2016.04.29.
Lehallgatása,
megfigyelése az utolsókig tartott
Somorjai Ádám OSB – Zinner Tibor: A Szabadság térről
Washingtonon át a Vatikánba – és vissza
„…Tartozom
azonban az igazságnak és lelkiismeretemnek, hogy kifejezetten is
leszögezzem: nem voltam és nem is lehettem az egyház és az állam
viszonya méltányos rendezésének az akadálya, hacsak nem olyan
értelemben, hogy az egyház alapvető jogaihoz ragaszkodtam. Ez kötelességem
volt.” (Részlet Mindszenty József VI. Pál pápához írt
leveléből, Budapest, 1971. június 28.)
Forrásértékű,
exkluzív válogatás jelent meg Mindszenty József bíboros, prímás,
esztergomi érseknek az Apostoli Szentszékkel 1956–1971 között
folytatott követségi levelezéséből. A kötet szerzőpárosa:
Somorjai Ádám, egyháztörténész, Pannonhalmi Szent Benedek
Benedek-rendi (OSB) szerzetes és Zinner Tibor, a VERITAS Történetkutató
Intézet a magyar történelem 1945 utáni időszakát kutató
csoportjának vezetője. A VERITAS Intézet és a Magyar Napló közös
kiadásában napvilágot látott kötetet 2016. március 22-én
mutatták be a Magyar Nemzeti Múzeum dísztermében.
Mindszenty
József hercegprímás, esztergomi érsek, 1956–1971 között
majdnem tizenöt esztendőt töltött a budapesti amerikai követségen
(1966-tól nagykövetségen). Az első években az amerikaiak nem
engedélyezték neki a kapcsolattartást – ahogy ők azt
megfogalmazták – „spirituális vezetőivel”. 1962-től
azonban, amikor kialakult az a vélemény, hogy a bíboros helyzetének
megoldása, a követségről való távozása nem a Vatikántól várható,
egyre több levelet válthatott előbb XXIII. János, majd főként
VI. Pál pápával és a bíboros államtitkárokkal. Mivel a
vatikáni levéltárak egyelőre zároltak, a szerzők az Amerikai
Egyesült Államok Nemzeti Levéltárában őrzött példányok
alapján rekonstruálták a kötetük által tartalmazott 119+79
levelet és üzenetet magyar fordításban. Ezekből feltárulnak
a bíboros gondolatai Kádár Jánosról, a pártállami időszak
abortusz-statisztikáiról, a Humanae Vitae enciklikával
kapcsolatos álláspontjáról, menedékes helyzetének számos kérdéséről
és főleg Trianonról és prímási illetékességéről a Szent
István-i országterület egészén. Álláspontja szerint Róma
semmit se változtasson – nihil innovetur – amíg az általa
átmenetinek tartott kommunizmus fennáll. Sem Burgenlandban, sem
Szlovákiában, sem Szerbiában nem tartotta helyesnek az új püspökségek
felállítását.
Bábel Balázs érsek úr szerint négy komponense van
ennek a nagy drámának, mondhatni, tragédiának: benne van a
hajlíthatatlan Mindszenty, benne van a kommunista állam, a
Szentszék és az Egyesült Államok is. A katolikus egyházat megújító
1963–1965 közötti II. Vatikáni zsinat fő tételeire építve
az érsek a hit, az elvhűség, a lelkiismeret, a jó és a rossz
közötti választás köré építkezve leszögezte: Mindszenty
mindvégig hű maradt elveihez, hitéhez. Nagyon korán eljutott
egy kiérlelt hit- és gondolatvilághoz, és abból nem engedett.
Számára a legvégső belső irányítószerve az erkölcsiség
alapfeltételét, az erkölcsi cselekvés konkrét szabályát
jelentő lelkiismeret volt. Többek között azt mondta: „Életemet
adnám a pápáért, ha kell, de a lelkiismeretemre kell, hogy
hallgassak.” A jó igazságát követő Mindszenty József
„legmélyebb meggyőződése” volt, hogy amit képvisel, az jó
– szögezte le Bábel Balázs, hozzátéve: „A kinyilatkoztatás
alapján közelített a morális problémákhoz, és ez egész életútját
meghatározta. Az értékek üközésében Mindszenty József úgy
találta, hogy „a kisebbik rossz ellenében a nagyobb jót választja”.
