működő sztrájkbizottság, a másik
pedig a Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati
Dolgozók Szakszervezete (MKKSZ) és a Magyarországi Munkavállalók
Szociális és Egészségügyi Ágazatban Dolgozók Demokratikus
Szakszervezete (MSZ EDDSZ) által képviselt koalíció, melynek
Cser Ágnes a vezetője. Az utóbbi 2004-től folyamatos sztrájktárgyalást
folytat, amit a jogszabályok lehetővé tesznek. A Szűcs Viktória
nevével fémjelzett Szociális Ágazati Sztrájkbizottságnak három
követelése volt: az egészségügyi bértábla bevezetése, a
munkaközi szünet kérdésének megoldása és az ágazati érdekegyeztetés
újraindítása. 2015 közepére gyakorlatilag sikerült mindhárom
pontot teljesítenie a kormánynak. Hiszen a kormány megtárgyalta
a munkaszüneti kérdést, s azt a döntést hozta, hogy nem kíván
diszkriminálni ágazatokat, ezért az egész kérdéskört
valamennyi humán ágazatra vonatkozóan az úgynevezett Országos
Közszolgálati Érdekegyeztető Tanács (OKÉT) tárgyalja, tehát
magasabb szintre került az ügy. Belátható, hogy egy bölcsődei
dolgozó nem tud ebédszünetet tartani, mert éppen abban az időben
a gyerekeket kell ebédeltetnie. Ezért teljesen értelmetlen a
munkaidejét úgy meghatározni, hogy neki lenne úgynevezett
kivehető napközbeni szünete. A másik követelés az egészségügyi
bértábla „utolérése”, ami tavaly júliusban, mikor a kormány
döntött egy újabb 15 milliárdos bérkiegészítésről, teljesült.
Sőt néhány kategóriában meghaladtuk az egészségügyi bértáblát.
Azt viszont nem találta indokoltnak a kormány, illetve a szociális
államtitkárság, hogy a szociális területen alkalmazzuk az egészségügyi
juttatási rendszert. Hiszen eltérőek rendszereink. Egy szociális
szolgáltató, intézmény tevékenységi köre, munkavégzési
jellemzői eltérőek például egy orvosi rendelőétől. Ezt be
kellett látniuk. Egyébként, ha ugyanaz az egyén, ugyanazzal a
végzettséggel az ágazatban dolgozik, ma jó néhány kategóriában
több ezer forinttal magasabb a minimálisan elérhető bére. Az
ágazati érdekegyeztetést újraindítottuk, elkészítettük az
ügyrendjét, ám több mint fél éven át a három reprezentatív
szakszervezet nem tudott arról megegyezni, hogy bevegyenek-e még
újabb szakszervezeteket az érdekegyeztetésbe. Ezért nem tudtuk
összehívni fél évig a Szociális Ágazati Érdekegyeztető Fórumot.
A kormány megvárta a három szakszervezet döntését. Elhatározásuk
szerint nem vesznek be más területen aktív, de nem reprezentatív
szakszervezetet ebbe a fórumba. Így indult el a munka. Koalíciós
megállapodások alapján bővült a fórumban résztvevők köre,
és az EDDSZ is állandó meghívott tagja annak az érdekegyeztető
fórumnak, amit mindenki által támogatott ügyrendben is rögzítettünk,
amely elsősorban az ágazatban dolgozók bérezését, munkakörülményeit
vitatja meg. Emellett az ágazatot érintő minden egyes kérdést
a fórum elé viszünk, illetve oda bekérhet a grémium a saját
döntése alapján bármilyen szakmai kérdést is. Tehát ez nem
egy hagyományos működés. Vállaltuk, hogyha például egy nagy
átalakítás történik, mondjuk a házi segítségnyújtás területén,
akkor ennek a témakörét is bevisszük a fórum elé, hiszen ez
a szakmai átalakítás több kérdésben érintheti kollégáinkat.
A fórum tagjai elfogadták azt, hogy a kormány idén is
60 milliárd forintot fordít a szociális dolgozók béreinek
emelésére?
– Igen, de a
magunk részéről is ez a minimális alap az ágazat megerősítésére.
