vissza a főoldalra

 

 

 2016.04.29. 

Több pénz a halgazdaságoknak

A magyarországi gasztronómiai kultúra fejlődése szempontjából fontos lenne, ha a lakosság étrendjébe minél jobban beépülne a halfogyasztás

Az elmúlt hétéves európai uniós költségvetési időszak 13,7 milliárd forintos keretével szemben a jelenlegi időszakban több mint 16 milliárd forintot fordíthat Magyarország halgazdálkodási pályázatokra, amelyek a hazai halak tenyésztését, feldolgozását és fogyasztásának erősítését is szolgálják - közölte Viski József a Miniszterelnökség helyettes államtitkára.

 A 2007-2013-as ciklushoz képest a jelenlegi uniós költségvetési időszakban mekkora összeget fordíthat Magyarország halgazdálkodási pályázatokra?

 –A Halászati Operatív Program (HOP 2007-2013) teljes forrása a hazai társfinanszírozással együtt mintegy 13,7 Mrd Ft, amelynek előreláthatólag 100 százaléka kifizetésre kerül a program zárásáig az ágazat fejlesztéseinek megvalósítására. 

A Magyar Halgazdálkodási Operatív Program (MAHOP 2014-2020) keretében Magyarország számára a halgazdálkodás fejlesztésére az előző időszakhoz képest 12%-kal magasabb összeg - hazai társfinanszírozással együtt mintegy 16,05 Mrd Ft állhat majd rendelkezésre a következő időszakban, amelyet 2023-ig kell felhasználnia.

 Ezt a forrást csak a hazai halak tenyésztésére lehet fordítani?

 –Magyarországon a halgazdálkodás fejlesztésének és támogatásának fő céljai a hagyományos tógazdasági haltermelés versenyképességének növelése. A MAHOP nem írja elő, hogy a rendelkezésre álló forrást csak hazai halak tenyésztésére lehetne fordítani, viszont fontos cél az akvakultúra diverzifikációja, illetve jó piaci potenciállal rendelkező új fajok termelésbe vonásának támogatása, amely több intézkedés céljai között is megjelenik.

 Mennyire lényeges a halgazdasági szakemberek képzése?

 –A Miniszterelnökség Agrár-vidékfejlesztési Programokért Felelős Helyettes Államtitkárság, mint Irányító Hatóságnak nem áll módjában a MAHOP forrásait közvetlenül halgazdasági szakemberek képzésére fordítani, de több felsőoktatási intézményben is folyik halas oktatás magyar, illetve angol nyelven. A színvonalas szakemberképzést egyebekben az Irányító Hatóság is nagyon fontosnak tartja. A MAHOP-ban is lesz lehetőség olyan konferenciák és szakmai események megrendezésére, ahol az érdeklődők megismerhetik a legújabb technológiákat. Mindemellett a HOP 3. prioritási tengely, „Innovatív, kísérleti haltartó rendszerek kialakítása és az azokhoz kapcsolódó oktatási infrastruktúra fejlesztése” című pályázati felhívásának keretében egyetemek is pályázhattak. Az elnyert forrásból az oktatás elősegítése érdekében konferenciatermeket alakítottak ki, új halas kísérleti rendszerek megvalósítására (hallaboratórium) nyílt lehetőség és informatikai beruházást is végrehajtottak.

 Új halastavakat is lehet létesíteni ebből az összegből?

 –Ahogy korábban is említettem, Magyarországon a halgazdálkodás fejlesztésének és támogatásának fő céljai a hagyományos tógazdasági haltermelés versenyképességének növelése. A biodiverzitás megőrzése vagy növelése mellett az akvakultúra fenntarthatóságát alternatív energiaforrások használatával, illetve a környezetterhelés csökkentésével kívánja biztosítani a kormány. Ezen célok elérése érdekében lehetőség lesz új halastavak létesítésére is.

 Mekkora a halgazdálkodási ágazat nemzetgazdasági jelentősége?

