2016.08.12.
A liberálbolsevik mintapéldánya
A kommunizmus
alatt nemzeti jelképeinket eltüntették vagy kiüresítették, Rákosi
Mátyás erre a sorsra juttatta volna himnuszunkat is. A nagyszerű
Illyés Gyulát és Kodály Zoltánt bízták meg egy új himnusz
megírásával, mire ők annyit feleltek: Minek új? Jó nekünk a
régi. Márpedig ha valakik, akkor ők értettek a témához. Jól
tudták, mire megy ki valójában a játék. A helyzet ma is
ugyanaz, a liberális ugyanúgy nem viseli el a keresztény-nemzeti
értékeket, mint a bolsevik. És, hogy hol találtuk erre a legújabb,
kirívó példát? A „konzervatív” Magyar Nemzetben, abban az
újságban, amely Simicska ominózus kijelentése óta a keresztény-polgári
értékek védelmezőjének szerepében tetszeleg a kormánnyal
szemben. Ebben a napilapban vetette papírra gondolatait a szívében
még mindig szabad demokrata Puzsér Róbert Legyen a Szózat a
nemzet himnusza! címmel.
Önmagában
senkit sem lehetne bántani egy efféle ötletért, ám Puzsér
olyan minősíthetetlen stílusban ír a Himnuszról, hogy olyat még
a Népszavában sem igen olvasni. Sopánkodás, panasz, sirám, önsajnálat,
erőtlen, nyavalygó, depresszív – e szavakkal illeti Kölcsey
költeményét, de Erkel is megkapja a magáét, neki is csak
letaglózó taktusai vannak.
Talán a Szózat
reménykedőbb, de amíg a Himnuszban is megjelenik a nemzeti büszkeség,
addig a Szózatban ott találjuk a nemzethalál vízióját.
Egressy Béni dallama pedig, bár eszembe nem jutna kritizálni,
semmiképpen se mondanám lendületesebbnek, mint Erkel Ferenc
szerzeményét, és nem is indulószerű, mint az olasz himnusz.
Letaglózó helyett az ünnepélyes és a megható jelzők a
megfelelők a Himnusz esetében.
Az egy dolog, hogy
valaki nem tudja értékelni azt, amit elismert művészek dicsérnek
és milliók szívét megérinti, de természetesen a legjobban az
bántja Puzsért, ami Rákosit is: hogy himnuszunk, a műfaj
eredeti értelmének megfelelően himnusz, vagyis egy imádság.
Ebből volt a felhördülés 2011-ben is, amikor bekerült az
alkotmány preambulumába az „Isten, áldd meg a magyart” sor.
Hiszen
mit tartalmaz az a versszak, amit minden alkalommal eléneklünk?
Jó kedvet, bőséget, védő kart, víg esztendőt kérünk az
Istentől, megemlítve a sok szenvedést, a magyar nép zivataros
századait. A többség azonosulni tud ezekkel a sorokkal, eszünkbe
se jutna a változtatás, arról nem beszélve, hogy kizárólagosságról
sem beszélhetünk, hiszen számos esetben a Himnusz után elénekeljük
a Szózatot is. Az meg végképp megmagyarázhatatlan, hogy valaki
úgy próbál a nemzeti büszkeségről, lelkesedésről írni,
hogy közben a magyarságot összetartó értékeket szapulja.
A
mindenkinél mindent jobban tudó és mindenkit lehülyéző Puzsér
Róbert gondolkodhatott volna írás előtt annyit, hogy ne írja
le azt az ostobaságot, hogy Kölcsey a cím választásával
kisajátította magának a nemzeti himnuszt. Az említett ódát
1823-ban írta meg a költő és nem lett belőle azonnal nemzeti
himnusz, sőt Kölcsey meg sem élte, hogy 1844-ben pályázatot
írjanak ki megzenésítésére és bemutassák a Nemzeti Színházban.
1848-ban a Szózattal együtt énekelték el a forradalom idején,
a magyarság himnuszává pedig a Bach-korszak önkényuralma
alatt emelték az emberek, és nem Kölcsey címadása tette azzá.
Az ország törvényileg elfogadott himnusza aztán 1903-ban lett.
Vagyis úgy maradt
meg mindannyiunk szívében nemzeti imádságunk, hogy túlélte a
Habsburg-elnyomás évtizedeit, a vérzivataros 20. századot, a
kommunista és a liberális agymosást is. Tetszik, nem tetszik, még
mindig ez Magyarország himnusza, mert a magyar emberek szeretik.
Märle
Tamás, latin-történelem szakos tanár
|