Korábban azt tapasztaltuk, hogy az ágazatok közti különbségek
miatt, például egy 15-20 ezer forintos bérkülönbözetért,
kollégáink átmentek az egészségügybe dolgozni. Ezt a
tarthatatlan állapotot sikerült megszüntetnünk. Az egyik nagy
kérdés például az volt, hogy támogatják-e azt, hogy a pótlékokat
nem a fenntartóknak kell kigazdálkodniuk, hanem erre a kormány
külön forrást bocsát rendelkezésre. Mégpedig névhez kötötten;
tehát pontosan tudnia kell egy fenntartónak, hogy adott egyén
esetében ezek a pótlékok hogyan alakulnak. Ezt a fenntartó igényli,
s átadja a dolgozóknak. Felvetődött, hogy ezt a rendszert felváltsa-e
az alapbérbe való beépítés. Megvizsgáltuk a kérdést, s
arra jutottunk, hogy rosszabbul járnának a dolgozók, ha a pótlékok
beépülnének az alapbérbe, mert akkor nettó keresetük több
esetben csökkenne. Tehát úgy döntöttünk, hogy egyelőre
megtartjuk a pótlékrendszert, ami nem hosszú távú konstrukció.
Azt szeretnénk, ha idővel kialakulna az önálló szociális bértábla,
amely 2017-től az életpálya-modell része lenne.
Az ülésen felvette-e azt bárki, hogy sztrájkolnának
a szociális ágazat képviselői?
– Mivel nem sztrájktárgyalás
a fórum, ezért ez a kérdés föl sem vetődött. Viszont különböző
jelek arra mutatnak, hogy egyesek a sztrájkolást is fontolgatják.
Ám pontosan amiatt, hogy az egyik sztrájkcsoportosulás három fő
követelését már teljesítettük – bár ők azt hangoztatták,
hogy azt szerették volna, ha a munkaszüneti kérdésben döntés
is születik – talán eltekintenek a sztrájktól. Úgy látom,
hogy ők is a költségvetés számait várják, hiszen a korai költségvetéssel
néhány hónapon belül látható, hogy 2017-re milyen források
állnak rendelkezésre a további bérrendezés ügyében. Az
EDDSZ-szel és az MKKSZ-szel közösen elkezdtük fejezetről
fejezetre az úgynevezett ágazati kollektív szerződés megtárgyalását.
Amennyiben meg tudunk állapodni a felekkel, akkor mi első körben
javaslatot teszünk a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóságnál,
utána más fenntartói köröket is bevonunk, hogy az ágazatban
legalább egy ún. kötelezően ajánlott kollektív szerződés
lehetősége megnyíljon.
2015-ben született egy bírósági ítélet, mely
kimondta, hogy sem a bölcsődei ellátás, sem a hajléktalanellátás
nem minősül alapszolgáltatásnak, így sztrájk esetén ezeket
az intézményeket be lehet zárni. Mi erről a véleménye?
– Véleményemet tükrözi az a jogi végzés, amelyet a
kormány nevében az Emberi Erőforrások Minisztériuma meg is
tett, hiszen fellebbeztünk a Kúriához. A Kúriának kell most
azt megvizsgálni, hogy az említett két terület vajon miért
nem tartozik az alapvető szolgáltatások körébe. Természetesen
vannak olyan helyzetek, mikor ki lehet váltani egy szolgáltatást.
De életet veszélyeztető helyzet lehet, ha valaki a napi
egyszeri meleg étkezését nem kapja meg a hajléktalanellátáson
belül. Tehát vannak olyan esetek, amikor nem engedhető meg a
teljes munkabeszüntetés. Várjuk a Kúria döntését, de nem
tudjuk mikorra várható, mert nem sürgősségi, hanem normál tárgyalásos
menet alapján mondják ki a végső szót. Ha csak laikusként
belegondolunk, akkor azt még elfogadjuk, hogy egy gyerekre napközben
lehet vigyázni máshol is, nem csak a bölcsődében, ami nyilván
egyes családoknál többletkiadással járhat. A bentlakásos intézményeknél,
ahol fogyatékos emberekkel foglalkoznak, viszont szerintünk nem
lehet a munkát beszüntetni. Ezen az állásponton a kormány nem
hajlandó változtatni.
Medveczky Attila
|