2016.04.22.
Csurka István:
Munkát, kenyeret –1989
Hankiss Elemér,
korszakunk egyik legpontosabban gondolkodó szociológusa közzétett
egy tanulmányt a Valóság 89/2-es számában A nagy koalíció,
avagy a hatalom konvertálása címen. Hankiss elméje pengeéles,
tekintete átható, meglátásai korszakalkotóak. Ezúttal is
pontosan írja le azokat a már meg is indult folyamatokat,
amelyek a hatalmi elit hatalmának lehetséges konvertálására
vezethetnek. Hankiss szerint a hatalmat birtokló elit önszántából
nem adja át és nem is osztja meg a hatalmat, de gyengülése és
működésképtelensége következtében kialakulhat benne a
felismerés: a hatalmon maradás érdekében „nagy koalíciót”
kell alakítania; bizonyos általa kijelölt rétegekkel és
csoportokkal meg kell osztania hatalmát, mert ha nem ezt teszi,
megdöntik uralmát. Való igaz, ez a folyamat már jó néhány
éve folyik a magyar társadalomban.
„Csaknem
bizonyosra vehető – írja Hankiss –, hogy a kialakulófélben
lévő koalíció partnereinek ez az összefonódása már széles
körben megindult nálunk. Annak ellenére, hogy – mivel rejtett
és rejtőzködő folyamatokról van szó – nehéz ezeknek az összefonódásoknak
a létét bizonyítani. Kísérletet tettünk például arra, hogy
a budapesti belvárosi butikok társadalmi hátterét, összefüggésrendszerét
feltárjuk. Nem jártunk különösebb sikerrel, mert a katonai létesítményeket
sem veszi körül akkora titkolódzás és biztonsági rendszer,
mint e butikokat. De azért több-kevesebb biztonsággal megállapíthatjuk,
hogy tíz közül legalább hat-hét ilyen butikban van magasabb
pozícióban lévő családoknak közvetlen vagy közvetett érdekeltsége.
Közvetlen családi, rokoni, baráti, szakértői, engedélykijárói
és más jellegű kapcsolata. E kapcsolatok nélkül nehezebb vagy
lehetetlen lett volna e butikok többségét megnyitni, üzemeltetni.
A bürokratikus és vállalkozói elitek összefonódása talán még
előrehaladottabb vidéken, ahol a magas rangú tisztségviselőkből,
sikeres vállalkozókból, termelőszövetkezetek vállalkozó
kedvű vezetőiből már sok helyütt kialakult egy helyi
arisztokrácia. E folyamat már évekkel ezelőtt megindult, és
összeházasodások, baráti kapcsolatok, klubtagságok, vadásztársasági
tagságok és más tényezők következtében csak tovább erősödött.”
Hankiss
hatalomkonvertálási forgatókönyvének nem ez a nagyjelenete,
hanem csak egyik mellékszála, mi mégis ezt ragadjuk ki, mert számunkra
mégis ez mond a legtöbbet a vázolt átváltási folyamat
alapvetően korrupciós lényegéről. Hankiss nem ítélkezik és
nem moralizál, tudós embernél ez helyénvaló. Ahogy azonban a
hatalomátváltás folyamatát leírja, ahogy a levezetés végére
odateszi a reménykedés és a kételkedés kérdőjeleit: jobb,
emberibb, szabadabb, demokratikusabb világ lesz-e, ha az elitnek
sikerül megalakítania ezt a nagy koalíciót, abból már önkéntelenül
és természetesen fejlik ki a kérdés: tűrheti-e a társadalom,
hogy ez a konvertálás megtörténjen?
„Nem várható
el a világ egyetlen hatalmi elitjétől sem – kezdi tanulmányát
Hankiss –, hogy hatalmáról vagy annak csak egy részéről is
önzetlenül lemondjon a társadalom javára, a társadalmi fejlődés
érdekében. Még akkor sem, ha voltak már ilyen hatalmi elitek
vagy legalábbis az eliten belüli csoportok, akár a magyar történelemben
is. Ha egy válságba jutott gazdasági-társadalmi rendszer
uralkodó rétege nem lát lehetőséget arra, hogy az adott, válságba
került rendszeren belüli hatalmát és privilégiumát
valamilyen formában átmentse egy lehetséges, kialakulóban lévő
vagy kialakítható új gazdasági-társadalmi rendszerbe, akkor
feltehetően mindent el fog követni a régi rendszer konzerválása
érdekében, s minden eszközzel igyekszik majd megakadályozni az
új rendszer kialakulását. Még akkor is, ha ezzel végleg válságba
vagy akár pusztulásba sodorja azt az országot, amelyben
uralkodik. Ebben az esetben a társadalom két lehetőség között
választhat. Vagy beletörődik, hogy az adott helyzeten nem változtathat,
vagy föllázad ellene, és megpróbálja az új rendszerre való
átállást erőszakkal kikényszeríteni. Mindkét változatra számos
példával szolgál a történelem.”
