2016.08.19.
Cigánykérdést
alapvetően a kulturális autonómia oldhatja meg
Új cigány oktatási és kulturális központ lesz Józsefvárosban
A
progresszív roma politika az emberi jogvédelem köntösébe bújtatott
örökös ellenségeskedés, tehát nem más, mint a liberális
politikusok maximális kiszolgálása. Szó sincs a roma politika
likvidálásáról, amint azt Horváth Aladár nyilatkozta, hanem
arról, hogy egyes cigányok jól meg akarnak élni abból, hogy
úton-útfélen rasszizmust kiáltanak – fogalmazott a Művészeti-
Oktatási-Kulturális Közéleti Alapítvány elnöke. Raduly József
lapunkkal közölte: a szocialisták és a liberálisok
romaprogramjai csak az ellentétet szították a cigányság és a
többségi társadalom között. A mostani kormány viszont
megadja a lehetőséget a cigányok felemelkedéséhez, tanulásához,
és csak rajtunk múlik, élünk-e vele.
2011-ben azt
nyilatkozta lapunknak, hogy az a vágya, legyen a cigányságnak
egy nagy kultúrpalotája. Úgy néz ki, az álmok nem
hazudnak, hiszen az Emberi Erőforrások Minisztériuma roma oktatási
és kulturális központ létrehozását tervezi, amelynek a tárca
javaslatára a józsefvárosi Tavaszmező utca 6. ad otthont. Beért
munkája gyümölcse?
–Rajtam kívül egy stáb is dolgozott ezen a munkán, a
kormány is minden segítséget megadott, tehát egy közös szándék
érvényesült. Az előzményekhez hozzátartozik: 2008. április
11-én a Magyar Tudományos Akadémia dísztermében rendezte az
általam vezetett alapítvány a 2. Országos Cigány Értelmiségiek
Tanácskozását. A felszólalók egyetértettek abban, hogy cigány
politikát, cigány érdekképviseletet, cigány szervezeti
rendszert, cigány jövőképet nem lehet a cigány értelmiség
kihagyásával reálisan kialakítani. Tehát a cigány értelmiségnek
igenis szerepet kell vállalni. Igaz, hogy a demokráciában a
kezdeményezéseknek alulról kell kiindulniuk, amivel egyet is értek,
de hozzátenném azt: alulról, de nem a sötétségből. A
rendezvényen részt vett Orbán Viktor, aki kifejtette, olyan intézményrendszerre
van szükség, amely elismeri a cigány értelmiség elit teljesítményét,
emellett gondoskodik az utánpótlás neveléséről. Hozzátette:
a magyarországi cigányságnak nincs kulturális autonómiája. A
tanácskozáson Balog Zoltán is jelen volt, mint az Emberi Jogi,
Kisebbségi, Civil- és Vallásügyi Bizottság elnöke. Mindkét
politikussal közöltem, hogy már dolgozom a cigány kulturális
autonómia megvalósításán, intézményrendszerének kialakításán.
A romakérdést alapvetően
a cigány kulturális autonómia oldhatja meg, mert a kultúra a
legfontosabb tudatformáló erő. Tévednek, akik azt mondják,
hogy a kultúra a műalkotások összessége. A kultúra légkör,
morál, hangulat. A kultúra meghatározza társainkhoz és önmagunkhoz
való viszonyunkat. A kultúra hatással van az emberek életviszonyára,
hangulatára, érzésvilágára. A kultúra előmozdítja és lendületben
tartja a gazdaságot, a termelést. A kultúráknak „átjárhatóaknak”
kell lenniük. A kultúrák különleges sajátossága, hogy egymásra
is hatnak. A kultúrák a nemzetek és emberek kapcsolatrendszerében
hidakat építenek. A kultúrának meg van az a sajátossága,
hogy nem lehet osztályba sorolni, ezért nincs másod- és
harmadrendű kultúra, ezért nincs alá- és fölérendelt kultúra,
mert minden kultúra fontos az adott közösség számára, és a
kultúrából nő ki a művészet, amely már mércével és mértékegységgel
mérhető. Sőt, a kultúra megtanítja azt is, hogy elfogadjuk
egymást. Azért nem használom a tolerancia kifejezést, mert
igen sokan lejáratták azt a baloldalon. A kultúra áthatja az
emberek életének minden pillanatát. Ha a cigány ember reggel
felkel, megmosakszik, az az egészségügyi kultúra része. Ha
munkába megy, vagy iskolába, és felöltözik, az már az öltözködési
kultúra szegmensébe tartozik. Felszáll az autóbuszra, akkor az
utazási kultúráról beszélünk. Amikor egy cigány emberről
azt mondják kultúrált, nem azt jelenti, hogy több diplomás az
illető, hanem, hogy szépen öltözködik, nem koszos, normálisan
beszél, nem üvöltözik, szakmai értékítélettel rendelkezik.
