2016.08.05.
Brüsszel
megkerülte az emberek akaratát és még az unió saját szabályait
is
Európa egyedül nem tudja a migráció terhét viselni
Brüsszel
hibái miatt az EU válságba került, vissza kell térni az uniós
jog alkalmazásához, tiszteletben kell tartani a nemzeti
parlamentek szerepét – szögezte le Kontrát Károly a belügyi
tárca miniszterhelyettese, és szerkesztőségünk kérdésére
hozzátette: a Dublini - rendelet módosítására vonatkozó
bizottsági javaslat a külső határokkal rendelkező országokra
jelentős terhet ró, ezért olyan megoldást tartunk szükségesnek,
ami az Európára háruló terhek csökkentését eredményezi.
Miniszterhelyettes úr részt vett az európai uniós tagállamok
belügyminisztereinek pozsonyi találkozóján. Melyek voltak a fő
témák?
–Az EU Bel- és Igazságügyi
Tanácsának 2016. július 6-7-i, pozsonyi informális ülésének
belügyi napján az alábbi két kérdést vitatták meg az uniós
tagállamok, a schengeni társult országok, valamint a meghívott
harmadik országok belügyminiszterei: Európai menekültügyi
politika, a közös kihívások kezelése; a határvédelem kapcsán
pedig az Európai Határ-és Parti Őrség felállítása és működtetése,
valamint az intelligens határokkal kapcsolatos infrastruktúra véglegesítése:
Európai Utazási Információ és Hatósági Rendszer (ETIAS).
Milyen kérdéseket tettek föl a magyar küldöttségnek, s mit feleltek
rájuk?
–A migráció kapcsán a
tanácsülés a következő fő kérdéseket vitatta meg. A migráció,
mint globális felelősség kapcsán a magyar delegáció
elmondta, hogy Európa egyedül nem lesz képes tartósan a migráció
terhét viselni. Magyarország határozott álláspontja, hogy a
migrációt és a menekültügyet következetesen szét kell választani.
Magyarország kormánya szerint a háború és az üldözés elől
menekülők támogatását a régióban kell megoldani, ezzel elejét
véve az életveszélyes és illegális utazásoknak. Határozottan
elutasítjuk a kényszerbetelepítést és ragaszkodunk az áttelepítés
(és humanitárius befogadás) önkéntes jellegéhez. A Közös
Európai Menekültügyi Rendszer és a szolidaritás kérdése
kapcsán, Magyarország szerint a teherelosztás a jelenlegi
helyzetben nem megoldás, mert egyrészt további szívóhatást
generál, másrészt az EU-n belüli másodlagos migrációs mozgásokat
nem lehet megakadályozni. Magyarország Schengen 2.0 akciótervben
kifejtett álláspontja szerint a határellenőrzés megerősítése
és a migráció kiváltó okainak kezelése az EU-n kívül kell,
hogy prioritást élvezzenek. Változatlanul úgy véljük, hogy a
valódi megoldáshoz ellenőrzés alá kell vonni a külső határokat,
és tartós gátat kell vetni a beáramlásnak a görög-török
határon, minden más ezután következhet. A Dublini - rendelet módosítására
vonatkozó bizottsági javaslat a külső határokkal rendelkező
országokra jelentős terhet ró, ezért olyan megoldást tartunk
szükségesnek, amely nem a tagországok megosztásán és a
szankciókon, végső soron a tagországokra háruló terhek újraelosztásán
alapuló rendszert hoz létre, hanem olyat, ami az Európára háruló
terhek csökkentését eredményezi. Az Európai Határ-és Parti
Őrség felállítása és működtetése kapcsán elmondtam,
Magyarország a migrációs válság kezdetétől hangsúlyozta,
hogy a kialakult helyzet kezelésének egyik alappillére a külső
határok védelmének megerősítése, azért hogy a migránsok
ellenőrzés nélkül ne juthassanak be az Európai Unió területére.
A javaslat elfogadása rekordidő alatt sikerült, amihez minden támogatást
megadtunk a Tanácsban a tervezet tárgyalásakor– ez közös
siker, most a végrehajtás a feladat. A beavatkozás képességének
megteremtése rendkívül fontos, amennyiben a schengeni külső
határon újabb válsághelyzet alakulna ki (pl. a nyugat-balkáni
útvonal mentén ismét nőne a nyomás). Kiemelten fontos a
visszatérésekben nyújtott támogatás megerősítése, hogy a
schengeni határoktól minél távolabb tartsuk az illegális migrációt.
