vissza a főoldalra

 

 

 2016.08.05. 

Kiváló csapatmunka Tatabányán

A vidéki teátrumokra jóval kevesebb figyelem irányul

A kezdetektől arra törekedtünk, hogy visszatérő művészek dolgozzanak együtt, és 2014-ben a színház 25. jubileumi évadára sikerült életre hívni a közalkalmazotti társulatot. A színház alapja a társulat, és ha az idei év sikerei azt bizonyítják, hogy jól tudunk csapatban dolgozni, és értékes munkát végzünk – közölte lapunk megkeresésére Crespo Rodrigo a tatabányai Jászai Mari Színház, Népház direktora.

 Nemrég ért véget a Pécsi Országos Színházi Találkozó. Milyen darabbal vettek részt a versenyprogramban?

 –A versenyprogramba Szikszai Rémusz által rendezett Tartuffe-je kapott meghívást, és nagy örömünkre két díjat is nyert az előadás: Danis Lídia a legjobb női mellékszereplőnek járó díjat, Szikszai Rémusz pedig a legjobb dramaturgnak járó díjat vehette át.

 Két éve társulattal működnek. Ez beváltotta a hozzá fűzött reményeket? Jól tudnak csapatban dolgozni?

 –Már a kezdetektől törekedtünk arra, hogy visszatérő művészek dolgozzanak együtt, és 2014-ben a színház 25. jubileumi évadára sikerült életre hívni egy közalkalmazotti társulatot. Azt gondolom, hogy a színház alapja a társulat, és az idei év sikerei – hiszen különdíjat kapott a Kaposvári Biennálén a Kutyafül, macskakő, egérút című előadásunk, az Auguszta kisasszony különös tavasza című előadásunk meghívást kapott a Gyermek- és Ifjúsági Színházi Szemle versenyprogramjába, a POSZT két díja, a Molière: Tartuffe meghívása a Városmajori Színházi Seregszemléjének versenyprogramjába, az Ördögkatlan Fesztiválra, valamint a Vidéki Színházak Fesztiváljának versenyprogramjába – mind azt mutatják, hogy jól tudunk csapatban dolgozni, és értékes munka folyik nálunk.

 A társulat összetétele mennyire határozza meg a műsorpolitikát?

 –Természetesen meghatározza. Kifejezetten törekszem rá, hogy a társulat tagjaira keressünk színdarabokat.

 A jó csapat az egyik feltétele a működésnek, a másik a pénz. Mekkora forrásból gazdálkodnak?  

–A vidéki kiemelt intézmények közül az egyik legkevesebb támogatással bíró színház vagyunk, az állami támogatásunk a 2014-es szintet sem éri el. Ezért az átlagosnál is gondosabban kell terveznünk minden kiadásunkkal. Szerencsére a színház jegy-, bérlet- és TAO bevételei lehetővé teszik a kiegyensúlyozott gazdasági működést.

 Sikerült a színpadtechnikát is fejleszteniük?

 –Igen, 2011-től folyamatosan fejlesztünk, így már van a tatabányai Jászai Mari Színháznak forgószínpada, fejlesztettük a hangrendszert, a világítási rendszereket is. És folyamatosan karbantartjuk az épületet is.

 Hogyan lehet elérni azt, hogy ne legyenek veszteségesek, de mégis megfizethetők legyenek a helyárak, bérletek?

 –Kizárólag a gondos tervezéssel. A kiadások kordában tartásával és a bevételek maximalizálásával. Idén jegy- és bérletáremelésről is döntöttünk, ami az egyes nézőknek nem jelentős, de a színház számára összességében nagyon fontos bevétel-növekedést eredményezhet.  

Népszínháznak, vagy művészszínháznak nevezné a tatabányai teátrumot?

 –Jó színháznak nevezném. Ha a műfaji sokszínűséget nézzük, akkor népszínházi a repertoár, ha pedig az igényességet, az esztétikát, akkor akár művészszínházinak is nevezhetnénk egyes előadásainkat.

 2010 óta vezeti a tatabányai színházat. Azóta sikerült más színházakkal együttműködniük?

 –2011 óta vezetem a tatabányai színházat, és több színházzal és független csoporttal dolgoztunk együtt, úgy mint Győri Nemzeti Színház, Stúdió K, Komáromi Jókai Színház, Manna, Nézőművészeti Kft, Szkéné, Győri Vaskakas Bábszínház, Fodor Zoltán társulata, az Inverse Dance.

 Az országos napilapok kulturális rovatában igen ritkán írnak a tatabányai előadásokról. Mi ennek az oka?

 –Talán erről nem engem kellene megkérdezni. Az biztos, hogy a vidéki teátrumokra jóval kevesebb figyelem irányul.

 Komárom-Esztergom nem a legnagyobb megyék egyike. Csak onnan érkeznek bérletesek, nézők az előadásaikra, vagy más megyékből, netán Felvidékről is?

 –Más megyékből is érkeznek, Pest megyéből egyre nagyobb az érdeklődés, de Győrből, sőt Sopronból is jöttek már hozzánk.  

 Mit mutatnak a számok, mennyien látogatták a 2015/2016-os évadban színházukat?

 –Ha megengedik, inkább arányokat mondanék a kezdetekhez képest, mert önmagában a számok nem jelentenek semmit. 2011-hez képest 2016-ban több, mint százzal nőtt az előadásszámunk, a nézőszámunk pedig 29.000-ről 54.000-re nőtt ugyanezen idő alatt, és a felnőtt bérletek számát is sikerült megdupláznunk. Ezek azt gondolom, hogy szép eredmények, de nem dőlünk hátra, hanem keressük a további lehetőségeket a növekedésre.

 Mely darabok voltak a legsikeresebbek?

 –A közönségdíjat idén a Molière: Tartuffe előadásunk kapta, de nagy sikerrel játszottuk Háy János Házasságon innen és túl című darabját, és Erdmann Az öngyilkos című komédiáját is.

 

Medveczky Attila