2016.08.12.
Veszélyben a délvidéki iskolák
Nem
engedjük háttérbe szorítani a magyarság érdekeit
Hajnal Jenő a Magyar Nemzeti Tanács elnöke: az elmúlt másfél
év nemzeti tanácsi munkája a magyar kormány és Magyarország
támogatása és segítsége nélkül nem valósulhatott volna
meg. Munkánkat ösztönözte a délvidéki magyarság mindenkori elkötelezettsége,
elszántsága és közösségmegtartó erőfeszítése.
Július
közepén Novi Pazarban ült össze a Nemzeti Tanácsok Koordinációs
Testülete, amely a Szerbiában élő nemzeti kisebbségeket,
illetve nemzeti tanácsaikat érintő időszerű kérdéseket
vitatta meg. Melyek ezek a kérdések?
–A szerb kormány 2016. március 3-án fogadta el A
nemzeti kisebbségek jogainak megvalósításáról szóló
cselekvési tervet, amely szavatolja a kisebbségekre vonatkozó
jogszabályok hatékonyabb végrehajtását, átláthatóságát,
illetve számonkérhetőségét az ország európai uniós felzárkóztatása
során. Novi Pazar-i megbeszélésünk lényege az volt, hogy a
kisebbségi jogérvényesítés problémája a csatlakozási
folyamat legelejétől megkerülhetetlen legyen, és így is
maradjon, amíg a tárgyalások folynak. Ennek két alapfeltétele
a szerb alkotmány módosítása, és egy olyan jogi környezet
kialakítása, amely garantálja a nemzeti tanácsok és kisebbségeik
működésének zavartalan finanszírozását már a következő költségvetési
évtől, ugyanakkor szankciókkal is kötelezi az állami szféra
elsősorban önkormányzati felelőseit, hogy tegyenek eleget saját
környezetükben pénzügyi kötelezettségeiknek a kisebbségi
jogérvényesítés érdekében. A másik nagyon fontos témakör
a kisebbségi oktatás volt. Az iskolai hálózatok úgynevezett
racionalizálása ugyanis sok veszélyt jelent különösen a
kisebbségi oktatásra nézve. Ezek ma Szerbiában a
legszervezettebb és legfejlettebb oktatási-nevelési hálózatokat
sújtják a leginkább, így a délvidéki magyar nemzeti közösségét
is. De mi nem engedjük háttérbe szorítani a magyarság érdekeit.
Milyen feladat vár a Magyar
Nemzeti Tanácsra a kisebbségi akcióterv végrehajtásában?
–Mindannyian jól tudjuk, hogy a legnagyobb esély
a munkában és a vállalkozásokban rejlik. Mi ehhez saját lehetőségeink
szerint tudtunk hozzájárulni, hiszen általános társadalmi
problémáról van szó, amellyel tartósan kell foglalkozni. Mi
annak az iránynak az elkötelezettjei vagyunk, amely Szerbiát
Európába kívánja vezetni. Az akcióterv azt is lehetővé
teszi, hogy a Magyar Nemzeti Tanács (MNT) és szakemberei meghatározó
szerepet vállaljanak a kisebbségi jogszabályozás felülvizsgálatában.
Mindegyik
nemzeti tanács leírhatta, mit várt az akciótervtől?
–Igen. Az akcióterv kidolgozása során a délvidéki
magyarság szempontjából különösen a közszférában
foglalkoztatottak nemzeti összetételére vonatkozó európai uniós
ajánlásra kellett odafigyelnünk, hiszen az számos pontban
elemzi ezt a kérdést: a rendőrség, a bíróságok, az ügyészségek,
a közjegyzők, az állami közvállalatok és az állami szintű
közigazgatás minden tekintetében. De nem kerüli meg az ajánlás
a kisebbségek nyelvén tájékoztató média anyagi támogatásának
a kérdését sem arra figyelmeztetve, hogy ebben a témában az
állami szerveknek mindenekelőtt a nemzeti kisebbségekkel kell
egyeztetniük. Egyébként a 2014. évi alkotmánybírósági döntést
követően újra kell fogalmazni a nemzeti tanácsok hatásköreit,
továbbá megerősíteni azokat. Itt is megvalósítható egy
komoly előretörés.
A Magyar Nemzeti Tanács milyen akciótervvel lenne elégedett?
–Olyannal, amellyel elsősorban a délvidiéki magyarság
lenne megelégedve.
Románia, Szlovákia minden szépet és jót megígért a csatlakozáskor,
mégis szinte hetente csorbulnak a kisebbségek jogai. Hogy lehet
elérni, hogy az akcióterv ne csak egy dokumentum legyen a sok közül,
hanem a benne foglaltakat a mindenkori szerb kormány be is
tartsa?
