2016.04.22.
Erős évkezdet
Magyarország továbbra is Európa egyik legbiztonságosabb úti célja
A szülőföldön
kell megerősíteni a határon túl élő magyarokat, és bástyaként
kell rájuk tekinteni. Így Székelyföldre, a „kis Magyarországra”,
és a kárpátaljai magyarságra is, ami olyan
hídfőállást jelent számunkra,
amit nem veszíthetünk el. A különböző programokkal a
magyar állam gazdasági, szellemi és jogi értelemben is gyarapítja
Kárpátalja magyar közösségét – közölte Dr.
Grezsa István, Kárpátalja fejlesztéséért felelős kormánybiztos,
s hozzátette: nem csak a magyar, hanem a többségi közösségeket
is segítjük, hiszen Kárpátalján a szegénység nem nemzetiségfüggő.
Hivatását
tekintve orvos. Mi a diagnózisa a határon túli magyarság lelki
állapotáról?
–A diagnózisom az, hogy
fogyunk, s ezért is különösen veszélyeztettek a határon túli
magyar közösségek. Az anyaországban sem elegendő a lakosság
lélekszáma, ráadásul lelki állapotunk lényegesen rosszabb,
mint történelmünk sokkal veszélyesebb időszakaiban.
Gondolhatunk például az ’50-es évekre. 1956-ban mutatta meg
utoljára legszebb arcát a magyarság. Tehát lelkileg a magyarság
sokkal jobb állapotban volt az ’50-es években, mint a 21. században.
Ebben az értelemben nincs különbség a határon belüli és túli
közösségek között. Egyre inkább bebizonyosodik, és nem csak
az uniós tagság miatt, hogy sorsunk, jelenünk, jövőnk teljes
mértékben párhuzamos a határon túli közösségekkel.
Tudnak-e javítani a határon túli magyarság
lelki állapotán?
–A rendszerváltással
megszabadultunk attól a kommunista szemlélettől, hogy nem kell
foglalkoznunk a határon túli magyarokkal, mert akkor beleszólunk
egy másik ország belügyébe. Lelki értelemben az egymásra találás
örömétől, a kulturális, az anyaországgal ápolt kapcsolatoktól,
vagy bármilyen szociális, egészségügyi támogató programoktól
eltekintve is, új dimenzióba került a magyar-magyar
kapcsolattartás. Azzal tudjuk leginkább a lelki állapotunkat
javítani, minden jó program folytatása mellett, ha a
nemzetpolitika középpontjába a gazdasági kérdéseket állítjuk.
Tehát, ha valaki magyar, és fel is vállalja a magyarságát, azáltal
élvezzen gazdasági előnyt is. Hiszen Trianon óta, ha valaki
magyarnak vallotta magát, csak hátrányos megkülönböztetésben
volt része.
Mit tudunk adni a szülőföldön való boldoguláshoz?
–Az alaptörvény határozza meg a nemzetpolitikát:
kimondja, hogy Magyarország felelősséget visel a határon túl
élő magyarság sorsáért. Ezt próbáljuk meg teljesíteni.
Szintén alapkérdés, hogy a kettős állampolgárságot könnyített
honosítással megszerezhetik a külhoni magyarok. Ebben a
vonatkozásban a Felvidék számunkra nagy fájdalmat jelent, mert
a szlovákokkal való jó államközi kapcsolatok ellenére nem
sikerül előrelépnünk a kettős állampolgárság ügyében.
Ellenpélda: Ukrajnában hivatalosan tiltott a kettős állampolgárság,
de ezt a hatóságok nem ellenőrzik, sőt a konzulátusok körül
kígyózó sorokban állóknak segítenek.
Ilyen lazán kezelik Ukrajnában a kettős állampolgárságot?
–Érdekes, keleti világról van szó: miközben a törvény
tiltja, addig a parlamenti képviselők többsége kettős állampolgárságú.