Mi cigányok társadalmilag marginalizált helyzetben vagyunk, ezért
emancipálódunk kell, tehát egyenrangú, és egyenjogú emberként
kéne élnünk. Ehhez pedig kiművelt emberfőkre van szükség,
úgy, hogy a kultúránkat megőrizve, sokszor újra felfedezve,
azt művelve, továbbfejlesztve kell élnünk. Csak így integrálódhatunk
a többségi társadalomba. Az intézményrendszernek pedig az a lényege,
hogy a cigány kisebbségnek ablakot kell nyitni a világra. Meg
kell mutatnunk a kultúránkat mindenkinek, aki egy hazában él
velünk. Ezért szükséges egy cigány színház, amelynek előadásait
megtekinti a többségi társadalom tagja, és egy olyan kiállító
terem, ahol cigány festők művei láthatók.
Mennyire ártott a magyar cigánymuzsika, művészet
hírnevének, hogy a gödöllői, tragédiával végződő rablás
elkövetője egy cigányzenekar tagja volt?
–A Magyar Fórum
hasábjain keresztül is őszinte részvétemet fejezem ki a
fiatal hölgy halála miatt. Minden ilyen aljas cselekedetet elítélek,
függetlenül az elkövető származásától. Az a tény, hogy
cigány volt az elkövető, szégyen ránk nézve, s ezután azt
mondhatják, minden roma bűnöző, ami nem igaz. Ahogy az ellen
is tiltakozom, mikor a többségi társadalom tagjaira rásütik a
rasszista bélyeget. A következő soraimat ne vegyék mások megsértésének,
se szerecsenmosdatásnak, mert tényekről van szó. 2014 októberében
megalakítottam a Magyar Nemzeti Cigány Művészegyüttest, ami
magában foglalt egy zenekart, énekkart és tánckart. Ez nem
tetszett Sántha Ferencnek, akit én nagyon tisztelek, szeretek,
mert az ő zenekarát Nemzeti Cigány Zenekarnak hívják. Ezért
megváltoztattam a művészegyüttes nevét. Holott ezen dolgoztam
előtte éveken át, hogy ez a művészegyüttes a cigány kulturális
autonómia intézményrendszerének egyik eleme legyen. A
legnagyobb munkát ezen a téren a polgári kormány végezte,
mert az alapítványommal együtt szakmai javaslatokat tettem le
az EMMI asztalára. Visszatérve az ügyre: Cigány Filharmonikus
Zenekarrá változtattam meg az együttes nevét. Időközben az történt,
hogy unokaöcsémmel – aki a zenekart vezette - ellentétes állapotra
jutottunk, ezért az alapítványom megszűntette a Cigány
Filharmonikus Zenekart. Így alapítványom van, zenekarom nincs.
A bűnügy nem hiszem, hogy ártana a cigány kultúra hírnevének,
de egyértelmű, hogy rossz fényt vet rá. A tettes nem való közösségi
életbe, sem a művésztársadalomba, én őt nem ismertem, ezért
nem tudok személyéről szólni.
A VIII. kerületi, Tavaszmezői utcai ingatlanban
jelenleg a Roma Parlament működik, melynek elnöke, Horváth
Aladár azzal sírta végig a baloldali médiumokat, hogy távozásuk
a progresszív roma politika jelképes likvidálását jelenti. Mi
erről a véleménye?
–Ha a progresszív roma
politika az emberi jogvédelem köntösébe bújtatott örökös
ellenségeskedés, akkor az nem más, mint a liberális
politikusok maximális kiszolgálása. Szó sincs a roma politika
likvidálásáról, hanem arról, hogy egyes cigányok jól meg
akarnak élni abból, hogy úton-útfélen rasszizmust kiáltanak.
A szocialisták és a liberálisok romaprogramjai csak az ellentétet
szították a cigányság és a többségi társadalom között. A
polgári, nemzeti kormány viszont megadja a lehetőséget a cigányok
felemelkedéséhez, tanulásához, és csak rajtunk múlik, élünk-e
vele. Azt is be kell látni mindenkinek, hogy a cigányügyet nem
lehet ötéves tervekhez hasonlítani. Nem elég néhány év
ahhoz, hogy a kultúránk által felemelkedjünk.
