2016.08.12.
A Vál-völgyi kisvasútról
Amióta nyilvánosságot
kapott, hogy az Orbán Viktor által alapított felcsúti Puskás
Ferenc Akadémia megvásárolta az egykori Bicske–Székesfehérvár
vasúti szárnyvonal egy részét és ott kisvasutat szándékozik
kiépíteni, a szélsőségesen liberális médiában folyamatosan
megújuló össztűz zúdult a beruházásra. Igaz volt ez a
tervezés és a kivitelezés szakaszában, és igaz az elmúlt hónapokban
is, amikor a létrehozott keskeny nyomközű vonalon immár
megindult a vasúti forgalom. Kíváncsi voltam, hogy vajon mi az
igazság a balliberálisék által „felcsúti kisvasútként”
aposztrofált vonat körül, ezért néhány napja felkerekedtem,
hogy személyesen szerezhessek tapasztalatokat. Ezeket írom le
most annak érdekében, hogy a sok ferdítés után végre reális
kép szülessen a kisvasútról.
1979-ben szüntették
meg a Bicske–Székesfehérvár szárnyvonalat, amelynek egy részén
– Székesfehérvár és Lovasberény, valamint Bicske és a
mellette fekvő honvédségi raktár között – némi
teherforgalom még ma is van, ám a személyforgalom teljesen
megszűnt, sőt a vonal döntő hányadán már a korábbi sínek
jó része is eltűnt. Az elképzelés eredetileg az volt, hogy a
korábbi szárnyvonalat teljes mértékben újraépítik, méghozzá
normál nyomtávon, hiszen ez jelentősen javította volna a térség
infrastruktúráját. Ám hamar kiderült, hogy ez hatalmas költségeket
emésztene fel, így módosult a terv, és felmerült egy, a felcsúti
Pancho Arénát az alcsútdobozi arborétummal összekötő
viszonylat kiépítése. Végül is ez a 6 km hosszúságú vonal
valósult meg, és ez sem normál nyomtávon, hanem a hazánkban
nagy népszerűségnek örvendő, keskeny nyomközű változatban.
A vasútvonal neve
hivatalosan – utalva a Gerecsében eredő és a Dunába torkolló
Váli-víz völgyére – Vál-völgyi kisvasút. Így szerepel a
nyilvántartásban, a menetjegyeken és a hivatalos honlapon is.
Vagyis el lehet mondani, hogy már a médiában állandóan használt
„felcsúti kisvasút” elnevezés sem pontos. Meggyőződésem,
hogy tudatos a ferdítés, amely nyilvánvalóan Orbán Viktor lejáratását
célozza, hiszen közismert kötődése miatt a fejér megyei
településről mindenkinek a miniszterelnök jut eszébe. Innen
pedig már könnyű a megalomániásnak titulált Orbán saját
kisvasútjaként tálalni a vonalat, aki állítólag ugye a
kertje végébe épített vasutat… A Puskás Akadémiánál lévő
végállomás mögött és mellett amúgy nincs sem lakóház, sem
kert, erdő veszi körül, sőt még a Pancho Aréna is legalább
6-8 percnyi sétára van. Tehát nem Orbán kertje a végállomás.
A vonalon most, a
nyári időszakban egész nap jár a vonat, szeptembertől már
csak hétvégeken és ünnepnapokon lesz majd közlekedés. Egy időben
egy szerelvény látja el a forgalmat. A menetidő a két végállomás
között 35 perc, de ez megtévesztő, ebben ugyanis benne van egy
jó negyed órás állás a köztes megállóban, a felcsúti vasútállomáson.
