2016.04.08.
Érdemi egyeztetés
helyett látszategyeztetés folyik
Bábu nem leszek, nekem nem státus kell, hanem feladat, hatáskör,
munka és felelősség
Gyenge az önkormányzatok
érdekérvényesítő képessége, mert semmilyen eszköz sincs a
kezükben. Tüntetni, sztrájkolni nem tudunk. Annyit tehetünk,
hogy nyilvánosságra hozzuk a véleményünket – közölte Dr.
Gémesi György, Gödöllő polgármestere, a Magyar Önkormányzatok
Szövetségének (MÖSZ) elnöke, aki elmondta, hogy az állam az
átvállalt éves törlesztőrészleteknél még nagyobb kötelezettséget
rótt az önkormányzatokra, mégpedig finanszírozás nélkül.
„A kialakuló pártpolitikai-finanszírozási gyámságot
ma már csak egy új politikai erő megjelenése oldhatná fel”
– nyilatkozta polgármester úr nemrég az egyik napilapnak. Azt
is közölte, hogy a pályázati pénzek elosztása legtöbbször
pártszimpátia és nem pedig szakmai alapon történik. Az új
politikai erő mitől lesz jobb, mint a mostani, hiszen az is pártoktól
állna össze?
– A mostaninál jobbat nem nehéz találni. Ha csak azt nézzük,
hogy milyen szinten centralizálta a kormány az ország működését,
a források felhasználásáról a döntést, s a közoktatást
hogyan központosította és mennyire rosszul, akkor azt gondolom,
hogy ennél jobbat csinálni nem nehéz, a probléma csak az, hogy
később mennyi vagyon marad, és mennyi pénz.
Ha már az önkormányzatok vagyonánál tartunk;
nem a mintegy három évtizede használatba vett gödöllői Városháza
épületében beszélgetünk, mert a polgármesteri hivatal átköltözött
a Budapest Bank Szabadság tér 6. szám alatti volt épületébe.
Mi lesz a hajdani Városháza épületének sorsa?
– Műszaki okok miatt kellett elköltöznünk a Városházáról.
Az épület statikai és szerkezeti megerősítésre szorul, a tetőszerkezetet
és az azbeszt alapú burkolólemez felhasználásával készült
tetőteret vissza kell bontani, az épület energetikai rendszerét,
a nyílászárókat ki kell cserélni, a külső falazatot újjá
kell építeni. Az is tény, hogy nagyon magasak voltak az üzemeltetési
költségek. Ahol most beszélgetünk, annak az épületnek egy része
az önkormányzat tulajdonában állt, a másik részét pedig
elcseréltük egyik ingatlanunkkal. A csapat egy része itt, a másik
pedig a Gödöllői Városüzemeltető és Szolgáltató Nonprofit
Kiemelkedően Közhasznú Kft. – mely a saját intézményünk
– épületében dolgozik. A Városháza épületét sajnos le
kell bontani, s helyére olyan létesítményt tervezünk, ami bevételt
hoz a városnak. Tehát a döntés mögött gazdasági megfontolás
is húzódik az egyre kevesebb anyagi forrás miatt, az építészeti
és munka-egészségügyi problémák mellett.
A Magyar Önkormányzatok Szövetsége (MÖSZ) szerint
nem az önkormányzatok fenntartása alatt működő közoktatási
rendszer bukott meg, hanem a Klik. A köznevelési kerekasztal tárgyalásai
kapcsán többször felvetődött a kérdés, hogy önkormányzati,
vagy kormányzati fenntartás alatt működjön-e a közoktatási
rendszer. Szövetségük melyik álláspontot támogatja?
