2016.04.22.
„Az
anyatejjel szívtam magamba a népdalok szeretetét!”
Otthonról hozott,
kiapadhatatlan népdal és nótakincsét éppen a legjobban egészítette
ki középiskolai magyartanárnője ösztökélése. Így lett az
1968-as Ki mit tud? és az 1970-es Röpülj, páva versenyek közönségkedvence.
Ezzel el is dőlt az élethivatás kérdése, annak ellenére,
hogy az óvónői pálya is rendkívül vonzó volt számára. Az
elmúlt közel fél évszázadban nem csupán szívet és lelket
melengető énekhangjával, valamint az eredeti hangzásvilágot
megidéző székely népmeséivel szolgálta a magyarságot, de
zenetanárként, valamint lelkiismeretes és tudatos népdal- és
népmesegyűjtőként is gazdagította a nemzeti kultúrkincset. Példaértékű
egyedülálló életpályája elismeréseként március 15-én
Kossuth-díjat kapott Budai Ilona népdalénekes, zenetanár.
Szívből gratulálunk a legrangosabb hazai elismeréshez.
A Csurka István által létrehozott Bocskai Színpad egykori
adventi műsorainak állandó fellépőjeként mindenki előtt
ismert Budai Ilona neve. Honnan ered a népdalokhoz fűződő
kapcsolata?
– A szó szoros értelmében születésemtől fogva
kapcsolatban vagyok a népdalok, a népzene világával. Az
anyatejjel szívtam magamba a népdalok szeretetét, mert mindkét
szülőm nagyon szeretett és tudott is énekelni. Édesanyámék
elbeszélése szerint már a járókában észrevehető volt, hogy
reagálok a dallamokra, az énekszóra. Édesanyámnak vékony,
szinte kislányos hangja, édesapámnak pedig gyönyörű
baritonja volt. Soha nem szólt a rádió, sokáig tévénk sem
volt, ugyanakkor minden ház körüli munka dalolással volt nálunk
fűszerezve. A legszűkebb környezet mellett a tágabb is csodálatos
volt. Bár egyéves koromig egy tanyán éltünk, és én ott születtem,
otthonomnak mégis a kicsiny, akkortájt mindössze 1000 lelkes
kis Győr közeli községet, Gyömörét tekintem. Mélyen hívő,
katolikus közösségünk volt, amelynek hatása szintén elkísért
egész életemben.
Ebben közegben felnőve hamar dalra fakadt?
– Igen, van is egy kedves történet körülbelül 5 éves
koromból, amikor a szomszédunkban élő Csepi Jóska bácsi –
hallva az énekszómat a kertben – átkiabált édesapámnak:
Jancsi, ebből a kislányból énekes koldus lesz. Megjósolta a jövőt
Jóska bácsi, mert végül tényleg ez lett a hivatásom. Ebben a
kulcsszerepet Asbóth Márta játszotta, aki a magyartanárnőm
lett a ménfőcsanaki gimnáziumban. Első osztályosok voltunk még,
amikor szeretett volna egy rendhagyó Csokonai-órát tartani és
megkérdezte, hogy kinek lenne kedve ebben énekelni. Feltettem a
kezemet, és amikor körbepillantottam az osztályban, akkor láttam,
hogy én jelentkezem egyedül. Addig is ismertem sok-sok népdalt
szüleim révén, ám ő teljesen új dimenziókat nyitott számomra,
mindenféle értelemben. Egyrészt rengeteg új dalt tanított meg
nekem, másrészt pedig egyre-másra nevezett be és vitt el a különböző
népdalversenyekre. Számos első hely és elismerő oklevél után
ő volt az, aki rábeszélt, hogy induljak el a Ki mit tud?-viadalon
1968-ban. És nem csupán rábeszélt, de fel is készített a
versenyre. Azt hiszem, minden életpálya mögött fellelhető egy
olyan személy, aki a legtöbbet tette hozzá ahhoz. Nekem ez a
személy Márta néni, a középiskolai tanárnőm volt.
A falusi kislánynak nem okozott lámpalázat, hogy milliók
előtt kell énekelnie?
– Ez ott nem játszott szinte semmi szerepet, mert addigra
már számos versenyen indultam, nagyon sokszor énekeltem nagyobb
hallgatóság előtt, így volt egyfajta rutinom. És milyen érdekes,
hogy akkor és ott igazából fel sem tűnt mindez, hiszen
legfeljebb annyi volt a különbség, hogy a közönség mellett néhány
kamera is ott van. Csak később, már a verseny után, amikor
nagyon sokan gratuláltak a teljesítményemhez, vált világossá
számomra is, hogy ezt milyen sokan látták.
Változott az élete az országos versenyeken elért
eredmények, és az ebből fakadó ismertség miatt?