Ebben a történelmileg
helyes gondolatmenetben azonban van egy kis elcsúszás. Ugyanis a
jelenlegi magyar elitre így nem áll. A jelenlegi magyar elit
ugyanis vazallus elit, hatalmának forrása nemzeten kívüli. Ezt
Hankiss is érzi, és később tesz is rá halvány utalásokat,
de később egész tanulmányában úgy tekinti adva lévőnek ezt
a hatalmi elitet, mint a történelem összes többi hasonló
elitjét, amelyek vagy a saját forradalmukkal, erőszakos hatalomátvételükkel,
vagy pedig a saját társadalmuk belső fejlődésének különféle
reformjaival, történelmi kompromisszumaival jutottak hatalmuk
birtokába.
VAZALLUS ELIT
Itt azonban, Magyarországon, 1956 után nem erről van szó.
Ennek a hatalomnak a világ akkor kétségkívül legerősebb
hadserege adta meg a lehetőséget az elitté szerveződésre, s
mindmáig ez a katonai erő és szövetségi rendszer szállítja
a cementet a vasbeton alapjába. Ennek a hatalmi elitnek egész három
évtizedes működése, kifejlődése, reformkezdeményezései és
-befagyasztásai, engedményei és szigorításai híven tükrözték
vazallusi mivoltát, igazodását a hatalmát szavatoló birodalom
belső változásaihoz, elvárásaihoz. Ki nem tud anekdotát arról,
hogy a még csak részben letűnt rezsim főkorifeusai miként és
hogyan jelentgették fel egymást a szovjet követségen? S ki nem
látja, hogy a most gyengéd bájjal „fundamentalisták”-nak
nevezett elitelemek nem éppen azoknak a régi szép időknek a
visszahozásáról szövik terveiket, amikor újra a Bajza utcában
való felkínálkozással lehet pozícióhoz jutni, vagy benne
megmaradni?
Igen ám, csakhogy
minden fújtatásuk hiábavaló, ha Moszkvában nem következik be
az áhított visszarendeződés. És ez a dolog nyitja. Moszkvában,
a nagy világbirodalom történelmi mérkőzésvesztésével párhuzamosan
vagy éppen annak következtében megindul a kelet-európai történelem
beteljesítse: egy évszázadok óta despotikus, keleties típusú
hatalomgyakorlás megváltoztatása, emberi alapra helyezése. Szándékosan
nem mondok demokratizálást, mert ez nem fedi jól Gorbacsov törekvéseit.
Ugyanis a birodalom fenntartásának – a hatalom konvertálásának
– szándéka természetszerűleg fontosabb az ő szemében, még
akkor is, ha most a demokratizálás jelszavait és tetteit emeli
a feje fölé. S ez semmit sem von le a kezdeményezés világtörténelmi
jelentőségéből. Ebben a mivoltában is páratlan művelet.
Soha még – Kínát leszámítva – a világ ama térségében
a megújulásnak ilyen irányt nem akartak adni, innen
birodalomfenntartáshoz erőt meríteni meg nem kíséreltek. A művelet
éppen ezért vonja magára az egész világ figyelmét. Ha
ugyanis a kísérlet sikerül, s a birodalom a demokratizálás
energiáit felhasználva fennmarad, azzal a demokratizálás eszméje,
társadalomszervező „felsőbbrendűsége” is soha nem
tapasztalt mértékben igazodik s jut diadalra. Arról nem is szólva,
hogy a világ egyhatodán akkor már nem a sötétség, hanem egészen
másfajta, világos életminőség ömlik szét. Európa mindenképpen
megszabadul egy rettentő nyomástól, s ha közben új hatalmi erőszakközpont
nem alakul ki, s erre most minden remény megvan, akkor az emberiség
valóban a kiegyenlítődés korszaka elé néz, amelyik talán békés
eszközökkel hozzá tud látni az ennél nagyságrendekkel
nagyobb és fenyegetőbb kérdéseknek, a szaporodásból következő
robbanásoknak, valamint az ezzel összefüggő környezet-tönkretétel
gondjainak elhárításához, megoldásához.