– Nem az a fő kérdés, hogy önkormányzati, vagy állami
fenntartás alatt működjenek az iskolák, hanem hogy mennyi pénzt
szán a kormány a közoktatásra. A közoktatásra szánt pénzek
folyamatosan csökkentek, nem csak az elmúlt időszakban, hanem a
szocialisták kormányzása idején is. Azért okozott problémát
az önkormányzatoknak az iskolák fenntartása és üzemeltetése,
mert 2002 után fokozatosan kivonult az állam a közoktatás
finanszírozásából. A települések hiába akarták működtetni
iskoláikat, ez nagyon sok helyen nem volt lehetséges a pénzhiány
miatt. Az a normatíva, amit az állam adott a közoktatásra az
önkormányzatoknak, a korábbi rendszer végére a költségek
felére sem volt elég. Miközben volt olyan időszak, amikor a
források fedezetének 70-80%-át az állam biztosította. Így
jutottunk el odáig, hogy a települések sokszor nem tudták
megfelelően működtetni az iskolákat. De a települések nagy része
azért megbirkózott ezzel a feladattal. Jól működött az
iskola, és a pedagógusok, a szülők és településvezetés közti
együttműködés rendszere. Azt nem állítom, hogy korábban nem
volt probléma az oktatással, de olyan sok gond, mint most, régebben
ezen a területen nem létezett. A pedagógusok nem voltak ennyire
kiszolgáltatott helyzetben, nem jellemezte a közoktatást a túlzott
adminisztráció, sem a központosítás. Tény, hogy a pedagógusok
bérét növelték, de a jövedelmük messze nem nőtt annyit,
mint a bérük. A túlórákat, a délutáni foglalkozások
megtartását korábban beszámították a fizetésbe. Nagyon sok
olyan program is volt az iskolákban, melyeket külön az önkormányzatok
indítottak el a helyi specialitásokat figyelembe véve. A lényeg
ebben a kérdésben, hogy a fenntartó és a fenntartott közti távolság
csökkenjen. Ha nagyon távol kerülnek az iskolák a fenntartótól,
akkor az azzal a veszéllyel jár, hogy ez a távolság a problémákat
csak növeli, a kontaktustartást nehezíti. Amennyiben a fenntartó
és a fenntartott egyazon településen működik, akkor sokkal könnyebben
tud a különböző helyzetekre a döntéshozó reagálni. Ez nem
azt jelenti, hogy a Magyar Önkormányzatok Szövetsége, s jómagam
nem támogattunk volna egy jó szakfelügyeleti rendszert, amelyik
felállítja az állam részéről azt a követelményi szintet,
amit el kell érniük a diákoknak és a pedagógusoknak. Ilyen
rendszer működött is a ’90-es évek előtt, de felszámolták.
Holott az államnak kéne meghatároznia azokat a kritériumokat,
melyeket egy adott szakmának teljesítenie kell. A gond abból
eredt, hogy a fenntartás és a működtetés szétvált. Erre néhány
példa: a portás bérét az önkormányzatnak kell állnia, míg
a pedagógusét az államnak. Az igazgató nem munkáltatója a
pedagógusnak, sem a portásnak, sem a takarítószemélyzetnek.
Ezen a téren rendet kell csinálni. Egy pesti irodából hogyan
is tudnák megmondani, hogy egy több száz kilométerre fekvő
település iskolájában miként dolgozzanak a pedagógusok,
hiszen nem ismerik a helyi sajátosságokat. A munkáltatói jogosítványoknak
pedig egy kézben kéne lenniük. Csak akkor lehet rendet,
fegyelmet tartani, és hatékonyan oktatni.
A kormány úgy döntött, hogy megszűnik a Klik, s a döntéseknek
közelebb kell kerülniük az intézményekhez. Ha felkérnék Gémesi
Györgyöt, hogy tegyen arra javaslatot, hogy az intézményközpont
megszűnése után hogyan alakuljon ki az új rendszer, mit tanácsolna?