A hercegprímás folyamatosan figyelemmel kísérte a világot a médián
keresztül, ez és nagy tapasztalata megőrizte a valóság talaján.
Ő nem tévedett, amikor a magyar egyház helyzetét megítélte.
Semmivel nem festett sötétebb képet a világról, az egyházáról,
a békepapi mozgalomról, mint amilyenek azok valójában voltak.
Az USA külügyi köreiben valójában attól tartottak, hogy a főpásztor
politikai-ellenállási bázist alakít ki a nagykövetségen, érintvén
ezzel a diplomáciai semlegességet. Netán onnan ismétli meg a
letartóztatása előtti háromévnyi csodákkal felérő közéleti
aktivitását.
Zinner
Tibor szerint Mindszenty leveleiből magát a kort érezzük át,
csak nem rövid, hanem hosszú ó-val. A bíboros szörnyű körülmények
között vetette papírra gondolatait. Egyfajta utolsó szabadságharcosként
nem lehetett a tollat kiverni a kezéből. Levelei arról is tanúskodnak,
hogy a kádári megtorlás nemcsak a 301-es parcellában, hanem
egyéb területeken is tetten érhető volt. Ezeket a leveleket
olvasni kell, a nemzeti emlékezet részévé tenni. A történész
szerint Mindszenty gondolatai ma is időszerűek. Emlékét kötelességünk
ápolni, megőrizni és továbbgondolni.
A kötet előszavában a szerkesztők megemlítik, hogy
amikor Magyarország hercegprímása mögött bezárult az
Amerikai Egyesült Államok Követségének kapuja Budapesten,
1956. november 4-én, reggel nyolc óra tájában, senki sem
tudhatta –legkevésbé Mindszenty Józssef –, hogy az ide
menekült vendég hány napot tölt majd el ebben az épületben.
Utóbb kiderült: nagyon sokat. 5437 napot, azaz 14 évet, tíz hónapot
és 24 napot. Ez a majdnem 15 esztendő életének közel egyötödét
jelentette, sajátos körülmények között. Így ír erről a
hercegprímás emlékirataiban: …amikor
kiszabadultam, a nyomasztó szorongó elemek azonnal eltűntek álmaimból.
Szabad embernek nincsenek rabálmai. 1956-ban, a szabadság négy
éjszakáján, alig álmodtam. Utána – most félrabságban –a
megrázó események újra kínos, nehéz rabálmokat hoztak éjszakáról-éjszakára
életembe. A szerzőpáros
korábbi összeállítása, a 2010-ben megjelent Szeizmográf a
Szabadság téren. Mindszenty bíboros levelezése az USA elnökeivel
és külügyminisztereivel (1956-1971) ennek az időszaknak
fennmaradt dokumentumaiból válogatott és tárta azokat az olvasók
elé, felmutatva, hogy az USA-ban mit határoztak róla. A bíboros
hercegprímás az amerikai követségen töltött mintegy 15
esztendő alatt kapcsolatot tarthatott a mindenkori pápákkal, bíboros
államtitkárokkal is. Az első években, 1956-1963 között ez a
kapcsolat nehezen indult, az amerikaiak ugyanis nem juttatták el
az Apostoli Szentszékhez leveleit, így a XII. Piusznak írottak
nem értek célba. XXIIII. Jánossal is alig volt kapcsolata, bár
ez a helyzet folyamatosan változott, éppen a pápa halála előtti
hónapokban, 1963 tavaszán. Idézzük Mindszenty emlékirataiból
az ide vágó részt: a Szentatya minden erőltetés nélkül,
szabad elhatározásom hangsúlyozásával érdeklődött, mi az
elhatározásom, mennék-e Rómába, kúriai állásra magyarországi
rangom és méltóságom teljes épségben hagyásával, ha tudna
valami megállapodásra jutni tárgyaláson a rendszerrel, hogy a
jogilag és tényleg megüresedett püspökségeket betöltheti. A
válaszom ez volt: ha az Egyház szabadsága kellően biztosítva
lesz elsorolt mezőnyökön, és így közvetve az ország szabadsága
is biztosítható a megbízhatatlannal, Kádárral szemben, nem
leszek akadálya a Szentatya terveinek. Miután a nehézségeket
világosan látom megtapasztalásból, a kiutazás és a maradás
50-50% arányát hangsúlyoztam. Egyébként nemcsak ekkor, de írásban
is kifejtettem a helyzetre vonatkozó véleményemet. A State
Department előzékenysége ettől az időtől kezdve engedélyezte
a levelezés lehetőségét a követségi vonalon a State
Department –on keresztül, a Vatikán és köztem. Ez volt az
egyetlen új levezési lehetőségem kifelé. Az USA elnökének
kezdettől írtam. Nem minden levél válaszos.
