2016.04.22.
Minden pénzt
hazahoztunk
A szocialista kormányok gúzsba kötötték Magyarország gazdaságát
Az ellenzék olyan
ügyeket kér rajtunk számon, amelyek teljesítésére nem is mi
vállaltunk garanciát, hiszen 2010-ben már az előző kormányzat
által, 2007-ben levert „fejlesztési cölöpökkel” vettük
át a kormányzást, hisz a fejlesztési források 60-70%-át már
akkor lekötötték, közölte megkeresésünkre Csepreghy Nándor
a Miniszterelnökség miniszterhelyettese. Hozzátette: egyedül
az ellenzék olvassa ki a felfüggesztésből, hogy az, csak a
szabálytalanságok miatt lehetséges.
37.5 milliárd forintnyi uniós forrás befagyasztásáról
döntött Brüsszel. Miről vitáznak az Európai Bizottsággal, s
mi lesz azokkal a pályázókkal, akik a szabálytalanságokat elkövették?
–Magyarország vitája az Európai Bizottsággal az előző,
2007-2013-as időszak uniós kifizetéseiről, tehát a múltról
szólnak. E ciklus forrásainak kihelyezését 2015 végéig sikerült
befejeznünk, ezt követően indult el az a pénzügyi elszámolási
folyamat, amely végérvényesen lezárja az előző fejlesztési
ciklust. A vita arról szól, hogy azok a pénzeket, amelyeket a
magyar kormány már kifizetett a pályázóknak, teljes egészében
Brüsszel fizeti-e ki. Akárhogy is zárulnak a viták, már
minden eurocentjét hazahoztuk az előző ciklus, hazánk számára
rendelkezésére álló keretének. Ez azért lehetséges, mert
Magyarország a 2007-2013-as fejlesztési ciklusban 8200 milliárd
forintra kapott lehívási lehetőséget, a forint-euró árfolyamváltozása
miatt, további 400 milliárd forintnyi felhasználható forrást
nyertünk. Így a keretösszeg 8600 milliárd Ft lett. Mivel
tudtuk, hogy a pénzügyi záráskor előkerülhetnek olyan ügyek,
amelyekben nekünk vagy a Bizottságnak lesz igaza, a rendelkezésünkre
álló keretre többletkötelezettséget vállaltunk; hiszen, ha
úgy alakul, hogy a Bizottságnak lesz igaza, akkor - ha csak
annyi pénzt helyeztünk volna ki a pályázóknak, mint amennyi
Brüsszelből érkezhet - ezt a pénzt csökkentették volna a vitás
tételek. A különbözet a költségvetésben rendelkezésre állt,
így nem fedezet nélkül kötöttük le ezeket a támogatásokat.
Erre készülve, és a költségvetés pozitív mérlege miatt is
lehetőségünk nyílt arra, hogy mintegy 9700 milliárd forintot
kössünk le különböző fejlesztésekre. A 9700 milliárdból
kifizettünk mintegy 9200 milliárd fontnyi fejlesztési forrást.
A 9700 Mrd Ft és a 9200 Mrd Ft között vannak például azok a
projektek, amelyek a szakaszolás lehetőségével átkerülnek a
2014-2020-as ciklusra. Mintegy 620 milliárd forint van a számlán,
ami a brüsszeli kereten kívüli kifizetés. 6 ügyről folyik a
vita, amelyek kapcsán az esetleges korrekció („büntetés”),
legrosszabb számítások szerint 200 milliárd forintot tehet ki,
de szerintünk ezt tudjuk csökkenteni. Tehát a 620 milliárd
forintos keretből bőven lehet rendezni a vitát. Ha az a forgatókönyv
érvényesülne, amire eddig nem volt példa – tehát az, hogy
mindenben Brüsszelnek lenne igaza - még akkor is 400 milliárd
forintnyi pluszban vagyunk, ahonnan behozhatunk olyan számlákat,
amelyek által garantálni tudjuk a 100%-os forráslehívást. Éppen
ezért nem kockáztatunk ezzel a vitával egyetlen Magyarországnak
járó centet sem. Azért sem kockáztathatunk, mert ha az Európai
Bizottság bármilyen pénzt megpróbál visszatartani, akkor egyrészt
benyújtunk olyan számlákat, melyek más projektekből származnak,
másrészt a visszatartást csak úgy tehetik meg, ha konkrétan
megjelölik a szabálytalanságok helyét a fejlesztésekben, s
ilyenkor a kormány ezeket pénzeket visszaköveteli azoktól,
akik elkövették a szabálytalanságokat. Tehát közpénz semmiképpen
sem kerül veszélybe. A kérdés már csak az, hogy a Bizottság
ezeket a tételeket fizeti-e ki, vagy más tételeket a túlvállalási
keretből, illetve, hogy nekünk kell-e szabálytalan forrásfelhasználás
miatt a pályázóktól visszakövetelni pénzeket. Kiemelendő,
hogy a költségvetési pénzeket megóvtuk, s minden pénzt, ami
Brüsszeltől érkezhetett, azt hazahoztuk Magyarországra.
A pályázókat a Bizottság és a kormány közti vita
mennyire érinti?
–Semmilyen formában sem érinti őket a vita, mert a pályázók
2015 végéig megkapták ezeket a kifizetéseket. Őket ez a vita
csak akkor érintheti, ha kiderül, hogy maguk a pályázók követtek
el szabálytalanságot. Akkor a kormány a szabálytalanság mértékéig
követeli vissza tőlük a kifizetett összeget.
Kit terhel a felelősség abban, ha hazánkat megbírságolják?
2007 és 2013 közt a szocialisták is kormányon voltak, ám több
média a Fidesz –kabinetet okolja a szabálytalanságok miatt.
Nem tartanak attól, hogy a bírságok miatt presztízsveszteség
éri a kormányt?
–Magyarország
volt az egyetlen olyan állam, amellyel kapcsolatban az EU még másfél
évvel a ciklus zárása előtt is hatalmas forrásvesztést
prognosztizált. Ha megvizsgáljuk a 2010-es kormányígéreteket
a 2007-2013-as fejlesztési ciklus vonatkozásában, abban
olvasható: garantáljuk minden forrás hazahozatalát. Azért nem
arra vonatkoztak az ígéretek, hogy tartalmilag is felelősséget
vállalunk a rendszerért, mert az alapokról nem mi kötöttünk
megállapodást. Szerintünk az alapok voltak hibásak. Azt a vállalásunkat,
melyet a teljes körű forráslehívás irányába tettünk, úgy
teljesítettük, hogy a régióban azokat a tagállamokat is megelőztük,
amelyek még a ciklus során is előttünk jártak a források lekötésében,
kifizetésében. Magyarország a kerethez képes 8%-kal több forrást
kötött le. A lengyelek érték el a 100%-ot, míg a csehek, a
szlovákok és a románok a teljes keretnek csak kisebb részét
tudták lehívni. Vállalásunkat teljesítettük. Ma olyan ügyeket
kérnek rajtunk számon, amiket nem mi vállaltunk, s amiknek
teljesítésére nem is vállaltunk garanciát, hiszen amikor
2010-ben átvettük a kormányzást, a fejlesztési források
60-70%-át már rég lekötötték. Ha valakit presztízsveszteség
érhet, az nem a jelenlegi kormány, hanem az a baloldali garnitúra,
amely gúzsba kötötte Magyarország gazdaságát.
Medveczky
Attila
|