2016.04.22.
Märle Tamás: Cui prodest?
A holland választók
a múlt heti népszavazás alkalmával nemet mondtak Ukrajna és
az Európai Unió társulási szerződésére, Horvátország
pedig bejelentette, blokkolja Szerbia EU-csatlakozását, amíg
nem teljesíti feltételeit. Magyarország viszont elkötelezett
szomszédjai uniós csatlakozása mellett. Érdemes körüljárni
a kérdést, hasznára válik-e a délvidéki és a kárpátaljai
magyarságnak, valamint Magyarországnak az említett államok
csatlakozása?
Olvashattuk már
azt a választ, hogy hazánknak mindenképpen érdeke, hogy a határon
túli magyarok uniós csatlakozásukkal egy értékközösségbe lépjenek
velünk. Érték helyett talán érdekközösség, amelyben Németország,
Franciaország és a luxemburgi államok érdekei vannak szem előtt
tartva. Ha Szerbia és Ukrajna csatlakozásáról beszélünk,
akkor sokkal inkább érdemes elgondolkodni Magyarország, Szlovákia
és Románia uniós tagságán. Kétségtelen előny, hogy EU-s
forrásból számtalan felújítás, építkezés valósul meg, az
anyaországban utazgatva ezt számtalan helyen megfigyelhetjük.
Ugyanakkor Dél-Szlovákiában és Erdély magyarlakta részein már
nem ez a tapasztalat, uniós támogatások ide vagy oda, szándékos
gazdasági és infrastrukturális elhanyagoltságuk egyértelmű.
A pénzosztásban minden bizonnyal Belgrád és Kijev sem fogja
elhalmozni a magyar régiókat.
A délvidéki különösen,
de javarészt a kárpátaljai magyarság is földműveléssel
foglalkozik, a csatlakozás azonban a többségnek komoly gondot
okozna. A néhány hektáron dolgozók nem fognak tudni megfelelni
az uniós elvárásoknak, kénytelenek lesznek eladni földjeiket
a szerb és ukrán nagyvállalatoknak. Az EU-s pályázatokat meg
idehaza sem a kisvállalkozók szokták elvinni, a francia és német
multik jóval nagyobb előnnyel és gyakorlattal indulnak.
Beszédes az a tény
is, hogy Magyarország nemrég 50 milliárd forintos gazdaságfejlesztési
támogatást nyújtott Vajdaságnak, hamarosan pedig kétszer
ekkora összeggel fogják támogatni felvidéki nemzettársainkat.
A határon túliak ily mértékű támogatása elismerésre méltó
a kormány részéről, azonban, ha olyan előnyös az EU-tagság,
akkor miért van szükség ennyi támogatásra a 2004 óta uniós
szlovák állam magyarjainak részére?
Magyarország természetesen
tárgyal Szerbiával és Ukrajnával a magyar kisebbségek ügyében,
de se komoly előrelépésről, se kemény feltételekről nem
hallani. Pedig lenne mit orvosolni. Bár előrelépés, hogy
Szerbia elismerte az 1944–45-ös magyarirtást, de a vérengzés
leszármazottai vajon részesülnek-e bármilyen kártérítésben?
Mikor engedik ki a börtönből a 2004 óta igazságtalanul
raboskodó temerini fiúkat? Azonban nemcsak a múltban, a hétköznapokban
is akadnak visszásságok.
A délvidéki
Muzslyán egymással szemben áll két általános iskola, az
egyikben két szerb és egy magyar tagozat, a másikban két
magyar és egy szerb tagozat van, mégsem hozhatnak létre a
magyarok önálló iskolát a településen. Önrendelkezés és a
kisebbségi jogok helyett csak a szegregáció vádját kapják az
államtól. És ha már az oktatásnál tartunk, Szerbiában
ugyancsak nem megoldott az anyanyelvi tankönyvek használata, és
lassan érdemes lesz számot vetni arról, hogy Vajdaságban a
magyar vagy a szerb állam újít-e föl több oktatási intézményt.
Ukrajnában hasonló
a helyzet, bár a kormány decentralizációt hirdetett, ennek jelét
se látni, pedig az ország 1991-es megalakulásakor Kárpátalja
lakossága 78%-os többséggel úgy szavazott, hogy autonóm területe
legyen az önállósuló Ukrajnának. Önrendelkezést aztán egy
régió sem kapott Ukrajnában, a helyzet viszont egyre éleződött,
mígnem kitört két évvel ezelőtt a háború Kelet-Ukrajnában,
a legutóbbi híradások szerint pedig ismét súlyosbodtak a
harcok a szakadárok és az ukrán hadsereg között. Az újabb
katonai és civil áldozatok mellett fény derült arra is, hogy a
minszki megállapodást felrúgja mindkét oldal. Biztos, hogy ezt
a több mint 10 milliós kisebbséggel bíró országot
osztatlanul kell az unióba engedni? Legkevesebb a decentralizáció,
de sokkal inkább a föderalizációt kell szorgalmazni.
Magyarország felvethetné még annak az ügyét is, hogy legalább
a határ menti magyar tömb visszatéréséről tárgyaljanak. Nem
hiszem, hogy a helyi ukránok és ruszinok nagyon tiltakoznának.
De ugyancsak indítványozhatná
hazánk, amíg nem hagyja el Kárpátalját az utolsó magyar
fiatal, hogy honfitársaink mentesüljenek a kelet-ukrajnai
frontszolgálat alól. Továbbá a kettős állampolgárság ügyét
is napirenden kell tartani. Bár az ukrán állampolgárságot nem
veszítik el honfitársaink a magyar felvételével, a törvény mégis
tiltja, és ki tudja milyen következményei lehetnek ennek ebben
a kaotikus országban.
Másik oldalról
megközelítve a kérdést, úgy is lehet gondolkodni, hogyha az
unióba segítjük Szerbiát és Ukrajnát, akkor a későbbiekben
jobb alkupozícióban tárgyalhatunk velük nemzettársaink jogairól.
Itt érdemes visszatérni Szlovákiára és Romániára. Az EU-tagállam
Szlovákiában, visegrádi szövetségesünknél továbbra sem látszik
még az esélye sem a kettős állampolgárság ügyének rendezésére.
Románia társulását pedig 2007-ben a hazai parlament minden pártja
megszavazta feltétel nélkül, és mégis a mai napig egymást érik
a magyarellenes intézkedések.
Számtalan sérelme
van a határon túli magyarságnak, amelyek orvoslásra várnak,
Szerbia és Ukrajna jelen feltételekkel történő csatlakozása
mellett jóval kevesebb érvet sorakoztathatunk fel. A könnyebb
határátkelés, a Magyarország számára nyíló új piacok,
vagy a migrációs válság miatt fontos jó szomszédi viszony
nem hozza egyensúlyba a mérleg két serpenyőjét. Magyarországnak
nem Szerbia és Ukrajna uniós csatlakozása az érdeke, hanem a délvidéki
és kárpátaljai magyarság jóléte, jogainak biztosítása.
|