– Az életem alapjaiban változott meg ekkor, de nem a
versenyek vagy az ismertség miatt, hanem mert éppen ekkor végeztem
a soproni óvónőképzőben, így 1970 augusztusában
elhelyezkedtem a Ferencvárosban, mint végzett óvónő. Ez volt
az igazi változás, hiszen hatalmas életmódváltással járt Gyömöréről
Budapestre költözni. Az elején nagyon-nagyon magányos voltam,
s bár a munkámat nagyon szerettem, a gyermekekkel lenni csodálatos
volt, mégis vártam rendre a hétvégéket, amikor egy-másfél
napra hazamehettem a szülői házba. Többször is közel álltam
ahhoz, hogy feladjam a pesti életet és hazaköltözzek. Ám édesapám
szavai mindig felrémlettek ilyenkor. Amikor ugyanis eljöttem a fővárosba
dolgozni, édesanyám nagyon féltett, nem akart elengedni, édesapám
viszont azt mondta: menjen, hadd próbálja csak ki magát, és
majd meglátjuk, hogy milyen lányt neveltünk. Ha megáll a lábán,
akkor jól csináltuk a dolgunkat, ha nem, akkor nem. Azt is hozzátette
természetesen, hogy a szülői ház ajtaja mindig nyitva áll előttem.
Nem akartam csalódást okozni azzal, hogy feladom rögtön az
elején. Így végül összeszorított foggal, de kibírtam az első,
legnehezebb időszakot. Utána aztán javult a helyzet, jártam a
konzervatóriumba, egyre több program volt, elkezdtem járni az
elcsatolt területekre gyűjteni, ráadásul 1973-ban megismertem
a férjemet, amely aztán véget vetett a magánynak is.
Mikor volt először gyűjteni, és egyáltalán: gond nélkül
kijutott-e az elcsatolt területekre?
– Azzal, hogy kimenjek, soha nem volt semmi gond. Először
1970 húsvétján jutottam el Erdélybe, közelebbről a Mezőségbe.
Széken és Válaszúton is voltam. Ekkor szövődött életre szóló
barátságunk Sospál Mártonnal és feleségével, Zsuzsával,
akik aztán később nagyon sokat segítettek nekem a gyűjtésben.
Ekkor voltam először a Felvidéken is, Ágh Tiborral és Mózer
Zoltánnal, egy hetet töltöttünk el a magyarlakta területeken.
Könnyen megnyíltak az ottani emberek?
– Csak és kizárólag pozitív élményekről tudok mesélni,
mert engem soha nem utasítottak vissza, soha nem kaptam egy rossz
szót, vagy tekintetet sem. Persze az is igaz, hogy mindig volt
segítségem. Azok a barátaim, akiknél már voltam egyszer,
rendszerint beajánlottak máshová is, ahol aztán ennek révén
már vártak. Sokat segített például Kallós Zoltán néprajzkutató
is, aki ismeretségei révén szintén egyengette az utamat. A
helyi lelkészeket igyekezett megkeresni az érdekemben, akik
hivatásukból fakadóan tisztában voltak azzal, kikhez érdemes
fordulni. Azt sem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a Magyar Rádióban
két műsorom is futott, az Énekeljünk együtt, illetve a Fúvom
az énekem. Ezeket a határainkon túl is sokan hallgatták, így
amikor kiderült, hogy én vagyok az, akinek a műsorát
rendszeresen hallgatják, még lelkesebben segítettek a gyűjtésben.
Mindezek nagyon sokat segítettek a kezdeti nehézségek leküzdésében.
Hogyan zajlott a gyűjtés? Van-e valamilyen sajátos
tematika, amit alkalmazott a munka során?
– Ami a dolog technikai részét illeti, semmi különlegesre
nem kell gondolni, egy magnó volt az útitársam és a segédeszközöm.
Egész egyszerűen bekapcsoltam a magnót, ami rögzítette az
elhangzott dalokat. A tematika kérdése pedig egyszerűen adta
magát: végigmentünk az emberi életszakaszokon. Általában
felvetettem, hogy próbáljanak visszaemlékezni, mit énekeltek,
mit játszottak gyermekkorukban? Némi gondolkodás után
valakinek eszébe jutott egy gyermekdal, gyermekkori ének, majd másoknak
is egy-két másfajta. Aztán jött a nagylány korszak, amikor először
szerelmesek lettek és így tovább, egészen az elmúláshoz köthető
dalokig. A férfiaknál is hasonló a helyzet. Érdekes, de ők
elsőként mindig a katonadalokat idézték meg. Gyakran előjöttek
a pásztordalok is, és persze a hangulat és a jókedv fokozódásával
a pajzánabb dalok is. Ily módon nem is volt szükség arra, hogy
én találjak ki bármifajta tematikát, mert a dolgok mentek a
maguk rendjében.
Népmeséket is gyűjt. Ez hogyan kezdődött?
– Úgy, hogy egyszer nem kapcsoltam ki a magnót. A dolog
viccnek tűnhet, pedig igaz. Az első mesét ugyanis Magyarózdon,
Magyari Pistáéknál egy olyan este vége felé hallottam, amikor
kifogytunk a dalokból. Már ki is kapcsoltam a magnót, amikor
elhangzott a mese. Kérdeztem Magyari Pistát, hogy vannak-e még
mesék? Mondta, hogy vannak, menjek el legközelebb, és akkor
majd mesél. Harminc mesét gyűjtöttem össze tőle, miként
szintén nagyon sok mesét sikerült gyűjtenem Csíkszentmihályon
Székely Feri bácsitól is. Mintegy száz mesét gyűjtöttem
eddig összesen.