 –Az ágazat nemzetgazdasági súlyának megítélésekor az egyik leggyakrabban használt mutató a kibocsátáshoz, illetve a GDP-hez való hozzájárulás. A halgazdálkodási ágazat nagyságrendileg nem meghatározó ágazata a mezőgazdaságnak, de színességére tekintettel fontos pillére a magyar agrárszektornak. A magyar halgazdálkodási ágazat 2014-ben a hazai állattenyésztés bruttó termelési értékének mintegy 1,64%-át, a hazai összes mezőgazdasági termelésnek pedig 0,6%-át adja. Jelentősége azonban ezen túlmutat, mivel számos ellátó és kiszolgáló ágazat léte, illetve ezek gazdasági teljesítménye ezen a szektoron alapszik. Hazánk klimatikus és vízrajzi adottságai kedvezőek a tógazdasági haltermeléshez, mely alapvetően a „klasszikus” halastavi technológiák alkalmazását jelenti. A hazai haltermelés 68%-ban a tógazdasági haltermelést jelenti, amely során elsősorban pontyot, növényevő hajfajokat, például pettyes és fehér busát, amurt, valamint ragadozó halfajokat (harcsa, süllő, csuka) állítanak elő. A tógazdaságok és intenzív haltermelő üzemek bruttó haltermelése együttesen 21 807 ezer tonna volt 2014-ben. Az elmúlt éveket szemlélve az étkezési (piaci) halak előállításában ponty dominancia mutatkozik, amely a hazai fogyasztási szokásokra vezethető vissza. Az ágazat beruházásai a megelőző évekhez képest növekedtek, amiben jelentős szerepet játszottak a pályázatokhoz kapcsolódó fejlesztési támogatási lehetőségek, annak ellenére, hogy a nemzetgazdaság más ágazataihoz viszonyított alacsony jövedelmezősége miatt a pénzügyi befektetők számára a halgazdálkodási ágazat továbbra sem igazán vonzó. 2014-ben 50 hektár új halastó létesült és 697 hektár tóterületet rekonstruáltak. Az étkezési haltermelés értéke 7,96 milliárd forint és ezzel a halgazdálkodási ágazat étkezési hal termelése 0,02%-kal járult hozzá a nemzetgazdasági GDP-hez.

 Miként lehet ösztönözni a magyar lakosságot a halfogyasztásra?

 –A magyar gasztronómiai kultúrában a halfogyasztás még mindig nagyon erősen egy-egy alkalomhoz kapcsolódik. Legtöbbünk még mindig csak ünnepekkor vagy vízparti nyaraláson fogyaszt halat, jellemzően hekket és pontyból készült halászlevet. Az egészségtudatos táplálkozás és a magyarországi gasztronómiai kultúra fejlődése szempontjából is fontos lenne, hogy a lakosság étrendjébe minél jobban beépüljön a halfogyasztás. Ehhez az első lépés az lehet, ha a fiatalabb korosztályok tagjait is sikerül rávenni arra, hogy bátran kóstolják meg a halból készült ételeket. A MAHOP elsősorban a hazai termelőknek biztosít beruházási és fejlesztési lehetőségeket új munkahelyek teremtése mellett, ugyanakkor a közösségi marketing kampányok folytatására is jut majd forrás. Ennek eredményeképpen folytatódik az Irányító Hatóság által a HOP keretében elindított Kapj rá! kampány, melynek továbbra is az egyik legfontosabb célja a halételek változatos elkészítési módjának és ízvilágának fogyasztókkal történő megismertetése. A kampány weboldalán, a www.kapjra.hu oldalon és a közösségi oldalunkon a látogatók receptgyűjteményeket, konyhatechnológiai írásokat és videókat találnak, amelyek segíthetik eligazodásukat a halgasztronómia világában. Segítséget nyújt az oldal abban is, hogy egy jó halételeket készítő éttermet, vagy halboltot találjon a látogató. Emellett a kampány részeként közönségeseményeket is rendezünk a magyarországi halfogyasztás népszerűsítése érdekében.

