2016.08.05.
Kedvezőbb feltételek
a gyógyszerészeknek
Megfelelő a magyarországi gyógyszertárak száma és eloszlása
A lakossági gyógyszerellátás
1990-ben elkezdett rendszerváltásának befejező aktusa lehet a
tulajdonosi program eredményes befejezése. Ez nemcsak a gyógyszertárakban
tulajdont szerzőknek, hanem a gyógyszerészet egészének a jövőjét
alapjaiban meghatározó fontosságú kérdés. Dr. Hankó Zoltán
a Magyar Gyógyszerészi Kamara elnöke: a felvehető hitel mértéke
megnövekedett, ami a többségi gyógyszerészi tulajdon biztosítása
miatt szükséges. Szintén jelentős eredmény, hogy a hitelt a
korábbi 3 százalék helyett 1,5 százalékos kamatteherrel lehet
igénybe venni.
Konkrétan mihez kapnak kedvezőbb feltételekkel hitelt
a gyógyszerészek?
– A jogszabályi előírás szerint 2017. január 1-jéig
minden gyógyszertárat működtető gazdasági társaságban a gyógyszerészek
tulajdoni hányadának meg kell haladnia az 50%-ot. 2300 gyógyszertár
működik, és a hatósági adatok értelmében körülbelül
700-ban még ezt a jogszabályi előírást nem teljesítették.
Ebből a 700-ból több mint 100-ban a gyógyszerész és nem gyógyszerész
tulajdonhányad 50-50%, ezeknek a többsége, azt gondoljuk, családi
vállalkozás, és ezekben az esetekben a többségi gyógyszerészi
tulajdon megszerzéséhez szükséges korrekciót belső megbeszéléssel,
technikai szerződésmódosításokkal meg tudják csinálni.
Ezenkívül 100 gyógyszertárban a gyógyszerészi tulajdonhányad
meghaladja a 40%-ot. Úgy gondoljuk, hogy ezekben az esetekben részben
a vállalkozás, részben pedig a gyógyszerész rendelkezik olyan
fedezettel, aminek segítségével lehetőségük van a többségi
tulajdon biztosítására. A maradék gyógyszertárakban a gyógyszerészek
tulajdonhányada 26-40%-os, és azt gondoljuk, hogy részükre
jelenthet komoly segítséget az eddiginél is kedvezőbb
hitelkonstrukció kialakítása. Ezért volt szükséges július
1-jétől a patikaalap kedvezőbb szabályozása.
Eddig mi
jellemezte a hitelkonstrukciót?
– A fő paramétereket illetően 3%-os kamatteher kapcsolódott
hozzá, és egy éves türelmi időt követően 10 éven belül
kellett a hitel visszatérítéséről gondoskodni. Emellett volt
egy olyan képlet, amely a vállalkozás utolsó lezárt gazdasági
évének adatait, a saját tőke és a vállalkozás eredményének
rögzített arányát figyelembe véve meghatározta a maximálisan
felvehető összeget. Tapasztaltuk, hogy azokban a gyógyszertárakban,
ahol szükséges a tulajdonosi korrekció, az eddigi többségi
tulajdonos általában nagyon alacsonyan tartotta a saját tőke
értékét, és különféle költségnövelő technikákkal az
eredmények jelentős hányadát is költségként vette ki. Tehát
alacsony volt az az összeg, melyet az említett képlet
figyelembe vételével föl lehetett venni. Emiatt született az a
döntés, hogy ezt a képletet törlik a jogszabály szövegéből,
és helyette az elkövetkező évek várható eredményének a
figyelembevételével, tehát egy üzleti terv alapján határozzák
meg a maximálisan felvehető összeget. Mindez a napi realitásokhoz
jobban igazodik. Az eddigi szabályozásban a maximálisan
felvehető összeg 60 millió forint volt, most ez úgy változott,
hogy az említett üzleti terv figyelembevételével és nyilván
a hitelfolyósító bank kontrollját követően egy személy
legfeljebb 150 millió forintig vehet föl hitelt. Tehát a
felvehető hitel mértéke megnövekedett, ami a többségi gyógyszerészi
tulajdon biztosítása miatt szükséges. Szintén jelentős eredmény,
hogy a hitelt a korábbi 3 százalék helyett 1,5 százalékos
kamatteherrel lehet igénybe venni. Ezt a kamatkedvezményt részben
a Magyar Fejlesztési Bank – amely ennek a hitelnek a fő
finanszírozója –, illetve az állami kamattámogatás 3,7%-ról
4,5%-ra való növekedése teszi lehetővé. A módosított
jogszabály azt is kimondja, hogy azoknak, akik a korábbi feltételekkel
vettek föl hitelt, lehetőségük nyílik arra, hogy az új kondíciókhoz
igazítsák a még eddig ki nem fizetett hitelük összegét. Továbbá
a kedvezményes hitelfelvételi lehetőség 2017 januárjától is
megmarad, hogy az 50% feletti üzletrészek vásárlásához, gyógyszerészi
tulajdonba kerüléséhez nyújtson segítséget. Ezt igen fontos,
elvi jelentőségű változásnak tartom.
