2016.08.19.
Az EU
titkosszolgálatainak együtt kell működniük
Különben képtelenség a terrorizmus ellen fellépni
Eseménydús nyár
vette kezdetét az Európai Unióban, s azon belül Felvidéken
sincs politikai uborkaszezon. Miközben milliók örvendenek, néhányan
pedig búsulnak a Brexit-népszavazás végeredménye miatt, Szlovákia
július 1-jétől fél éven át, a fokozatosan átrendeződő
viszonyok között az EU Tanácsának soros elnöki feladatkörét
látja majd el. A britek döntésének következményeiről,
illetve a soros elnökséggel járó feladatokról lapunk Csáky Pál
felvidéki európai parlamenti képviselőt kérdezte. A politikus
szerint Fico és belügyminisztere összefonódott a szlovák
alvilággal.
Mit vár a felvidéki magyarság attól, hogy
december 31-éig Szlovákia tölti be az Európai Unió soros elnökségét?
–Felvidék magyarsága az EU és a szlovák kormánykoalíció
jelenlegi állapota miatt túl sok pozitívumot nem vár a soros
elnökségtől. Magyar szempontból vélhetőleg ez egy eléggé
üres félév lesz.
–Az igazságügyi
miniszter asszony figyelmét egy olyan szakmai kérdésre irányítottam,
ami a terrorizmussal függ össze. Nagyon megdöbbentem azon, hogy
az európai biztonsági szervezetek között nem megfelelő az
információáramlás. Abszurdum, hogy nagyon kevés információt
osztanak meg egymással a büntetett előéletű harmadik országbeli
polgárokról. Tehát ha Németország titkosszolgálata
rendelkezik bizonyos információkkal egy szír, vagy afgán állampolgár
ügyében, azt az esetek nagy részében megtartja magának. Jobb
esetben megszűrt információkat továbbít. Jelentéstevője
voltam egy olyan anyagnak, amiben arra kötelezzük a tagállamokat,
hogy ez az információ-megosztás európai szintű legyen, hiszen
akkor sokkal eredményesebben tudunk fellépni a terrorizmussal
szemben. A belügyminiszter felé konkrét felvidéki magyar témával
fordultam, az állampolgárság ügyével. Figyelmeztettem őt
arra, hogy a szlovák állampolgársági törvény nagyon is merev
és diszkriminatív. Közöltem vele, hogy vegyenek példát a
csehekről, akik rájöttek, hogy ostobaság a társadalom nemzetközileg
is elismert tagjait megfosztani állampolgárságuktól csak azért,
mert más állam is méltónak találta őket arra, hogy állampolgárságot
adjon nekik. S kezdjék ezt egy európai gesztussal. Adják vissza
szlovák állampolgárságát a rimaszombati Tamás Ilonka néninek,
aki már a 104-ik életévét tapossa, s aki egész élete munkájával
vált méltóvá arra, hogy hazája is végre megbecsülje őt.
Arra kértem a belügyminisztert, ezt tegye meg. Egyelőre nincs válasz.
A szlovák belügyminiszter leváltását követeli
az ellenzék. Ez mennyire hat ki majd az elnökség munkájára?
––Kalinák és „ügyvédje”,
Bugár Béla távozása kívánatos lenne. Robert Fico azonban
ezzel kapcsolatban valószínűleg inkább falazni fog Kalináknak,
tekintettel arra, hogy a belügyminiszternek vélhetően vannak
olyan dokumentumok a kezében, amelyekkel mind Ficót, mind Bugárt
zsarolni tudja. Az elnökség munkájára ez nem hat ki, mert a
szlovák kormány mindent megtesz azért, hogy túlélje a 2016-os
évet. Tény, hogy a szlovák sajtó elég élesen cikkezik Kalinák
és Fico ellen, ahogy az is, hogy bizonyítottan összefonódott a
két politikus a szlovákiai alvilág egy részével. Robert Kalinák
belügyminiszter régóta terhet jelent a szlovák politika számára;
emlékezzünk csak a Malina Hedvig-ügyre.
