vissza a főoldalra

 

 

 2016.04.22. 

És Dagon temploma felrobban

Saint-Saëns: Sámson és DelilaA Kolozsvári Magyar Opera vendégjátéka

Magyarországon utoljára a ’90-es évek elején láthatta a közönség a Sámson és Delilát, s milyen érdekes, akkor is a kolozsváriak jóvoltából. A mostani rendezés abban különbözik az előbbitől, hogy az egész történetet modern köntösbe bújtatta. Sajnos a kritikusok és az esztéták körében – attól függ, ki melyik táborba tartozik –szitokszó lett mind a modern, mind a klasszikus rendezés. Azt nem veszik sokan figyelembe, hogy egy modern rendezés is lehet izgalmas, míg egy klasszikus dögunalmas. Vagy, hogy egy korszerű koncepció lehet csupán egy lázálomból felébredő őrült naplója, míg a klasszikusnak mondott egy szép kiállítás. Sajnos Budapestet is sújtja már a „német átok”, ugyanis német nyelvterületről vették át, vagy mondjuk ki nyíltan, lopták sokan a hazai rendezők közül a nagy klasszikus operák megcsúfolásának módszertanát. Gondolhatunk a nemrég az Erkel Színházban bemutatott Galgóczy Judit által rendezett Trubadúrra, ami a bolondok házában játszódik, a falakon ott a 666-os szám, s az egész egy őrület. Nem is csoda, hogy mindegyik előadás szünetében többen hazamentek, mert ami rossz, az rossz, és a premieren jogos volt a „búzás”, a rendező kifütyülése.

Korcsmáros György viszont olyan rendező, aki mindig meglepetéssel szolgál, úgy, hogy modernül, és színvonalasan rendez – gondolhatunk a győri Turandotra. A koncepcióját kidolgozza, végigviszi az előadáson, és közben a mű szellemiségéhez hű marad. A rendező a mai operanézők számára szeretné érthetővé tenni a művet, ezért modern környezetbe helyezte az operát, és úgy is próbálja színpadra vinni, hogy izgalmas és átélhető legyen a cselekmény, ne pedig poros darab. Ugyanis hiába a remek zene, ha korunk ifjúsága, a mai nézők jelentős része az operát szépnek, de kissé unalmasnak tartja. Azokat a motívumokat, amelyeket a bibliai történet sugall, úgy fordítja át maira, hogy ha egy kamasz ül be meghallgatni, azt érezze, hogy ezek az emberek akár jelenünk emberei is lehetnének. Azt, hogy egy hatalom elnyomja a kisebbséget, a világban elég sokszor tapasztalhat. Ha valaki tényleg népvezér, és mégis elbukik, mert egy nő szépségébe beleszédül, ez is átélhető. Ha Sámson úgy viselkedik, mint egy mai forradalmi népvezér, s ha Delila, aki a majdan átépített zsinagógából készült mulatónak a fő attrakciója, és kurtizán is, akkor már sokkal inkább érthetőbb a darab. Korcsmáros György az előadás folyamatában hűen követi az eredeti cselekménysort. Sámsonnak esetünkben nem a hajában, hanem egy memóriaegységet tároló „kütyüben” van az ereje, utalva arra, hogy manapság azé a hatalom, akié az információ. Ennek a „kütyünek” a kihegyezett tartójával szúrja ki Delila Sámson szemeit. Végül pedig Sámson nem az oszlopokat dönti le, hanem felrobbantja Dagon, a kísértések templomát. Tehát egy öngyilkos merénylő. A rendezésben egy zavaró volt, a lábmosás jelenet, ami mint tudjuk keresztény toposz, és semmi köze a zsidósághoz.

            A Sámson dráma a javából, három ember izzó, elfojtott küzdelme. Jellemük nem bonyolult és nem fejlődő. A filiszteus főpapnak el kell pusztítania egy vágyakkal teli férfit, és erre egy világszép nő szolgálatait veszi igénybe. Magát a komponistát is Sámson kiválasztottsága és esendősége izgatja.

            A Delilát éneklő Veress Orsolya hangja szép tónusú, gömbölyű, hajlékony és gördülékeny, egy tömbből faragott, kiegyenlített, regiszterek közötti törések nélkül. Hangterjedeleme igen nagy. Igazi mezzoszoprán, akinek hangja a mélyebb lágéban könnyedén, bársonyosan, és ha kell, öblösen szól, de anélkül, hogy erőltetett módon sötétítenie kellene a hangját. A magasságokért bizonyára jobban meg kell dolgoznia - lévén mezzoszoprán -, ez azonban nem látszik rajta. Csók-áriája lenyűgöző volt. Marius Vlad többször énekelt hazánkban. Nagyterjedelmű, egészséges tenorhangja, lobogó temperamentuma, izzó szenvedélye az ünnepelt tenoristák mellé emelték. Gyönyörű, puhán hajló, meleg tenorja nem csak a közönség lelkéhez találta meg azonnal az utat, de a komor kritikusi füleket is meghódította. Balla Sándor, mint Dagon főpapja ismét remekelt. Balla hangja nemes hang; engedtessék meg ezzel a szószörnyeteggel élni: átmuzikalizált hang. Énektudása mögött nemcsak nagyfokú énekes intelligencia, hanem igazi zenei-művészi érzékenység is működik, s ennek köszönhetjük a jó pillanatokban ihletett, magasrendű kifejezést. Mindhárom énekes egyben remek színész is, ami még inkább hozzájárult a produkció sikeréhez. A kórus (karigazgató: Kulcsár Szabolcs) fegyelmezetten és egységben énekelt meg sirató közösséget, fúriákat, boldog hősöket és ünneplő népet egyaránt. A legnagyobb elismerés Horváth József karmesternek és Kolozsvári Magyar Opera zenekarának, hogy a félelmetes hangszeres matériát tiszta formában, nemcsak volumenét, hanem kifejezési karaktereit illetően is mindig helyes arányaiban és az énekesek hallhatóságát biztosítva prezentálták.

 

Medveczky Attila