2016.08.19.
Díjazzák a
felelős vállalkozókat
Az elismert cégek jó gyakorlatairól példát vehetnek
A
jogok és kötelezettségek teljesítése önmagában nem
tekinthető felelős munkáltatói magatartásnak – véli Pákozdi
Szabolcs, az Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft.
(OFA) ügyvezető igazgatója, akit az érték alapú vállalkozásokról
és a Vállalkozz Itthon Fiatal! program elemeiről is kérdeztük.
Meghirdették Az
év felelős foglalkoztatója pályázatot. Mitől válik
valaki felelős foglalkoztatóvá?
–Azt gondoljuk, és azért
is írtuk ki ezt a pályázatot, mert akkor, mikor a munkáltatók
versenyeznek a munkavállalókért, egyre hangsúlyosabbá válik,
hogy a munkavállaló melyik foglalkoztatót válassza, s milyen kép
alakul ki a környezetében a munkáltatóról. Tehát a béren kívül
melyek azok a többletek, amelyek emelik a munkáltató imázsát
az adott környezetben. Pályázatunkban kiemeltünk néhány
olyan fontos elemet, amitől felelős lehet egy munkáltató. Elsősorban
a fiatalok foglalkoztatása, a munkaerőpiaci integráció területén
megvalósított programokat tekintettük fontosnak, de ezen kívül
azt is, mennyire családbarát a munkahely, miként képes
megteremteni a munka és a család egyensúlyát, mit tesz a munkáltató
a munkahelyi környezetért, a munkavállalók egészsége megőrzéséért,
a szellemi-fizikai jólétért, támogatja-e az önkéntességet,
illetve a képzés, szakképzés során miként éri el a dolgozók
humántőkéje emelkedését a vállalat és a munkavállalók érdekében.
Ebben az öt témakörben tudnak pályázni a munkáltatók. Egy vállalat,
vagy szervezet a pályázatában több témakört is megjelölhet,
azok egy pályázatként együttesen kerülnek értékelésre. Tehát
túllép a munkáltató a jogszabályi kötelezettségén, és tőkét,
időt, energiát áldoz arra, hogy a felsorolt többleteket a
munkavállalók számára biztosítsa. Ez tulajdonképpen egy
befektetés, amiből hosszú távon hasznuk származik, nem pedig
egy rövid távon megtérülő költség.
Milyen kategóriákban lehet pályázni?
–A legszélesebb kört szeretnénk megszólítani, így
három kategóriában osztjuk ki ezt a vándordíjat. Az első a
mikro-és kisvállalkozásoké. A hazai vállalkozások döntő többsége
ebbe a kategóriába tartozik. A másodikba a középvállalkozások
és nagyvállalatok, míg a harmadikba a közszféra szervezetei
–a közigazgatás és az önkormányzatok intézményei –
tartoznak bele. A közszféránál is láthatunk nagyon jó
gyakorlatokat, és jelentős számú munkavállalók dolgoznak
ebben a szegmensben. Így a magyarországi munkavállalók túlnyomó
többségét érintő munkahelyek kapcsolódhatnak be a pályázatba.
A képzés, szakképzés területén különdíjat ajánl fel
partnerünk, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Miért éri meg
elindulni ezen a pályázaton?
–Természetesen lényeges, hogy mit kap érte a munkáltató.
Ez a díj vándordíj lesz, amit szeretnénk a jövőben is
kiosztani. Óriási szakmai elismerést biztosít a munkáltatóknak,
hogy szakmai partnereink a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, –Parragh
elnök úr vállalta el a fővédnökséget–, és a kifejezetten
humán vezetőknek szóló HR Portál. A munkaerőpiacon brandet
jelent a felelős foglalkoztatói cím, ami az adott céget megkülönbözteti
a többi vállalkozástól. Az Országos Foglalkoztatási Közhasznú
Nonprofit Kft együttműködésben a Magyar Kereskedelmi és
Iparkamarával és a HR Portállal november 24-én országos
konferenciát és kiállítást szervez Felelős Foglalkoztató
vagyok címmel. A konferencián először adjuk át az év
Felelős Foglalkoztatója vándordíjat. A konferencia fő témája
a felelős foglalkoztatás, s a résztvevők tapasztalt, elismert
szakemberek előadásait hallgathatják meg. A díjazottak ezen kívül
kiadványban szerepelhetnek, illetve média-megjelenésre is lehetőséget
kapnak. Mára a tulajdonosok elvárása, hogy minél több fórumon
mérettesse meg magát a vállalat, és díjakat hozzon el sikeres
programjával. A kisebb vállalkozásoknál pedig azt
tapasztaljuk, sokszor nem is tudják, hogy CSR-tevékenységet valósítanak
meg. /A Corporate Social Responsibility a vállalatok társadalmi
felelősségvállalása egyre divatosabb kifejezés az üzleti világban./
Ezt az egyedi tevékenységet szeretnénk megmutatni, és őket is
ösztönözni a pályázásra. Ami szintén lényeges, hogyha egy
vállalatnak kialakult egy jó gyakorlata, mind a tulajdonos, mind
a dolgozók számára büszkeséget jelent, hogy azt továbbadhatja
másoknak, s így mentor szerepet is betölthet.