–Kétségkívül a visegrádi együttműködésnek
a migránskérdésre adott válaszai sokak, így számomra is
szimpatikusak, ami előrelépés. Ugyanakkor Szlovákiában nem a
politikusok döntöttek így a kvótákról, hanem a polgárok. Több
száz éve éltek együtt a Magyar Királyság területén
magyarok és szlovákok, s ennek is következménye, hogy a két
ország lakossága Brüsszel több felvetésére hasonlóan reagál.
Így a migráns -problémára is. Szlovákiában a kényszerbetelepítést
még többen utasítják el, mint Magyarországon. Ennek oka, hogy
a szlovák bal és liberális oldal elsősorban a nemzeti ügyeket
képviseli – ami azért a kisebbségek számára nem mindig előnyös.
Hasonló a helyzet Csehországban és Lengyelországban is. Ezek
az országok megőrizték még egészséges politikai
immunrendszerüket, nem úgy, mit a nyugat-európai társadalmak.
A szlovák elnökséget arra használhatnák fel a visegrádi négyek,
hogy konkrét alternatív javaslattal állhatnának elő az Európai
Unió eddigi olyan témáival kapcsolatban, amelyek az EU keleti
felén nem okoztak osztatlan sikert. A migráció témája például
ilyen. Nem elég csupán kritizálni a brüsszeli aránytévesztéseket
például a kvótákkal kapcsolatban, hiszen Európa nyugati felén
az úgy cseng le, mintha a volt kommunista államoknak nem lenne véleményük
a kérdésről, illetve csak ki akarnák húzni magukat a
szolidaritás gyakorlásából. Nem erről van szó, hanem arról,
hogy az EU keleti felén lévő posztkommunista országoknak eltérő
nézetei vannak a kérdés megoldását illetően, amelyek gyakran
jobban megállják a helyüket, mint a sokszor valóban furcsa brüsszeli
javaslatok. Most itt a lehetőség arra, hogy a visegrádiak
megmutassák, igenis képesek hatékony és átfogó válaszokat
adni erre a történelmi kihívásra is. Az alaptézis az lehet,
hogy a migránskérdés kezelésének súlypontja az EU-n kívülre
helyeződjék át – s itt pontosan ki kell dolgozni azt a feltételrendszert,
amely alapján ez a tézis működőképes lehetne. Az EU-n belül
már csak annak a kis létszámú migránsnak a kezelését
kellene megoldani, akik legális módon jutnak be a tagállamok
területére.
–Nem teljesen azonosak a
szlovák elképzelések a magyar kormány nézeteivel, de sokban
hasonlítanak rá. Az a tény, hogy a szlovák elnökségre „rázuhant”
a Brexit, várható is volt, hiszen korábban is az történt,
hogy az elnökségre készülő ország elkészítette saját
prioritásait. A szlovákok papíron szép elveket fogalmaztak
meg, de az élet felülírta azokat. Bár úgy néz ki, hogy a
Brexit nem befolyásolja lényegesen a szlovákiai elnökséget,
hiszen két hete a brit miniszterelnök asszony Pozsonyban járt,
és elmondta, hogy Angela Merkellel való egyeztetésük alapján
késleltetik a kilépési tárgyalások megkezdését. Valószínűleg
a tárgyalások 2017-ben kezdődnek el, s addig véget ér a szlovák
elnökség mandátuma.
A Berxit mennyire hathat ki a felvidéki magyarok munkavállalásra?
–Az új bevándorlási
mechanizmus bevezetéséről Nagy-Britannia –vagy lehet, hogy
Kis-Britannia, ha a skótok elmennek –:szuverén módon dönthet,
bizonyára szigorít majd a feltételeken, de sem a bevándorlást,
sem a munkavállalást nem szoríthatja nagyon lefelé,
tekintettel arra, hogy bizonyos munkákat akkor nem lenne kinek
elvégeznie.
Több szlovák politikus szerint a Fico-kormány nem képes
kitölteni mandátumát. Ön is így látja?
A Magyar Közösség Pártja (MKP) Bugárékat elutasítja
és természetesen Fico pártját is. Kikkel tudna együttműködni?
|