– Először is meg kell határozni a finanszírozási
oldalt, hogy a közoktatás egyes elemei, s a pedagógusok
alkalmazásai mennyibe kerülnek. S ezt a költséget kell vagy
egyedül az államnak, vagy az önkormányzatokkal megosztva
biztosítani. A költségek legyenek hosszú távon meghatározva,
hogy ne az aktuális költségvetési helyzet alapján döntsenek
arról, hogy az adott évben mennyi jut közoktatásra. Jó lenne,
ha a közoktatásra fordított források minden évben elérnék a
hazai GDP legalább 6%-át. Ez most alig haladja meg 4%-ot. Évente
le kéne dolgozni 0,1 vagy 0,2 százalékot, és akkor tíz év múlva
el lehet jutni a kívánt 6%-hoz. S ennek van is reális esélye,
ha ezzel valaki komolyan foglalkozna.
Polgármester úr szerint milyen kérdéseket kéne települési,
regionális, illetve állami szinten kezelni?
– Mondok erre néhány példát. A hulladékgazdálkodás
tipikus regionális feladat, nem önkormányzati és nem is állami
feladat. Most pedig a hulladékgazdálkodást is központosítani
akarják. Ezért a MÖSZ arra kéri a kormányt, hogy azonnal
vonja vissza, és az önkormányzatok bevonásával, javaslataik
figyelembe vételével tárgyalja újra a hulladékgazdálkodással
kapcsolatos törvényt mielőtt annak átgondolatlansága és
megfelelő szakmai előkészítetlensége miatt súlyos anyagi károk
és katasztrofális helyzet nem keletkezik a minden magyar állampolgárt
érintő szolgáltatásban. Emlékezzünk vissza, mikor az első
szabadon választott magyar országgyűlés 1990-ben megalkotta az
önkormányzati törvényt, akkor egy teljesen demokratikus
berendezkedésű országot képzeltek el. A kétpólusúnak is
nevezett demokráciában az egyik pólus a helyi, a másik pedig a
központi szint. A szocialisták kissé decentralizálták, míg a
mostani kormány elkezdett centralizálni, most már csak másfél
pólusú demokráciáról beszélhetünk, mert minden megy vissza
az államhoz. Ez azért káros, mert van olyan feladat, amit
helyben, másokat közép, illetve állami szinten lehet a leghatékonyabban
megoldani. Ezeket nem szabad összekeverni, vagy ha mégis így
tesznek, akkor az adott feladatot képtelenség hatékonyan végrehajtani.
A centralizációra másik példa, hogy eltörölték a háromszáz
négyzetméternél kisebb ingatlanok építésügyi engedélyét,
ezzel együtt megszűnt a polgármesterek azon jogosítványa,
hogy az egységes településképre hivatkozva megvétózzák az
építkezéseket. Az átfogó, országos kérdéseket kéne központilag
kezelni. Sajnos az is tény, hogy uniós pályázatokkal sok
fejlesztési pénz került az önkormányzatok egy részéhez, ám
a működési problémák a mai napig tetten érhetők.
Pedig az adósságkonszolidációt azért hajtotta végre
az állami, hogy az önkormányzatoknak ezután már csak a
fejlesztéseket kelljen finanszírozniuk.
– Az adósság azért keletkezett, mert az állam kivonult
az önkormányzatok finanszírozásából. Ezért kellett
konszolidálni, ami jó döntés volt.
Gödöllő városát milyen mértékben érintette a
konszolidáció?
– 4,5 milliárd forinttal konszolidálta Gödöllő városát
az állam, s ez 350 milliós éves törlesztést jelentett. Ennek
az ütemezése 17-18 évre volt szétterítve. A felvétel
pillanatában a visszafizetés garanciái adottak voltak – míg
sok önkormányzatnál nem. A felvett hitel mennyiségét mi
infrastruktúrafejlesztésre, a város vagyonának növelésére
használtuk, ami által komfortosabbá vált az állampolgárok élete.