Egyetért-e
azzal, hogy az ETIAS-al kapcsolatos jogalkotási javaslattal összefüggő
munka prioritásként legyen kezelve?
–Magyarország szerint elsődleges prioritást az
intelligens határőrizeti csomagon belül az Európai Be- és Kiléptető
Rendszer kialakításának kell kapnia, amelynek egyfajta kiegészítő
eleme lehet a javasolt Európai
Utazási Információ és Hatósági Rendszer (ETIAS) rendszer, és aminek felállítását támogatjuk. Az ETIAS kapcsán is elengedhetetlen egy részletes megvalósíthatósági
tanulmány elkészítése.
Tárgyalt az
osztrák szövetségi belügyminiszterrel, az osztrák-magyar határon
végzett határellenőrzés beszüntetéséről?
–Igen, megbeszélést folytattam az osztrák szövetségi
belügyminiszterrel, és felhívtam Sobotka úr figyelmét az
osztrák-magyar határon végzett osztrák határellenőrzés beszüntetésének
szükségességére.
Wolfgang Sobotka osztrák
belügyminiszter szerint illegális, hogy a magyar rendőrök közbiztonsági
ellenőrzés címén megállítják az Ausztriából Magyarországra
tartó kamionokat. Mi erről a véleménye?
–Magyarország országos rendőrfőkapitánya a rendőrségről
szóló 1994. évi XXXIV. törvényben foglaltak alapján hatáskörében
eljárva 2016. július 1. és 2016. szeptember 30. közötti időszakra
vonatkozóan az egész ország területére fokozott ellenőrzést
rendelt el. A fokozott ellenőrzés keretében a hegyeshalmi volt
határátkelőhelyen 2016. június 04-én 21.00 órától szúrópróba
szerű közlekedésbiztonsági ellenőrzésre került sor,
amelynek célja a közúti szállítással kapcsolatos, a közlekedésbiztonságot
közvetlenül veszélyeztető jogsértések (a vezetési és pihenőidő
megtartásának elmulasztása, a nem megfelelő műszaki állapotú
járművel közlekedés) megelőzése, kiszűrése. A hegyeshalmi
volt határátkelőhelyre vezető M1-es autópálya, kiemelt
tranzit jellege miatt Magyarország egyik legforgalmasabb útszakasza,
fokozottan érintett a balesetekben, ezért rendszeresek a közlekedés
biztonságát szolgáló ellenőrzések Az elrendelt ellenőrzések
az elkövetkezendő napokban is folytatódnak. Az ellenőrzés során
keletkezett adatokat a rendőrség folyamatosan értékeli, az
ellenőrzésről, annak időtartamáról kockázatelemzés alapján
dönt. A fentiek alapján a határellenőrzés visszaállításáról
nem beszélhetünk, így Magyarországot a Schengeni Határellenőrzési
Kódex alapján értesítési kötelezettség nem terheli.
Valóban feszültség keletkezett a kétoldalú kapcsolatokban?
–A magyar és osztrák
belügyminisztériumok azon dolgoznak, hogy közös válaszokat
találjunk a migrációs válságra, és új alapokra helyezzük
az együttműködést. Ezért került sor 2016.
