vissza a főoldalra

 

 

 2016.08.19. 

Díjazzák a felelős vállalkozókat

Az elismert cégek jó gyakorlatairól példát vehetnek

A jogok és kötelezettségek teljesítése önmagában nem tekinthető felelős munkáltatói magatartásnak – véli Pákozdi Szabolcs, az Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. (OFA) ügyvezető igazgatója, akit az érték alapú vállalkozásokról és a Vállalkozz Itthon Fiatal! program elemeiről is kérdeztük.

 Meghirdették Az év felelős foglalkoztatója pályázatot. Mitől válik valaki felelős foglalkoztatóvá?

 –Azt gondoljuk, és azért is írtuk ki ezt a pályázatot, mert akkor, mikor a munkáltatók versenyeznek a munkavállalókért, egyre hangsúlyosabbá válik, hogy a munkavállaló melyik foglalkoztatót válassza, s milyen kép alakul ki a környezetében a munkáltatóról. Tehát a béren kívül melyek azok a többletek, amelyek emelik a munkáltató imázsát az adott környezetben. Pályázatunkban kiemeltünk néhány olyan fontos elemet, amitől felelős lehet egy munkáltató. Elsősorban a fiatalok foglalkoztatása, a munkaerőpiaci integráció területén megvalósított programokat tekintettük fontosnak, de ezen kívül azt is, mennyire családbarát a munkahely, miként képes megteremteni a munka és a család egyensúlyát, mit tesz a munkáltató a munkahelyi környezetért, a munkavállalók egészsége megőrzéséért, a szellemi-fizikai jólétért, támogatja-e az önkéntességet, illetve a képzés, szakképzés során miként éri el a dolgozók humántőkéje emelkedését a vállalat és a munkavállalók érdekében. Ebben az öt témakörben tudnak pályázni a munkáltatók. Egy vállalat, vagy szervezet a pályázatában több témakört is megjelölhet, azok egy pályázatként együttesen kerülnek értékelésre. Tehát túllép a munkáltató a jogszabályi kötelezettségén, és tőkét, időt, energiát áldoz arra, hogy a felsorolt többleteket a munkavállalók számára biztosítsa. Ez tulajdonképpen egy befektetés, amiből hosszú távon hasznuk származik, nem pedig egy rövid távon megtérülő költség.

 Milyen kategóriákban lehet pályázni?

 –A legszélesebb kört szeretnénk megszólítani, így három kategóriában osztjuk ki ezt a vándordíjat. Az első a mikro-és kisvállalkozásoké. A hazai vállalkozások döntő többsége ebbe a kategóriába tartozik. A másodikba a középvállalkozások és nagyvállalatok, míg a harmadikba a közszféra szervezetei –a közigazgatás és az önkormányzatok intézményei – tartoznak bele. A közszféránál is láthatunk nagyon jó gyakorlatokat, és jelentős számú munkavállalók dolgoznak ebben a szegmensben. Így a magyarországi munkavállalók túlnyomó többségét érintő munkahelyek kapcsolódhatnak be a pályázatba. A képzés, szakképzés területén különdíjat ajánl fel partnerünk, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.

 Miért éri meg elindulni ezen a pályázaton?

 –Természetesen lényeges, hogy mit kap érte a munkáltató. Ez a díj vándordíj lesz, amit szeretnénk a jövőben is kiosztani. Óriási szakmai elismerést biztosít a munkáltatóknak, hogy szakmai partnereink a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, –Parragh elnök úr vállalta el a fővédnökséget–, és a kifejezetten humán vezetőknek szóló HR Portál. A munkaerőpiacon brandet jelent a felelős foglalkoztatói cím, ami az adott céget megkülönbözteti a többi vállalkozástól. Az Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft együttműködésben a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával és a HR Portállal november 24-én országos konferenciát és kiállítást szervez Felelős Foglalkoztató vagyok címmel. A konferencián először adjuk át az év Felelős Foglalkoztatója vándordíjat. A konferencia fő témája a felelős foglalkoztatás, s a résztvevők tapasztalt, elismert szakemberek előadásait hallgathatják meg. A díjazottak ezen kívül kiadványban szerepelhetnek, illetve média-megjelenésre is lehetőséget kapnak. Mára a tulajdonosok elvárása, hogy minél több fórumon mérettesse meg magát a vállalat, és díjakat hozzon el sikeres programjával. A kisebb vállalkozásoknál pedig azt tapasztaljuk, sokszor nem is tudják, hogy CSR-tevékenységet valósítanak meg. /A Corporate Social Responsibility a vállalatok társadalmi felelősségvállalása egyre divatosabb kifejezés az üzleti világban./ Ezt az egyedi tevékenységet szeretnénk megmutatni, és őket is ösztönözni a pályázásra. Ami szintén lényeges, hogyha egy vállalatnak kialakult egy jó gyakorlata, mind a tulajdonos, mind a dolgozók számára büszkeséget jelent, hogy azt továbbadhatja másoknak, s így mentor szerepet is betölthet.