Egyik ukrán oligarcha még büszkén ki is jelentette, hogy rá
nem vonatkozik a törvény, mert ő hármas állampolgár. Tudomásul
vette az ukrán állam, hogy Magyarország a román állampolgársági
törvényhez hasonlóan könnyített honosítást vezetett be. Ez
számunkra azért döntő kérdés, mert ha Trianonnal
kapcsolatosan jogosan csak veszteségeinkről, és fájdalmainkról
beszélünk, akkor látnunk kell, hogy minden Kárpát-medencei
velünk élő tejtestvérnép fogy, és csak nekünk magyaroknak
jelentenek tartalékot a határon túli magyar közösségek. Ez
nem azt jelenti, hogy ki kell üríteni ezeket a területeket –
elhangzottak ilyen vélemények is az elmúlt évtizedekben –,
hanem a szülőföldön kell megerősíteni a határon túl élő
magyarokat, és bástyaként kell rájuk tekinteni. Így Székelyföldre,
a „kis Magyarországra”, és a kárpátaljai magyarságra is,
ami olyan hídfőállást jelent számunkra, amit nem veszíthetünk
el. Nem csak azért, mert 1100 éve folyamatos ott a magyar jelenlét,
hanem mert olyan erős, ütésálló közösségről van szó, ami
az elmúlt 100 esztendőben hat ország kormányázása alatt élt.
Ha 150 ezernyi magyar onnan eltávozik, akkor sor kerül a többi
nemzetrészben is erre a megfogyatkozásra, s utána csak idő kérdése,
hogy az anyaországban mikor tűnik el a magyar szó.
Miből
finanszírozza a kormány a határon túli gazdaságfejlesztési
programot?
–2015-ben a
magyar kormány 2,5-3 milliárd forintot folyósított a hagyományos
támogatáspolitika révén a kárpátaljai közösségeknek. Ez
pozitív diszkrimináció, ami már évek óta zajlik Kárpátalja
vonatkozásában. Ezen felül indulnak olyan új, nagyszabású
programok, amelyek akár döntő mértékű beavatkozást
jelenthetnek. Ilyen a délvidéki mintára megvalósuló gazdaságfejlesztési
program, amelynek még a végleges keretösszege nem került
kihirdetésre. Valószínűleg 2 milliárd forintos hazai költségvetési
forrásból a program már idén elindul, együttműködésben az
ottani partnereinkkel. Azt várjuk, hogy a program hatására
egyre több kárpátaljai magyarban ébred fel a remény, hogy érdemes,
és lehet a szülőföldön boldogulni. A magyar állam a szociális
jellegű program keretében most is fizetés-kiegészítéseket
juttat egyházi személyeknek, magyarul beszélő egészségügyi
dolgozóknak, magyar iskolák, művészeti oktatási intézmények
pedagógusainak – összesen 1 milliárd forintnyi értékben. Ez
nem egyszeri alkalom, mert ez az összeg beépül a jövő évi költségvetésbe,
mint alanyi jogon járó fizetés-kiegészítés. Ezek mellett
indul el a gazdaságfejlesztési, és a „2016 külhoni magyar
fiatal vállalkozók éve” program, s az utóbbi esetében is
pozitívan különböztetjük meg Kárpátalját. A felsorolt
programokkal a magyar állam gazdasági, szellemi és jogi értelemben
is gyarapítja Kárpátalja magyar közösségét.
A kormánybiztosság munkájának fontos része, hogy nem
csak a magyar, hanem a többségi közösségeket is segítjük,
hiszen Kárpátalján a szegénység nem nemzetiségfüggő. A
kormány ezért magára vállalja az ukránok „Petőfijének”,
Tarasz Sevcsenkónak Beregszászban emléket állító szobor öntési
költségeit. A galíciai Tuholka faluban, ahonnan ingyen
visszakaptuk a vereckei millenniumi emlékmű darabjait, görög-katolikus
sziklakápolnát építünk. Emellett a magyar nyelv iránt Kárpátalja
ruszin-ukrán lakói körében az utóbbi években megnőtt érdeklődésre
való tekintettel a magyar kormány támogatja egy ingyenes magyar
nyelvoktató program indítását május 1-től a megye 62 településén
élők számára. Jelenleg 1000 ukrán gyermek tanul az
iskolarendszeren belül magyarul, valamint 500 felnőtt és diák
szakkör, vagy hétvégi iskola keretei között – nem csak a Kárpátok
innenső oldalán, hanem azon túl, így Kijevben és Lembergben
is.
