2016.04.29.
Csorja Gergely: Terrorizmus és a majd társadalmai
Az első regisztrált
terrorista csoport – micsoda meglepetés – a Közel-Keleten
alakult. De nem arab, hanem zsidó közegben. A Kr. u. I. évszázadban
a zélóták a Római Birodalom összeírási kísérlete ellen
alakítottak mozgalmat. A Bibliából is ismert esemény, minek
hatására Mária és József Betlehembe utazott Flavius szerint a
szélsőséges zsidókat „lázadásra ingerelte, mert megalázta
őket, hogy az egy Istenen kívül halandó embereket elismernek
uraiknak”.
A
csoport vezetője egy Júda nevű rabbi volt, aki szent háborúként
fogta fel a rómaiak elleni harcot, és utolsó leheletéig bízott
az isteni segítségben. Júda lázadásnak bukása után hívei,
a zélóták szétszóródtak, és ha lehet még fanatikusabb hívők
lettek. Egységes zendülés szítására nem volt lehetőségük,
csak kisebb terrorakciókat hajthattak végre a római hatalom és
az általuk kollaboránsnak bélyegzett zsidók ellen.
Ugyanebből
a közegből került ki egy másik vallási fanatikus csoport, a
szikáriusok. Évtizedekig terrorizáltak lényegében mindenkit.
A szikáriusok ruhájuk alatt kést hordtak és az isteni törvények
megsértésére hivatkozva, azt ellenségeikbe belevágták. Innen
ered nevük is: szikariosz, azaz tőr. A szikáriusok vallásfelfogása
leginkább az Iszlám Államéhoz hasonlíthatott. Nem kellett különösebb
bűnt elkövetni ahhoz, hogy megkéseljenek valakit, elég volt,
ha valaki megfizette – az egyébként törvényes – római adót,
kezet fogott egy rómaival, flörtölt egy nem zsidó nővel, vagy
éppen leült hűsölni egy római istent ábrázoló szobor árnyékában.
Vallási
buzgalmuk nem akadályozta meg őket, hogy istentiszteleteken is
gyilkoljanak. A templomban nézelődő pogányokat is megkéselték,
mert hitük szerint egy körülmetéletlen tekintete beszennyezi
Isten áldozatának tisztaságát. A szikáriusok ráadásul gyáván
lesből támadtak, és nem vállalták a gyilkolás következményeit:
elrejtették tőrüket és ártatlan nézelődőnek adták ki
magukat.
Az
állami szintre emelt terror majd két évezreddel később egy másik
agresszív csoporthoz, a jakobinusokhoz köthető. A jakobinus
terror újdonsága abban állt, hogy önmagukat a népakarat önjelölt
őreinek tartották és így teljesen jogosan mészárolhattak le
bárkit. Így fordulhatott elő, hogy 1794-ben a guillotine által
kivégzetteknek már mindössze 37%-a tartozott a felsőbb rétegekhez.
Az áldozatok többsége tehát éppen a nép soraiból került
ki.
Az
állami terrorizmus elméleti alapja, mely a XX. században több
tízmillió áldozatot szedett, a felvilágosodás egyik szellemi
atyjának, Jean-Jacques Rousseau-nak köszönhető. Rousseau tézise,
miszerint az emberi természet alapvetően jó, tehát minden
gonoszság kívülről, például a társadalom szerkezetéből és
a hagyományokból származik, kiváló elméleti alapot adott az
állami szintre emelet terrorizmusnak, hogy megpróbáljon elpusztítani
minden hagyományt és alapvetően megváltoztatni a társadalom
szerkezetét, akár úgy is, hogy a rossznak bélyegzetteket
elpusztítja.
A
XX. század nagy terrorcselekményeit, melyek tízmillió számra
szedték áldozataikat, tehát nem a vallási fanatizmus segítette
elő, hanem éppen a vallást meggyengítő felvilágosodás.
Ebben
az értelemben a modern iszlámhoz köthető terrorizmusnak csak részben
van köze az iszlámhoz. Az Iszlám Állam múltat eltörlő tevékenysége,
hogy a kultúra ősi tárgyi emlékeit szisztematikusan pusztítják,
hogy több ezer éves társadalmi múltra visszatekintő népeket
tudatosan irtanak, legalább annyi rokon vonást mutat a felvilágosodás
szellemi talaján álló népirtókkal, mint a fundamentalista
terrorizmussal.
Az,
hogy a terrorizmus nem elsősorban vallási indíttatású, hogy a
vallást csak ürügynek használják, azt jól bizonyítja a
marxista alapú kurd terrorizmus. A kurd mozgalmak, melyek az önálló
Kurdisztán megteremtését, egyben a Törökországtól való függetlenedést
tekintik elsődleges célnak most a Nyugat által támogatottak,
hiszen az Iszlám Állam ellen harcolnak. De mihelyst kiderül,
hogy újra becsapták őket és szó sem lesz itt semmiféle
Kurdisztánról, a kurd harcosok, a Pesmerga lesz a következő
nagy terrorista szervezet.
A Nyugat ellenes
terrorizmust ugyanis nem a vallási fanatizmus, a rasszizmus vagy
a kulturális habitus gerjeszti. A Nyugat elleni terrorizmust maga
a Nyugat indukálja.