–Már augusztus végéig mind a szerb kormánynak, mind
pedig minden illetékes minisztériumának be kell számolnia arról,
hogy az elmúlt hónapok vállalt kötelezettségei közül mit
valósított meg, és mi az ami, elmaradt. Magyarázkodni ugyan
lehet, de csak a makacs tények és az elvégzett munka engedélyezi
az akcióterv minden felelősének a továbblépést, az Európai
Unióhoz való közeledést. Egyébként minden nemzeti tanácsnak
megvan a feladatköre, amelyről határidőre ugyancsak számvetést
kell készítenie.
Másik téma a nemzeti tanácsokról szóló törvény módosítása.
Miért szükséges változtatni ezen a jogszabályon?
–A nemzeti tanácsok és a kollektív jogok 2006-ban az
akkor már önálló Szerb Köztársaság alkotmányába is bekerültek:
„a kultúra, az oktatás, a tájékoztatás, valamint a
hivatalos nyelv- és íráshasználat területén megvalósuló önkormányzáshoz
való joguk érvényesítése céljából a nemzeti kisebbségek
tagjai nemzeti tanácsokat választhatnak a törvénnyel összhangban”.
A nemzeti tanácsok státusát, megválasztásának rendjét és
szabályait, hatásköreit és finanszírozását szabályozó törvényt
három év után, 2009 második felében elfogadta a szerb képviselőház.
E törvény rendelkezéseinek az alkotmányosságáról a szerb
alkotmánybíróság 2014. január 16-án döntött. Legjelentősebb
változásokat azoknak a rendelkezéseknek az eltörlése okozta,
amelyek az állami (köztársasági, tartományi és helyi szinten
egyaránt) szerveket szankcionálta aktusaik semmisségével abban
az esetben, ha ezek a jogi dokumentumok a nemzeti tanácsok véleményezése
vagy jóváhagyása nélkül kerültek elfogadásra, mégpedig
akkor, ha a véleményezés vagy a jóváhagyás megszerzésére törvény
kötelezte őket. Emellett az alkotmánybíróság jelentősen
csorbította a nemzeti tanácsok illetékességeit szűkítve a
nemzeti kisebbségek kollektív jogait az alkotmányban is
szavatolt szerzett jogok doktrínájával szemben. Mindezek alapján
elmondhatom, hogy számunkra egy új nemzeti tanácsi törvény
meghozatala lenne a legjobb megoldás.
Jelenleg milyen jogkörrel rendelkeznek a nemzeti tanácsok?
–A nemzeti tanácsok a Szerbiában élő nemzeti kisebbségek
személyi elvű (perszonális) kisebbségi autonómiájának a
szervei, amelyek költségvetési eszközökből és adományokból
működnek. Egy-egy nemzeti tanács a nyelvhasználat, az oktatás,
a tájékoztatás és a kultúra kérdéseiben képviseli nemzeti
közösségét, részt vesz a döntéshozatali eljárásokban,
bizonyos kérdésekben döntéshozatali jogkörrel rendelkezik,
valamint intézményeket alapíthat. A felsorolt területeket érintő
döntések meghozatala előtt a köztársasági, a tartományi és
az önkormányzati szervek kötelesek kikérni az érintett
nemzeti tanács véleményét. Egyébként az állam az egyes
kisebbségek nemzeti tanácsainak igényeit szem előtt tartva
azokra közhatalmi jogosítványokat ruházhat át megfelelő pénzeszközök
biztosításával. A Magyar Nemzeti Tanács hatáskörébe például
beletartozik minden olyan kérdés, amely az itt élő magyarság
előretörését segítheti, a fiatalokat pedig az itthon maradásra
biztatja. Ezen az úton legfontosabb segítőnk és támaszunk az
anyaország. A Magyar Nemzeti Tanács négy tájékoztatási eszköz
esetében gyakorol alapítói (a Magyar
Szó című napilap és a Hét
Nap című hetilap), illetve társalapítói (a Pannon Rádió
és Televízió, valamint a Mozaik Televízió) jogokat. A Magyar
Nemzeti Tanács egyik legjelentősebb hatásköre, hogy a számára
fontos intézmények esetében a törvénnyel összhangban alapítóvá,
társalapítóvá válhat az oktatás, a kultúra és a tájékoztatás
területén, illetve az oktatás és a kultúra területén azokat
kiemelt jelentőségűekké nyilváníthatja. Az MNT az oktatás
területén 38 intézményt nyilvánított kiemelt jelentőségűvé,
míg a társalapítás alatt lévő intézmények száma 21, a
kultúra területén a kiemelt jelentőségű intézmények száma
szintén 38, a társalapítói jogokat 6 intézmény esetében
vette át. Társalapításában működik a tartományi jelentőségű
Forum Könyvkiadó Intézet és Vajdasági Magyar Művelődési
Intézet is. A Magyar Nemzeti Tanács munkájában a stratégiai
tervezés, a fejlesztési stratégiák elkészítése és végrehajtása
az egyik legfontosabb feladat.