Akkor mégis mit jósol, mennyi időnek kell
eltelnie ahhoz, hogy a hazai cigányságra ne bűnözőként
tekintsenek?
–Ez egy lassú folyamat.
Gondoljunk bele, hogy azt a Kádár-rendszerben és a szocialista
kormányok idején több cigányba beidegződött szemléletet,
hogy értékteremtő munka nélkül is meg lehet élni, nem lehet
egyik napról a másikra megváltoztatni. Ezért nekünk, cigány
értelmiségieknek példát kell mutatni. A mindenkori kormánynak
pedig emberhez méltó körülményeket kell megteremteni a cigányság
részére. Ez ne jelentsen kivételezést, mert az csak ellentéteket
szül. Hanem kérjék ki azoknak a cigányoknak a véleményét a
programokról, akik valóban, és nem csak a szavak szintjén
szeretnék felemelni testvéreiket. A józsefvárosi központban lévő
intézményrendszer sem képes egy év alatt csodát tenni. Humánerőforrásra,
anyagiakra is szükség van a cigány színház, cigány múzeum,
cigány hangversenyterem, és a folyamatos képzések, átképzések
létrehozására, megvalósítására. A cigány színház vezetőjét
már kijelöltük, ahogy a kiállítások szervezőjét is. A
Magyar Művészeti Akadémia elnöke nemrég közölte velem, hogy
ma már beszélhetünk roma képzőművészetről, ami egy sajátos
színfoltja a magyarországi kultúrának.
A roma vagy a cigány elnevezést kedveli
jobban?
–A cigányt, de mivel
befogadó személy vagyok, ezért különböző helyzetekben használom
a roma szót is. A roma (ami embert jelent) elnevezés kedvez a
liberálisoknak és az oláh cigányoknak. Mi, romungrók, már régóta
magyarul beszélünk. 700 éve Magyarországon élünk, és több
tényező miatt elveszítettük nyelvünket. A cigányságnak
sajnos nincs írásos történelme. Ezért a cigányságról készült
első írásos dokumentumtól tudjuk konkrétan nyomon követni a
cigányság útját, történelmét. Azelőtti időszakra vonatkozóan
csak mendemondák, hiedelmek és hipotézisek voltak, amelyek nélkülöztek
minden tudományos alapot. A tudomány mai kutatásai szerint a
cigányok Indiából, Pándzsáb államból, származó népcsoport.
Nemcsak tudósok, de a cigányok többsége is szívesen vallja
ezt. Ma is vándorló népként emlegetik őket, s az igazsághoz
hozzátartozik, hogy a vándorlást Kr.u. 400–600 körül kezdték
meg. A kutatók szerint. 950–1000 körül egy háború miatt
indult el a cigányok nagy csoportja Indiából ugyanúgy, ahogy
nem is olyan régen Romániából, később a volt Jugoszlávia
területéről is sokan idegen országokban kerestek menedéket. A
menekülés másfajta életmódra adott lehetőséget, amely kényszer
is volt egyben, hiszen változtatások nélkül kipusztult volna a
közösség! Vándorló kézművességre, kereskedésre, zenélésre
rendezkedtek be, ami későbbi életükben – évszázadokon
keresztül a mai napig – is meghatározó lett. Vándorlásuk
kezdetekor még egységes nemzetségként keltek útra, majd
fokozatosan és folyamatosan elszakadtak egymástól. Nagy létszámuk
miatt már csak a családok, jó esetben a törzsek maradtak együtt.
A hagyományok és a szokások sokat változtak aszerint, hogy
mely országokban mennyi időt töltöttek el. Ma Magyarországon
a 800 ezer főnyi cigányság 80%-át a romungrók, az úgynevezett
magyar cigányok teszik ki. A magyar nemzet gondolkodásában és
ismeretében a cigányság homogénnek tűnik, holott a cigány társadalom
heterogén, hiszen vannak még az oláh és a beás cigányok. A
cigány kulturális autonómia viszont nem tesz különbséget a három
csoport között. Maguknak a cigányoknak kell kezükbe venni életük,
sorsuk irányítását. Nem passzív alamizsnára váró magatartást
kell tanúsítani. Hiteles, képzett, korrekt, megbízható cigány
embereket és nőket válasszanak meg demokratikus módon vezetőjüknek,
akikben bíznak és hisznek. Csak a tudatlan, kiszolgáltatott cigánnyal
lehet azt művelni, amit tettek a cigánysággal a liberálisok és
a szocialisták. Ezért lényeges a képzés, az oktatás, és a
kultúránk továbbadása.
Medveczky
Attila
|