2016.04.29.
Zsille Gábor: Szigor és enyhülés
Ahogy arról két
héttel ezelőtt beszámoltam, lengyel életvédő szervezetek
kidolgoztak egy törvénytervezetet az abortusz újraszabályozására.
Ennek lényege, hogy szigorítaná az eddigi szabályozást –
pedig már a jelenleg hatályos abortusztörvény is Európa egyik
legszigorúbb rendelkezése. A tervezet parlamenti tárgyalásához
százezer támogató aláírás összegyűjtése szükséges, és
a közel negyvenmillió lakosú országban ez minden bizonnyal
hamar megvalósul. Többé-kevésbé érthető tehát, hogy az ügy
heves reakciókat váltott ki a közvéleményből. A „kevésbé”
szó arra vonatkozik, hogy az ellenzékben lévő, amúgy társadalmilag
teljesen súlytalan baloldali pártok meglovagolták ezt a vitát,
és hetek óta tüntetéseket szerveznek, templomi botrányokat
rendeznek, ordítoznak, fenyegetőznek. Vagyis politikai hajcihővé
alakítottak egy orvosi és etikai kérdést.
Miről is van szó?
A most érvényben lévő, 1993-ban elfogadott abortusztörvény
szerint a művi terhességmegszakításra csak akkor van lehetőség,
ha a terhesség nemi erőszak következménye, vagy az anya élete
orvosilag bizonyítottan veszélyben forog, illetve a magzat
visszafordíthatatlan károsodást szenvedett. A viharokat kavart
törvénytervezet kimondja: ha bármilyen más okból hajtanak végre
abortuszt, a beavatkozást végrehajtó orvos és az azon átesett
anya is büntetőjogi szankcióra számíthat. A lengyel katolikus
püspöki kar a jelenlegi törvénynél is szigorúbb álláspontot
képvisel, és erről egy körlevelet is nyilvánosságra hozott.
Az ötödik parancsolatra (Ne ölj!) és az emberi élet teljes körű
védelmére hivatkozva a főpásztorok a terhességmegszakítás
teljes beszüntetését szorgalmazzák, még a nemi erőszak
miatti terhesség, valamint a végzetesen károsodott magzat esetében
is. Amikor két héttel ezelőtt a lengyel templomokban a vasárnapi
miséken felolvasták a püspöki kar eme nyilatkozatát, sokan
azonnal tüntetőleg távoztak a templomból. A sajtóban is sok bírálat
látott napvilágot, többek között feminista és más jogvédő
szervezetek részéről. Talán mindezek hatására a püspökök
most módosították álláspontjukat, és azzal a jelszóval kürtölték
világgá egy katolikus hetilap világhálós honlapján, hogy
„enyhítettek a szigoron”. Új véleményük lényege, hogy
továbbra is támogatják a teljes, feltétlen abortusztilalmat,
de immár ellenzik a terhességmegszakításon átesett nők bírósági
felelősségre vonását. Nos, ez bizony nem valami bődületes
enyhítés… Ráadásul az is aránytalan, hogy rettentően merev
útmutatásukat körlevélként prédikáltatták minden lengyel
katolikus templomban – a nők megbüntetésének ellenzését
viszont csak egy világhálós cikkben teszik közzé, egy nem túlságosan
olvasott újságban, az egyházmegyei családreferenseknek címzett
üzenetben.
A százezer támogató
aláírás érdekében múlt pénteken már meg is kezdődött a
gyűjtés. A teljes
igazsághoz tartozik, hogy a törvényjavaslat nagyobb anyagi és
szakmai támogatást ígér a veszélyeztetett terhességből született
beteg gyermekeket nevelő családoknak. Érdekes, hogy a lengyel
kormány hivatalosan még nem foglalt állást az ügyben,
mondhatni óvatosan kivárnak. Annyit tudhatunk, hogy Beata Szydlo
miniszterelnök bejelentette: a maga részéről támogatja a
teljes abortusztilalmat, de pártjában, a Jog és Igazságosságban
nem rendel el ezzel kapcsolatos szavazási fegyelmet. A párt elnöke,
Jaroslaw Kaczynski ugyanezt nyilatkozta. A következő hétvégére
bejelentett varsói tüntetések, melyek kivétel nélkül a törvénytervezet
ellen szerveződnek, valószínűleg fokozzák a kormány óvatosságát.