Ez idő tájt látogatta meg őt menedékében először
egyfelől április 18-án König érsek Bécsből, másfelől május
8-án Agostino Casaroli vatikáni diplomata, aki ekkor kezdett tárgyalásokat
a budapesti kormánytisztviselőkkel. VI. Pál pápasága idején
levelezése intenzívebbé és kölcsönössé vált, részben az
amerikaiak diplomáciáján keresztül történt, amelynek menete
már korábban kialakult és megszilárdult. Kizárólag nyitott
borítékban adatta át leveleit, amelyeket a követség továbbított
Washingtonba, a külügyminisztériumba. Itt lefordították és
ennek szövegét –nem minden esetben –megküldték budapesti követségüknek
is. Ezt követően a levelet átadták a Vatikán washingtoni követének,
aki ezt diplomáciai postán továbbította Rómába. Visszafelé
ugyanez volt a hivatalos út, kivéve, ha a választ König bíboros,
vagy Casaroli személyesen hozta magával.
Vajon miként élt a bíboros a Szabadság téren? Ezt
Luigi Bongianino vatikáni diplomata feljegyzéseiből tudjuk. Leríja,
hogy az épület harmadik emeletére, ahol Mindszenty lakik, a követség
nem enged be magyar állampolgárt, bármilyen jellegű munkát és
javítást csak amerikai személyzet végezhet. Páncélozott ajtón
lehet csak bejutni, amely a széfeknél használatos módon nyílik.
A bíboros szerény élelméről szintén az épületen belül
gondoskodnak. Az érseknek két szobát tartanak fenn, az egyik tágas,
a másik szűkös. Az elsőben egy kis oltár található, egy íróasztal,
egy dívány, néhány könyvespolc. A másik helyiség hálószobaként
van kialakítva.
Az eddigi ismeretek szerint négyszer vetődött fel komoly
formában, hogy Mindszenty József elhagyja az amerikai követséget.
Mindszenty Józsefet 1949 júliusában másodfokon életfogytiglani
fegyházra ítélték, ami a keresztény világban nagy felháborodást
váltott ki. Hat év börtön után megromlott egészsége miatt Püspökszentlászlón,
majd Felsőpetényben tartották fogva. Az 1956-os forradalom kitörése
után, október 30-án szabadították ki fogságából. November
4-én, a szovjet csapatok támadása után az Egyesült Államok
nagykövetségén kért és kapott menedéket. Mindszenty József
annak alapján döntött az amerikai követség mellett, hogy a
Parlamentben megkérdezte, melyik a legközelebbi külföldi követség.
Egy Nagy Kálmán nevű katonatiszt válaszolt neki, aki át is kísérte
őt oda. A bíboros sem akkor, sem később nem akarta elhagyni az
amerikai követség, 1966 őszétől nagykövetség épületét.
Ezt kifejezetten VI. Pál pápa óhajára tette meg, miután kézhez
kapta Richard Nixon amerikai elnök válaszát is, akit vendéglátójának
tekintett. Arra vonatkozóan, hogy elhagyja a követséget, az első
komoly felvetés XII. Pius Pápa 1958-as halála után
keletkezett. Bíborosként Rómába kellett volna utaznia a pápaválasztásra.