Az oktatással kapcsolatban mi az MNT és a Nemzeti Tanácsok Koordinációs
Testületének véleménye? Megmenthetők-e a kis létszámú
kisebbségi iskolák?
–Mindegyik nemzeti tanács egyetért abba, hogy az iskolai
hálózatok ésszerűsítése nagyon sok veszélyt jelent különösen
a kisebbségi oktatásra nézve. Hiszen az oktatás ésszerűsítését
és fenntarthatóságát kisebbségi iskolákban csakis a pozitív
diszkrimináció elve alapján lehet megvalósítani. Egy-egy
kisebbségi közösségben egy-egy iskolai osztály összevonása
vagy megszűnése, egy-egy intézmény munkájának ellehetetlenítése,
bezárása, elvesztése olyan emberjogi kérdéseket is érintenek
már, amelyek egy-egy kisebbségi közösség mindennapi életére
nézve, korábbi emberi, közösségi és kisebbségi jogaihoz
viszonyítva visszalépést, visszafejlődést, hátrányt
jelentenek, és amelyekre szükséges felhívni az Európai Unió
illetékeseinek a figyelmét is. Ha valami, akkor leginkább az
adhat derűlátásra okot, hogy tavaly az oktatás területén
olyan új kezdeményezések is létrejöttek, amelyek jóval
szerencsésebb körülmények között is elképzelhetetlenek
lettek volna: a szerémségi Maradékon 37 év szünet után sikerült
elérni egy összevont magyar tannyelvű tagozat megnyitását így
biztosítva az 500 magyar lelket számláló falu magyar nyelvű
oktatásának újraindítását, a közép-bácskai Verbászon
pedig magyar óvodai csoport nyílt.
Mit
értek el a délvidéki magyar szakképzés korszerűsítése területén?
–Annak köszönhetően, hogy a Magyar Nemzeti Tanács is
bekapcsolódhatott a Miniszterelnökség Nemzetpolitikai Államtitkárságának
2015 a külhoni magyar szakképzés
éve elnevezésű tematikus programjába, hogy az idei évben
folytathattuk a vajdasági magyar szakképzési fejlesztéseket,
és hogy a programban részt vett a Pallas Athéné Domus
Concordiae Alapítvány is, 2016 júliusáig húsz korszerű, a
szakképzést megújító tanműhely, tangazdaság és tankonyha,
valamint szaktanterem és laboratórium jött létre a magyar
oktatás szempontjából legjelentősebb szakiskoláinkban: Adán,
Csókán, Magyarkanizsán, Nagybecskereken, Óbecsén, Szabadkán,
Topolyán, Törökkanizsán, Újvidéken, Zentán és Zomborban. A
tavalyi és az idei évi fejlesztések után a vajdasági magyar középfokú
szakoktatás 26 intézménye közül mindegyik részesül
valamilyen, összesen 137 000 000 forintösszegű
fejlesztési támogatásban. Ezáltal a magyar nyelven is oktató
teljes középfokú iskolahálózat 37 intézményének 70%-ában
jelentős oktatásfejlesztési támogatás valósul meg.
A
magyar nyelvű gyógy- és fejlesztőpedagógia területén is áttörés
történt?
–2015 utolsó hónapjaiban kezdődtek el nálunk is a felmérések
fejlesztőpedagógusok irányításával, majd pedig a Pető András
Főiskola szakembereinek közreműködésével folytatódtak, hogy
a Vajdaságban is könnyen elérhetővé váljon egy olyan világhírű
módszer, amelyért nagyon sok család a világ másik oldaláról
is hajlandó Magyarországra utazni, hogy gyerekének vagy esetleg
saját magának a fejlesztésére, rehabilitációjára felhasználja.
Milyen programokat dolgoz ki az MNT az itthon maradás, a szülőföldünkön
való tanulás serkentése, a versenyképes magyar értelmiségi réteg
kinevelése érdekében?
–Ezeknek a céloknak az elérésében a Magyar Nemzeti Tanács
a hangsúlyt a tartalmi fejlesztésekre és az innovációra
helyezi úgy, ahogyan azt a Magyar Összefogás programja körvonalazta.