 Mennyire váltotta be a hozzá fűzött reményeket a Kapj rá! kampány?

 –A Kapj rá! kampány 2014. december 4-én indult el. A 2015. év bővelkedett eseményekben: több közleményről, interjúról, sajtómegjelenésről számolhatunk be, illetve olyan rendezvényekre is sor került, ahol neves sportolók és ismert emberek közreműködésével igyekeztünk felhívni a magyar emberek figyelmét a halfogyasztás előnyeire. A Kapj rá! kampány keretében az Irányító Hatóság részt vett a 77. Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás és Vásáron. Decemberben két hétvégén találkozhattak az érdeklődők a Kapj rá! kampány csapatával Budapesten a Vörösmarty téri karácsonyi vásárban. December 18-20-án pedig részt vettünk a Vasúttörténeti Parkban megrendezett Karácsonyi Halvásáron is. Így elmondhatom, hogy ezen rövid idő alatt is elértük azt, amit célul tűztünk ki, hiszen több ezer embert elértünk a legfontosabb üzenetünkkel: Hetente legalább kétszer egyél halat, mert a hal finom és egészséges! A MAHOP keretében a jövőben is lesz még lehetőség az eddigiekhez hasonló közösségi marketing kezdeményezések megvalósítására, illetve a megkezdett programok folytatására.

 A környező, szintén nem tengerparti országokkal összevetve hol állunk halfogyasztásban?

 –Az emberek többsége Magyarországon is pozitívan viszonyul a halételekhez, és a többség tisztában van a halételek egészségre gyakorolt kedvező hatásával. Ennek ellenére Magyarországon az egy főre jutó éves halfogyasztás alig 5,2 kilogramm , ami nem egészen egyötöde az európai uniós átlagnak. Előremutató, hogy az elmúlt időszakban már lassú növekedés volt tapasztalható a hazai halfogyasztásban. A helyzet lassan változik: a magyarországi gasztronómia kezdi felfedezni, hogy a magyar halfajták milyen változatosan készíthetőek el, és a fiatal korosztályok tagjai közül is egyre többen kísérleteznek a halételekkel. Szeretnénk, ha a pozitív trendek folytatódnának, 2020-ra a cél a hazai halfogyasztás jelentős növelése.

 Lehet-e szerepe a hazai éttermeknek a halételek népszerűsítésében, az új, egészséges elkészítési módok megismertetésében?

 –Igen. A magyar és a nemzetközi gasztronómia területén egyaránt egyre nagyobb az igény az új ízekre, illetve a minőségi ételekre, miközben kevesen tudják, hogy milyen sokféle halfajta fogyasztható, és a halételek milyen változatosan készíthetőek el. Ezeknek a falaknak a lebontásában megkerülhetetlenek az éttermek, hiszen kulcsszerepet játszhatnak egy új gasztronómiai divathullám elindításában, amelynek a halfogyasztás lehet a középpontjában.

 A hazai halgazdaságok el tudják-e látni a hazai piacot megfelelő mennyiségű hallal?

 –A magyarországi halgazdaságokban évente 20-21 ezer tonna halat termelnek, ebből körülbelül 15 ezer tonna az étkezési hal. A hazai piac kereslete ennél jóval nagyobb. Magyarország a geográfiai elhelyezkedése miatt tengeri hal behozatalra szorul, a többéves tendencia alapján pedig megállapítható, hogy a keresletnek körülbelül a fele a tengeri haltermékek irányába mutat. A halfogyasztás növelésével arra törekszünk, hogy a támogatásokkal a fent említett arányt a hazai termelés irányába mozdítsuk, és a szükséges mennyiséget döntő többségében a hazai termelők biztosítsák. A piaci igények kielégítéséhez a halgazdaságok technológiájának, így pl. a halak tartási körülményeinek folyamatos javítása is kulcsfontosságú, hiszen csak ezáltal biztosítható az, hogy a magyar fogyasztók megfelelő mennyiségben és valóban jó minőségű halat tudjanak vásárolni, amelyből egészséges és ízletes ételek készíthetőek.