Vagyis, visszatérve
most már kis hazánkba, ennek a mi hatalmi elitünknek nemcsak és
nem is elsősorban hazai gondjai vannak, uralma nemcsak és nem is
elsősorban azért vált kétségessé, konvertálandóvá, mert
belül válság van, mert a gazdaság működésképtelen, mert az
„államszocialista rendszer általános és orvosolhatatlan válságba
került” (Hankiss), hanem azért is, mert odakint az történt,
ami. Nemcsak a forradalom exportjának doktrínája vesztette érvényét,
hanem még az is megtörtént, hogy kivonultak onnan, ahová
egyszer már behívatták magukat. Megváltozott a birodalmat körülölelő
kis államokkal szembeni követelmények rendszere is, megváltozott
a vazallus elitekhez való viszony is. A belső rendek hasonlóságának
követelménye is oldódott. A magyar elit válsága tehát a
hatalmát fenntartó birodalmi elithez kötődésnek a válsága
is. A köldökzsinór elvágva még nincs, de a szocialista rend
nedvei már nem áramlanak benne. És legyünk egyszer kíméletlenek:
mindebben a világtörténelmi méretű játszmában bizonyosan
nincs benne az a lehetőség, hogy Moszkva éppen birodalmi céljai
érdekében áldozza fel egyik vagy másik vazallus elitjét?
Ehhez hasonlókat már megéltünk. Nem volt-e töretlen a
kommunistákat irtó Nasszer támogatása? Nem lehetséges-e, hogy
a Grósz Károly vezette pártközpont szinte érthetetlen nyíltságengedélyezése
és magát pocskondiázni hagyása mögött éppen valami ehhez
hasonló magára hagyás félelme feszeng? Gyorsan átmenteni
mindent, amit csak lehet, mert holnap esetleg odavetnek bennünket
saját népünknek? Nem lehet, hogy a lázas nyugati
kapcsolatkeresés és a koldulás és a kiárusítási intézkedés
mögött ez a sejtelem s döbbenet van?
Végül is ki kényszerítette
rá ezt a hatalmi elitet az eddigiekre? Volt itt egyetlen olyan
igazi erőfelmutatás, sztrájk, tüntetés, amelyik a sajtószabadságnak
ezt a példátlan kiteljesedését előidézte?
A kétszázezer
embert felvonultató tavaly június 27-i erdélyi tüntetés nem vállalt
fel nyílt belpolitikai szembenállást. Éppen ellenkezőleg: a
nemzeti egység felmutatása volt a cél az erdélyi magyarság érdekében.
A tüntetés elgondolói és velük együtt a megjelent százezrek
úgy vélték, sokkal fontosabb az ügy érdekében
fegyelmezettnek maradni, és éppen ezzel a fegyelmezettséggel
tolni át az ebben a kérdésben passzív kormányzatot a cselekvés,
a magyarokért való fellépés mezejére. Ma már azt mondhatjuk,
hogy ez részben sikerült is, de a közvetlen válasz mégiscsak
az volt, hogy Grósz Károly a nyár végén átkullogott Aradra.
A nagy megmozdulás összegyűlt energiáit szépen szétverették.
Az ezt megelőző
június 16-i, a Nagy Imre kivégzésének 30. évfordulójára
rendezett tüntetéseken durva dolgok is lejátszódtak. Ennek a
megmozdulásnak csak egy-kétezer aktív résztvevője volt. A társadalom
még félt.
Kora ősszel
negyven-ötvenezer ember vonult a Parlament elé a vízlépcsőépítés
elleni tiltakozásul. Nem sokkal később a parlament jóváhagyta
a kormány építési munkatervét, áldását adta a
nemzetellenes műre.
Szükségtelen
minden felvonulást lajstromozni. Közös jellemzőjük azonban lényeges.
A legnagyobbat is beleértve értelmiségi tüntetések voltak.
Keveset tudtak a hallgató többségből magukba szívni. A résztvevők
sokaságának akár életre szóló élményt is adtak, de ez az
élmény nem tudott az összességben szétterjedni, mindig maradt
egy nagy bámész tömb, amelyik alig értette a dolgot. S talán
még kételkedett is, talán még rosszallta is mindezt.
Ez akkor, tavaly még
nem volt nagy baj. Inkább természetes volt, és aligha lehetett
volna másként. A mandarinvilágban akármennyire is senyvesztették,
gyötörték, az értelmiség mégiscsak egy kicsit kedvezményezett
is volt. Érdekeit egy icipicivel könnyebben meg tudta
fogalmazni, és éppen azon az áron jutott egy kicsit több
szabadsághoz, hogy nem keresi a közvetlen kapcsolatot az alatta
– vagy mellette? – lévő rétegekkel. A felső rétegével
meg egyenesen csínján bántak. Ez kétségkívül ügyes
politika volt, hatásos. Miközben a „közmegegyezés”
publicistái megtöltötték az újságok hasábjait, a hatalom szépen
elfalazta egymástól a társadalom rétegeit. Kosztolányi Dezső
korában az értelmiség az „Édes Annák”, a cselédei révén
még úgy-ahogy hozzájutott valami népismerethez. Ma nem lát át
a szocializmus emelte magas falon.
Ami tavaly még
elviselhető volt, az az idén már tűrhetetlen. Most már a
reform és a változásokat csináló értelmiség nem maradhat
meg a saját érdekérvényesítése körében. Most már nem
lehet elég számára a sajtószabadság, és nem törődhet bele
a tömegek elnyomorításába, mert így az egész nemzet veszti
el a csatát.
