2016.04.15.
Növekedés és
stabilitás
A magyar gazdaság növekedése 2013 óta meghaladta az uniós átlagot
A növekvő költségvetési
bevételek is egyértelműen jelzik, hogy a kormány gazdaságfehérítés
érdekében hozott intézkedései beváltották a hozzájuk fűzött
reményeket – közölte a Magyar Fórummal a Nemzetgazdasági
Minisztérium államháztartásért felelős államtitkára, akit
arról is faggattunk, hogy mennyiben javult az adómorál, és
milyen eredményt hozott az elmúlt két év gazdaságpolitikája.
Minek köszönhető, hogy idén januárban, februárban
15 milliárd forintos többletet mutatott a költségvetési gazdálkodás,
hiszen az államháztartás adatai jellemzően jelentős hiányt
szoktak mutatni ebben az időszakban?
– Az elmúlt másfél évtized legkedvezőbb államháztartási
adatát láthattuk az idei év első két hónapját tekintve, ez
– ha úgy tetszik – történelminek is nevezhető. A költségvetést
gyakran szokták „fejnehéz” jelzővel illetni, ami azt
jelenti, hogy az adott év első hónapjaiban a kiadások
rendszerint meghaladják a bevételeket, ezért deficit (vagyis hiány)
jelentkezik. Ennek általános költségvetési indoka az, hogy több
bevétel csak később, az év második felében jelenik meg a büdzsében,
míg számos kiadás az év elején teljesül. A mostani kedvező
adatra a válasz alapvetően a hazai reálgazdasági folyamatokban
keresendő. Ha több beruházás valósul meg, emelkedik a
foglalkoztatottak száma, aminek az eredménye, hogy többen
fizetnek adót a költségvetésbe. Így a főbb bevételi tételeknél,
mint például az általános forgalmi adó esetén (áfa), a személyi
jövedelemadónál (szja) vagy éppen a társaságok befizetései
kapcsán is érdemi növekedést tapasztalhatunk.
Javult a hazai adómorál is?
– Természetesen, és ezt bátran kijelenthetjük, hiszen
a növekvő költségvetési bevételek is egyértelműen jelzik,
hogy a kormány gazdaságfehérítés érdekében hozott intézkedései
beváltották a hozzájuk fűzött reményeket. Ezek közül kettőt
emelnék ki: a másfél éve még többé-kevésbé feketén üzletelő
kereskedők ma már kénytelenek rendszeresen használni az adóhivatallal
közvetlen kapcsolatban lévő online pénztárgépeket, így az
értékesítések után nem tudják elkerülni a forgalmi adó
megfizetését; az EKÁER (Elektronikus Közútiáruforgalom-ellenőrző
Rendszer) pedig arra hivatott, hogy visszaszorítsa a szállítással
összefüggő áfa-csalásokat, javítva ezzel a jogkövető adózók
piaci pozícióját, s hozzájáruljon az államkassza bevételeihez.
Mindemellett a jogkövetően működő vállalkozások pozitív
visszajelzései és a nemzetközi érdeklődés is bizonyítja a
rendszerek sikerességét.
Az adatokból az is kivehető, hogy többet vásárol a
lakosság?
– A legfrissebb adatok szerint 6,4 százalékkal
emelkedtek a reálkeresetek idén januárban a Központi
Statisztikai Hivatal (KSH) szerint. Ezzel több, mint három éve
folyamatos emelkedés figyelhető meg, ennél kiugróbb januári
adatot pedig legutóbb 11 éve mértek hazánkban. Tehát azon túl,
hogy napjainkban már tartósan négymillió fő felett van a
foglalkoztatottak száma, a munkanélküliségi ráta szintén 11
éves mélyponton, vagyis 6,1 százalékon áll. Mindeközben az
emberek munkából származó jövedelme is folyamatosan növekszik.
Az adókedvezményeknek és az egykulcsos személyi jövedelemadónak,
illetve 2016-tól annak egy százalékpontos csökkentésének köszönhetően
pedig több pénz marad ténylegesen az emberek, a családok zsebében.
Ezáltal többet tudnak vásárolni, amit a fogyasztási jellegű
adókból befolyó költségvetési bevételek is tükröznek.
Ehhez kapcsolódó adat, hogy az elmúlt év egészében 5,6 százalékkal
erősödött a kiskereskedelmi forgalom Magyarországon, melynél
magasabb értéket utoljára 2004-ben mértek. Ez a tendencia idén
tovább folytatódott, hiszen januárban 1,7 százalékkal nőtt
az egy évvel korábbi magas bázishoz képest.
Az első két havi mutatóból következtethetünk arra,
hogy a 2016-os év adatai megalapozhatják a 2017-es költségvetés
tervezetét?
– Az idei év adatai és a nemzetgazdasági tárca előrejelzése
is azt mutatják, hogy 2016 jó bázis lehet a 2017-es költségvetés
tervezéséhez. Így, ha az állam bevételei a tervek szerint
vagy afelett alakulnak, akkor egy érdemi gazdasági növekedés
fogja segíteni a kitűzött kormányzati célokat, mint például
az államháztartási hiány és az államadósság további csökkentését.
Mi jellemzi az államadósságot, és az államháztartás
hiányát?