A legnagyobb baj, hogy országos szinten nem világították át
az adósságállományt. Sok helyen azért keletkezett az adósság,
mert az uniós pályázatokhoz kellett az önrész, vagy azért,
mert el kellett látni olyan feladatokat, mint Gödöllőn: vízelvezetés,
út-, járdaépítés. Ha valaki a hitelt a kötelező feladatok
ellátására, bevétel növelésére, kiadás csökkentésére
használta föl, azt okosan tette. Volt, ahol pénzintézeti tevékenységet
is folytattak a felvett hitellel, ami tilos. A MÖSZ javaslata ezért
az volt, hogy a konszolidációt csak a teljes hitelállomány átvilágítása
után kezdjék meg. Javaslatunkat nem fogadták el. Azt gondolom,
a hitelfelvétel nem eredendő bűn, Széchenyi óta fantasztikus
dolog. A mennyiben meg van rá a visszafizetés garanciája, akkor
a hitellel gyorsabban és hatékonyabban meg lehet oldani a szükséges
fejlesztést. A baj, hogy az állam az átvállalt éves törlesztőrészleteknél
még nagyobb kötelezettséget rótt az önkormányzatokra – mégpedig
finanszírozás nélkül. Majdnem 600 milliós terhet raktak ránk,
legutóbb a nem rászorultsági alapú, ingyenes gyermekétkeztetés
50 milliós kötelezettségét. Az óvódások 90%-a ingyen étkezik
városunkban. Tehát a hajdani 350 milliós éves törlesztésnek
majdnem a kétszeresét nem kapjuk meg.
Szövetségük javaslatait meghallgatja a kormányzat,
illetve az önkormányzati államtitkárság?
– Szó sincs érdemi érdekegyeztetésről. Létezik az Önkormányzatok
Nemzeti Együttműködési Tanácsa, ami kapcsán van lehetőségünk
negyedévente egyszer konzultálnunk az önkormányzatokat érintő
tárcákkal. Mindig egy aktuális témában hívják meg az önkormányzati
szövetségeket. Bár szakmailag alátámasztom a javaslatainkat,
kritikáinkat, de a tárcákat mindez nem érdekli. Látszategyeztetés
folyik.
Mennyire erős az önkormányzatok érdekérvényesítő
szerepe?
– Gyenge, azért, mert semmilyen eszköz sincs a kezünkben.
Tüntetni, sztrájkolni nem tudunk. Annyit tehetünk, hogy nyilvánosságra
hozzuk a véleményünket, s ezáltal szeretnénk befolyásolni a
döntéshozókat.
Miért döntöttek úgy egy hónappal ezelőtt, hogy
megalapítják a Polgármesteri Tagozatot?
– Azért, hogy minél több polgármestert tudjunk bevonni
az aktív munkába, az érdekérvényesítésbe területi, helyi
és országos szinten.
Miközben Önhöz utaztam a HÉV-vel eszembe jutott, hogy
tavaly decemberben nem sikerült megállapodnia Tarlós Istvánnak
és Orbán Viktornak a fővárosi közlekedés finanszírozásáról,
ezért a főpolgármester bejelentette, a főváros ezután nem
foglalkozik az agglomerációs közlekedéssel. Mi a helyzet a kötött
pályás közlekedéssel? Hozzá kell járulni annak forrásaihoz
az agglomerációban lévő településeknek?
– 1990-ben, mikor a főváros megkapta a BKV-t, a döntés
mellé pénzt is kapott. Majd fokozatosan csökkentették ezt az
összeget. Mostanában vetődött föl, hogyha a BKV nem kap
elegendő pénzt, akkor sanyargassuk meg az önkormányzatokat.
Azt gondolták, zsarolni lehet az önkormányzatokat, hogy
fizessenek. Nem voltak hajlandóak fizetni, és a HÉV mégis működik.
A kötött pályás közlekedés viszont állami feladat, mert
település és település között szállítja az utasokat.
Olyan ez, mint a MÁV finanszírozása, azt is az állam állja,
és a településektől nem kér pénzt ezért.
1990 óta Gödöllő város polgármestere. Gondolkozott
azon, hogy érdemes-e újra megmérettetnie magát a következő választásokon?
– Erről még korai beszélni. Kivárom, hogy a kormány
milyen helyzetbe hozza addig az önkormányzatokat. Bábu nem
leszek, nekem nem státus kell, hanem feladat, hatáskör, munka
és felelősség.
Medveczky Attila
|