A dolog lényege
most ez: a vazallus elit – akarva-akaratlan, tudva vagy
tudatalattian? – a nyomorúság kiterjesztésével, a politikai
változások és a gazdasági átalakulás szempontjából nézve
legnagyobb súlyú tömeg anyagi megbénításával húzza ki a szőnyeget
a reform és a valódi változás követelői alól, és amikor az
értelmiséget szinte ráuszítja a szabadon beszélésre, s köti
le vele, maga akadálytalanul szervezi meg magának a „nagy koalíciót”,
viszi át a hatalmát az új rendszerbe, amelyik így minden lesz,
csak jó nem.
Eddig egyetlenegy
lényeges követelés sem teljesült. A kártékony és veszélyes
vízlépcsőt építik, a szerkezetátalakítás el sem kezdődött,
az elit kiváltságai érintetlenek.
Az elit kiváltságait
most nem azért kell megszüntetni, mert ennek közvetlen gazdasági
haszna van, ámbár azért is, hanem azért, hogy a szegény
emberek elemi igazságérzete kielégüljön. Háromszoros és tízszeres
nyugdíjukat élvezni annak a „szocialista hazának” a szolgálatáért,
amiről most kiderült, hogy nem szolgálat volt, hanem haszonélvezet,
és a haza tönkrement bele – súlyos igazságtalanság. Addig,
amíg ezt látják a tömegek, nem hisznek el semmit. S igazuk
van. Nem lehet 78 ezer forint egy KB-titkár havi fixe, amikor az
ország ekkora csődben van. (A HVG adata.) Munkásőrség? Igen,
mert a „nagy koalíciót” csak a munkásőrség sorfalai között
lehet megcsinálni.
A magyar élet
alapkérdése az, hogy ez a vazallus elit kártékony. Tehetségtelen,
korrupt és áruló. Helyes volt ugyan, hogy a demokraták az első
pillanatban kimondták: nem törekednek bosszúállásra és még
csak valódi számonkérésre sem, hanem megadják a lehetőséget
mindenkinek a megváltozásra és a reform szolgálatára; hogy
valódi nemzeti kiegyenlítődést akarnak, és valódi megbékélést.
Ez az elv ma is helyes, a kinyilatkozás magasrendű. Az egy
pillanatra sarokba szorított vazallus tábor azonban másként értelmezte:
a demokrácia erői gyengék és talán gyávák is. Amit az egyik
fél nemzetféltésből tett, azt a másik orvul akarta és akarja
ma is kihasználni. Megkezdte a konvertálást, mégpedig a rossz
tulajdonságok, az ízléstelenség, a korrupció és a bitorolt
javak átszállítását a jövő készülő részvénytársaságaiba.
Ha ez így megy
tovább, ha ez a konvertálás sikerül, itt rosszabb világ lesz,
hiába lesz „többpártrendszer”, mint volt. És a nemzet lényeges
sorskérdései nemhogy nem oldódnak meg, hanem súlyosbodnak a
nagy bajok. A társadalom kettészakad, és a nagy része
elmocsarasodik. Felépül egy akár mondén Nyugat-Magyarország,
az lesz a kirakat, és mellette, körötte ott fog nyomorogni a
„favellák” népe, kalibákban és piszokban. Magyar bennszülöttek.
De az elitnek nagyon jó lesz. Milyen demokrácia ez?
S mindez egyszerűen
csak azért lehetséges, mert a demokrácia erői mögött nem
sorakozik fel a „démosz”. Vagy mert a demokrácia erői elnézik,
szótlanul tűrik, hogy az elit, miközben nekik lehetővé teszi
a szabadon beszélést, elnyomorítsa a népet.
A szakadékot „középosztály”
és alsó réteg között kell áthidalni. Ötvenhat emléke és a
forradalom véráldozata kötelezi erre a mai demokratákat. Más
út nincs, mert a halálos helyzet másként feloldhatatlan.
Ám építse,
szervezze az elit a maga „nagy koalícióját”, de alkosson a
demokrata tábor ennél egy sokkal nagyobbat: a szegények és az
elszegényedésre ítéltek, az „ágyútöltelékek” és a
„széklábfaragók” nagy koalícióját.
Most két gyenge fél
néz farkasszemet egymással: a köldökzsinórja sorvadt vazallus
elit és a vele szövetkező korrupciós, élősködő, polgári
erkölcs nélküli polgárság, és az önmaga hirtelen sikereitől
is tétovává lett demokratikus értelmiség. Az erő azonban köztük
és alattuk van, mozdulatlanságban.
Most újra a régi
szocialista jelszó az időszerű:
„Munkát,
kenyeret!”
Először ezt, utána
a többit!
|