– Ahogy említettem, a kormány elkötelezett a kiszámítható
és felelősségteljes gazdálkodás jegyében az államháztartási
hiány és az államadósság fokozatos csökkentése mellett. Az
elmúlt éveket tekintve mindkét mutató kedvezően alakul, így
ez a folyamat várhatóan 2017-ben és a későbbi években is
megmarad. Az államadósság szintje a legfrissebb adatokat
tekintve a GDP arányához viszonyítva 75,3 százalékon áll,
ami közel egy százalékpontos javulást mutat a 2014-ben mért
mutatóhoz képest. A frissen publikált KSH adatok szerint tavaly
a GDP 1,9 százaléka lett a 2,4 százalékos várakozással
szemben.
Az elmúlt években jelentős strukturális átalakítás
zajlott többek között a munkaerőpiac, a nyugdíjrendszer, az
adórendszer, az oktatás és a közigazgatás területén. Ha a költségvetést
nézzük, milyen eredményt hozott az elmúlt két év gazdaságpolitikája?
– A 2010-es kormányváltás óta a gazdaságpolitika célja
a foglalkoztatás bővítése, a versenyképesség javítása, a
kiegyensúlyozott gazdasági növekedés biztosítása, valamint
az államadósság csökkentése és a költségvetési hiány három
százalék alatt tartása. Ennek érdekében a kormány az elmúlt
években valóban jelentős strukturális átalakításokat
hajtott végre többek között a munkaerőpiac, a nyugdíjrendszer,
az adórendszer, az oktatás és a közigazgatás területén. A költségvetési
és pénzügyi egyensúly helyreállítására, az államadósság
csökkentésére, továbbá a munkaerőpiac keresleti és kínálati
alkalmazkodására, a gazdasági növekedés újraindítására irányuló
törekvések már meghozták az elvárt pozitív fordulatot. A
magyar gazdaság növekedése 2013 óta az uniós átlag felett
van, a foglalkoztatottság és a reálkeresetek évről évre növekednek,
miközben a munkanélküliség évtizedes mélyponton van. Hazánk
2013 júniusában kikerült a 2004 óta fennálló túlzottdeficit-eljárás
alól, az ország sérülékenysége egyre inkább csökken (ezt
mind az Európai Bizottság, mind pedig a nemzetközi intézmények
sorra elismerik elemzéseikben). Míg a kedvező reálgazdasági
folyamatok a költségvetés bevételi oldalának stabilitását
segítik elő, addig a rendszerszintű átalakítások a kiadási
oldalon a felelősségteljes államháztartási gazdálkodást célozzák.
Mekkora hiányt kell eltüntetni a nullás költségvetéshez?
– A nemzetgazdasági tárca jelenleg dolgozik a jövő évi
büdzsé előkészítésén annak érdekében, hogy – a tavalyi
évhez hasonlóan – idén is a tavaszi ülésszakban nyújthassa
be az Országgyűlésnek. Így hazánk az év első felére ismételten
elfogadott költségvetéssel fog rendelkezni. Az idei GDP-arányosan
2 százalékos hiány nagyságrendileg 700 milliárd forintot tesz
ki. Azt gondolom, először a költségvetés szerkezetében célszerű
olyan változtatásokat végrehajtanunk, amelyek a működés
egyensúlyát eredményezik. Az állam egészének hiányát pedig
fokozatosan csökkenteni kell.
A bürokráciacsökkentő intézkedések egy része kiadáscsökkentéssel
járhat?
– A bürokráciacsökkentés elődleges kormányzati célja
a jó állam koncepciója mentén a közigazgatás szolgáltató
jellegének megerősítése. Az állampolgárok ennek közvetlen
eredményeit például az egy helyen megvalósuló ügyintézés
(kormányablakok), az egyes hatósági eljárások (például személyazonosító
igazolvány, hatósági erkölcsi bizonyítvány, diákigazolvány,
adóhatósági igazolvány stb.) ingyenessé válásában,
valamint az ügyintézési határidők rövidülésében
tapasztalhatják. 2016-ra a kormány tízmilliárd forintot különített
el erre a célra, majd a lakosság véleményének megismerése után
módosította a korábbi szabályozást. Az elkövetkezendő időszakban
az államigazgatási intézmények felülvizsgálata történik
meg. A hatékonyság és az eredményesség szempontjait is
figyelembe véve a minisztériumi háttérintézmények számának
újragondolása várható, ami költségvetési szempontból kiadáscsökkenést
eredményez.
Milyen különadók csökkentését tervezik 2017-re?
– A kormány adópolitikájának fókuszában mindenekelőtt
a munka, illetve a személyek adóterheinek csökkentése áll,
ugyanis ezek hatása közvetlenül megjelenik a családoknál.
2017-től például ismét növekszik a kétgyermekes családok adókedvezménye.
A különadók bevezetésének oka részben a válság miatt
kiesett bevételek pótlása, a költségvetési hiány csökkentése
volt, illetve hogy a közteherviselésből az érintett ágazatok
is nagyobb mértékben kivegyék a részüket. A különadók
jelentősége és eredménye e tekintetben nem is vitatható. A
bankadó mértéke – a hitelezési aktivitás elősegítése érdekében,
illetve az EBRD-vel kötött megállapodással összhangban –
2017-től tovább csökken majd, azonban más változtatásról
egyelőre nem tudok beszámolni.
Medveczky Attila
|