Hogyan viszonyult a kádári kultúrpolitika az ön tevékenységéhez?
–Egyetlen érdekes eset volt csupán, amit sem akkor, sem
azóta nem tudok igazán hová tenni. Az 1970-es években összeállítottam
egy önálló műsort Magyarország, édes hazám címmel. Jártam
vele az országot, nagyon sok helyen felléptem. Elmondtam benne például,
hogy mit tett velünk Trianon, és elmondtam azt is, hogy a határainkon
túl is magyarok élnek, akik a véreink és akikért felelősséggel
tartozunk. Mindezt persze szeretettel, mindenféle gyűlölködés,
ellenségeskedés nélkül. Egy szentendrei előadásom végén
odajött hozzám egy idősebb úr, aki azt mondta, hogy nagyon érdekes
dolgokról beszélek, de nem ártana óvatosabbnak lennem, mert ez
sokaknak nem fog tetszeni. Erre azt feleltem neki, hogy az előadásomat
egyszer megtekintette Pozsgay Imre is, aki akkor a
kultuszminiszter volt, és semmi kivetnivalót nem talált abban.
Őszintén szólva máig nem tudom, hogy jóindulattal
figyelmeztetni akart csupán, netán egy burkolt fenyegetés volt,
amit az úr mondott. Mindenesetre hála Istennek sem akkor, sem később
nem ért semmilyen retorzió.
Miként látja a népdal mint műfaj helyzetét? Milyen a
jelenlegi megítélése, illetve van-e jövője ennek a műfajnak?
– Egy kicsit felemás a kép, mert nem nevezhető jónak a
műfaj helyzete, ha például azt nézzük, hogy milyen keveset
szerepel a médiában, vagy milyen szolid visszhangja van egy-egy
eseménynek. Amit nem ismerünk, nem látunk, az nincs, illetve
nincs esélye arra, hogy megismerjék és megszeressék. Ez tehát
nagy hátrány, amit érdemes volna orvosolni, hiszen igaz az,
amit Kallós Zoltán mondott egyszer: addig maradunk meg
magyarnak, amíg magyarul énekelünk, táncolunk és zenélünk.
Ám az érmének itt is két oldala van, és a másik, a pozitív
oldal nagyszerű dolgokat tartalmaz, ezért összességében mégsem
kell elkeserednünk. Mintegy 250 000 lejegyzett népdalunk van, a
magyar néplélekben rendkívül mélyen gyökeredzik a műfaj.
Csak érzékeltetésképp: a németeknek körülbelül 6000 népdaluk
van, annak is egy tekintélyes hányada a magyarországi sváboktól
származik. Nincs olyan érzelmi állapot, élethelyzet, amelynek
kifejezésére ne lennénk képesek népdalkincsünk segítségével.
Nem véletlen, hogy hihetetlenül nagy a népszerűsége az
emberek körében. A Zeneakadémia ontja a fiatal tehetségeket,
és alig-alig találni olyan települést, ahol ne volna egy népdalkör
vagy épp egy citerazenekar. Vagyis mondhatjuk, hogy egyfajta
reneszánszát éli a műfaj. Egyébként sem hiszem, hogy valaha
is eltemethető volna egy olyan kulturális érték, mint a magyar
népdalkincs.
Tanít az Óbudai Népzenei Iskolában, fellépései
vannak, rádióműsort vezet a Katolikus Rádióban, meghívásoknak
tesz eleget, vagyis rengeteget dolgozik. Mi adja az erőt ehhez a
sokféle munkához?
– Valóban soknak tűnhet, amit csinálok, néha jól el
is fáradok, ám alapvetően nem innen közelítem meg. Szerencsés
ember vagyok, mert azt csinálhatom, azzal foglalkozhatom, amit
nagyon szeretek. S miután célomnak tartom, hogy lehetőségeimhez
mérten terjesszem azt a lelkiséget, amit ezek a csodálatos népdalok
hordoznak, ez mindig átlendít a nehezebb pillanatokon. Persze
olykor nem árt lassítani, eltűnődni az életünkön. Sok-sok
évvel ezelőtt vendégül láttunk egy világtalan, gyimesközéploki
művészembert, Zoli bácsit. Egy hónapot töltött nálunk és
nagyon sokat muzsikált, énekelt, csodálatos dalokat tanultam tőle.
Persze miközben ő itt volt, én ugyanúgy végeztem a magam
dolgait, túl sok időt nem töltöttem idehaza. Egyszer egy
vacsoránál azt kérdezte: elgondolkodtam-e azon, hogy a halotti
ruhámon majd mekkora lesz a zseb? Mondtam, hogy fogalmam sincs,
mire ő hozzátette: egyáltalán nem lesz rajta zseb, hiszen abba
a másik világba nem fogunk tudni semmit átvinni. Ezen a rendkívül
mély tartalmú gondolaton szerintem érdemes elgondolkodni
mindannyiunknak.
Kovács Attila
|