2016.04.29.
Märle Tamás: Alternatív oktatás
Az utóbbi hónapokban
előtérbe került az oktatás helyzete, a kormány és a pedagógusok
közti tárgyalások olyan alapvető kérdésekről zajlanak, mint
a központosítás, kötelező óraszám, az oktatást segítők bérezése
vagy a diákok túlterheltsége. Kétségtelen, hogy fontos kérdések
ezek, mint ahogy azon is el kell gondolkodni, hogy minden
tananyagrész megfelel-e az adott korosztálynak, szükség van-e
ennyi ismeret elsajátítására, használhatók-e az új tankönyvek,
miért nincs a tanárszakokon alkalmassági vizsga, vagy miért
taníthatnak pedagógiát azok, akik sosem voltak gyakorló tanárok?
A problémák valósak,
ám az oktatással kapcsolatos cikkeket olvasva, véleményeket
hallgatva olyan kép tárul elénk, mintha mindezek miatt valóságos
földi siralomvölggyé váltak volna mára a hagyományosan működő
iskolák, amelyekből legfeljebb csak az alternatív iskolákba
van menekvés. Hiszen azokban az intézményekben kérdéseket
megfogalmazó, toleráns, fogékony, motivált, boldog embereket
nevelnek a gyerekekből. Mintha az alternatív iskolák egy színes
világot, végtelen lehetőségeket nyújtanának a diákoknak, a
hagyományos iskolák pedig mind ugyanolyan sivárak, legfeljebb
az egyik állami, a másik egyházi. Kétségtelenül megvannak az
előnyei az alternatív módszerekkel dolgozó iskoláknak, de a többség
számára megfizethetetlen az évi több százezer forintos tandíj,
és a számonkérés háttérbe szorítása sem előnyös sokak
esetében.
A gyerekek túlnyomó
része hagyományos iskolákba jár, de azt ők is pontosan tudják,
hogy sem egyik iskola, sem egyik osztály, sem egyik tanár nem
olyan, mint a másik. Nem attól jó valakinek az órája, mert
alternatív iskolában tanít, és nem attól unalmas, mert hagyományosban.
Egy tizenvalahány
osztályból álló általános iskolában 45 perces minden óra,
de ez még nem azt jelenti, hogy hattól tizennégy éves korig
jegyzetelni kell folyamatosan az iskolapadban. Egy alsós matekóra
közepén lehet játszani egyet, kicsit megtornáztatni a
gyerekeket, ugyanakkor nyolcadikosoknak sem célszerű egyhangú
órát tartani.
Divatos mostanában
arról tanakodni, hogy egy intézmény tanterv vagy gyermekközpontú.
Valójában nem a tanár személyéről kellene beszélni? Milyen
a kisugárzása? Tud-e jó hangulatot teremteni az osztályban? Elő
tudja-e úgy adni a tananyagot, hogy az megragadja a gyerekeket?
(Legyen az frontális oktatás vagy csoportmunka.)
„Gyermekkoromban
még volt valami kis élet a tanári hivatásban, ma a tanár is
tantervlebonyolító automata.” – írta Németh László a
harmincas években A minőség forradalma című nagyszerű esszéjében.
Mert lehet a Kossuth téren tüntetni a tanterv és a tankönyvek
ellen, ám legyen bármilyen kiváló a tanterv szerzője, mikor
megy be helyettem megtartani az órát? A pedagógus szakmánál
nem szoktak élni ezzel a kifejezéssel, pedig lényegében helytálló:
van egy termék, amit el kell adni. Van egy tananyag, amit úgy
kell a gyerekek elé tárni, hogy megértsék és felkeltse az érdeklődésüket
a tantárgy iránt. Lehet ilyen vagy olyan a tanterv, biológiából
biztosan meg kell tanítani az emberi vese működését. Látni példát
arra is, hogy valaki duzzog a tankönyv miatt, mivel nincs benne kép
a veséről, ezért csak elmagyarázza a saját szavaival. Más
meg bevisz egy disznóvesét, ami egyébként majdnem akkora, mint
az emberé és a gyerekekkel együtt szétvágja és tanulmányozza.
Lediktálhatom Hunyadi János összes hadjáratának adatait történelem
órán, de elmesélhetem azt is, hogy mi köze van Drakulához és
a nándorfehérvári diadalról színvonalas animációs videót
vetíthetek le. (Ma már egyre több intézményben van erre lehetőség.)
Egyik tanterv sem tiltja a szemléltetést, a tapasztalati úton
való tanítást.
És ugyanígy nem
az a kérdés, hogy az oktatási rendszer gyermekközpontú-e,
hanem a tanár oda tud-e figyelni mindegyik gyerekre. Megvan-e
benne a képesség erre, tud-e bizalmi viszonyt kialakítani velük,
tudomásul veszi-e, hogy nem lehet mindenkitől ugyanazt elvárni.
Nem akarom elvenni
a tantervek és a tankönyvek jelentőségét, de azért a
legfontosabb mégis csak az, hogy a tanár hogyan tud élni az
adott 45 perccel. „Mindig csordában éltünk, és sosem voltunk
Robinsonok. De azért Robinsont nem lehet elpusztítani bennünk.”
Minden iskola, minden tanóra különbözik, ha úgy tetszik, egy
tanár mindig a tanterv alternatíváját nyújtja a hagyományos
iskolákban is. A kérdés Németh László szavaival élve az,
hogy a gyerekekkel „tehetséges találékonyak vagy komolykodó
kretének” foglalkoznak?
|