 Ki tudjuk –e használni azt az előnyünket, hogy az európai haltermelésben jelenleg a ponty az egyetlen faj, amelynek termelése nem a tengeri fogásokból származó halliszten, hanem gabonaféléken alapul?

 –Itthon ki tudjuk használni ezt az előnyt, hiszen a hazai haltermelés 60-70%-a ponty, de sajnos a szálkássága miatt nem igazi konkurense a tengeri halak többségének.

 Mi az oka, hogy nyáron gyakorlatilag hiányzik a hazai hal a piacról?

 –A kérdésben megfogalmazott állítással csak részben tudok egyetérteni, mégpedig úgy, hogy nyáron korlátozottan lehet hozzájutni a hazai halhoz a piacon. A haltermelési technológiák korszerűsítése nem csak abból a szempontból szükséges, hogy a magyar fogyasztók jó minőségű halat tudjanak vásárolni, hanem, mert jelenleg a hiányzó feltételek következtében a lehalászás még mindig az őszi hónapokban időszerű. Viszont emiatt nyáron gyakorlatilag csak azok a halak kerülnek a piacra, amit a termelők célirányosan, úgynevezett „nyári halnak” nevelnek, és emiatt az áruk is magasabb az őszinél. De mégis jelen van a hal a hazai piacon. A modern, intenzív recirkulációs rendszerek hazai elterjedésével és a tógazdasági haltermelés évszaktól független étkezési haltermelésével állandósulhat a kínálat, új fajok és új technológiák bevezetése történhet meg, amelynek következtében emelkedni fog a halfogyasztás. Mindezzel biztosítva lenne az is, hogy egész évben jó minőségű hazai halat fogyasszunk. Nem utolsó szempontként pedig a tengeri halászat, illetve halzsákmány csökkenésével jelentkező halkínálatot az édesvízi halakkal részben ki lehetne egészíteni, és az exporttal javulhatna az ágazatban dolgozók jövedelmi helyzete is.

 Hogy állunk a konyhakész haltermékek arányának emelésével?

 –Az Irányító Hatóság fontos célja a MAHOP keretében a konyhakész haltermékek arányának emelése is. A tógazdaságokból lehalászott halmennyiségnek jelenleg alig néhány százaléka kerül feldolgozva a piacra. Holott a feldolgozott haltermékekre, gondolok itt a füstölt halra, halfasírtra, halkolbászra, vagy a gyorsan elkészíthető haltermékekre, nagy lenne a kereslet. Ezért a következő években a halfeldolgozásra berendezkedő gazdaságok jó eséllyel pályázhatnak majd forrásokra.

 Főleg mely magyar halfajták keresettek a hazai és nemzetközi piacon?

 –A lakosság nagyobb része csak ünnepekkor fogyaszt halat és a magyar háztartásokban többnyire a halászlé és a rántott hal képezi az ünnepi menük részét, amihez jellemzően pontyot választanak a vásárlók. Kevesen tudják, hogy milyen sokféle halfajta fogyasztható, és a halételek milyen változatosan készíthetőek el. Fontos lenne a hazai lakosoknak is megismerni, hogy a tradicionális halételek mellett milyen – számukra eddig ismeretlen – halakból elkészített fogást érdemes kipróbálniuk, illetve rendszeresen fogyasztaniuk. Ezzel együtt a visszajelzések azt mutatják, hogy a piacon a harcsa, a csuka, a süllő és a pisztráng, vagy akár a barramundi is eladható, emellett ezek a ragadozó halak exportképesek is. Külön kiemelném az előbbi felsorolásból kihagyott, magyar sikertörténetnek számító afrikai harcsa termelését, amely ma már meghaladja az évi 2000 tonnát. Ezzel a mennyiséggel Európában elsők vagyunk. Ez a szálkamentes, jó ízű hal lehet a későbbiekben az intenzív rendszerek egyik legfontosabb hala, és a közétkeztetés egyik legfontosabb alapanyaga.

 

Medveczky Attila