vissza a főoldalra

 

 

 2016.04.29. 

Csökkent a hazai autólopások száma

Magyarország az utóbbi években egyszerre vált cél-, forrás- és tranzitországgá a gépjárműbűnözés terén

Az Interpol II. Globális Gépjárműbűnözés Elleni Konferenciájára 2016. februárjában Bangkokban került sor, ahol Bagi Ferenc r. alezredes, az ORFK Bűnügyi Osztályának kiemelt főnyomozója és Dr. Horváth Georgina r. törzszászlós, a Gárdonyi Rendőrkapitányság Bűnügyi Osztályának nyomozója vettek részt és előadást is tartottak. Az első ilyen jellegű konferenciát 2013. november végén tartották Lyonban. Ennek apropóján az alábbiakról beszélgettem alezredes úrral.

 A gépjárműbűnözés terén hol állunk a nemzetközi mezőnyben?

 –Egyes országokban eltérő mérési módszereket alkalmaznak, így csak tájékoztató jellegű adatokkal szolgálhatók. Az EU tagállamaiban vizsgálva a személygépkocsi lopásokat kijelenthető, hogy Olaszországban, Franciaországban, Spanyolországban, Németországban tulajdonítják el a legtöbb autót. Amennyiben az uniós átlagot vesszük figyelembe, akkor Magyarország helyzete jónak tekinthető, látva a többi tagállam statisztikai adatait.

 Hazánkban az elmúlt években sikerült visszaszorítani az autólopások számát?

 –A statisztikák csökkenő tendenciát mutatnak. 2014-ben országosan 3796 személygépkocsit loptak el, míg 2015-ben 2414-et. Ez köszönhető a szorosabb szakirányításnak, így szorosabb felügyelet mellett folynak a nyomozások, valamint az új gépjármű felderítéssel foglalkozó egység felállításának.

 Magyarországra behoznak, vagy inkább innen visznek ki lopott járműveket?

 –Magyarország az utóbbi években cél-, forrás- és tranzitországgá vált a gépjárműbűnözés terén. Tehát tőlünk, rajtunk keresztül visznek, és hozzánk is hoznak bűncselekményből származó gépjárműveket. Amikor becsempésznek lopásból származó gépjárművet, akkor jellemzően hamis papírokkal, megváltoztatott egyedi azonosítókkal próbálják meg azt forgalomba helyezni. Amikor tőlünk lopnak el autót, akkor is gyakran ezt teszik, vagy alkatrészekre bontják a járművet, s úgy próbálják meg azt értékesíteni bel-és külföldön egyaránt –sok esetben az internetet is igénybe véve. A harmadik módszer, mikor az eltulajdonított autót egyben, nem szétszerelve szállítják ki külföldre.

 Azt, hogyan tudjuk ellenőrizni, hogy a külföldön vásárolt autónk vajon nem lopott?

 –Lopás esetében a károsult feljelentést tesz, és így a körözések szerepelnek a körözési adatbázisban. Amennyiben egy külföldön eltulajdonított autót szeretnének forgalomba helyezni Magyarországon, akkor a schengeni információs jelzés ezt megakadályozza. A problémát az okozhatja, mikor más bűncselekmény történik, például csalás. Ilyen lehet, mikor külföldi autókölcsönzőből kikölcsönöznek egy járművet, azt behozzák Magyarországra, megváltoztatják egyedi azonosítóját, hamis papírokat gyártanak, s ezzel forgalomba helyezik az autót. Ha nem veszik észre a forgalomba helyezéskor a dokumentumok meghamisítását, akkor a járművet forgalomba helyezik. Ekkor ugyanis a körözésben az autó nem szerepel. Ha kimegy ezzel az autóval külföldre a magyar állampolgár, akkor lehetséges, hogy egy közúti ellenőrzés során észreveszik az egyedi azonosító megváltoztatását.

 Magyarországon a személygépkocsi-lopások nagy része a luxusautókat, vagy az öregebb autókat érinti?

