2016.08.19.
A hagyományokból
kiemelkedő korszellem megjelenítése
Rendszerező elv szerint alkotom a színeket és a formákat
Olajos
György Munkácsy díjas grafikus-,és festőművész
1953-ban született Budapesten. 1984-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti
Főiskola sokszorosító grafikai szakán. 1972-től kiállító művész.
Csoportos kiállítások – többek között – Caracasban,
Ausztráliában, Japánban, Egyiptomban, Svájcban, Németországban,
Franciaországban, Bulgáriában, Belgiumban, Finnországban,
Olaszországban, Magyarországon. 1975-től számos díjat nyert
el, Biennale-, Triennále díjakat, NKA ösztöndíjakat. Ösztöndíjak,
meghívások: 1985-88:
Derkovits-ösztöndíj; 1997: Párizs város ösztöndíja - Cité
des Arts (meghívás), Nemzetközi Textilsymposium - Graz,
Ausztria (meghívás); 2000: Nemzetközi Alkotótábor - Macedonia
(meghívás); 2003: Nemzetközi Papirsymposium - Bulgária (meghívás),
MAOE ösztöndíj; 2006: HUNGART ösztöndíj, Lisszabon város ösztöndíja,
MAOE ösztöndíj; 2010: Nemzetközi Textiltriennále, Lengyelország,
Lodz (meghívás); 2013: Római Magyar Akadémia ösztöndíja;
2016: MMA ösztöndíj.
Köztéri alkotások: 1986: „Világfa” Fényeslitkei Általános
Iskola homlokzata, 14 színű sgraffito, 8,1 x 6,8m, 1m átmérőjű,
sárga üvegmozaik napóra, vörösfenyő árnyékvetőkkel.
Fiatal Művészek Stúdiója pályázatán nyert. 1986-88: „Reloj
de Sol" Napóra. Kuba. Topes de Collantes hegytetőn, szálloda
együttes főtere. Kivitelezés: Rafael Fornes kubai építész közreműködésével
(28m átmérőjű tér 16m átmérőjű napórával) A Fondo
Cubano de Bienes Culturales megbízásából. 1992: „Kőrösi
Csoma Sándor Tanka” Tar és Pásztó közötti Buddhista sztúpában
bronz dombormű (135 x 65cm tanka). A Karma Kagyüpa buddhista közösség
megbízásából. Felszentelte a Dalai Láma.
Jelenleg a Jaschik
Álmos Művészeti Szakközépiskola tanára. A tanulóknak, a művészek
új generációjának a természet tiszteletét, a művészet és
értelem összhangjának elkötelezettségét, illetve a mesterség
technikai tökéletesítését kívánja továbbadni pedagógiai pályája
során.
Szobrokat visz ki?
Megérintett a latin-amerikai őslakók művészete
Hogyan született meg a Konkvisztádorok-sorozat?
–Háromszor egy hónapot töltöttem Kubában a
’80-as évek végén. Először 1987-ben voltam kint a Havannai
Biennálén. A Fiatal Művészek Stúdiója tagjai számára
meghirdették a fényeslitkei iskola falára kiírt dekorációs pályázatot,
amit én nyertem el. A többszínű sgraffito technikával készült
falra árnyékvető lapokat terveztem, amiknek kivágott résein,
ha átsütött a Nap, akkor megjelent a falon például egy madár
„fény” alakja. Napóra is volt fent a falon, és arról is
mutattam Kubában fotókat, ahol felkértek, hogy tervezzek egy
napórát, Topes de Collantes főterére. Ez egy gyönyörű hely,
hegytetőn van, a Karib-tenger fölött, körben eukaliptusz erdők.
Abban az időben épült ott több hotel. Ezek tele voltak kortárs
műalkotással. Nekem is kirakták egy szitanyomatomat, amit egy
évvel korábban Havannában készítettem. Harmadik kiutazásom
alkalmával 1989-ben Mexikóba is eljutottam. Ott láttam az őslakosokat,
akiknek a művészetében jellegzetesek az „amate képek”.
Akkor láttam eredeti amate alkotásokat a múzeumban, melyek fakéregből
készültek. A kézművesek a rostkötegeket úgy fektetik egy
sima fára, hogy rácsszerű alakzatot kapjanak. Majd kőkalapáccsal
egyenletesen ütve addig zúzzák a rostokat, míg ezek egymásba
nem tapadnak, és egyetlen lapot képeznek. Végül, hogy megerősítsék
a széleit, behajtják, azután az egészet hagyják a napon megszáradni.
Az összehajtás során szimmetrikus figurákat, vágnak ki ollóval.