június 17-én Rábaszentmártonban magyar-osztrák belügy- és
honvédelmi miniszteri találkozóra, amelyen három magyar-osztrák
munkacsoport került létrehozásra. A munkacsoportok
megvitatták a migráció-kezelés, menekültügyi és határvédelmi
együttműködésre vonatkozó magyar és osztrák javaslatokat,
és megállapodtak azokban a témákban és feladatokban,
amelyeket közös elképzelésként lehet benyújtani a július
14-i, röszkei magyar-osztrák belügyminiszteri és honvédelmi
miniszteri találkozóra. Az Európai Unió külső határainak védelme
Ausztria és Magyarország közös ügye. A találkozón a megbeszélések
központi témája az volt, miként tud Ausztria segítséget nyújtani
a magyar-szerb határon kialakított határvédelem új szervezeti
rendjéhez annak érdekében, hogy Magyarországra a zöldhatáron
engedély és ellenőrzés nélkül senki ne léphessen be. A
miniszterek egyeztettek arról, hogy az európai menekültügyi
normák és eljárásjogi szabályok betartásával egyeztetnek
arról, Ausztria milyen konkrét katonai segítséget tud adni a
magyar-szerb határ védelméhez, miként tud az osztrák haderő
a magyar honvédséggel és rendőrséggel együttműködni. A
magyar honvédség nyitott arra, hogy fogadja a felkészített
osztrák erőket, bármilyen műszaki, technikai, felderítő tevékenységgel
segítsék is a munkát. Ha a július elején bevezetett –
Ausztria által is támogatott – magyar intézkedéseknek köszönhetően,
az illegálisan érkezők nem juthatnak el az ország belsejébe,
így végeredményben az osztrák határhoz sem, ezzel tehermentesítve
az osztrák-magyar határt is, ahol a várakozási idő jelenleg
nem haladja meg a tíz percet. Ezt a munkát Ausztria is segíti
majd Magyarországon, húsz rendőrt biztosít a magyar erőfeszítések
támogatására a Frontex (az EU határvédelmi ügynöksége)
keretein belül. A külső határok védelmének feltétele, hogy
a nyugat-balkáni útvonalon előrébb található országok is
ellenőrizzék határaikat, melyhez nekik is támogatást kell nyújtani.
További fontos feladat a regisztrációs központok,
hot-spotok létrehozása a származási országokhoz minél közelebb.
Emellett központi kérdés, hogy az EU területén tartózkodó
illegális migránsok visszajuttatása, kitoloncolása miként
lesz lehetséges. Ezért Ausztria és Magyarország szélesíti
gyakorlati együttműködését a visszatérés és az önkéntes
hazatérés terén, 2016 szeptemberéig azonosítva a legsürgetőbb
igényeket, és kidolgozva a konkrét intézkedéseket, valamint
azonosítva a helyes gyakorlatokat (Frontex-együttműködés
harmadik országokkal, ideiglenes hazatérési okmányok, információcsere
az önkéntes visszatérési projektek terén, továbbá harmadik
országok delegációi látogatásának közös megszervezése).Megállapodás
született az embercsempészet elleni közös fellépés továbberősítéséről
a Bécsben felállított Közös Műveleti Iroda segítségével.
Ausztria és Magyarország közösen támogatja a célt, hogy Görögországot
2016 végéig visszavezessék a dublini rendszerbe, valamint, hogy
fokozzák az együttműködést az EU-Törökország közötti
visszafogadási megállapodás végrehajtására. E tekintetben a
felek elismerik a közös megoldások, beleértve a Dublini
rendelet rendelkezéseinek alkalmazása érdekében folytatandó
munka jelentőségét. A tényleges, és elfogadott transzferekkel
kapcsolatos technikai kérdések tisztázását célzó tárgyalások
időben folytatódnak. Mindkét fél figyelmet fordít arra, hogy
elkerülje a másik félre nehezedő többletterheket.
Robert Kaliňák szlovák
belügyminiszter szerint jelenleg a migránshelyzet jobb, mint egy
évvel ezelőtt. Osztja ezt az álláspontot?
–Az EU-Török
Nyilatkozat végrehajtása okán a tavalyi év hasonló időszakához
képest alacsonynak nevezhető a naponta Törökországból, Görögországba
érkezők száma. Ezzel összefüggésben a nyugat-balkáni útvonalon
is csökken a migrációs nyomás, ez alól kivétel a
magyar-szerb határszakasz, ahol átlagosan naponta 100-150 fő
elfogására kerül sor. Tehát a veszély nem múlt el.
Egyetért azzal a szlovák
kormányzati kijelentéssel, hogy szükséges a menekültjogi kérelmeket
elbíráló rendszer megreformálása?
–A Közös Európai Menekültügyi Rendszer reformjával összefüggésben
Magyarország szerint a migrációs válság hosszú távú megoldásához
nem új szabályok elfogadására, hanem a meglévők teljes körű
alkalmazására van szükség. A dublini rendszer megreformálása
előtt a schengeni szabályokat kell maximálisan érvényesítenünk
a Schengen 2.0 akciótervben foglaltak figyelembevételével.
