2016.04.29.
Cseh vélemény a beneši dekrétumokról
Jan Rychlík
professzor Kassán járt abból az alkalomból, hogy Eperjesen
konferencia zajlott Kárpátaljáról. Jelenleg a Cseh Tudományos
Akadémia Masaryk Intézetének tudományos munkatársaként a szláv
nemzetek újkori történetével foglalkozik. A rendezvényre,
melyet a kassai Cseh Szövetség rendezett, közel száz ember
volt kíváncsi. Miután a meghívó szervezet elnöke, Helena Miškufová
röviden bemutatta Rychlíket, megemlítve, hogy egy bolgár vendégprofesszor
ajánlására Szófiában végezte egyetemi tanulmányait, ahol
szláv nyelveket tanult és a Balkán történetével kezdett el
foglalkozni.
Már másfél órás
előadásának elején kiderült, hogy az előadó nem azon cseh történészek
közé tartozik, aki kritikátlanul néznek a cseh politikusok
tetteire. Rychlík gyakorta nem népszerű véleményeket fogalmaz
meg. Kérte, a vita folyamán ne kíméljék. Neki nem célja,
hogy az egyik, vagy másik félnek adjon igazat, hanem az, hogy a
tényeket nézze. (Nem volt lehetőség megvitatni, mi van akkor,
ha az általa feltárt adatok mondjuk az egyik fél álláspontját
igazolják?)
Röviden vázolta a modern nemzetek kialakulásának
folyamatát, mely a 18. századra nyúlik vissza. A Habsburg
Birodalom dinasztikus államalakulat volt. A nemzet lett az a
rendező elv, mely az első világháború után érvényesült. Mítosz
– mondotta -, hogy az Osztrák-Magyar Monarchia a népek börtöne
lett volna. Az osztrák tartományokban nem volt hivatalos nyelv,
nem létezett államnemzet, így kisebbségek sem létezhettek. Az
egyes országrészekben a megszokott nyelveket használták. Még
ha a gyakorlat eltért is az ideális helyzettől, ez a modell működött.
A magyar államnemzeti koncepció a francia modellt követte.
Egyedül a horvátok képeztek kivételt. Mítosz, hogy a szlovákok
1918-ig végveszélybe kerültek volna. Az akkori Magyarországnak
nem voltak meg a lehetőségei asszimilálni a többieket. Egy
szlovák paraszt életét alig befolyásolta, hogy miről döntött
a magyar parlament. Élte megszokott életét.
A Monarchia területén olyan államok keletkeztek, melyek
azt hirdették, hogy nemzetállamok, de nem voltak azok. Jelentős
kisebbségekkel rendelkeztek. Mivel fiatal államok voltak, nem bírtak
azzal a legitimációval, melyre a Monarchia támaszkodhatott. A
kisebbségi kérdés nagy jelentőségre tett szert Csehszlovákiában,
Romániában és Jugoszláviában, vagy akár Lengyelországban
is. Ahol államnemzet van, a többiek kisebbségi sorba szorulnak.
Ki kíván kisebbség lenni? Senki. Így nem vehetjük rossz néven,
hogy ezek a népcsoportok ebből a helyzetből valamilyen módon
ki kívántak kerülni, hiszen diszkriminálták őket. Így a németek
vagy magyarok számára Csehszlovákia megalakulásának ünnepe
nem jelentett felszabadulást. Ezeknek az államoknak a megalakulása
időzített bombát rejtett magában.
Úgy vélte, hogy Csehszlovákiában – mely a régió
legdemokratikusabb államának hirdette magát (ami szintén nem
volt teljes mértékben igaz – jegyezte meg), a kisebbségek
helyzete rendezett volt. (Erről nekünk eltért a véleményük
az előadóétól.) A nagy törést – szerinte – a világgazdasági
válság jelentette. A Szudéta-vidék volt a Monarchia iparának
központja. Amint a piac leszűkült Csehszlovákiára, ez a túldimenzionált
ipar elveszítette piacainak egy jelentős részét, főleg a Balkánon.
A gazdasági válság a helyzetet még súlyosbította. A német
munkások elveszítették állásukat. (Arra nem tért ki, hogy a
csehszlovák kormányok a helyzetet nem kezelték és így Hitler
karjaiba hajtották érzéketlenségükkel a németeket.) Az állam
nem tudott mit felajánlani kisebbségeinek. Egy németnek nem az
volt akkor a fontos, hogy Németországban Hitler került
hatalomra és nem szabad a kormányzatot bírálni, hanem az, hogy
keresethez tudott jutni.