Korábban én is készítettem szimmetrikus alakokat állatfigurákról
kiállításaimra, a pusztuló állatfajok megmentéséért
protestálva. 1985-ben egy 1970-es évekbeli sokkoló adatot
felhasználva indultam országos környezetvédelmi pályázaton.
A Most egy év alatt 1000 állatfaj
pusztul ki feliratú plakáttervre második díjat kaptam. Az
ezredfordulóra ezerszer ezer, tehát 1 millió állatfaj
kipusztulását jósolták. Ezer db kicsike 1,5-2cm-es állatfigura
ábrája jelképezte a kipusztított fajokat. A kis állatfigurák
a lapon felfelé haladva egyre jobban elhalványultak. A plakátterv
nyomtatása közben tudatosult bennem igazából, hogy a művészet,
a vizualitás szerepe milyen fontos. Valaki megjegyezte, hogy
„nahát, mennyire sok az ezer”. Az ezres szám a végtelen
szinonimája. Például az Ezeregyéjszaka meséje. Nagyon fontos számomra a környezetvédelem,
több kiállítást is rendeztem a Noé bárka témakörében.
20 évig voltam itt a IX. kerületben a környezetvédelmi kuratórium
elnöke. De nem kerülöm meg a kérdésére a választ, a
konkvisztádorokkal kapcsolatban, hisz a mexikói „amate”-k is
arról jutottak eszembe, hogy készülő „dobozaim”
formarendje azokra emlékeztet. Vettem egy egy kis selyemkötésű
könyvet, amiben leírják a spanyol hódítók kegyetlenkedéseit.
A „konkvisztádorok” szimbolikus cím is, mert valójában érvényes
minden idegen megszálló hatalomra -1956-ra is akár. A hódítókat
figurázom ki. Eddig 10 „doboz” van kész. Vajon meg tudjuk-e
még védeni értékeinket? Nem csak feltétlenül azokra a
becsapottakra gondolok, akiket vándoroltatnak száz kilométereken
át, hitegetve őket, hogy itt az Eldorádó. Nélkülözve is,
reménykednek az úton egy jobb sorsban, de megérkezve csalódnak.
Mindezt bizonyos párhuzamba lehet állítani a migránsválsággal
is, ahol szintén két eszmeiség harcol egymással. Nem is
gondoltam volna, hogy Amerika megszállása, az indiánok bölénycsordáinak
kiirtásának terve, mennyire kihat majd művészetemre. Hegyekben
álltak a bölénykoponycsontok. Az is érdekes, hogy 1492-ben a
keresztény királyok kiűzték a muszlimokat Hispániából, 800
éves megszállás után. Ott legalább virágzó kultúra volt
addig (Alhambra, stb.), de itt 150 év alatt csak kiszipolyozták
hazánkat a törökök. Hispániában az ottmaradt muszlimok
esetleges szervezkedésének kiszűrésével is foglalkozott az
inkvizíció. Az egyház akkor, főleg Spanyolországban
nagyhatalom volt. Nem hiába mondta Tiziano tanítványának, El
Grecónak, hogy menjen oda, ahol a keresztény művészetet
nagyban pártolják. Ám El Greco is majdnem belekerült az inkvizíció
csapdájába, mert egyik képén Jézusnál nagyobb méretű
figura is szerepelt, ami már nem volt megengedett, az aktuális
előírt mintákat nem követte. Szembekerült a megrendelő és a
művész. Én a viselkedési, lelki mintákat, „kapcsolódás-mintázatokat”
jelenítem meg alkotásaimban. Legismertebbek talán a textilminták,
az „ismétlődések”. A formákhoz kapcsolódhatnak még színek
is. A zodiákus jegyek 12 részre osztják az évkör teljességét.
A Kos az, amivel kezdődik ez a rendszer. A kos-jegyre pedig a
hegyes, szúrós, formák, jellemzőek, ehhez az élénk piros szín
társul. Egy kisgyerek szándéka például még meggondolás nélküli,
és a kos-jellegre utal. Nincs még következménytől való tartás,
ez még csak az első jegy. A
kisgyerekek általában a piros színt szeretik, később választják
a kéket, és idősebb kornál jön elő a szürke, stb.
Ezt vitatom. Három gyermekem van, két lány és
egy fiú. A lányok eleinte valóban pirost és rózsaszínt használtak,
de a fiam főleg kéket. Elképzelhető a nemek szerinti különbözőség
a színválasztásban?