Szerkesztőségünk információja szerint a gyógyszertáraknak
a többségi gyógyszerészi tulajdonba kerülése az egyetlen
olyan lehetőség, mely által a gyógyszertárhálózatot nemzeti
érdekkörben lehet tartani. Az uniós szabályozás miatt minden
más esetben olyan gazdasági társaságok lehetnek jelen a
rendszerben, hogy ez a feltétel nem biztosított.
Ehhez a könnyített hitelhez elegendő pénzzel
rendelkeznek a gyógyszerészek?
– Ebben a konstrukcióban a gyógyszerészeknek önrésszel
kell rendelkezniük, s ami a hitelnél problémát okozhat, az a
fedezetként rendelkezésre álló forrás. Eddig is a konstrukció
része volt a Garantiqa Hitelgarancia Zrt. készfizető kezességvállalása,
ami a felvett hitel 80%-áig terjedhet. A Magyar Fejlesztési Bank
koordinálásával a Garantiqa az előzőnél kedvezőbb készfizető
kezességvállalási konstrukciót dolgozott ki. Ennek a hivatalos
bejelentésére várhatóan jövő héten kerül sor.
Sokat hallani a bürokrácia csökkenéséről. A hitelbírálat
rendje tehát kedvezőbben változott?
– Így van, és ehhez kapcsolódóan az egyik olyan bank,
amelyik belép a hitelfolyósításba, kifejezetten gyors és kevés
adminisztrációval járó konstrukciót dolgoz ki. Ugyanakkor a
patikaalap jogszabályi rendelkezései az összes többi ponton változatlanok,
de ezek a szükséges eljárásjogi lépéseket tartalmazzák. Még
folynak a tárgyalások az Egészségügyért Felelős Államtitkárság
koordinálásával a hitelbírálati eljárásról, mert az volt a
kérésünk, hogy azok a kereskedelmi bankok, amelyek ennek a
hitelnek a folyósításában részt vesznek, az eddiginél ügyfélbarátabb
magatartást tanúsítsanak. Erre vonatkozóan tapasztaljuk az elköteleződést,
és ezeknek a korrekcióknak a bejelentésére a Magyar Fejlesztési
Bank részéről úgyszintén a jövő héten kerül sor.
Magyarországon jelenleg 2300 patikának van működési
engedélye. Ez az ország lakosságához, a települések számához
mérten sok, vagy kevés?
– Az, hogy egy adott országban a gyógyszertárak száma
és elhelyezkedése mennyire optimális, az nem csak a számoktól
függ. A magyar helyzetnél vissza kell utalni arra, hogy a II.
világháború előtt olyan szabály volt hatályban, hogy 5000
lakosonként lehetett egy gyógyszertárat működtetni. Ezt a
szabályt újra bevezették 1994-ben az akkor megalkotott gyógyszertári
törvényben, de a patikaliberalizációt követő változások
kapcsán körülbelül 450 új gyógyszertár került a
rendszerbe. Így a 2010-es újraszabályozáskor az 5000-es szabály
visszahozatalának nem lett volna értelme. Ezért 2010 végén
olyan döntés született, hogy 4500 lakosonként lehet gyógyszertárat
nyitni, az 50 ezer lélekszámnál nagyobb településeknél pedig
4000 lakosonként. Jelenleg Magyarországon egyenletes a gyógyszertárak
eloszlása, és azokon a nagyon kicsiny településeken, ahol egy
közforgalmú gyógyszertár a kis forgalom miatt nem képes megélni,
úgynevezett fiókgyógyszertári hálózattal további körülbelül
650 patika áll a lakosság rendelkezésére. Tehát a 2300 gyógyszertár
gyakorlatilag több mint 3000-et jelent országos szinten.
Medveczky Attila
|