Csehszlovákia számára eleinte nem a weimari Németország
jelentette a problémát, hanem Horthy Magyarországa. Viszont a német
veszélyre Hitler hatalomra jutása után nem figyeltek föl kellő
időben.
Rychlík szerint a felajánlott nemzetiségi statútum is
megoldást jelenthetett volna. (Esterházy János szerint – és
nem volt egyedül -, ez csak porhintés volt a világ szemébe,
nem jelentett igazi megoldást a kisebbségek számára és késve
is jött.)
Azután következett az müncheni diktátum, vagy szerződés,
melyet később Beneš a kezdetektől fogva érvénytelennek
hirdetett. Ez viszont abszurdum, hiszen érvénybe lépett és következményei
lettek – hangsúlyozta az előadó. Akkor senki nem tudhatta,
hogy mi fog később történni.
Elmondta, nem tartozik Beneš hívei közé, de azért a
volt elnököt nem kellene démonizálni. A lakosságcserével elsőként
az angolok rukkoltak elő, akik egy tanulmányt készítettek,
mely a lehetőségeket latolgatta. Egyik lehetőségként a lakosságcserét
javasolták, ha más megoldás nem kínálkozik, habár leszögezték,
hogy ez erkölcsileg védhetetlen álláspont. (Kár, hogy ezt az
utóbbi megállapítást nem tartották a politikusok mérvadónak.)
Rychlík úgy vélte, hogy szlovák-magyar vonatkozásban
nem lehetett jó határt megvonni, mert a másik oldalon mindig
maradtak kisebbségek. Viszont le kell szögeznünk, örök szégyene
a demokráciáknak, hogy két diktátor Chamberlain-nel és
Daladier-vel sokkal igazságosabb határt tudott kialakítani,
mint a demokratikusnak hirdetett politikusok. Nem szólva arról,
miért ne lehetett volna a határmódosítást kombinálni a kismértékű,
önkéntes lakosságcserével?
Beneš eleinte hajlott arra, hogy egyes határterületeket
átengedne Németországnak, így a németek egyharmadától
megszabadulna, további harmadukat kitelepítené és a fennmaradó
egymilliót kezelni, vagyis asszimilálni tudnák. De később éppen
az internacionalista csehszlovák kommunisták lettek a legradikálisabb
megoldás, a kitelepítés szószólói. Ők voltak a legnagyobb
soviniszták a cseh nemzeti szocialistákkal együtt! Ezt a
Szovjetunió is támogatta, hiszen ott ezt a módszert már korábban
gyakorolták. Ebben tehát Csehszlovákia számíthatott a
szovjetekre.
A nyugati demokráciák ebben a kérdésben nem kötelezték
el magukat egyértelműen. Az Egyesült Államokban választásokra
készültek és ott számos német és magyar is élt. Ha a kiűzés
mellett kötelezik el magukat, ez szavazatvesztéssel járt volna.
Ám végül is a potsdami konferencia tudomásul vette, hogy a németeket
elűzik. Mítosz tehát, hogy ott hagyták volna jóvá a németek
deportálását.
A németek elűzésének első fázisában olyan
megengedhetetlen embertelenségek, gyilkosságok történtek,
melyeket sem a vezető cseh politikusok, sem a fegyveres erők nem
gátoltak meg. Ez az ő felelősségük. A könyörtelen kitelepítés
ideje alatt elkövetett gyilkosságok és rablások a legszégyenletesebbek.
Említett számos esetet, közöttük a dobsinai németek lemészárlását
is. Ezeket az ügyeket az államhatalom szőnyeg alá söpörte.
Az egyik rendőrparancsnok azzal védekezett, hogy nem kívánt
beavatkozni a pogromba, mert az nem lett volna népszerű a lakosság
körében. Egy rendőrnek nem az a dolga, hogy népszerű legyen,
hanem az, hogy minden rendelkezésre álló törvényes eszközzel,
biztosítsa a rendet! – szögezte le Rychlík.
A másik botrányos dolog volt a 115/1946-os törvény, mely
kimondta, hogy mindenki amnesztiában részesül, aki 1938.
szeptember 30-a és október 28-a között olyasmit követett el,
ami bűncselekménynek számít, ha azt Csehszlovákia érdekében
tette. Az, ami a háború alatt történik, más megítélés alá
esik, de az országban 1945. május 8-a után béke uralkodott, a
fegyveres testületek működtek ugyanúgy, mint az államigazgatás,
tehát senkinek sem volt joga, hogy önkényeskedjen. Milyen módon
harcolt az az ember az állam érdekében, a szabadságért, aki nőket
erőszakolt meg!? Meg akarta valaki bosszulni az „ezeréves
magyar elnyomást”!? De ez is egy mítosz!