 A felelős magatartást tanúsító szervezetek mennyire vannak hatással a fogyasztói szokásokra?

 A felelős foglalkoztatás nem választható el a munkáltatóról kialakult brandtől. Amennyiben egy munkáltatóról az a kép alakul ki a szűkebb környezetében, hogy felelős foglalkoztató, az egy tágabb környezetben is megjelenik, ebből adódóan akár az adott vállalat termékei, szolgáltatásai is népszerűbbek lesznek, tehát egy jobb brandhez nagyobb piac is kapcsolódik. Ez a jobb brand pedig fogyasztási ösztönzéssel is jár. A felelős magatartás építi a vállalati imázsát, ami a vállalat által nyújtott termékek és szolgáltatások értékesítésére is hat.

 Az OFA aktívan részt vesz Magyarország 2017. évi a Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása stratégiájának kidolgozásában. Hol tartanak jelenleg, s melyek a stratégia lényeges elemei?

 –A stratégián még dolgozunk, így annak főbb elemeiről korai nyilatkoznom, arról viszont szívesen beszélek, hogy mit tettünk mi eddig az ügy érdekében. Már 2015-től elindítottuk szinte az összes megyében a munkáltatói –és civil fórumot, ahol a vállalkozások megismerhették egymás tevékenységét, és megoszthatták a jó gyakorlatokat. A hr-vezetők részére képzéseket szerveztünk a felelős vállalati magatartás témakörében, és konferenciákat is rendeztünk a társadalmi felelősségvállalásról. Tehát a CSR hazai megvalósulásához ez a pályázat is hozzájárul és a stratégia fontos része, hogy a vállalat a profit-érdekeken túl más, kevésbé számszerűsíthető, de lényeges tevékenységeket is végrehajtson környezetében.

 Mennyire nélkülözhetetlenek korunkban az érték alapú vállalkozások?

 –Egy vállalat hosszú távú működésének feltételeihez tartozik, hogy legyen küldetése, missziója. Értékre is szüksége van munkavállalói megtartásához, a fluktuáció csökkentéséhez, s ahhoz, hogy környezetében el tudja fogadtatni magát, és vevőkörének eladhassa termékeit. Azok a vállalkozások, ahol a foglalkoztatás nem áll a vállalati értékrend első helyén, erőteljes fluktuációval küzdenek, nehezen tudják megtartani a munkaerőt, ezért hosszabb távon képtelenek sikeresen működni a piacon.

 Másik témánk, a Vállalkozz Itthon Fiatal! program. Mi ennek a lényege?

 –Több fiatal, aki ragyogó ötlettel, gondolattal rendelkezik, nem alkalmazottként, hanem önmaga foglalkoztatását megoldó vállalkozóként képzeli el jövőjét. Alapesetben a 18-25 év közötti középfokú végzettségűek , illetve a 25 és 30 év közötti felsőfokú végzettségűek kapcsolódhatnak be a programba, melynek lényege, hogy a fiatalok ötletének piacképességet szakértők segítségével megvizsgáljuk, s ha annak találjuk, akkor az illető bekerül a projektbe, ahol 100 órás képzés keretében felkészítjük a vállalkozói létformára. A program segítséget nyújt üzleti tervük kialakításához ismeret és készségfejlesztéssel, valamint 3 millió forintos pénzügyi támogatással járul hozzá a jóváhagyott üzleti terv alapján indított vállalkozás induló költségeihez. Olyan nagy az érdeklődés a program iránt, hogy tovább folytatjuk, s várjuk a fiatalok jelentkezését honlapunkon.

 A 40-50 év felettiek átképzésével is foglalkoznak?

 –Az álláskeresőknek a kormányhivatalok biztosítanak vállalkozóvá válási támogatást, mi pedig számos olyan munkaerő piaci képzést, melyekhez nem szabunk életkori korlátokat. Ezek közül a legnépszerűbb autóbusz-és tehergépkocsi vezetői képzésünk, a kamionos programunk. Ma már kevésbé jellemző az idősebb munkavállalók hátrányos megkülönböztetése, sőt azt tapasztalom, egyre inkább értékelik a munkáltatók a munkában töltött időt és tapasztalatot.

 

Medveczky Attila