–Az szép! Nekem három lányom van. Persze, értem, hogy
a fia szeretik a kéket – rendben, de én csak a statisztikai
valószínűségekre utaltam az életkoroknak megfelelő színpreferencia
választásban. Általában a piroshoz az érzelmet, a kékhez a
racionalitást asszociáljuk. Valóban van a színválasztásban a
férfiak és a nők között egy kis különbség, koronként előrehaladva
is. De azt tudja-e, hogy melyik színt választják általában a
legkevésbé?
Tippelhetek? A zöld.
– Eltalálta. Holott a zöld a „természet” a növények
színe, amik közt éltünk eredetileg. „Ambivalens” szín, kék
és sárga keveréke, fejlődést és harmóniát is jelenthet. Ráébredtem,
hogy amikor az Úristen a fényt teremtette, ezáltal a színeket
teremtette meg valójában. A színek spektruma a látható fény
– egy teljesség szimbólum. A WHO ajánlása szerint is az egészségügyben
zöld szín alkalmazandó, s bár nyugtató hatású is, de főleg
amiatt festik zöldre a kórházak belső falait, mert a zöldön
a bacilus nem igazán marad meg – én így olvastam. De az ezüst
fém is ilyen hatású.
Sárga, szürke, kék, barna, zöld, piros – ezek
a színek, melyeket a legtöbb művén megjelennek. A színeknek
megvan a maguk szimbóluma?
–Hogyne. Talán furcsán hangzik, de gyerekkorom óta igazából
a színek teljesen megigéznek, és a zene is. A művészetek közt
is van átjárhatóság, Rossini idős korában szakácskönyvet
írt. Amikor kisgyermek koromban a diavetítéseket néztem, a
film elején megjelentek a színes körök, és azok nagyon nagy
hatással voltak rám. Majd eltelt 20-25 év, s láttam egy képen,
hogy lapos dobformájú színköröket raknak ki a falra buddhista
szerzetesek. Gondolom meditációs célból. Szerintem a színeknek
van immanens tartalma, melyek visszahatnak az emberre.
Például egy piros szőnyeget kitettem a falra, de le
kellett venni, annyira nagy erővel hatott. Befolyásolnak a színek,
ahogy a formák is. Kicsit a kép alapelemei, pontok, vonalak mind
olyanok számomra, mint egy zeneszerzőnek a hangok, persze analógiákra
gondolok, egy képnek is van ritmusa, dinamikája. Szín, forma és
téma összhangja érdekel.
Ezt tanulta valakitől?
–Folyamatosan olvasnék, mindig képzem is magam.
Kamaszkori mesterem Magyarász Imre, Barcsay Jenő kortársa,
konstruktivista absztrakt festő volt. Ő ajánlotta, hogy
1972-ben, 19 éves koromban az első kiállításomon absztrakt
rajzaimmal mutatkozzak be, amik organikus, expresszív munkák
voltak. Imre bácsi terelgetett engem. Színeket még csak minimálisan
használtam, mert annyira belemerültem a formák világába.
Tusrajzokat készítettem, hegyes, szúrós formákat, recés vagy
hullámzó felületeket, mindenféle tapintásélményeket is.
Keramikus műhelyben is dolgoztam érettségi után. Édesanyám
halálos betegségét igyekeztem feldolgozni magamban a folyamatos
rajzolással. Lelki mintázatok születtek, absztrakt terekben.
Megrendezhettem az első kiállításomat Budakeszin a Szarvas
Presszóban, ahol az absztrakt festők állíthattak ki régebben,
a budapesti határtábla után. Mezei Ottó nyitotta
meg, és később még
több kiállításomat is. Édesanyámnak be tudtam mutatni az első
kiállításom vendégkönyvét.
Az eddig elmondottakból arra következtetek, hogy
bár a lexikonok szerint grafikus-festőművész, aki kárpitokat
is készít, de mintha mégis egy ízig-vérig vizuális művész
lenne. Tehát nem lehet beskatulyázni.
–Jól látja, mert a művészeti ágak nálam összekapcsolódnak
és egymásból is következnek. Különféle készségekkel születünk.
Kezdetben ezt a legkönnyebb fejleszteni. Nekem a nézelődés
volt mindig fontos, a látvány. Csak bámultam a világot,
mennyire érdekes. Emlékszem egyszer, úgy 10 éves lehettem,
vagy 11? Megálltam a szobámban a parkettán egy helyen és
teljesen „abszurd” volt, hogy a világ „van”. Csak álltam
ott sokáig. Felfoghatatlannak tűnt a világ léte. Nem tudom ezt
szavakba foglalni...
Ne csak a divatig, hanem a lényegig jussunk el
Egy festőnek más látásmóddal kell rendelkeznie?
Hiszen nem mindenki veheti észre azt, amit egy művész.
Medveczky Attila
|