Nem biztos, hogy az abortusztörvény támogatása politikailag
kifizetődő…
A valódi enyhületet
alighanem máshol kell keresnünk, nem a lengyel püspöki kar háza
táján. Például Tarcalon. A Lengyel Filmtavasz ünnepélyes
megnyitóján, a budapesti Művész moziban kezembe nyomtak egy
igazán érdekes szórólapot. Április 30-án és május 1-jén a
Tokajtól három kilométerre fekvő Tarcalon nagyszerű majálist
tartanak a Tarcali Kulturális Kör és a Tarcali Borászok Köre
szervezésében. Mit ígérnek? Pezsgő humort, minőségi
borokat, varázslatot és baráti légkört. Természetesen borkóstolások
is lesznek, a helyi pincészetek jóvoltából. A programok
(pincelátogatások idegenvezetéssel, tábortűz, a helyi látnivalók
bemutatása) jelentős része ingyenes, egy-két borkóstolásra
szerény belépődíjat szednek. Valóban szerényet, hiszen ezerötszáz
vagy kétezer forint egyáltalán nem sok a tokaji borokért. A
helyi látványosságok közül kiemelkedik az áldást osztó Jézus-szobor,
amely egész Európa legnagyobb fából faragott kegyszobra.
E rendezvény
alapvető célja (is) a bor kultúrájának emelése, népszerűsítése,
az igényes borfogyasztás előmozdítása. Erre sajnos hazánkban
szükség van – kicsit szomorú, hogy a magyaroknak be kell
mutatni a magyar borokat… Kétségtelen, hogy az utóbbi évtizedekben
mifelénk a bor helyét átvette a sör. A középkorban a magyar
ember bort ivott, a sör inkább labanc élvezet volt. Az is kétségtelen,
hogy a kommunista évtizedek nem tettek jót a magyar bor minőségének,
kultúrájának. A pontos megfogalmazás az, hogy a második világháborút
követő ötven év óriási károkat okozott a magyar borászatnak.
Az elmúlt két évtizedben viszont nagyon ígéretes folyamat
kezdődött, és országunkban ismét kiváló, nemzetközileg is
rangos borok készülnek. Az ezredfordulón eljött az idő, hogy
a magyar bort ismét bevezessük a lengyel piacra. Nem is gondolnánk,
milyen gazdag hagyományai vannak ennek. Lengyelországban évszázadokon
át hatalmas becsben tartották a magyar nedűt, különösen a
tokajit. Ennek ma is számos nyoma látható arrafelé. Például
Krakkóban a főtérből nyíló Slawkowska utca reneszánsz épületei
alatt pincerendszer húzódik. E középkori borpincékben tárolták
a lengyel földre szállított magyar boroshordókat. Az akkori
lengyelek egy latin nyelvű bölcsességet is gyártottak a jó
bor meghatározására: „In Hungaria natum, in Polonia educatum”
– vagyis Magyarországon született, de Lengyelországban
nevelkedett, pontosabban érlelődött. A magyar bort akkora
becsben tartották, hogy rendeletekben szabályozták az árusítását.
Például egy Firlej nevű krakkói vajda törvényben előírta,
hogy a házaknál és a pincéknél csak úgy mérhetnek bort, ha
a kapura függesztett koszorúval jelzik a vásárló számára az
ital eredetét. A tokaji és a soproni borkereskedések bejárata
fölé zöld koszorút kellett akasztani. Az egyéb, többek között
pozsonyszentgyörgyi, osztrák és morva borok árusítói pedig
szerény szalmakoszorút akasztottak a kapura. Ez volt a rend. A
magyar borok lengyelországi kereskedelmét csak a 20. század első
felében vonták állami felügyelet alá.
|