 –Ez teljesen változó. Ahogy a konferencia résztvevőinek előadásaiból is megtudtuk; az alkatrészként történő értékesítési célból történő lopás mindenhol egyre nagyobb számban jelenik meg. Tehát, ha van rá igény, akkor az autót a bűnözők nem egyben értékesítik, hanem alkatrészekre bontják, és úgy adják el. Ettől függetlenül az is tapasztalható, hogy megváltoztatott alvázszámmal forgalomba helyeznek nagyobb értékű autókat, ezért a luxusautók eltulajdonítása is tendencia, s nem csak Magyarországon. Az elkövetési módszerekben lehet csak minimális különbség.

 Át tudjuk-e venni más országok gyakorlatát a bűnmegelőzés területén?

 –Nagyon lényeges a magánszektorral való együttműködés. A bangkoki konferenciára is meghívták a magánszektor képviselőit. A magyar rendőrség is együttműködik a magánszektorral annak érdekében, hogy a gépjárművel kapcsolatos bűncselekményeket visszaszorítsa, s a felderítés minél hatékonyabb legyen. Külföldi szervezetekkel is kötöttünk ilyen jellegű megállapodást.

 A tulajdonosok mit tehetnek autójuk biztonsága érdekében?

 –Hatásos megelőzési módszer lehet az, ha a tulajdonos a gyári védelmi rendszeren kívül, egyéni védelmi rendszert építtet autójába. Hiszen az elkövetők a gyári védelem kiiktatására fel tudnak készülni. Ha ezen kívül olyan plusz védelmet építenek az autóba, amit nem ismernek az elkövetők, akkor azzal megnehezítik az autó ellopását.

 Mennyire gyors általában hazánkban a felderítés?

 –Teljesen változó; lehet, hogy azonnal, vagy pár nap múlva elfogják az elkövetőt. Esetleg hosszabb nyomozás, felderítő munka eredményeként sikerül kézre keríteni őt. Lehetséges az is, hogy bár az elkövetőt elfogják, de az autó nem lesz meg. Arra is van példa, hogy az autót megtalálják, míg az elkövetőt nem sikerül kézre keríteni. Egy tény: a hazai autólopások számának visszaszorításában egyre hatékonyabb a magyar rendőrség az elmúlt időszakban.

 Mely márkákra vadásznak leginkább a bűnözők?

 –2014-ben Volkswagenre, Suzukira, Opelre, Fordra, Renault-ra, Toyotára, Skodára, Peugeot-ra, Audira, BMW-re. Tavaly a 10 leggyakrabban körözött márka a Volkswagen, Ford, Suzuki, Renault, Toyota, Opel, BMW, Skoda, Audi, Honda volt.

 Az autókon kívül a munkagépek sincsenek biztonságban?

 –Nyugat-Európából egyre több munkagépet, traktort tulajdonítottak el az elmúlt időszakban, amiket Magyarországon keresztül csempésztek például Romániába, s ott helyeztek forgalomba. De előfordult, hogy hazánkban történt a forgalomba helyezés. Magyarországon is lopnak munkagépeket, de messze nem akkora arányban, mint személygépkocsikat. Angliában már kiemelten kezelik a munkagépek védelmét. Ott munkagépeknél egyedi azonosításra alkalmas, háromszög alakú matricát használnak, melyet RFID chippel látnak el és minden adatot tartalmaz. A rendőr pedig kiolvasó készülék használatával tudja azonosítani az eltulajdonított munkagépet, ha azt megtalálják.

 A bangkoki konferencián aláírtak a résztvevő országok együttműködő nyilatkozatot?

 –Nyilatkozat aláírására nem került sor. A tanácskozáson 46 országból 140 szakember vett részt. A gépjárműbűnözés elleni rendőrök mellett megjelentek az Interpol nemzetközi bűnözéssel foglalkozó munkatársai, és a magánszektor, gazdasági társaságok képviselői is. Képviseltette magát olyan külföldi magánszektor is, akivel a magyar rendőrség már együttműködési megállapodást kötött. Mindenki beszámolt a saját tapasztalatairól, s a legjobb megelőző ötleteket vázolták föl.

 

Medveczky Attila