Ha valaki mindkét irányban szeretne végigutazni a vonalon,
jelentősebb várakozás nélkül megteheti, mert a két végállomáson
csak annyit áll a vonat, amíg a mozdonyt a szerelvény egyik végéről
a másikra kapcsolják. A viszonylat mindhárom állomása nyújthat
időtöltésre alkalmas programot. Alcsútdobozon az Európa-szerte
híres arborétumban könnyen el lehet tölteni néhány órát,
miként a felcsúti Pancho Aréna sem csak a futballszerelmesek számára
lehet érdekes. Az előzetes bejelentkezést igénylő stadionbejárás
mellett ugyanis megtekinthető a leghíresebb magyar, Puskás
Ferenc relikviáinak gyűjteménye, amely jelentős kultúrtörténeti
értékkel is bír. A köztes megállóban – Felcsút, vasútállomás
– a gyönyörűen felújított régi állomásépületben
enni-inni lehet, és okvetlenül érdemes megnézni a most épített
kocsiszínt is, amelyben üzemidőn kívül a mozdonyok és a személyszállító
kocsik pihennek. De üzemidőben is látni ott járműveket, ottjártamkor
egy mozdony és három személyszállító kocsi volt a kocsiszínben.
Miközben a vasút
– más, keskeny nyomközű társaihoz hasonló kényelmes tempóban
– szelte a kilométereket a Vál völgyében, elmerengtem, hogy
vajon mi lehet az oka a vonalat ért nemtelen támadásoknak, a gúnyos
és lejárató írások tömkelegének, amellyel telis-tele az
internet. Tényleg az a baj, hogy Orbán Viktor szűkebb pátriája,
Felcsút az egyik végállomás, vagy az, hogy állítólag Mészáros
Lőrinc valamelyik cége is részt vett a kivitelezésben? A valószínűsíthető
választ a felcsúti vasútállomáson töltött pihenőnél véltem
megtalálni. Látva ugyanis az állomás impozánsan renovált épületét,
az egyszerű, de mégis gyönyörű kis peronnal, valamint az újonnan
létesített kocsiszínnel, ráeszméltem: a baj valójában az,
hogy ismét épült, létrejött valami új, valami maradandó. Ez
csípi a mi liberálbolsijaink szemét, mert ők 1919 óta csak
rombolni, pusztítani, gyilkolni tudnak. (Első regnálásuk éppen
97 esztendeje ért véget…)
De eszembe jutott
egy másik párhuzam is. Nem messze a kisvasút nyomvonalától, a
Velencei-tó csodálatos környezetében nemrégiben valakik szintén
terveztek egy beruházást. Az lényegesen nagyobb költségbe került
volna, mint ez a 6 km-es vasútvonal, mégsem csípte annak a körnek
a szemét, amely a Vál-völgyi kisvasút miatt folyamatosan fröcsög.
Talán még emlékeznek a King City néven elhíresült játék-,
kaszinó- és bűnbarlang ötletére, amelynél a gyanús
telekcseréktől kezdve a hűtlen kezelés gyanújáig minden
felmerült. S bár arról is írt a média – mi, a Magyar Fórum
is foglalkoztunk a témával – sajtóvisszhangjának mennyisége
mégsem vetekedhet a „felcsúti kisvasútról” (sic!) született
írások mennyiségével. Anélkül, hogy populista hangokat ütnénk
meg, a két beruházás terve is mutatja, mi a különbség a két
nézetvilág, a két oldal között. Akárhogy gyűlölködnek, utálkoznak,
gúnyolódnak is azok, akiknek képességeiből többre nem telik,
ha egy King City vagy egy keskeny nyomközű vasút közül kell választani,
a mi szívünkhöz mindig az utóbbi fog közelebb állni, akár
tetszik ez a Ronald S. Lauder és Joav Blum-féle kaszinóálmodóknak,
akár nem.
Mutassuk is ki
ezt! Jó szívvel mondom, hogy a Vál-völgyi kisvasutat mindenképpen
érdemes felkeresni, különösen azoknak, akik szeretik a – hazánkban
szerencsére sok helyütt közlekedő – keskeny nyomközű
vonatok sajátos hangulatát, atmoszféráját.
Kovács Attila
|