A kutatás eddig a magyar kormánynak tulajdonította a merev
elutasítást. Amerikai diplomáciai iratok tanúsága szerint
azonban maga Mindszenty József nem akarta elhagyni követségi
menedékét, mert nem volt abban bizonyos, hogy vissza is engedik
utána. Hiába küldött a Vatikán meghívólevelet, amely ez ügyben
szokatlan, hiába ismételték meg a diplomaták ezt a meghívólevelet,
nem szerette volna megkockáztatni azt a felelősséget, hogy nem
engedik vissza utána, és Rómában reked. XXIII. János pápa
1963-ban bekövetkezett halála után sem akart a bíboros Rómába
utazni, bár kapott erre meghívólevelet a Vatikánból. A pápaválasztó
konklávét megelőzően, és azt követően is, hosszú levelet
írt az újonnan megválasztandó, illetve megválasztott pápának,
mintegy instruálva őt a magyar helyzet felől. Amikor a prímásnak
a börtönben szerzett tüdőbaja 1965 augusztusában kiújult,
Agostino Casaroli szentszéki diplomata a Vatikánból Budapestre
érkezett, de azért távozott eredmény nélkül, mert a bíboros
meggyőzte őt arról, hogy betegsége nem olyan súlyos, mint azt
orvosok, diplomaták és a magyar külügyminisztérium beállítja.
Ebben végül is igaza lett, mert betegsége rendkívül gyorsan
gyógyult. Negyedszer akkor vetődött fel, hogy elhagyja a követséget,
amikor Mindszenty 1967 júniusában az őt látogató König bíborostól
tudta meg, hogy kinevezték az új nagykövetet, azaz az Egyesült
Államok kormánya hivatalosan is elismeri a Kádár-rezsimet.
Ekkor, tiltakozásképpen, önként el akarta hagyni a nagykövetséget.
Mindszenty XII. Piusszal már korábban is levelezett, ez a
levelezés részben már ismert, részben még nem. XXIII. János
pápával nem levelezett, mert az amerikai diplomácia ekkor még
nem engedélyezte számára a Vatikánnal való kapcsolattartást,
de XXIII. János pápa küldött neki néhány levelet, táviratot,
amelyet nem kapott meg. VI. Pállal és bíboros államtitkáraival
mintegy kétszáz levelet váltott. Ekkor az amerikaiak már engedélyezték
a kapcsolattartást.
A történelmi rekonstrukció szerint Mindszenty szerette
volna megjelentetni emlékiratait, amelyet az amerikaiak nem
tettek lehetővé a számára mindaddig, amíg az amerikai nagykövetségen
marad. Sértette volna ugyanis a diplomáciai immunitást és
rontotta volna a magyar kormánnyal való kapcsolatjavítás esélyeit.
VI. Pál pápa ismételt levelei és táviratai – amelyek közül
a legutolsó, 1971. szeptemberi keltezésű – hatására hagyta
el végül az amerikai nagykövetséget. Mindszenty József azt,
hogy az esztergomi érseki széket üresnek nyilvánította VI. Pál
pápa, rendkívül nehezen élte meg. Észérvekkel nem látta be,
de engedelmességből elfogadta a pápai döntést, azzal a
megjegyzéssel, hogy Magyarország prímása címétől a pápa
nem foszthatja meg, mert ahhoz meg kell hallgatnia a nemzet alkotmányos
tényezőit. Viszont ezt követően nem írta alá leveleit a régi
címeivel. Mindszenty József, miután elhagyta a nagykövetséget
és a Vatikánba, majd Bécsbe távozott, befejezte emlékiratainak
befejező kötetét. Eredetileg több, 1971. november 23-án tíz
kötetre tervezte emlékiratait. Eközben látogatta a külföldi
magyarságot és kiterjedt levelezést folytatott, azon túl, hogy
fogadta mindazokat, akik őt fölkeresték.
Ez
a kötet Mindszenty levelezésének második, egyben legnagyobb
csoportja. Kiegészíti azt a képet, amelyet a szerzők az
Amerikai Egyesült Államok elnökeivel és külügyminisztereivel
való levelezésének olvastán kialakíthattak. Eltérően az
amerikai politikai vezetőknek küldött leveleitől, a bíboroshoz
a Vatikánból számos válasz is érkezett, amelyet az amerikaiak
diplomáciai csatornákon, a washingtoni apostoli delegáción –
nunciatúrán – keresztül kaptak meg, illetve továbbítottak.
Ezáltal az amerikai diplomácia mindig naprakész volt Mindszenty
bíboros nézeteinek alakulásával kapcsolatban. A kötet egyben
betekintést ad a vatikáni keleti politika, az Ostpolitik alakulásának
egynémely kérdésébe is, mégpedig előítélet nélkül, források
alapján.
(Somorjai Ádám
OSB – Zinner Tibor: A Szabadság térről Washingtonon át a
Vatikánba – és vissza; VERITAS- Magyar Napló, Budapest,
2016.)
M.A.
|