A felelős magatartást tanúsító szervezetek
mennyire vannak hatással a fogyasztói szokásokra?
–A felelős foglalkoztatás nem választható
el a munkáltatóról kialakult brandtől. Amennyiben egy munkáltatóról
az a kép alakul ki a szűkebb környezetében, hogy felelős
foglalkoztató, az egy tágabb környezetben is megjelenik, ebből
adódóan akár az adott vállalat termékei, szolgáltatásai is
népszerűbbek lesznek, tehát egy jobb brandhez nagyobb piac is
kapcsolódik. Ez a jobb brand pedig fogyasztási ösztönzéssel
is jár. A felelős magatartás építi a vállalati imázsát,
ami a vállalat által nyújtott termékek és szolgáltatások értékesítésére
is hat.
Az OFA aktívan részt vesz Magyarország
2017. évi a Vállalatok Társadalmi
Felelősségvállalása stratégiájának kidolgozásában.
Hol tartanak jelenleg, s melyek a stratégia lényeges elemei?
–A stratégián még dolgozunk, így annak főbb elemeiről
korai nyilatkoznom, arról viszont szívesen beszélek, hogy mit
tettünk mi eddig az ügy érdekében. Már 2015-től elindítottuk
szinte az összes megyében a munkáltatói –és civil fórumot,
ahol a vállalkozások megismerhették egymás tevékenységét,
és megoszthatták a jó gyakorlatokat. A hr-vezetők részére képzéseket
szerveztünk a felelős vállalati magatartás témakörében, és
konferenciákat is rendeztünk a társadalmi felelősségvállalásról.
Tehát a CSR hazai megvalósulásához ez a pályázat is hozzájárul
és a stratégia fontos része, hogy a vállalat a profit-érdekeken
túl más, kevésbé számszerűsíthető, de lényeges tevékenységeket
is végrehajtson környezetében.
Mennyire nélkülözhetetlenek
korunkban az érték alapú vállalkozások?
–Egy vállalat hosszú távú működésének feltételeihez
tartozik, hogy legyen küldetése, missziója. Értékre is szüksége
van munkavállalói megtartásához, a fluktuáció csökkentéséhez,
s ahhoz, hogy környezetében el tudja fogadtatni magát, és vevőkörének
eladhassa termékeit. Azok a vállalkozások, ahol a foglalkoztatás
nem áll a vállalati értékrend első helyén, erőteljes fluktuációval
küzdenek, nehezen tudják megtartani a munkaerőt, ezért
hosszabb távon képtelenek sikeresen működni a piacon.
Másik témánk, a Vállalkozz
Itthon Fiatal! program. Mi ennek a lényege?
–Több fiatal, aki ragyogó ötlettel, gondolattal
rendelkezik, nem alkalmazottként, hanem önmaga foglalkoztatását
megoldó vállalkozóként képzeli el jövőjét. Alapesetben a
18-25 év közötti középfokú végzettségűek , illetve a 25
és 30 év közötti felsőfokú végzettségűek kapcsolódhatnak
be a programba, melynek lényege, hogy a fiatalok ötletének
piacképességet szakértők segítségével megvizsgáljuk, s ha
annak találjuk, akkor az illető bekerül a projektbe, ahol 100
órás képzés keretében felkészítjük a vállalkozói létformára.
A program segítséget nyújt üzleti tervük kialakításához
ismeret és készségfejlesztéssel, valamint 3 millió forintos pénzügyi
támogatással járul hozzá a jóváhagyott üzleti terv alapján
indított vállalkozás induló költségeihez. Olyan nagy az érdeklődés
a program iránt, hogy tovább folytatjuk, s várjuk a fiatalok
jelentkezését honlapunkon.
A 40-50 év felettiek átképzésével
is foglalkoznak?
–Az álláskeresőknek a kormányhivatalok biztosítanak vállalkozóvá
válási támogatást, mi pedig számos olyan munkaerő piaci képzést,
melyekhez nem szabunk életkori korlátokat. Ezek közül a legnépszerűbb
autóbusz-és tehergépkocsi vezetői képzésünk, a kamionos
programunk. Ma már kevésbé jellemző az idősebb munkavállalók
hátrányos megkülönböztetése, sőt azt tapasztalom, egyre inkább
értékelik a munkáltatók a munkában töltött időt és
tapasztalatot.
Medveczky
Attila
|