A németektől és magyaroktól megvonták állampolgári
jogaikat. Az állampolgárság megvonása azzal járt, hogy nem
lehettek állami alkalmazottak. Tanítók, postások, autóbuszsofőrök,
katonák, rendőrök… A másik oldalon az állampolgárság
megvonására azért is szükség volt, hogy a németektől
megszabaduljanak. Hiszen egy állam sem deportálhatja saját állampolgárait!
A német kisebbséget felszámolták, de a magyarok zöme végül
itt maradt, helyzetüket valahogy rendezni kellett. Ezt a cseh
politikusok eleinte nem érzékelték, mert számukra a német kérdés
volt a fontos, a magyar az ő látószögükből jelentéktelennek
tűnt.
A vagyonelkobzás végül minden németet és magyart érintett,
függetlenül állampolgárságától. Itt viszont szembekerültek
az amerikaiakkal, akik kijelentették, náluk nincsenek németek,
ott mindenki amerikai. (Az előadó nem említette, de ilyen
alapon kobozták el a lichtensteiniek vagyonát is.)
A náciellenes németeknek lehetővé tették, hogy
maradjanak, de egy német tanító, hírlapíró, író hol tanítson,
kinek írjon, ha megszűntek iskoláik, lapjaik, kiadóik? Egy
ember anyanyelvét csakis egy közösségen belül használhatja.
Ha azt megszüntetik, hogyan éljen jogaival? Közben meg
„finoman” tudomásukra hozzák, hogy jobb lenne, ha távoznának.
A törvény elvben lehetővé tette azok számára is a maradást,
akik aktívan részt vettek a náciellenes ellenállásban. De egy
német hol tudott volna bekapcsolódni ebbe a harcba!?
Kitért a kárpótlásokra is. Ezek esetében február 25-ét,
a kommunista hatalomátvétel időpontját határozták meg, mint
legkorábbi időpontot. Így a magyarokat nem kárpótolhatták. A
kommunisták ezt a napot sohasem ünnepelték, nem volt szabadnap,
csak emléknap, mert azt vallották, hogy a hatalmat 1945 óta
fokozatosan ragadták magukhoz, amikor az ún. nemzeti forradalom
szocialista forradalomba csapott át.
Csehszlovákia 1945-től nem volt jogállam, hiszen még
azok a németek és magyarok sem vehettek részt a választásokon,
akik megtarthatták csehszlovák állampolgárságukat és választhatók
sem lehettek, ami ellenkezett az alkotmánnyal! A háború vége
óta fokozatosan államosítottak egyes iparágakat. Az
ingatlanokat a magyaroktól elkobozták és másoknak adták, majd
jött a kollektivizáció és a földeket elvették. Tehát egy
bonyolult helyzet alakult ki, melyet rendezni lehetett volna. Egy
alkalommal erről Vladimír Mečiarral tárgyalt, ám
megtapasztalta a politikus arroganciáját. Pedig semmi sem
indokolta, miért ne lehetett volna korábbi időponthoz kötni a
kárpótlásokat.
A vita során kifejtettem, hogy a beneši dekrétumok alatt
értett jogszabályok ellentétben álltak az akkor alkotmánnyal,
amivel az előadó teljes mértékben egyetértett, hozzátéve,
akié a hatalom, az szabja meg a törvényeket.
Egy résztvevő, akit 1990 után minden maticás, vagy Szlovák
Nemzeti Párt által rendezett gyűlésen ott láttam, azt
fejtegette, hogy a magyarok kiűzése szükséges volt, mert hozzátartozóitól
hallotta, 90%-uk egyetértett azzal, hogy csatlakozzanak
Magyarországhoz.
Erre Rychlík megjegyezte, egy demokratikus jogállamban, ha
valaki saját véleményének megvalósulásáért harcol a bevett
szabályok szerint és erőszakmentes módon, ezt akceptálni kell
akkor is, ha ez a törekvés esetleg nekünk nem tetszik.
Az előadáson zömmel csehek és szlovákok voltak jelen,
akik számára sok új szempont merült föl. Lesz min
elgondolkozniuk. Ha nem is érthettünk egyet Rychlík minden megállapításával,
az előadó azok közé tartozik, akikkel érdemes és lehet vitát
folytatni ezekről a kérdésekről.
(felvidek.ma)
|