A kormánybiztosság feladata a pénzfelhasználás ellenőrzése?
–Alapvető kérdés, hogy olyan országról van szó,
ahol a közösségi érdek egyéni érdek nélkül nehezen értelmezhető.
Ebben a környezetben kell azt garantálnunk, hogy az európai
politikai-pénzügyi kultúrához igazodva, mivel költségvetési
pénzekről van szó, az utolsó forinttal is elszámoljanak a támogatottak.
Most dolgozzuk ki ennek a lebonyolítási formáját. A kiváló
magyar-szerb államközi kapcsolatoknak is köszönhető, hogy Délvidéken
jól halad a gazdaságfejlesztési program, jelenleg bírálják
el a pályázatokat, s az első nyertesekkel kötött szerződéseket
napokon belül aláírja Orbán Viktor Miniszterelnök úr. Kárpátalja
esetében erőteljesen meg kell vizsgálnunk, hogy a helyszínen,
vagy az anyaországon belül bonyolítsuk le a pályázatokat. Azért
is szükséges ez a vizsgálat, mert például a pedagógus-fizetéskiegészítéseket
minden különleges indok nélkül 16%-os adóval sújtotta az ukrán
állam. Ez egy segély esetében lehet persze jogszerű, mégis
azt gondolom, hogy a magyar költségvetési forrásokat a vállalkozókhoz
kell eljuttatnunk, ahelyett, hogy beleöntenénk az ukrán központi
büdzsé feneketlen kútjába.
Indulnak magyar osztályok is a szórványban lévő
településeken?
–Két folyamat zajlik párhuzamosan. A többség igényéről
a magyar nyelv megtanulására, és a szórványvidékeken
tapasztalható óriási nyelvvesztésről. A kőrösmezei, rahói
szórványban ugyanúgy a többség nyelvén beszélnek egymással
a magyar gyerekek, mint például a Csángóföldön. Ezért a
nyelvoktatási programunkba belevettük a szórványban élők
nyelvvesztésének lelassítását, megállítását. Ez azonban
nekünk nem elég, ezért a hagyományos nemzetpolitikai támogatási
rendszeren belül keressük a beavatkozási formákat. Az egyik
lehetőség a Petőfi Sándor Program, melynek keretein belül öt
ösztöndíjas utazik Kárpátalja szórványközösségeibe.
Felvetettük a vándortanítói program beindítását is, amely
által az ukrán nagyvárosokban megoldható lenne a magyar nyelv
oktatása. A friss, fiatalos nyugdíjas tanárok ösztöndíj
programján is gondolkodunk.
A szórványiskolákban tanítók bére elképzelhetetlenül
alacsony a magyar pedagógusokéhoz képest. Mit tud tenni a
magyar állam?
–Mindegyik szórványiskolában tanító magyar pedagógus
bérét kiegészítjük. Ezt a bérkiegészítést a pedagógusoknak
kell kérniük, s ha valaki ezt elmulasztja bármilyen ok miatt,
és később igényli, akkor is bevesszük a rendszerbe. Ahogy
azokat a szórványban oktató magyar pedagógusokat is, akiket mi
magunk kutatunk fel. Erre egy példa: a galíciai
Ivano-Frankivszkban a tiszteletbeli magyar konzul saját költségéből
fedezi a hétvégi magyar iskola működését, és az abban oktató
tanárokat azonnal bevettük a fizetés-kiegészítési programba.
Mind az egészségügy, mind az oktatás területén vannak olyan
magyar, illetve magyarul beszélő dolgozók,
akik nincsenek benne a rendszerben, s ha tudunk a tevékenységükről,
akkor bevesszük őket.
A nemzeti érzés felizzása érezhető ezekben a
programokban, de elegen és elég erővel dolgozunk-e megvalósításukon?
|