Fontos, hogy erősítsük a rendszert
és a visszaélések elleni fellépést. A lehető legszélesebb
konszenzust kell kialakítani a javaslatok kapcsán, ezért
fontos, hogy az Európai Tanács folyamatos iránymutatást biztosítson
a jogalkotási folyamat során.
Mit vár a magyar kormányzat a szlovák uniós elnökségtől?
–Szlovákia, mint a V4 tagországok egyike, a menedékkérők
kötelező áthelyezése kapcsán a magyar állásponthoz hasonló
érveket hangoztatott, ezen felül, 2015 decemberében Szlovákia
szintén megtámadta a Tanács 2015/1601 határozatát a kötelező
áthelyezés miatt az Európai Unió Bíróságán. Reményeink
szerint az Európai Unió szlovák elnöksége alatt a migrációval
kapcsolatos, hangsúlyos közép-európai álláspont is
megjelenik az uniós politikákban.
Mi lesz annak az
1500 fős, gyorsreagálású európai parti és határőrségnek a
feladata, melynek létrehozásáról nemrég döntött az Európai
Parlament?
–Az 1500 fős gyorsreagálású egység alkalmazását az
Európai Határ- és Parti Őrségről és az (EU) 2016/399 európai
parlamenti és tanácsi rendelet módosításáról, valamint a
863/2007/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet, a
2007/2004/EK tanácsi rendelet és a 2005/267/EK tanácsi határozat
hatályon kívül helyezéséről szóló rendelet tervezete (továbbiakban:
Rendelet) szabályozza. A Rendelet szerint a
külső határoknál közös
műveletek és gyorsreagálású határvédelmi műveletek végrehajtásában,
illetve migrációkezelési támogató csoportok bevetése, sürgős
beavatkozást igénylő helyzetek valamint határokon átnyúló bűnözés
elleni közös fellépés esetében kerülhet sor az 1500 fős,
európai gyorsreagálású egység alkalmazására.
Bevezetik az
unióban az ún. ETIAS-rendszert, amely új utazási engedélyt
jelenthet a harmadik országokból az EU irányába tartó polgárok
számára?
–Jelenleg nincs ilyen jogalkotási
javaslat benyújtva az EU Tanácsa elé. Először a jelenleg tárgyalt Európai Be- és Kiléptető Rendszert kell
kialakítani, amelynek egyfajta kiegészítő eleme lehet a
javasolt Európai Utazási Információ és Hatósági Rendszer (ETIAS) rendszer. Az ETIAS-ra vonatkozó jogalkotási
javaslat előtt részletes
megvalósíthatósági tanulmányra van szükség, kitérve a költségvonzatokra.
Dimitrisz Avramopulosz, az EU migrációért és belügyekért
felelős biztosa Pozsonyban azt mondta, hogy a migránsok mozgása
a XXIII. századig meghatározó lesz a világban. Ebből azt a következtetést
vonhatjuk le, hogy még dédunokáinknak is migrációs krízissel
kell szembenézniük?
–Ma mindennél nagyobb szükség
van arra, hogy kicsik és nagyok, újak és régiek keleti és
nyugati, déli és északi tagok összetartsanak. Éppen ezért az
Európára eső migrációs terheket nem elosztani, hanem felszámolni
és megszüntetni akarjuk.
Önt
idézem: „Brüsszel elhibázott bevándorláspolitikája veszélyezteti
Európa biztonságát és egységét.” Ezt mivel tudja alátámasztani?
–Brüsszel
megkerülte az emberek akaratát és még az unió saját szabályait
is, nem védte meg a határokat és kényszerkvótákat akar erőltetni,
holott a bevándorlók elosztásának minden formája meghívó,
amelynek hírére gazdasági migránsok milliói indulnak útra.
Elhibázott bevándorlás politikájának egyik következménye a
napi szintű terrorfenyegetettség Európában. Brüsszel hibái
miatt az EU válságban van, vissza kell térni az uniós jog
alkalmazásához, tiszteletben kell tartani a nemzeti parlamentek
szerepét.
Eddig a britek léptek
ki az EU-ból, elképzelhető, hogy más országokban is lesz
hasonló népszavazás?
–Fontos,
hogy sikerüljön kialakítani olyan uniós migrációs politikát,
amely megfelel az emberek igényeinek, és nem teszi elkerülhetetlenné,
hogy azzal szemben akár az EU-tagságot is kockáztatva lépjenek
fel.
Medveczky
Attila
|