Az a Nyugat,
melynek mi is részesei vagyunk. Az a Nyugat, amely – éppen a
felvilágosodás hatására – felosztotta társadalmi egységét
és létrehozott számtalan önálló egységet, melyek saját célokkal,
tematikával, sőt tudománnyal rendelkeznek és melyek a hatékonyságot
zászlajukra tűzve taszítanak vagy tartanak szegénységben
milliárdokat és tesznek szerencsétlenné további milliárdokat,
többek között saját polgáraikat is.
Amikor a Nyugaton
megszületett a gondolat, sőt a dogma, hogy a gazdasági társaság
egyetlen célja a profitmaximalizálás, amikor tudományos
alapossággal állítottunk fel elméleteket, hogy az igazságszolgáltatásnak
miért nem feladata igazságot szolgáltatnia, amikor parciális
érdekeket szakmai, tudományos indokokkal emeltünk össztársadalmi
céllá, amikor kijelentettük, hogy csak növekedés, gyarapodás,
harácsolás által tarthatjuk fenn jólétünket, sőt ezt tudományos
tézissé szilárdítottuk, akkor lényegében magunk indítottuk
el a folyamatot, melynek végén most azon kell aggódjunk, hogy
mikor, hol és ki robbant majd fel.
Ahogy azt két héttel
ezelőtt címlapon írtuk, ehhez természetesen kell, hogy saját
elitjeink jóváhagyólag tudomásul vegyék, sőt bizonyos értelemben
támogassák a terrorizmus létét. Addig sem foglalkozunk más,
alapvető kérdésekkel.
A
terrorizmus nem szüntethető meg a Nyugaton kívüli népek átnevelésével,
rendszabályozásával, vagy biztonsági intézkedésekkel. A
Nyugat elleni terrorizmus csak a Nyugat államainak újragondolásával
orvosolható.
Ennek az újragondolásnak
az igénye egyre szélesebb körben jelenik meg, de egyelőre még
csak apró sarjak, tétova próbálkozások látszanak.
Egyelőre
az emberek túlnyomó többsége elhiszi, hogy egzisztenciális
rettegésben leélni egy életet természetes. Több milliós, tízmilliós,
sőt még ennél is nagyobb vagyonnal rendelkező emberek
rettegnek egzisztenciális kiszolgáltatottságuk miatt ugyanúgy,
mint a havi pár tíz százezer forintos fizetést kapó többség.
Huszonéves fiatalok azon szoronganak, hogy miből lesz nyugdíjuk.
Az állandó gyarapodási vágy vezette egyének és társadalmak
képtelenek belátni, hogy a gyarapodás önmagában nem érték.
A könnyű élet tüneménye vezet milliárdokat, pedig nap nap után
derül ki, hogy nincs könnyű élet. Sőt, még a gazdagok élete
sem könnyű, mert az emberi elme sajátja, hogy éppen mindig az
a nagy probléma, amivel szembesülünk.
Az,
hogy nem tud megfelelő személyzetet szerezni a birtokára a
milliárdos, azt az elme ugyanolyan súlyú problémává képes
emelni, mint, hogy nincs mit enni holnap.
Hitünket, hagyományainkat,
közösségeinket a felvilágosodás óta szisztematikusan felszámoltuk,
átrajzoltuk, aktuálissá tettük. Mivel társadalmi célként
fogalmaztuk meg a növekedést, ehhez elménk hozzárendelt egy vágymintát.
Minden helyzetben megfogalmazunk magunknak valami célt, amitől a
boldogságot várjuk. Most még hajtani, harácsolni, csalni,
szenvedni, törekedni kell, de majd ha a vágyott eredményt elérjük,
a vágyott esemény bekövetkezik, a vágyott tárgyat megszereztük,
akkor majd jó lesz.
A Nyugat
kitermelte a majd társadalmait. Mindenki vár valamire, ami majd
a jövőben megtörténik és amitől majd a jövőben boldog
lesz. Majd amikor meglesz az érettségi, majd, amikor meglesz a
diploma, majd amikor meglesz a lakás, majd amikor megszületnek a
gyerekek, majd, amikor megveszem a nagy autót, majd amikor megjön
a nagy pénz, majd amikor jó magas nyugdíjam lesz, majd akkor
minden rendben lesz. És természetesen a többségnek soha nem jön
meg a nagy pénz, de akinek megjön, az sem elégszik meg, mert rögtön
jön a következő majd.
Ez
a Nyugat társadalmainak üzemanyaga, ez a majd. És ez az, ami
miatt most már milliárdok gyűlölik a Nyugatot. Mert milliárdoknak
mutattuk meg, milliárdokkal hitettük el, hogy nektek is kell a
majd. Majd ha demokratizálódtok, majd ha nálatok is lesznek
szabadságjogok, majd ha lesz iparotok, majd, ha lesznek
egyetemeitek, majd ha olyan jól éltek, mint mi.
Persze
közben mindent megtettünk, hogy ne éljenek olyan „jól”,
mint mi.
Így aztán nekik
is lett majdjuk. Az ő majdjuk most az, hogy majd ha elvesszük
azt, ami nektek, a Nyugatnak van, akkor nekünk is jó lesz. Az
ideológia – ami nem is teljesen alaptalan – az, hogy mert ezt
a gazdagságot tőlünk, a kizsákmányolásunkkal szereztétek.
A terrorizmus
ilyen körülmények között felszámolhatatlan. Más körülmények,
a majd társadalmainak átalakítása pedig egyelőre csak parciális
igény.
|