Ennek középpontjában a délvidéki magyar közösségek által
megfogalmazott igények állnak: legyen az egy település magyar
nevének hivatalossá tétele (például Tiszakálmánfalva esetében);
az oktatásfejlesztés időszerű kérdéseinek újragondolása (a
kis létszámú magyar osztályok megnyitása, a szerémségi
magyar oktatás újraindítása Maradékon, a pedagógusok szakmai
megbecsülése, akkreditált képzése és a velük való párbeszéd
felélénkítése, a magyar nyelvű gyógy- és fejlesztőpedagógia
alapjainak lerakása, a vajdasági magyar szakképzés látványos
fejlesztése, az ösztöndíjprogram megújítása, a magyar nyelvű
felsőoktatási fejlesztések újragondolása az Európa Kollégium
megnyitásával és a felsőoktatási szakkollégiumi rendszer létrehozásával
stb.); a diáksegélyezés eredeti szerepének felértékelése;
az oktatást és a kultúrát egyaránt erősítő pályázatok
meghirdetése; épített és szellemi örökségünk védelme és
felújítása (például csak Szabadkán a Szentháromság-szobor
felújítása és eredeti helyére való visszaállítása, a
Szent Teréz-székesegyház, a Szabadkai Zsinagóga és a Városi
Könyvtár megújítása); a Szabadkai Rádió magyar műsorának
megőrzése, a vajdasági magyar médiaház eszmei tervének elkészítése;
a konzultatív testültek létrehozása és tagjainak párbeszéde;
a megújuló civilközpontok működtetése; a szerb–magyar középszótár
kiadása; a Vajdasági Nagycsaládos Egyesületek Szövetségének
közreműködésével a népesedési akcióterv felülvizsgálata;
a magyar nemzeti tanácsok koordinációjában és a kisebbségi
akcióterv kidolgozásában való tevékeny részvétel. Az elmúlt
másfél év nemzeti tanácsi munkája – mint korábban is – a
magyar kormány és Magyarország támogatása és segítsége nélkül
nem valósulhatott volna meg. Ezt erősítette és ösztönözte a
délvidéki magyarság mindenkori elkötelezettsége, elszántsága
és közösségmegtartó erőfeszítése, amelynek egyik meghatározó
és legfontosabb letéteményese az elmúlt időszakban is a
Magyar Nemzeti Tanács volt.
Azt veszem észre, hogy megosztott a délvidéki magyarság. Ahogy felállt
az ön által vezetett grémium, azonnal megtámadták egyesek
annak vezetését. Úgy veszem észre, a támadások nem értek véget.
Mi áll a háttérben? Pénz? Irigység?
–Több mint másfél év tapasztalata sok mindent elárul.
Ebben az összetett gazdasági-társadalmi környezetben egészen
máshonnan kellett elindulnunk, mint akár néhány évvel ezelőtt
is. És egészen mások a kitörési pontok is, mint akár hat évvel
ezelőtt voltak. Ennek ellenére nem lehetett akkora eltérés sem
a célok, sem pedig a stratégiai elképzelések között, mint
amekkora törésvonal alakult ki a Magyar Nemzeti Tanács egykori
és jelenlegi döntéshozói között. Ma már egészen nyilvánvaló
számomra, hogy a háttérben egészen más mozgatóerők húzódhatnak
meg. Az, ami viszont evidencia számomra, hogy a Magyar Összefogás
programjában meghirdetett célokat mindenképp meg kell valósítani.
Ezeket az elképzeléseket egyébként azok is végig képviselték
a kampányban, akik most elégedetlenek az új összetételű tanács
minden egyes lépésével, de leginkább a saját pozíciójukkal.
Ha van szomorú tapasztalata ennek a másfél évnek, az számomra
mindenképpen egyfajta csalódás: azok az emberek, akik magukat a
közösségért cselekvő szakembernek tartották, abban a
pillanatban, hogy kiderült, nem maradnak meghatározó pozíciót
betöltő személyek a Magyar Nemzeti Tanácsban, ellenségként
kezdtek viselkedni, ami a mai napig tart. Ugyanakkor az elmúlt időszak
döntései, és az abból eredő ellentétek elemzése arról is
meggyőzött, hogy az ember sosem érezheti úgy, hogy tévedhetetlen,
de ha a magyar közösségek által megfogalmazott igények teljesítését
tartja mindig szem előtt, akkor a legkevésbé tévedhet. Mi
pedig így próbáltunk és tudtunk is cselekedni.
Medveczky
Attila
|